Japik heeft ineens wondjes in zn mond.............help!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Japik heeft ineens wondjes in zn mond.............help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-02 22:50

Ik weet dat dit eigenlijk op medisch hoort te staan, maar hier zijn altijd veel meer mensen die het zien, dus sorry, maar ik hoop op antwoorden/adviezen......

Toen ik Japik vanavond uit de stal haalde merkte ik gelijk dat er iets niet klopte, hij deed helemaal zn hoofd naar boven zodat ik het halster bijna niet om kon doen, iets wat hij normaal nooit doet.
Uiteindelijk met optuigen deed hij ook weer heel moeilijk met het omdoen van het hoofdstel, terwijl hij normaal eigenlijk gewoon het bit pakt en je gewoon het hoofdstel om kunt doen.
Toen heb ik zelf al geprobeert in zn mond te kijken maar dat lukte niet echt goed, dus heb ik mn instructeur gevraagd........
Samen hebben we gekeken en Japik heeft de voorkant van zn tong kapot, de binnenkant van zn onderlip en zn tandvlees.....
Ook alleen maar aan de voorkant.
Het ziet eruit als blaren waar de huid al vanaf is, hele vuurrode plekken zo groot ongeveer als kwartjes.
Hij eet wel goed, ik heb ook gewoon kunnen rijden want hij had echt geen last op de plek waar het bit ligt.

Kent iemand dit? Ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord.
Eerst dacht ik dat hij op zn tong had gebeten ofzo, maar dat klopt niet met de plekken op zn onderlip en tandvlees.........

Iemand advies?

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!


Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 23:09

Yep, ik ken het. Julius had er ook veel last van. De Dierenarts adviseerde me om zeewier te geven.(hielp niet echt hoor) Maar verder kon je er weinig aan doen. Het is een allergische reactie ergens op.

Bitten met koper kan dit bijv veroorzaken.

Tijdje rijden zonder bit. Het duurt ongeveer zes weken en dan pas is het genezen. Julius had wel vaker blaartjes maar als het niet in de mond was dan reed ik gewoon met bit.

Wel lastig

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 23:12

Hai,

Op een stal waar ik eens gestaan heeft brak er eens een soort virus uit die dat soort plekken in de mond veroorzaakte.
Er kan dan ook koorts bij komen en het is behoorlijk besmettelijk.

De dierenarts kan alleen die paarden inspuiten die al plekken hebben en je moet ze dan ook veel sinasappels voeren!
Het zuur van de sinasappel is niet lekker in de mond maar het is wel goed voor de paarden en al met al verdwijnt het dan binnen een week ongeveer.

Weet niet of dit hetzelfde is maar wat de vurige plekken betreft in de mond zou het heel goed kunnen.

Sterkte ermee,Smousje.

Een goede ruiter hoort zijn paard praten,
Een hele goede ruiter hoort zijn paard zelfs fluisteren,
Een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen!!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 09:40

Is het een allergische reactie op een plant ofzo die hij gegeten heeft?
Wel apart dat hij het "ineens" heeft. Ik zou de veeartst even laten uitsluiten dat het geen (besmettelijke) ziekte is.
Sterkte!

:evaw:


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 72 bezoekers