Hoofdschudden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-02 19:15

Een pony bij ons op stal heeft sinds een tijdje (nu ongeveer een maand) iets nieuws. Hij gaat tijdens het rijden ontzettend lopen schudden met z'n hoofd. Gewoon, zonder dat je de teugels aanneemt ofzo. Maar, hij doet het alleen onder het zadel, niet in het land, of op stal.
Nu zijn er al een paar mogelijkheden genoemd, de instructrice zei dat het mischien zonneallergie was, maar daar weet ik voor de rest niet zoveel van, maar het lijkt mij dat ze dat niet doen als het regent... wat bij hem dus wel het geval is.

De dierenarts is vandaag geweest, en die dacht aan een allergie voor het metaal van het bit (tis een gewone trens hoor) maar, het leek hem nogal vreemd, omdat hij z'n hele 'rijdende leven' al met een gewoon bit rijd, hij gaat nu dus even informeren wat het kan zijn, en ik dus ook Haha!
Dan hebben we nog de optie, ' hij is gewoon vervelend', ' hij probeert je gewoon uit' , maar dat lijkt me stug, dat ie daar pas na 2,5 jaar mee komt...
Het meisje dat er op rijdt is 9, en doet zo goed als niets met de teugels. Het andere meisje dat er op rijdt, rijd (naar mijn idee) heel netjes, ze heeft absoluut geen harde hand ofzoiets.

Dus, hebben jullie misschien nog een idee wat het kan zijn?

Groetjes Nienke
Laatst bijgewerkt door Liesje4ever op 26-04-02 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

opties

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 19:50

Hoi,

nog meer opties wat het zou kunnen zijn...?!

Tja... misschien nog eens zijn gebit na laten kijken?

Verder weet ik inderdaad ook dat bij "hoofdschuddende paarden" het vaak een hoop kan schelen om toch eens een ander bit te proberen...

Veel succes,

groetjes Jolanda

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-02 20:01

O ja, z'n gebit is ook gelijk nagekeken door de dierenarts.
Een ander bit gaan ze sowiezo proberen.

Groetjes

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 12:48

Ik wil je absoluut niet bang maken ofzo maar een pony van kennissen die deed het dus ook altijd. Vanalles gebrobeerd,niets hielp.
Toen is er uiteindelijk na een onderzoek uitgekomen dat ie een loszwevend botje in zn hoofd heeft en daardoor gaat schudden tijdens het rijden.
Er was verder niets aan te doen,ze rijden er nu dus geen dressuur mee, maar springen gaat wel onwijs goed. (ZZ)

Dus ik wil je niet afschrikken en het zal een hele kleine kans zijn.
Eerst maar eens met een ander bit proberen.
Verder weet ik ook geen opties waar t aan kan liggen.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 13:30

of het is een headshaker, dat gaat ook vaak niet meer over. ZE beginnen er opeens mee, worden soms onberijdbaar. Heeft ooit eens iets in hoefslag over headshakers gestaan

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-02 22:05

Ik heb nog een optie gehoord, misschien dat het gewoon iets rijtechnisch is, dat ene meisje wat er op rijdt, heeft teugels als waslijntjes, 1 keer aansporen is draf, en pas weer voorwaartsdrijven als hij in stap dreigt te vallen, hij heeft dus geen stuwkracht, wordt niet 'bij elkaar gereden'.
Iemand anders heeft dit ook gehad met een pony, die door te weinig teugeldruk zeg maar, ging schudden met z'n hoofd.

Nou ja, even kijken hoe het verder gaat...

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 23:46

Een verschoven halswervel kan ook, misschien een fysio vragen er eens naar te kijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 01:14

Kendra schreef:
Een verschoven halswervel kan ook, misschien een fysio vragen er eens naar te kijken?


Geen onwaarschijnlijk idee. Heeft het paardje de laatste tijd, of vlak voor hij ermee begon een keertje gehangen? In zijn halster gehangen bedoel ik dan?

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-02 16:29

Hij heeft niets raars gedaan voordat hij ermee begon, tenminste voor zover ik weet.
Laatst heeft een van de 2 meisjes die er op rijden, er alleen op gereden, en er was niets aan de hand, ik denk dat het komt door dat dat andere meisje gewoon helemaal niets doet met de teugel en been hulpen..

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 13:17

Liesje4ever schreef:
Ik heb nog een optie gehoord, misschien dat het gewoon iets rijtechnisch is, dat ene meisje wat er op rijdt, heeft teugels als waslijntjes, 1 keer aansporen is draf, en pas weer voorwaartsdrijven als hij in stap dreigt te vallen, hij heeft dus geen stuwkracht, wordt niet 'bij elkaar gereden'.
Iemand anders heeft dit ook gehad met een pony, die door te weinig teugeldruk zeg maar, ging schudden met z'n hoofd.

Nou ja, even kijken hoe het verder gaat...


Hoi
ik denk dit ook. Heb zelf ook een pony, sinds eind 1999. Bij de mensen waar haike vandaan kwam schudde ze ook met haar hoofd, bij mij niet mer. Ik vroeg dan ook nix van haar, geen teugeldruk. Toen ik L startte en later L2 begon mijn pony ook met kopschudden. Heeft best wel lang geduurd en ik had ook geen zin meer om te rijden omdat ik er nix mee kon beginnnen als ik wat vroeg. Sinds de NKB 2001 heb ik 1/2/3 keer week priveles, we zijn helemaal opnieuw begonnen. Bij de basis, niet alleen bij haike maar ook bij mij. We hebben haike geleerd te ontspannen en ik heb geleerd niet meer op mijn handen te rijden maar mer met mijn benen. Vroeger reed ik ook meer op mijn benen en minder op mijn handen maar omdat haike zo begon te schudden, ben ik te veel op mijn handen gaan rijden. Nu heb ik zo'n half jaar priveles en het gaat super. Ik heb nu 4 wedstrijden M1 gestart en heb nu 3 winstpunten, maar wat belangrijker is: ik vind rijden weer leuk!!!!!!!!!!

Suc6, als je het niet helemaal snapt of meer wil weten, mail je maar of stuur en pb.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 14:01

OF je paard heeft een aversie tegen nikkel. In RVS zit vaak nikkel, en een nikkelallergie wordt langzaamaan ontwikkeld.
DAn moet je op aurigan over (100% nikkelvrij)