dik been: stoppen met springen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

dik been: stoppen met springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-02 16:58

Het is weer eens zo ver. Toen ik zaterdag (vorige week) springles had gehad merkte ik de volgende dag dat haar been wat dikker was.
Dit is nu al de tweede keer in 4 weken dat ze na het springen een dik been heeft.
Ik heb het vermoede dat het een overbelasting was, aangezien het leek alsof er vocht in het been zat. Het was voor de kijkers thuis rechtsachter.
Doormiddel van veel stappen op het harde, afspuiten en insmeren met coolinggel was het na 3 dagen weer over.
Nu ben ik bang dat het vaker gaat gebeuren met springen. Zal ik stoppen met springen, ik heb geen zin om mijn paard kapot te rijden?

17 mensen vinden dit leuk


Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 19:10

Ik zou voorlopig niet gaan springen. wacht er eens 2 maanden mee. Daarna kan je het altijd weer proberen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

overbelasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 15:23

Als je echt aan overbelasting denkt zou ik idd voorlopig even niet springen. Dat kost meestal wel tijd voordat het weer over is. Ondertussen dressurmatig rijden en evt op het harde stappen (goed voor pezen) en dan rustig weer beginnen. Kan het misschien aan de bodem van de bak liggen?

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 19:14

Is het geen overblijfsel van jullie "stunt"?

Nulla tenaci invia est via

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-02 19:34

Nee, ik denk niet dat het van die "stunt"is. Toen raakte ze het hek met haar voorbenen, en dit is een achterbeen.

Het been is inmiddels weer helemaal dun, en ik ga rustig weer wat rijden. Heb heel veel met haar gestap. Echt enkele uren per dag, en het ziet er nu weer super uit.

Ik denk niet dat het aan de bak heeft gelegen. De vorige keer dat ze dit had sprong ik in een andere bak. Nou moet ik wel toegeven dat de laatste keer de bak niet echt zacht was.

17 mensen vinden dit leuk

gwenlover
Berichten: 65
Geregistreerd: 07-05-02
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 19:07

Ik zou niet springen!!!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 00:49

Ik zou ook niet springen, overvulling is een teken van irritatie.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 11:05

Nou ik wil nog wel wat verder gaan!
Dat paard moet op rust!

Je bent op weg een ernstige blessure te kweken, waarschijnlijk een peesblessure. dat het been nu dik wordt na het springen is een signaal dat het paard dus fysiek niet fit is. Je kan met wat hulpmiddeltjes en koud water de daarmee gepaard gaande zwelling heel makkeiljk besrtijden, zeker, zelfs binnen 3 dagen LIJKT je paard dan weer in orde...maar dat is het dus NIET!!!!

Bij elk dik been, waardoor het ook komt, moet je voor jezelf bepalen: 14 dagen rust, niet rijden! Je kan het paard afstappen op het harde, zeker in eht begin de zwelling afspuiten, maar besef; de genezing zal grotendeels pas beginnen wannner de zweling weg is....
Als jij dan ok meteen weer gaat rijden, gun je het paardenlijf geen eerlijke tijd voor herstel en maak je dus dat het paardenbeen steeds verder overbelast raakt.
Op rust dat paard, eerst 14 dagen, en daarna voorzichtig opbouwen (dus niet meteen weer springen). Ik zou met het springen zeker een paar maanden wachten, en in de eerstkomende tijd zou ik zeker niet in zware bakken gaan rijden.

Verder: bij dit soort problemen moet je de dierenarts zeker raadplegen.
Wees verstandig, berg je zadel maar een week of 2 op....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 13:20

Je moet toch proberen achter de oorzaak te komen. Als het een peesblessure is redt je het echt niet met 14 dagen stappen, maar het kan natuurlijk ook iets anders zijn. Laat een goede DA komen en het been bekijken, tot die tijd rustig aandoen. Als je straks het werk weer oppakt rustig opbouwen en goed blijven kijken naar je paard. Zwelling is altijd een teken dat het lichaam iets aan het bestrijden is, als je de oorzaak weet dan kun je helpen het probleem op te lossen.

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 16:46

ik had er ook al lang een dierenarts bijgelaten. het feit dat er vocht in het gewricht komt geeft al aan dat het niet goed zit. in dit soort gevallen kun je niet voorzichtig genoeg zijn. de dierenarts inschakelen is dan stap nummer 1. die zegt je dan wel wat het best is voor je paard. als je zelf gaat dokteren door alleen het springen stil te leggen vererger je het misschien onbewust. dus mijn advies is gewoon ff aan je DA voorleggen

"Idealisten houden het oog op de toekomst gericht: als zij één blik in het verleden sloegen waren zij geen idealisten meer."
- Eric van der Steen

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-02 19:08

Mijn pony heeft inmiddels al ong. 2 weken bijna niets gedaan. Mede omdat ik op vakantie ben geweest.

Ik ben van plan om voorlopig niet te gaan springen en ik rij al nooit in een zware bak. Ben inmiddels weer een beetje aan het rijden en het gaat prima. Ik spijt haar , net als altijd, na het rijden af en doe nog steeds cooling gel op haar been. Er heeft overgens geen vocht in het gewricht gezeten.Het zat onder het sprong gewricht, voelde zacht aan en het been was iest warmer dan het andere been. Ze heeft er nooit kreupel op gelopen.

17 mensen vinden dit leuk

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 20:17

Ach Wennie, ik vind je een tikje onverstandig, en ik hoop maar dat we hier op bokt geen gelijk zullen krijgen...

Je kan nu straks in ieder geval niet meer zeggen dat je het niet had kunnen weten, mocht je pony toch wel een peesklap oplopen...
Dan lijken een paar weken nu veel, is je pony eventueel straks echt kreupel, dan is ie er zeker 6 maanden tussenuit, en dat is dan ook helemaal je eigen schuld....

Nogmaals, ik hoop dat het meevalt, maar dit soort zaken mag je niet te licht over denken.....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 08:56

Paarden lopen niet altijd kreupel als er iets ernstigs is. Ik heb een paard gehad waar we mee naar de veearts gingen omdat z'n been een bultje had en iets warm was, op dat moment liep hij ZZ-licht en stond vol in het werk en was geen pas kreupel. Toch voor de zekerheid een scan gemaakt, was één van de pezen rond de kogel bijna afgescheurd. Ik heb uiteindelijk meer dan een jaar gestapt met hem en alles is goed gekomen, als ik door was gereden was het zeker verkeerd afgelopen. Je kunt met dit soort dingen niet voorzichtig genoeg zijn. Wat maakt een poosje stappen nou uit als je nog jaren plezier van je paard kunt hebben.

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 16:41

Welmoed, kan het niks te maken hebben met dat ze met de springles ook altijd zo druk en opgefokt is? Ze gaat heel vaak (de laatste tijd steeds minder trouwens!) zo hard dat je dr wel op een kleine volte moet trekken. Zou dat er niks mee te maken kunnen hebben Verward

Maar als ik jou was zou ik voorlopig ook niet meer springen nee!

(trouwens wel afbellen he! want de afgelopen weken dat je niet bent geweest stond je gewoon op de lijst,dus als je een maandkaart hebt heb je ook gewoon betaald!!)

Misschien toch wel beter om er een DA naar te laten kijken?

Groetjes,

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-02 20:00

Steffi schreef:
Welmoed, kan het niks te maken hebben met dat ze met de springles ook altijd zo druk en opgefokt is? Ze gaat heel vaak (de laatste tijd steeds minder trouwens!) zo hard dat je dr wel op een kleine volte moet trekken. Zou dat er niks mee te maken kunnen hebben Verward

,


Dat zou idd kunnen. Ik heb natuurlijk een hele poos niet gesprongen ivm droes. Heb trouwens besloten dat ik helemaal stop met springen. Merkte ook dat ik het zelf niet meer leuk vind, na het ongelukje.

17 mensen vinden dit leuk

denhaag203
Berichten: 3039
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 08:15

probeer anders een keer los springen?
maar dan wat lager dan kan je zelf zien hoe die springt?
misschien zet je paardje wel verkeerdt af met nog het gwicht van jou er op?? maar blijven spuiten


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agesus, DeTjoeter, DinaxUllie, Flowerhorse7, MarjanB, MiVita, MyWishMax en 33 bezoekers