* Hoefkatrol

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

* Hoefkatrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-01 17:14

Ik heb gemerkt dat hier al een aantal berichtjes verschenen zijn rond hoefkatrol. Daarom wil ik jullie mijn visie (en vooral die van mijn Belgische trainer Antoine De Bodt) hierover laten weten.

De oorzaak van hoefkatrolontsteking ligt volgens ons in een overbelasting. Die overbelasting wordt veroorzaakt of op zijn minst in stand gehouden door verkeerde training. Meer bepaald wanneer de ruiter onvoldoende rekening houdt met de natuurlijke buiging (scheefheid) van het paard.
Daarbij komt er o.a. te veel gewicht op de voorhand en ontstaat er belangrijke mechanische stress in de hoeven.

De chronische overbelasting zorgt voor de gekende klinische manifestaties zoals vergrote voedingskanalen in het straalbeen, ontsteking, en kreupelheid.

Daarbij speelt (genetische) aanleg een belangrijke rol. Sommige paarden zijn van nature zo scheef dat ze zelfs zonder gereden te zijn mogelijk reeds kreupel lopen. Bedoeling van correcte training is die scheefheid te corrigeren ('rechtrichten').
Over het algemeen hebben paarden met veel temprament meer moeilijkheden met recht lopen. Het zijn dan ook vaak paarden met goede bewegingen en veel bloed die het snelst hoefkatrolontsteking ontwikelen als de ruiter niet weet wat rechtrichten betekent.

Dat overbelasting een oorzaak kan zijn voor hoefkatrolontsteking is door onderzoekers reeds meermaals voorgesteld. Er wordt dan voornamelijk gedacht aan te veel training op te jonge leeftijd.

Dat het opheffen van die overbelasting (door correcte training) de ziektetoestand kan voorkomen en zelfs terugdringen is moeilijker te begrijpen.

Toch is het belangrijk te melden dat tot nog toe elk paard behandeld door Mr. De Bodt volledig genezen is op zeer korte tijd. Waarschijnlijk zullen we nog wel paarden tegenkomen waarbij de schade onomkeerbaar is, maar zo'n paard hebben we nog niet gevonden.

Wat mij echter verbaast is dat er ondanks dit enorme succes zo weinig reactie komt vanwege de dierenartsen in België. Ik heb de indruk dat heel wat dierenartsen hier liever niet hebben dat wij dit kunnen oplossen.
Dat men dit niet zomaar gelooft vind ik normaal. Maar men zou volgens mij toch wel de moeite mogen doen om eens te kijken wat wij doen.

Ik had daarom graag de mening van dr. Offereins gehoord i.v.m. dit onderwerp.

Met vriendelijke groetjes,
Tim

Je vindt ook meer informatie op onze (voorlopige) site :
http://www.hoefkatrol.com
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 03-01-12 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Kleine aanpassing op verzoek.


Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 10:57

Ja, ik heb ook gehoord over deze bijzondere trainer en heb uiteraard ook belangstelling, ook al heb ik geen paard met hoefkatrol, ik ken er een flink aantal in mijn omgeving.

De heer Bodt zou in Nederland een clinic geven, maar die was door de MKZ voorlopig uitgesteld. Ben zeker van plan die bij te wonen als toeschouwer!

Groetjes Mieke

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-01 12:05

Dat klopt. De manège waar we dat dachten te doen bleek binnen een haard van MKZ te liggen.

Waarschijnlijk komt hij binnenkort toch naar Nederland. Er zijn al een aantal mensen die ons gecontacteerd hebben maar die niet met hun paard tot in België kunnen komen vanwege het transportverbod. We gaan proberen die mensen eens te verzamelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 12:21

Het wekt wel de nieuwsgierigheid, maar tevens ben ik wat sceptisch.

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-01 12:59

Citaat:
Het wekt wel de nieuwsgierigheid, maar tevens ben ik wat sceptisch.


Dat vind ik perfect normaal hoor. Ik zou ook sceptisch zijn (en ik was ook sceptisch).

Alleen verwacht ik vanwege de dierenartsen dat ze ons tenminste de kans geven om al dan niet te bewijzen wat we kunnen. Dat ze eens komen kijken of naar referenties vragen, of zelf eens een paard doorsturen. Het gaat hier toch om zeer ernstige problemen waarvoor paarden vaak in het slachthuis belanden. En als je graag paarden ziet is dat ongeveer het ergste wat je kan overkomen.

Voor mensen bij ons terechtkomen hebben ze meestal al heel wat geprobeerd : dierenarts, homeopaat, ostheopaat, fysiotherapeut,ontzenuwing,...
Dat heeft die mensen dan meestal al heel wat geld gekost. Zij zien het dan ook meestal niet zitten om ook nog eens bij ons te proberen.

Om hen toch te overtuigen, stellen wij hen altijd voor dat ze ons enkel moeten betalen wanneer hun paard volledig zuiver is en blijft. Zo kunnen zij er niets aan verliezen.
Gelukkig voor ons moeten we het eerste paard met hoefkatrolontsteking dat we NIET kunnen genezen nog tegenkomen Knipoog

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Tim VDH op 2001-05-09 13:00 ]</font>

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 13:16

Uiteraard is iedereen die zijn paard serieus aan het trainen is voor welke tak van de paardensport dan ook, bezig met het rechtrichten van zijn paard, net als wat Antoine de Bodt nu wil bereiken. Helaas heeft niet iedereen een heel goed geschoolde instructeur en gaat er ondanks alle goede bedoelingen toch nog een hoop mis.

Ik ken iemand die haar paard recht wou richten en dus op de volte probeerde om het paard niet te stellen en te buigen, want hij moest recht zijn Verward . Dit was haar manier van "rechtrichten" wat dus niks met het echte recht richten te maken heeft, maar zij dacht dat het op die manier moest. Zo zijn er dus veel misverstanden die met echt goede instructie minder vaak zouden voor komen. Maar als ik af en toe de treurige verhalen hoor over de instructeursopleidingen hier in Nederland, verbaast het me niet eens!

Ik ben zelf maar een heel gewone ruiter, maar lees veel over paarden, rijden en africhten. Daardoor pik je veel dingen op, maar goede instructie blijft belangrijk en als Antoine de Bodt mij iets wijzer kan maken waardoor ik kan voorkomen dat mijn paarden ooit hoefkatrolontsteking krijgen, ben ik al blij!

Uiteraard moeten we allemaal altijd kritisch blijven en zelf je eigen verstand gebruiken, maar wel openstaan voor nieuwe ideeen en ze eventueel proberen voor we er over oordelen. Dit geldt natuurlijk niet voor dingen die gewoon schadelijk zijn voor een paard, maar dat spreekt natuurlijk voor zich... Toch?

Met andere woorden: ik ben zeer geinteresseerd om eens een keer de heer Antoine de Bodt aan het werk te zien!

Ik verneem graag wanneer hij eventueel in Nederland is, of dat ik eens als toeschouwer naar Belgie mag komen om van hem te leren!

Groetjes Mieke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 13:19

Maar jullie werken er dus alleen aan dat het paard technisch correct gereden wordt??

Heeft de hoefsmid hier ook nog een rol in??

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-01 13:52

Ik kan mij volledig in het antwoord van Mieke vinden. Rechtrichten is geen uitvinding van de heer De Bodt en hij is zeker niet de enige die dat kan. Alleen bestaat er een enorme verwarring over wat dat eigenlijk inhoudt. Vooral het verschill tussen buigen en rechtrichten is voor veel ruiters niet duidelijk, zoals nog maar eens blijkt uit het voorbeeld.

Citaat:
Maar jullie werken er dus alleen aan dat het paard technisch correct gereden wordt??
Heeft de hoefsmid hier ook nog een rol in??

Dat klopt. Speciaal hoefbeslag is absoluut niet nodig. Dat laat Mr. De Bodt er ook altijd afnemen voor hij met een paard begint te werken. Anders krijg je geen objectief beeld en loopt hij het risico dat succes daaraan wordt toegeschreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 14:20

Nou, ik bedoel ook eigenlijk dat wanneer je erg druk bent met het rechtrichten van je paard dat je paard dan ook recht moet staan. veel paarden staan niet recht of slijten in 5-6 weken toch scheef af, het gaat dan om kleine verschillen.
Met rechtrichten (ik weet gelukkig wel wat het is) kun je hier ook een hoop aan verbeteren. Ooit kreeg ik een compliment van een smid die vond dat ik mijn paard beter liet lopen, dat kon ie aan zijn voeten zien.

Mijn scepsis richt zich op de presentatie dat de methode de Bodt zaligmakend zou zijn, dat hebben we eerder gehoord natuurlijk. u geeft het zelf al aan in de opsomming van artsen en therapeuten, die uiteindelijk ook geen wonder verrichten. Hier op bokt hebben we dat verdriet ook al van dichtbij mee mogen maken.
Begrijp me goed dat ik alles, maar dan ook alles zal doen waar een paard daadwerkelijk mee geholpen is. Ik ben wel geinteresseerd, alleen nog een beetje sceptisch. Ik stel vragen en ik krijg antwoord. Vandaag al weet ik meer dan ik gisteren deed. Het zit in mijn natuur, er is een stemmetje en dat stemmetje wil perse weten hoe, waarom en waardoor. Bij voorkeur vergezeld van wetenschappelijk bewijs. Alleen maar omdat ik goed gefundeerd wil zijn in mijn opvatting.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 14:35

Het valt mij ook op dat de toppaarden nooit hoefkatrolontsteking krijgen, waarschijnlijk ligt er inderdaad een oorzaak in de wijze van trainen. Het paard aan een lang teugeltje op de voorhand door het bos laten lopen, liefst nog in een flink tempo 'want dan werkt-ie', is volgens mij een goede garantie op problemen. Dat wil niet zeggen dat ik het allemaal goed doe!

En Lovely je hebt gelijk, dat er vaker wonderen beloofd worden waar uiteindelijk niets of heel weinig van overblijft, daarom ben ik ook zo benieuwd naar deze trainingsmethode. Waarschijnlijk is het inderdaad niets nieuws voor mensen die altijd goed les hebben gehad, maar helaas zijn er ook mensen die niet de juiste instructeur hebben...

Groetjes Mieke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 14:40

Ik ben ook heel benieuwd hoor.

Hoeveel manegepaarden gaan er eigenlijk weg ivm hoefkatrolontsteking?? Het is maar een vraagje.

Het zou interessant zijn als utrecht eens onder elkaar zou zetten wat de achtergrond is van paarden die HKO hebben.

Wat is ook alweer het doel van dressuur??? (ja sceptisch, beetje cynisch zelfs)

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 14:46

Precies, Lovely... Je slaat de spijker op zijn kop! En daar gaat waarschijnlijk de trainingsmethode van De Bodt over, maar van iedereen kun je wat opsteken, dus ik ben toch benieuwd!

Groetjes Mieke

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-01 14:59

Wat jullie daar zeggen klopt inderdaad. De 'grote' trainers hebben daar blijkbaar nooit problemen mee. Vorig jaar is er een berijder van Von Neindorff langs geweest. Die zegt ook dat ze dat probleem eigenlijk niet kennen. En hoeveel paarden worden daar getraind?

Daarentegen hebben wij regelmatig klanten gehad die meer dan één paard met HKO gehad hebben. Ik moet trouwens bekennen dat ik daar ook bijhoorde.

Wij zijn inderdaad niet de eerste die een beweren een 'zaligmakende' oplossing te hebben. Dat maakt het zo moeilijk om dit naar buiten te brengen. En eerlijk gezegd zou ik me de moeite besparen moest het niet zo spectaculair zijn want het is soms echt frustrerend.

Ik hoop dat we enkele dierenartsen of proffen kunnen vinden die dit degelijk willen onderzoeken. Maar ik vrees dat dit wishfull thinking is.
Het enige wat we kunnen doen is doorgaan met paarden te helpen en geleidelijk aan meer mensen overtuigen door onze resultaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 15:10

Nee, via het 'grijze'circuit kom je niet verder.
Volgens mij moet het toch via Gent, Utrecht, de paardenhouderijscholen, Ermelo, de stamboeken lopen wil je geloofwaardig overkomen.

Wordt er btw nog gekeken naar verschillen tussen, dressuur, sgw, springen, mennen, endurance en western??

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-01 16:05

Ik hoop dat ons dat inderdaad lukt. Ik heb een brief opgesteld die ik binnenkort naar alle verantwoordelijke proffen zal sturen om hen te informeren.

Maar zeker in Gent is men al op de hoogte van wat wij doen. Enkele maanden geleden stelde één van de proffen daar voor om dat eens te komen demonstreren. Vreemd genoeg hebben we daar verder niets meer van gehoord.

Volgende week komt er in princiepe een paard dat doorgestuurd werd door onze dierenarts en afgekeurd werd door één van de proffen in Gent.
Als we dat ook goed krijgen (waar ik niet aan twijfel) zal onze dierenarts er zelf mee nar Gent trekken. Hopelijk levert dat iets op.

Citaat:
Wordt er btw nog gekeken naar verschillen tussen, dressuur, sgw, springen, mennen, endurance en western??

De basistraining bij dressuur, springen en mennen is dezelfde. Met western ruiters hebben we weinig ervaring. Dat is natuurlijk wel een heel aparte manier van rijden. Maar ik denk dat rechrichten daar net zo belangrijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 16:42

Laat ik nou denken dat de verschillende takken ook elk hun belastingskarakteristieken hebben. Vandaar dat ik me afvraag of dat nog veschil maakt.
Scheefgaan en rechtrichten hoort in elke tak van de ruitersport een van de belangrijkste aandachtspunten te zijn. Maar we waren er al achter dat de praktijk verre van ideaal is.

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-01 18:44

Citaat:
Laat ik nou denken dat de verschillende takken ook elk hun belastingskarakteristieken hebben. Vandaar dat ik me afvraag of dat nog veschil maakt.


Dat is ongetwijfeld waar. Ik weet ook niet waar hoefkatrol het meest voorkomt. Ik denk dat het iets meer voorkomt bij dressuur dan bij springen. Uit wat ik op het net gelezen heb blijkt het ook zeer vaak voor te komen bij quarter horses. Die zijn meestal wat overbouwd en lopen dus gemakkelijker in de voorhand. Misschien is dat de verklaring.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Tim VDH op 2001-05-09 18:45 ]</font>

christa
Berichten: 18
Geregistreerd: 08-04-01
Woonplaats: Westerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 21:05

Hoi Tim,

Ook ik heb een paard met hoefkatrolontsteking en heb inmiddels al heel wat verschillende behandelingen geprobeerd. Afgelopen donderdag ben ik weer naar een kliniek geweest en kreeg eigenlijk weer hetzelfde advies: rust, stappen op de weg aan de hand en ontstekingsremmers. Na een week of 2 eens kijken hoe het er voor staat en dan weer langzaam opbouwen. Ik heb ook al het een en ander gelezen over de trainingsmethode van Antoine en ben dan ook zeer benieuwd. Ik ben absoluut een gemiddelde ruiter en doe uiteraard mijn best maar blijkbaar doe ik het niet goed.
Zou je willen laten weten wanneer er in Nederland een clinic is? Via deze site ofzo..
En is het misschien mogelijk om in Nederland 1x in de zoveel tijd les te geven op een centraal punt?
Zoals je ongetwijfeld zult begrijpen wil ik zo graag dat mijn paardje weer goed gaat lopen, en 11 jaar is nog te vroeg voor pensioen, toch..
Ik hoop dat Antoine snel naar Nederland komt en heel nieuwsgierig en benieuwd..


groetjes Christa.

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-01 21:46

Citaat:
Ik ben absoluut een gemiddelde ruiter en doe uiteraard mijn best maar blijkbaar doe ik het niet goed.

Niet goed betekent nog niet noodzakelijk helemaal slecht! Knipoog Iedereen kan altijd nog bijleren.

Het is voorlopig niet de bedoeling een clinic te organiseren voor MKZ definitief geluwd is.
We gaan nu gewoon proberen een aantal paarden met hoefkatrol samen te brengen om die dan te bekijken en te tonen hoe er moet gewerkt worden. De kans is groot dat dit in de buurt van Utrecht zal gebeuren. Iemand heeft ons dat al voorgesteld. Als je zelf een geschikte locatie weet mag je dat altijd voorstellen.

Ik zal Antoine dit weekend hierover nog eens aanspreken en het in ieder geval laten weten of en wanneer het zou doorgaan.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 21:46

Haha!
Laatst bijgewerkt door PhiaBink op 29-11-02 01:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 10:41

Phia je hebt gelijk, helaas ken ik div. paarden die op dezelfde goede manier gehuisvest worden (dus zomer en winter naar buiten) en die toch hoefkatrolontsteking kregen. De eigenaren vroegen niet teveel van de paarden en ze waren ook allemaal boven de acht jaar oud. Misschien in hun jonge jaren overbelast of verkeerd gereden door vorige eigenaren? Je weet niet altijd het verleden van een paard, dat is zo rottig!

Gelijkmatige doorbloeding van de voet is heel belangrijk, altijd en bij elk paard, maar zeker bij een HKO patient of zoals bij mijn paard met hoefkraakbeenverbening.

Groetjes Mieke

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-01 11:59

Die mentaliteit van jonge paarden uitbrengen zonder degelijke voorbereiding kan zeker niet gezond zijn.
Maar zoals Mieke zegt komt hoefkatrol ook voor bij mensen die zuiver recreatief met hun paard rijden en die zeker niet te veel van hun paard gevraagd hebben.

Een paard is perfect in staat om op 5-6 jarige leeftijd competitie te starten als er een degelijke voorbereiding was. Kijk maar naar Bonfire, die is nu 18 of 19 en liep vorig jaar toch nog steeds fantastisch.

Hoefkatrolontsteking is volgens mij geen slijtage ziekte. In dat geval zou het veel moeilijker zijn om paarden terug goed te kunnen brengen. Nu lukt ons dat soms in 10min. en dat kan toch niet als er blijvende letsels zijn opgelopen.

Het is niet noodzakelijk de hoeveelheid training die verkeerd is, maar de manier waarop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 12:06

In 10 minuten????
Weet je, ik denk dat HKO en slijtageziektes beter voorkomen dan genezen kunnen worden. Voorkomen doe je door verstandig met je paard om te gaan, precies wat we allemaal bedoelen. Goede gezonde training is essentieel en lijfbehoud voor je paard. NIet alleen HKO, maar heel veel kwalen en klachten kunnen door gezonde beweging verbeterd, of voorkomen worden.

Eerder al gaf ik aan dat mijn scepsis vooral gericht is op de presentatie. Nu weer beweer je dat resultaat in 10 minuten tijd bereikt wordt. Dergelijk boodschappen komen je geloofwaardigheid niet ten goede, wees er voorzichtig mee.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 12:13

Tim: ik heb alleen je laatste berichtje gelezen hoor, dus ik wil verder nergens iets van zeggen, maar je conclusie dat mensen die recvreatief rijden niets van hun paarden verlangen is denk ik niet terecht: 2 dingen: ik rijd ook recreatief, maar wel dressuur op een zo hoog mogelijk niveau (ongeveer m-niveau denk ik), maar de grootste groep recreatie-ruiters, de mensen die alleen maar lekker buiten rijden of af en toe in de bak, die paarden lopen natuurlijk voornamelijk op de voorhand! dus dan is het denk ik helemaal niet zo vreemd dat die paarden ook hko krijgen. De belasting lijkt niet zo heel veel, maar door de mindere ontwikkeling van zo'n paard is het toch wel weer zwaar.....

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 12:28

Ben het met je eens Tender.

Maar weet je wat ik zo gek vindt? Manegepaarden krijgen elke dag veel beweging, maar lopen meestal voornamelijk op de voorhand, dus zouden ze veel eerder moeten slijten dan een goed gereden privépaard dat ook regelmatig weidegang krijgt. En daardoor de juiste spieren ontwikkelt... Maar kijk eens naar een gemiddelde manegeles: driekwart van de paarden loopt niet helemaal lekker, maar dat maakt niet uit, ze moeten gewoon doorwerken totdat het helemaal niet meer gaat. Helaas de trieste realiteit...

Dus: je hebt een paard, dit is ingereden op vierjarige leeftijd, heeft als jong paard veel buiten gelopen en is niet overbelast. Pas op zijn zesde jaar wordt hij voorzichtig in de wedstrijdsport uitgebracht, ondertussen loopt hij nog dagelijks buiten.
Elke acht weken komt de hoefsmid en zorgt dat het dier goed op zijn voeten staat.
De ruiter heeft wekelijks privéles van een goede instructeur.
Het paard is acht jaar oud en raakt kreupel. Uiteindelijk foto's gemaakt en? Straalbeentjes niet goed, klasse drie, hoefkatrol dus.

Als je dit leest is er in de opbouw van dit paard niet veel mis gegaan, maar toch heeft het dier hoefkatrol.

Voor dit soort gevallen is een dergelijk training door De Bodt zeker van toepassing denk ik, misschien doet de ruiter toch iets niet zo goed als hij zou willen, ondanks de goede instructie?

(BTW: dit is niet mijn paard hoor!)

Groetjes Mieke


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 bezoekers