*kreupel:harde bult op pijpbeen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
warren

Berichten: 336
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Gersleat (Fryslân)

*kreupel:harde bult op pijpbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-02 21:14

Toen ik vanavond mijn pony uit het land haalde,was hij opeens kreupel. Vanmorgen dus niet!
Toen ik hem goed bekeek zag ik rechtsachter op de pijp een bult. De bult is hard, voelt niet warm aan. Het zit echt halverwege,aan de buitenzijde, midden tussen kogel en hak.
Hij (ruin) staat in het land met twee dames. Hij kan natuurlijk een ttrap hebben gehad .........???
Hij loopt wel gewoon op vier benen, maar duidelijk kreupel.
Wat kan het zijn?Moet ik de veearts erbij halen?
Ik heb er mamiseptol opgesmeerd, hoewel het geen ontsteking is. Wat kan ik er verder aan doen?
Rust op stal, of rust in het land?
Wie heeft zoiets eerder meegemaakt?

fryslân boppe


HaflingertjeMax
Berichten: 189
Geregistreerd: 11-03-02
Woonplaats: Boskoop(Zuid-Holland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 17:50

Hoe ziet de bult eruit op z'n achterbeen? Is het een beetje langwerpig?
Dan zou het een schiefel kunnen zijn.
Dit kan onder andere komen doordat een paard een trap tegen zijn been heeft gehad.
Als je meer wilt weten over schiefels moet je maar even bij zoeken zoeken, er zijn al meerdere topics met informatie over schiefels.
Ik heb ook een boek waar een stukje over in staat over schiefels. Als je dat wilt hebben moet je me maar een pb'tje sturen.

I love Max+Beauty+Picasso 4-ever!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

HaflingertjeMax
Berichten: 189
Geregistreerd: 11-03-02
Woonplaats: Boskoop(Zuid-Holland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 18:22

Hier meer info over schiefels:

'Schiefels zijn benige nieuwvormingen. In hun ontstaansfase kunnen zij omgeven zijn door grof bindweefsel. Afhankelijk van de verschillende oorzaken, ziet men ze vooral aan de binnenkant van het voorbeen, maar andere lokalisaties zijn ook mogelijk. Schiefels kunnen ontstaan door klappen tegen het bot. Het strijken en raken zijn verantwoordelijk voor schiefels aan de binnenkant van het pijpbeen. Schiefels aan de buitenzijde van het been vinden hun ontstaanswijze in het stoten tegen harde voorwerpen of door trappen van andere paarden. Het geirriteerde beenvlies reageert met een ontsteking en een toegenomen aanmaak van botweefsel, die als woekering zichtbaar is. Ook het omliggende bindweefsel zal verdikt zijn. '

'Het gebied van het pijpbeen, griffelbeen en het strakke band dat ze onderling verbindt is gevoelig voor overbelasting. Het reageert met een ontsteking die via irritatie van het griffelbeen leidt tot botwoekeringen en verbeningsverschijnselen van het band.
De veroorzaakte kreupelheid kan aanvankelijk gering en alleen in draf zichtbaar zijn, en zonder uitwendige veranderingen aan het been beginnen. Pas later ziet de ruiter een langwerpige verdikking tussen het griffelbeen en het pijpbeen.'

'Het diergeneeskundig onderzoek is gericht op het uitsluiten van andere aandoeningen zoals een griffelbeenbreuk of, als de schiefel vlakbij een gewricht zit, een breuk in het gewrichtsgebied. De schiefel wordt met behulp van rontgenopnamen in beeld gebracht. De uitkomst is bepalend voor de therapie: Indien de schiefel door een klap, trap of strijken aan de binnenzijde van het been is ontstaan, en treft men geen acute kreupelheid aan, is het zaak om in te schatten in hoeverre andere structuren in de omgeving in het gedrang zullen komen. Als men dit veilig kan uitsluiten, is de schiefel als schoonheidsfout te beschouwen en behoeft geen behandeling.'

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

I love Max+Beauty+Picasso 4-ever!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 08:12

HaflingertjeMax schreef:
Hoe ziet de bult eruit op z'n achterbeen? Is het een beetje langwerpig?
Dan zou het een schiefel kunnen zijn
.
Dit kan onder andere komen doordat een paard een trap tegen zijn been heeft gehad.
Als je meer wilt weten over schiefels moet je maar even bij zoeken zoeken, er zijn al meerdere topics met informatie over schiefels.
Ik heb ook een boek waar een stukje over in staat over schiefels. Als je dat wilt hebben moet je me maar een pb'tje sturen.


Schieffels kunnen ook knikkervormig zijn hoor, hoeft niet perse langwerpig.
Van schieffels zijn ze meestal niet kreupel, van ontstoken griffelbeentjes wel (accuut) dus toch even de veearts laten kijken.

Tot die tijd dagelijks afspuiten met koud water en evt groene leem erop. Dit wil de zwelling nog wel eens verminderen.

Succes, Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 08:37

Schiefels ontstaan doordat het beenvlies geprikkeld wordt en vervolgens ontstoken raakt. De schiefels op de zijkanten van de griffelbeentjes zijn schoonheidsfouten; de shiefels achter en tussen de griffelbeentjes kunnen chronische kreupelheid veroorzaken. Ik zou de DA er maar bijhalen.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

warren

Berichten: 336
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Gersleat (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-02 10:41

Bedankt voor alle reacties!!Tof!
Heb de veearts er inderdaad bij gehaald,
volgens hem is het geen schieffel,
dit zit echt middenop het pijpbeen,
ter hoogte van de middenhandsbeentjes.
Het voelt niet warm aan had ik zelf ook al geconstateeerd, dus gaat de veearts ervanuit dat Frisootje een trap heeft gekregen
(maar wie is de dader??ze zeggen nix)
Dus: afspoelen met koud water (deed ik al,altijd goed)
en daarna mamiseptol of laurierzalf.
Het is te hopen dat het middenhandsbeentje niet gebroken is, want dan moet het geopereerd!!!!

Gisterochtend was hij nog ERG kreupel, maar na afspoelen,zalven en een uurtje in de bak(alleen!) was hij gistermiddag al wat minder erg kreupel.


Helaas,vanavond dus niet mennen!!!
Hopelijk is het niet gebroken en gaat het snel over...........

fryslân boppe


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 123 bezoekers