hoefkatrol = afmaken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

hoefkatrol = afmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-02 18:03

Ik zie steeds maar paarden afgemaakt worden door hoefkatrol, steeds paarden met fase 4...

is er nou geen andere oplossing voor?

(mijn pony heeft het niet hoor..)


Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 18:47


' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 19:39

Het beste voorbeeld dat het NIET hoeft bezit ik.. Navy..
Bij Navy is nu een jaar geleden hoefkatrol fase 4 vastgesteld. Meteen speciale ijzers, maar toch nog simpel, namelijk eggbars. Sindsdien heeft ze geen stapje kreupel meer gelopen!
We rijden nu Endurance, en dat gaat supergoed! Loopt trektochten van 100 km in 2 dagen met gemak uit!
Ik bedoel maar.. *LOL*

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 20:10

mijn pony amrad heeft ook hoefkatrol, fase 3.
Zijn vorige bazinnetje heeft hem verkocht, omdat ze samengestelde wedstrijden wou rijden en dat kan niet meer met hem.
De dierenarts raadde ons ook af hem te kopen, maarja eigenwijs als ik ben Haha!
Maargoed ik heb hem nu bijna 2 jaar en hij is nog nooit kreupel geweest door zijn hoefkatrol. Hij heeft zelfs een x een paar km over de verharde weg gegaloppeerd omdat hij losgebroken was, de volgende dag was er nix van te merken! *LOL*
Hij staat trouwens wel op speciale ijzers, maar verder krijgt hij nix van medicijnen ofzow..

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 20:41

ik kan me daar heel boos over maken,
dat mensen dieren gebruiken alsof het voorwerpen zijn,
En ik kan er wel om janken.
hij heeft hoefkatrol en we maken hem af.

Mijn paard heeft nu ongeveer 2 jaar hko en ik heb er helemaal geen last van, Ik ben 2 jaar geleden op internet gaan zoeken en ben toen via www.hoefkatrol.nl die nu niet meer bestaat deze site, op een clinic van Antione de bodt geweest,
wat ik daar heb gezien, kreeg er gewoon kippevel van,
hoe die man de paarden als het ware weer beter maakt, geweldig.
( www.hoefkatrol.com)

En mag ik vragen waar je die paarden dan ziet die afgemaakt worden.

Groetjes Anna

Kiekeboe

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 11:15

Ik ervaar het net andersom, er worden minder paarden afgemaakt voor hoefkatrol. Toen hko bij mijn paard ontdekt werd ruim 4 jaar geleden was ook de eerste reactie van mensen om me heen: afmaken is de enige oplossing. Nu 4 jaar later is dit echter helemaal veranderd. Mensen reageren heel anders, zoeken mee naar oplossingen die er in de loop van de tijd ook meer zijn gekomen. Het beslag is verbeterd, er zijn steeds betere voedingssupplementen op de markt, en er komen mensen met rijtechnische oplossingen zoals Antoine de Bodt.
Wat ik wel gemerkt heb is dat er nog veel artsen zijn die dit niet voor waar aannemen en nog steeds hko direct als eindpunt van een paard zien. Ze willen niet verder kijken dan het gene dat ze tig jaar geleden geleerd hebben en staan niet open voor nieuwe ontwikkelingen en dat is jammer. Gelukkig heb ik niet zo´n dierenarts!

Stop N BullionBrandy, al weer vijf jaar oud!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-02 11:32

Ik vraag dit nu omdat ik op bokt veel gelezen heb over paarden die hoefkatrol hebben en nog gewoon in leven kunnen blijven zonder pijn..

Een meisje bij mij op stal heeft een paard waarbij vrijdag hoefkatrol is vastgesteld en dit paard word dus woensdag afgemaakt.

Dit is dus omdat zij denkt dat er geen oplossing voor is, er is ook gezegd dat er geen oplossing voor is in Emmeloord.

Ik heb voor haar wat van de site www.hoefkatrol.com uitgeprint en dat haar gegeven, ik hoop dat ze nu op haar besluit terug komt..

Haar paard is dus nu helemaal niet kreupel, als ze in het weiland staan doet ze nog hartstikke gek. Je ziet gewoon dat dat beestje nog veel lol heeft en helemaal geen of weinig pijn heeft..

Wat kan ik haar nu het beste voorleggen.

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 12:15

Overtuig haar alsjeblieft dat er een oplossing is.
Het is echt zonde om een paard aftelaten maken.
PLEASE vertel het haar,
neem haar mee naar de clinic van 26 mei,
als het dan nog niet te laat is

Kiekeboe

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 12:31

Helaas is het wel zo dat een heleboel mensen die voor het eerst met het verhaal hoefkatrol geconfronteerd worden meteen zoiets hebben: einde oefening.

Helaas is het ook zo dat er mensen zijn die hun paard verzekerd hebben en als ze niet meer met het dier doen kunnen wat ze willen, het paard onherroepelijk afgemaakt wordt. Zulke mensen zijn heel egoistisch bezig en denken alleen aan geld, omdat ze voor het verzekerde bedrag een ander paard kunnen en willen kopen. Als ze het paard voor veel minder aan een recreatieruiter kunnen verkopen zullen ze het nog niet doen. En dat vind ik pas erg...

Ik hoop dat het je lukt om haar om te praten. Maar als je tegen iemand aanloopt die er niet voor open staat moet je niet raar staan te kijken.

Je suis Charlie.

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 12:40

laat het ons effen weten als je met haar gepraat hebt

Kiekeboe

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-02 13:15

Dit paard was dus nog niet verzekerd het werd gekeurd voor de verzekering en dus afgekeurd.

Er werd aangeraden om foto`s te laten maken en daaruit kwam dus dat ze hoefkatrol had fase 4 in een progessieve vorm. Het gaat dus snel achteruit. Dit paard is een half jaar geleden voor de koop gekeurd en helemaal goedgekeurd, ze mankeerde toen nog helemaal niks.

Ik zal jullie reacties ook nog even uitprinten en aan haar laten zien, ze heeft zelf geen internet..

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 13:24

flair schreef:
Ik vraag dit nu omdat ik op bokt veel gelezen heb over paarden die hoefkatrol hebben en nog gewoon in leven kunnen blijven zonder pijn..

Een meisje bij mij op stal heeft een paard waarbij vrijdag hoefkatrol is vastgesteld en dit paard word dus woensdag afgemaakt.



Ik denk dat het vaak een verzekeringsprobleem is inderdaad. Wanneer je je paard laat verzekeren voor chronisch manken, weet je gewoon dat het in dat geval zal afgemaakt worden. Dan kan je beter je paard niet laten verzekeren als je dat toch niet wil.
Niemand met gezond verstand laat een paard afmaken dat minimaal mankt; daar is altijd een onderliggend voordeel mee gemoeid. Ofwel krijgt men verzekeringcentjes ofwel is men blij met de slachtwaarde met het oog op een nieuwe aankoop.
Moest je die eigenaars vertellen dat ze niets van de verzekering of van slachtwaarde krijgen (euthanasie bv) zouden er wel wat meer paardjes gelukkig blijven rondlopen.
Laatst bijgewerkt door Zannekin op 06-05-02 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 13:24

heel erg vervelend is dat! Ik heb hetzelfde gehad, had mijn pony een half jaar, Nooit laten keuren STOM STOM STOM. Maar hij sleepte heel erg met z'n achterbenen, dus vandaar dat wij de dierenarts er eens naar lieten kijken, bleek achter ataxie te hebben, en op de volt zou kreupel, niet leuk meer. Hoefkatrol... janken geblazen, vooral de ataxie zou alleen maar erger worden, en daar was niks tegen te doen, en ook tegen de hoefkatrol. Dus dat was erg janken en nog eens janken. We konden hem helaas niet houden, was ook niet eerlijk geweest tegenover het beestje!
Dus toen is hij afgemaakt.(krijg nog steeds een brok in mijn keel als ik eraan denk). Dus volg nooit het advies van de eigenaar, laat je paard ALTIJD keuren, kost wat, maar dat weet je het tenminste zeker!!!
Heb nu wel een hele leuke welsh K merrie, maar mijn andere paardje zal ik nooit vergeten.
Succes ermee!!

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 13:31

flair schreef:
Dit paard is een half jaar geleden voor de koop gekeurd en helemaal goedgekeurd, ze mankeerde toen nog helemaal niks.

Is ze door dezelfde persoon onderzocht, zou mij verbazen dat het van niets naar graad 4 gaat op zo'n korte tijd. Raar verhaal, mankt ze ook in stap? Zijn eggbars etc... gebruikt? Je laat toch niet zomaar een paard slachten op basis van foto's...

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-02 13:38

Zannekin"]
[quote="flair schreef:
Dit paard is een half jaar geleden voor de koop gekeurd en helemaal goedgekeurd, ze mankeerde toen nog helemaal niks.

Is ze door dezelfde persoon onderzocht, zou mij verbazen dat het van niets naar graad 4 gaat op zo'n korte tijd. Raar verhaal, mankt ze ook in stap? Zijn eggbars etc... gebruikt? Je laat toch niet zomaar een paard slachten op basis van foto's...
[/quote]

nee ze is allebei de keren door een ander gekeurd, en ze laat haar niet afmaken maar inslapen. Het zou kunnen dat het er al gezeten heeft, maar dat het onderdrukt is geweest door pijnstillers, het zal me niks verbazen je hoort zoveel vreemde dingen. Ze loopt alleen kreupel in draf op het harde, verder niet.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 13:42

Dit is zeker niet de normale gang van zaken. Ik zou nooit adviseren een paard af te maken op basis van dit verhaal. Waarom vraagt ze geen second opinion aan de oorspronkelijke keurder van het paard? Zou ze het paard niet verkopen voor een heel lage prijs?

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-02 13:50

Het kan zijn dat het niet precies zo is gegaan zoals ik zeg, ik ben er natuurlijk niet bij geweest..

Ik weet niet of ze hem zou verkopen tegen een lage prijs, wie wil er nou een paard met hoefkatrol?

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 13:51

flair schreef:
Een meisje bij mij op stal heeft een paard waarbij vrijdag hoefkatrol is vastgesteld en dit paard word dus woensdag afgemaakt.

Dit is dus omdat zij denkt dat er geen oplossing voor is, er is ook gezegd dat er geen oplossing voor is in Emmeloord.


Hmm, ja, lekker egoïstisch. Wat rijdt ze zelf, wat is haar capaciteit. Is het beroepsmatig?

Er zijn heel veel stadia's voordat zo'n paard naar de slacht moet. Tenzij dat het een paard voor je beroep is dan is het nog een ander verhaal. Ik ga maar niet dat zeggen wat ik denk.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 13:56

flair schreef:
Het kan zijn dat het niet precies zo is gegaan zoals ik zeg, ik ben er natuurlijk niet bij geweest..

Ik weet niet of ze hem zou verkopen tegen een lage prijs, wie wil er nou een paard met hoefkatrol?


Antoine de Bodt, die koopt ze. Ik bedoel die heeft daar geen moeite mee om zo'n paard te kopen.

Ik heb het nu even allemaal gelezen en ik vind het een uiterst vaag verhaal. Volgens mij is er nog iets aan het handje.
Laatst bijgewerkt door chantal1 op 06-05-02 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-02 13:59

chantal1"]
[quote="flair schreef:
Een meisje bij mij op stal heeft een paard waarbij vrijdag hoefkatrol is vastgesteld en dit paard word dus woensdag afgemaakt.

Dit is dus omdat zij denkt dat er geen oplossing voor is, er is ook gezegd dat er geen oplossing voor is in Emmeloord.


Hmm, ja, lekker egoïstisch. Wat rijdt ze zelf, wat is haar capaciteit. Is het beroepsmatig?

Er zijn heel veel stadia's voordat zo'n paard naar de slacht moet. Tenzij dat het een paard voor je beroep is dan is het nog een ander verhaal. Ik ga maar niet dat zeggen wat ik denk.
[/quote]

hoho nou niet dat meisje gaan aanvallen, zij doet wat ze haar in Emmeloord aangeraden hebben. Niet omdat ze zelf haar paard dood wil hebben omdat ze misschien geen wedstrijden meer met haar kan rijden.

Dat meisje is hartstikke gek op haar paard, en als ze recreatief met haar zou kunnen doorgaan zou ze dat ook doen. Vandaar dat ik nu informatie inwin wat ik dan weer aan haar kan laten zien.

Stel jij zit in dezelfde situatie als haar, en jij weet niet dat er een oplossing is voor paarden met hoefkatrol en jou word aangeraden om je paard af te laten maken. Wat doe je dan, zij wil niet dat haar paard pijn lijd. Dat zou ik ook niet willen.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 14:03

flair"]
[quote="chantal1"][quote="flair schreef:
Een meisje bij mij op stal heeft een paard waarbij vrijdag hoefkatrol is vastgesteld en dit paard word dus woensdag afgemaakt.

Dit is dus omdat zij denkt dat er geen oplossing voor is, er is ook gezegd dat er geen oplossing voor is in Emmeloord.


Hmm, ja, lekker egoïstisch. Wat rijdt ze zelf, wat is haar capaciteit. Is het beroepsmatig?

Er zijn heel veel stadia's voordat zo'n paard naar de slacht moet. Tenzij dat het een paard voor je beroep is dan is het nog een ander verhaal. Ik ga maar niet dat zeggen wat ik denk.
[/quote]

hoho nou niet dat meisje gaan aanvallen, zij doet wat ze haar in Emmeloord aangeraden hebben. Niet omdat ze zelf haar paard dood wil hebben omdat ze misschien geen wedstrijden meer met haar kan rijden.

Dat meisje is hartstikke gek op haar paard, en als ze recreatief met haar zou kunnen doorgaan zou ze dat ook doen. Vandaar dat ik nu informatie inwin wat ik dan weer aan haar kan laten zien.

Stel jij zit in dezelfde situatie als haar, en jij weet niet dat er een oplossing is voor paarden met hoefkatrol en jou word aangeraden om je paard af te laten maken. Wat doe je dan, zij wil niet dat haar paard pijn lijd. Dat zou ik ook niet willen.
[/quote]

Ik ben zo'n eigenwijze dikhoofd dat ik niet altijd het advies van DA's opvolg. Als ik haar was zou ik snel een second opinion aanvragen. Hoe oud is dat beestje eigenlijk? En als ik zelf geen oplossing of over iets niks weet laat ik me wel op allerlei manieren informeren, zorg ik dat ik er zo veel mogelijk over te weten kom en dan regel ik niet alvast een afspraak bij de DA om hem in te laten slapen.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-02 14:14

ze is 6 of 7 dat weet ik niet meer precies, ik zal het haar in ieder geval voorleggen. Zodat ze kan zien dat het misschien niet nodig is om het beestje nu al in te laten slapen.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 14:15

Hoi Flair,
Ik snap het helemaal hoe dat is gegaan, ik heb het zelfde gehad. Bij mijn paard kreeg ik de keuze afmaken of zenuwsnede. Ik ben toch eerst verder gaan kijken en nu 4 jaar later loopt mijn paard nog steeds rond. Oke, we hebben mindere tijden er bij, maar al met al heeft ze nog steeds lol in haar leven en kunnen we haar nog steeds rijden. Zij heeft overigens ook een nr. 4 linksvoor, maar dat wil niets zeggen. Er zijn paarden met hele erge hko die nooit een pas verkeerd zullen zetten en er zijn paarden met minimale hko en die lopen vaak kreupel. Het is ontzettend paard afhankelijk.
Probeer je vriendin over te halen nog even een paar maanden te wachten en eerst wat alternatieve dingen uit te proberen zoals speciaal beslag. Raadpleeg vooral je hoefsmid die kan ontzettend veel nog helpen bij dit soort dingen door de hoeven wat stijler te zetten. Of probeer een middel als Cortaflex. Hierover hoor je heel veel positieve verhalen van paarden die het daar heel goed op doen. En last maar zeker not least, ga eens kijken bij een clinic van De Bodt. Dat is zeker de moeite. In een ander berichtje hier op bokt.medisch last ik van iemand die had gezien hoe een kreupel paard binnen 20 minuten weer goed liep. De eigenaar zat te huilen van geluk op zijn paard! Print dat soort verhalen uit en laat het je vriendin lezen zodat ze weet dat dit niet het einde van haar paard hoeft te zijn. Wij hebben hier met zijn allen natuurlijk niet de kennis van de dierenarts, maar ik denk dat ieder paard een kans verdiend!
Ik begrijp overigens 1 ding niet helemaal. Zijn er een half jaar geleden ook foto´s gemaakt? Want hoe kan de arts anders weten dat het een progressieve vorm is zonder vergelijkingsmateriaal?

Groetjes en wens je vriendin sterkte bij haar keuze.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-02 14:17

Ik weet niet of er toen foto`s zijn gemaakt. Ik denk dat ze als ze dit gelezen heeft het wel nog wil aankijken met haar paard.

Die Antoine koopt toch niet zomaar elk paard met hoefkatrol dat hem voorgelegd word lijkt mij..

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 14:26

flair"]
[quote="chantal1"][quote="flair schreef:
Een meisje bij mij op stal heeft een paard waarbij vrijdag hoefkatrol is vastgesteld en dit paard word dus woensdag afgemaakt.

Dit is dus omdat zij denkt dat er geen oplossing voor is, er is ook gezegd dat er geen oplossing voor is in Emmeloord.


Hmm, ja, lekker egoïstisch. Wat rijdt ze zelf, wat is haar capaciteit. Is het beroepsmatig?

Er zijn heel veel stadia's voordat zo'n paard naar de slacht moet. Tenzij dat het een paard voor je beroep is dan is het nog een ander verhaal. Ik ga maar niet dat zeggen wat ik denk.
[/quote]

hoho nou niet dat meisje gaan aanvallen, zij doet wat ze haar in Emmeloord aangeraden hebben. Niet omdat ze zelf haar paard dood wil hebben omdat ze misschien geen wedstrijden meer met haar kan rijden.

Dat meisje is hartstikke gek op haar paard, en als ze recreatief met haar zou kunnen doorgaan zou ze dat ook doen. Vandaar dat ik nu informatie inwin wat ik dan weer aan haar kan laten zien.

Stel jij zit in dezelfde situatie als haar, en jij weet niet dat er een oplossing is voor paarden met hoefkatrol en jou word aangeraden om je paard af te laten maken. Wat doe je dan, zij wil niet dat haar paard pijn lijd. Dat zou ik ook niet willen.
[/quote]

Ik zou toch op z'n minst een tweede opinie vragen voor ik m'n paard laat afmaken voor zo weinig manken. Waarom vergelijk je de foto's niet van 6 maanden geleden,dat kan al helpen. Die foto's worden heel vaak verkeerd beoordeeld en in dat geval zou ik ook wel zo'n paard kopen, geen probleem. Het kan gewoon op 6 maanden niet zo erg veranderd zijn en je moet echt ervaring hebben met die foto's.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: EliseLukas, M_Vainqueur, rocky_1995, Samantha89 en 14 bezoekers