sokken afscheren (tinker) om mok te behandelen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

sokken afscheren (tinker) om mok te behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-02 22:35

Hoi,
Mijn tinkertje heeft mok, nu hoor ik dat er mensen zijn die de sokken afscheren om zo beter de mok te kunnen behandelen. Nu vraag ik me af of het dus beter is de sokken af te scheren en zo (sneller) van de mok af te komen?
En hoelang zou het duren voordat die sokken weer aangegroeid zijn?

alvast beankt!

Wie steeds achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 22:47

Het ziet er een beetje vreemd uit maar als er al mok is zou ik gewoon de boel flink kort knippen/scheren. Al die haren kunnen namelijk heerlijk broeien. Zolang er geen mok is kunnen ze juist beschermen maar zodra er mok is is het veel makkelijker om het er af te hallen om het te behandelen. Als de mok echt weg is kan je het weer laten groien en met een paar maanden heeft je paardje weer prachtige sokken. Wat ik ook wel eesn heb gezien is dat mensen de sokken met elastiekjes tot knotjes maakten (zoals in dressuurmanen) lijkt me best lastig maar misschien ook effectief? Wel regelmatig losmaken en opnieuw vlechten en knotten anders sterven de harem af.

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 23:17

De meeste Tinkereigenaren scheren de haren er niet af bij mok en krijgen de mok toch weg. Stel je vraag anders een op het forum van tinkerwereld.nl Daar komen veel mensen die mokproblemen gehad hebben met Tinkers.
Die van mij heeft tot nu toe één keer mok gehad maar door behandeling met zwavelpoeder en zinkzalf is het helemaal weggegaan.

Ik hoef trouwens geen sokken te scheren want mijn Shetlander is aan het toiletteren geslagen, alle sokken van mijn Tinker heeft hij afgeknabbeld Huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 16:46

Ik ken juist weer een aantal Friezen waarbij het dus absoluut NIET lukt om de mok eruit te krijgen. De zalf die je voor de mok gebruikt komt ook niet goed bij en onder de korsten namelijk. Als je de bovenste haren laat zitten, kun je daaronder best veel weg scheren zonder dat het heel erg lelijk wordt. De lange bovenste haren vallen er dan over heen namelijk.

Nijntje

Berichten: 186
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 20:40

Ik heb ook een tinker met mok... ik heb de sokken dus wel helemaal afgeknipt.. op die manier kan ik beter bij de mok en het was ook inderdaad met een paar dagen weg... Gewoon afknippen die sokken... het groeit vanzelf wel weer aan.... en beter geen mok en geen sokken dan mok en sokken... Knipoog

sonjas
Berichten: 154
Geregistreerd: 24-03-02
Woonplaats: andel

tip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 10:58

ik heb een tip van een hoefsmid gehad om als je de mok wil voorkomen om bij natte sokken er kalk of zaagsel(en dan ook echt dat hele fijne spul)in zijn sokken te "smeren " dat neemt het vocht op en kun je er daarna gewoon weer uit borstelen. ook om de mok te verhelpen kun je er tandpasta opsmeren(ook weer tip van hoefsmid) of ook heel simpel acederm zalf opsmeren probeer het eerst zonder de sokken af te scheren van geschoren sokken kunnen ze namelijk ook erg jeuk aan de benen krijgen omdat het haar dan gaat "prikken"zeg maar komt omdat er toch wel veel haar zit aan die tinker benen
groetjes sonja
succes met de mok bestrijding
die acederm helpt bij Jamaica wel goed trouwens

dromen is leuk, doen is leuker

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 12:44

Niet alleen kunnen ze inderdaad veel jeuk krijgen van geschoren sokken, die sokken bieden toch ook een natuurlijke bescherming. Als het echt niet ander kan zou je ze natuurlijk wel af kunnen scheren maar vaak kan je de mok ook zonder scheren goed wegkrijgen.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 14:38

Ik zou de sokken idd niet helemaal afscheren. Ik heb bij mijn tinker wel een keer wat weggeschoren op de plek waar de korsten zaten. Maar alleen omdat ik er anders met de zalf niet bij kon.

* To Belg, or not to Belg *


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: StonedRomy en 26 bezoekers