hoesten!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

hoesten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-02 16:35

Hoihoi,

Mijn paard heeft volgens mij een virusje opgelopen aangezien meerdere paarden bij ons op stal hoesten. Het begon met een geel-groene druppel. Omdat ik met ody in bodegraven moest zijn heeft er een DA naar gekeken en Bronchospect (?) voorgeschreven. Verder geef ik haar foenegriek en heb ik een vitamine spuit gegeven. Maar nu is het een week later, en tijdens het werk hoest ze af en toe nog steeds. Neusvloeing is minimaal. Op stal schijnt ze niet te hoesten.
Ik hou mijn paard wel in beweging (zolang ze geen verhoging heeft), met veel stappen en af en toe een drafje. Zou het ook kunnen komen doordat de bak veel te stoffig is?? Buiten rijden is GEEN optie omdat mijn paard nog aan het revalideren is (en daarom ook niet naar de wei mag) en absoluut niet rustig te rijden is.
WAt moet ik hier mee doen? Weer een DA bellen? ?

groetjes,

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 19:23

Het zou inderdaad kunnen dat ze nog gevoelig is op haar luchtwegen door het virus. De stoffige bak prikkelt haar longen zodat ze gaat hoesten. Ik zou haar op de wei gooien, maar ja dat kan ik jouw geval dus niet. Dan zou ik veel gaan stappen, niet zo veel draven. Anders voor de zekerheid toch nog even een DA laten komen, want een hoestend paard kan hele nare gevolgen hebben!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 18:46

Groen of geel slijm is een teken van een infectie. Doorzichtig of wit kan van irritatie komen. Mijn pony was weer erger aan het hoesten (stofallergie/lichte COPD) en dat kwam volgens mij ook door de toffige paddock waar hij in staat overdag. ('t is dat of op stal Frusty ) en de stoffige bak.
Na een infectie blijven de luchtwegen vaak wat gevoeliger. In elk geval de eerste tijd.