[INFO] Mok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marloes__

Berichten: 5207
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Re: [CENTRAAL] mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 22:29

Afbeelding

Afbeelding

Wat denken jullie als jullie deze foto's zien? Op de ene foto is ze ingesmeerd, maar dat is meer om te laten zien waar de plekken zitten.

Autumnn

Berichten: 8037
Geregistreerd: 26-03-10

Re: [CENTRAAL] mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 23:06

Ik zou het persoonlijk allereerst gaan scheren :)

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: [CENTRAAL] mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 01:05

Marloes, als het echt alleen in de kootholte zit, denk ik niet aan vasculitis. Maar de foto's zijn lastig te beoordelen.

Yelizaveta

Berichten: 770
Geregistreerd: 22-08-11
Woonplaats: België

Re: [CENTRAAL] mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 18:43

Mijn paard zit met mok op beide achterbenen, enkel in de kootholte. Het viel mij vandaag op omdat beide achterbenen dik zijn. Ze staat in een paddock die momenteen en en al modder is door de regen. Ze heeft wel een droge schuilstal. Morgen gaan ze op de droge weide en het gaat ook niet regenen dus. Morgen ga ik haar eens goed onder handen nemen met isobetandine shampoo en zinkzalf. Is het goed dat ik al het haar daar ook wegscheren/knippen of juist niet?
In de zomer had ze het ook al eens en dan is het goed genezen.
Ze krijgt ook al antibiotica voor haar hoest.
Ik twijfel om ze op stal te zetten. De deur van de schuilstal kan dicht. Maar mijn shetlander moet dan buiten blijven staan zonder beschutting. We hebben maar een (ruime) stal.
Vanaf volgende week gaat het terug regenen en dan is het weer een en al modder dus dan wil ik haar zeker binnen zetten..
Wat denken jullie?

Alvast bedankt

Autumnn

Berichten: 8037
Geregistreerd: 26-03-10

Re: [CENTRAAL] mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 19:28

Ik zou het zeker weg scheren :j

Yelizaveta

Berichten: 770
Geregistreerd: 22-08-11
Woonplaats: België

Re: [CENTRAAL] mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 19:37

Ok bedankt!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [CENTRAAL] mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 19:55

Hallo ik kom even binnen vallen! Mijn paard heeft een scheur in haar hoef, wss van ooit vast te zitten in de draad,.... dit litteken loopt net door tot op de huid. Nu heeft de DA en de hoefsmid dit bekeken, en geen probleem. Enkel oppassen dat er geen mok ontstaat bij het litteken weefsel. Nu merkte ik vandaag een wondje bij deze hoef. Ik denk zelf dat ze het gewoon heeft aangetikt. Maar wil toch zeker mok uitsluiten. Wat denken jullie? Afbeelding

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [CENTRAAL] mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:00

Dat lijkt mij inderdaad op een betrapping. Even in de gaten houden dat het niet gaat ontsteken.

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: [CENTRAAL] mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:11

Dat lijkt inderdaad een balbetrapping

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: [CENTRAAL] mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:16

Hieruit kan wel mok ontstaan, dus goed in de gaten houden!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [CENTRAAL] mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:29

Dankjullie! Proper spoelen en dan betadine zalf gebruiken voldoende? Of toch even verbandje rond doen met gaasje?

Guusje1240
Berichten: 48
Geregistreerd: 29-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:29

.
Laatst bijgewerkt door Guusje1240 op 14-01-18 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:33

k_m schreef:
Dankjullie! Proper spoelen en dan betadine zalf gebruiken voldoende? Of toch even verbandje rond doen met gaasje?

Ja hoor goed uitwassen en accederm of iets helends erop doen. Zou het niet inpakken maar aan de lucht laten drogen. Ziet er rustig uit. Niet te nat houden

Heeft die het vaker? Anders gaan werken zodra het geheeld is met springschoenen?

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [CENTRAAL] mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:42

Nee eerste keer nu! Heb wel een paar springschoenen en ze is nog erg groen. Wil nog wel eens gek doen aan de longe dus volgende keer maar even gebruiken.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: [CENTRAAL] mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:58

Elke dag schoonmaken met een wattenschijfje met verdunde betadineoplossing. Verder niet afsluiten en op een schone, droge ondergrond houden.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [CENTRAAL] mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 23:38

Liever niet elke dag met betadine schoonmaken. Betadine is goed ontsmettend maar tast ook het goede weefsel aan. Hierdoor geneest het minder snel + je krijgt er vaak littekens door.

Als het droog is en na een paar dagen mooi schoon is niet meer wassen. Moet je wel regelmagig wassen doe het dan met unicura bijvoorbeeld. Dit is veel milder dan betadine.

Als ze idd wat onhandig is is longeren met springschoenen een goed idee!

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: [CENTRAAL] mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 18:41

Hi iedereen, ik ben een beetje ten einde raad... Mijn merrie heeft al een tijdje af-en-aan mok plekjes in haar kootholte. Dit heeft ze wel vaker gehad en het was altijd wel te behandelen met betadine & sudocreme, alleen nu lijkt het alsof niks helpt... Haar beentje is inmiddels behoorlijk dik en ik maak me erge zorgen. Wat raden jullie aan als sudocreme niet meer helpt? Zijn droogzetters (avuloxil/orbenin) een idee? Wel of niet bandageren? Normale beweging of minimaal...? :? Alvast bedankt!!

petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 18:55

Eapy schreef:
Hi iedereen, ik ben een beetje ten einde raad... Mijn merrie heeft al een tijdje af-en-aan mok plekjes in haar kootholte. Dit heeft ze wel vaker gehad en het was altijd wel te behandelen met betadine & sudocreme, alleen nu lijkt het alsof niks helpt... Haar beentje is inmiddels behoorlijk dik en ik maak me erge zorgen. Wat raden jullie aan als sudocreme niet meer helpt? Zijn droogzetters (avuloxil/orbenin) een idee? Wel of niet bandageren? Normale beweging of minimaal...? :? Alvast bedankt!!

Al vetaderm of hydrocortiderm geprobeerd?

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 19:05

petravdmeerx schreef:
Al vetaderm of hydrocortiderm geprobeerd?


Nog niet, maar er wel van gehoord - bij de dierenarts te verkrijgen neem ik aan? Is het dan beter om met dit goedje het been vrij te laten, of is bandageren beter? Het is op dit moment een half-open wondje.

petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 19:07

Eapy schreef:
petravdmeerx schreef:
Al vetaderm of hydrocortiderm geprobeerd?


Nog niet, maar er wel van gehoord - bij de dierenarts te verkrijgen neem ik aan? Is het dan beter om met dit goedje het been vrij te laten, of is bandageren beter? Het is op dit moment een half-open wondje.


Ik heb hele goeie ervaringen met beide middelen, beide kan je inderdaad gewoon halen bij de dierenarts. Bij hydrocortiderm niet langer dan 14 dagen achtereenvolgend gebruiken.. ik zou het been vrij laten zodat het kan ademen.

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 19:08

petravdmeerx schreef:
Ik heb hele goeie ervaringen met beide middelen, beide kan je inderdaad gewoon halen bij de dierenarts. Bij hydrocortiderm niet langer dan 14 dagen achtereenvolgend gebruiken.. ik zou het been vrij laten zodat het kan ademen.


Fijn, dankjewel!

petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Re: [CENTRAAL] mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 19:10

Wat ook goed werkt is gedroogde brandnetel voeren, is bloedzuiverend en pakt de mok aan van binnenuit.

NienkeK

Berichten: 63
Geregistreerd: 26-07-17
Woonplaats: Drenthe

Re: [CENTRAAL] mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 23:02

Ik heb de (aanhoudende) mok nu weggekregen met de kootholtezalf van paardendrogist.nl. Wel aan de prijs (tube 200gr a €15 is met 2x per dag smeren zo weg) maar het hielp waar de andere smeersels ineens niet meer hielpen. Die van mij had droge mok maar denk dat deze zalf ook fijn is bij wat natte mok, omdat het zowel uitdroogt als verzacht (kan dat? Het voelt wel zo; soepel en zacht en korstjes steeds droger)

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [CENTRAAL] mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 23:22

Petra, ik denk ook dat droge brandnetel wat doet. Geef dit niet vanwege der mok maar wat anders maar der mok is wel minder. Blijf bij 1 korst die niet weg wilt. Daarbij geef ik haar ook spliterwten voor de weerstand.

Nienke, ik heb die zalf ook maar deed bij mij helaas niets. sudo was het enige wat hielp

NienkeK

Berichten: 63
Geregistreerd: 26-07-17
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:11

Dat blijft toch het irritante eraan dat smeersels bij de ene fantastisch werken en bij de ander niet |( heb al 2 potten kunnen dumpen omdat die van mij er met vreselijke roodheid en irritatie op reageerde terwijl de reviews vol succesverhalen staan. Trial and error -O-