[INFO] Mok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Eapy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:26

Horseware schreef:
Heb je foto’s?


Op dit moment helaas alleen van de voorkant, om de zwelling aan te tonen. Ziet er niet heel spannend uit (is ook al veel dikker geweest), maar voor haar echt niet normaal. Ik zal proberen om morgen nog foto's te maken van de mok zelf!

(Ben nogal a-technisch, hoop dus dat de foto's erbij staan!)

Edit: niet gelukt, zal morgen nog een keer proberen...

Keep your hopes up high and your head down low
Extra 25-04-2000 — 16-09-2023. Wij, voor altijd.


Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: [CENTRAAL] mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:24

Ik herken het maar al te goed.
Ik heb gewassen met betadine, gedroogd. Ingepakt met watten en dikke klodder mokzalf van de dierenarts. Twee dagen was heel mooi rustig. Ik geef de cure mok tabletten erbij om hem te ondersteunen.
Ik heb twee hele kleine plekjes nog maar die trekken nu weg met elke dag klodder sudocreme eerst deden ze openbarsten met rijden maar gelukkig met een dikke laag sudo niet meer..(zoekt hout om af te kloppen)

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=271&t=2014085

Chess. Aktion x Pion RIP
Alando JetsetD x Zeoliet RIP 16.06.2023

lobkes
Berichten: 6
Geregistreerd: 21-08-10

Re: [CENTRAAL] mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 00:56

Hier ook een aantal maanden flinke problemen met mok gehad. Ene plekje onder controle was er weer een nieuwe plek.
Ineens een dik been dus weer dierenarts erbij en jawel aan de antibiotica.
Uiteindelijk nogmaals een dierenarts erbij en dit keer kwam er iemand anders en die gaf als advies vaak te wassen met head en shoulders antiroos shampoo aangezien hier ook zink in zit en daarna in te smeren met mokzalf en daarna nog dik zinkzalf er overheen.
Ik zag het heel somber in, maar langzaam werd het beter en ik durf nu te zeggen dat het zo goed als weg is.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [CENTRAAL] mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 09:47

Zit er ook aan te denken om nu een pot zinkzalf aan te schaffen

Maar ook l-lysine voor door het voer. Schijnt goed te zijn voor de huid en weerstand. Iemand ervaring hiermee?

[o]

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 10:32

Met zo'n grote groep ervaringsdeskundigen hoop ik dat jullie mij kunnen helpen.

Mijn merrie heeft een plek op haar pijpbeen. Eerst aan de buitenkant, nu ook aan de binnenkant. Ik was er eerst vanuit gegaan dat het schimmel was, maar na een maand behandelen werd het echt niet minder.
Daarna als mok gaan behandelen. Het lijkt nu iets beter te worden, maar het gaat me eigenlijk niet snel genoeg dus twijfel toch..

Hoe kan je het verschil zien tussen mok en vasculitis? Ze heeft 4 witte benen en is een hoog in het bloed staande gevoelige merrie. Het been loopt nu elke nacht behoorlijk vol, maar loopt het er ook weer af. Ik was druk aan het smeren, maar vorige week toch de boel geweekt en eraf gehaald. Er zat allemaal pus onder de korsten ;(

Ik maak kleding in opdracht: www.irisholt.nl
moeder van Daisy (24-04-09) en Mike (03-05-11) :):)

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 10:33

Ik dacht trouwens aan kleefkruid en brandnetel voor het ondersteunen van de weerstand en het afvoeren van het vocht. Momenteel krijgt ze drainage compositum. Help wel goed moet ik zeggen.

Ik maak kleding in opdracht: www.irisholt.nl
moeder van Daisy (24-04-09) en Mike (03-05-11) :):)

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 10:46

trisca schreef:
Ik dacht trouwens aan kleefkruid en brandnetel voor het ondersteunen van de weerstand en het afvoeren van het vocht. Momenteel krijgt ze drainage compositum. Help wel goed moet ik zeggen.

Ik voer ook brandnetel en merk zeker dat hierdoor haar benen dunner zijn. Vooral der mok been. Dacht even terug wel te kunnen stoppen en vond het zo raar dat ze na een paar dagen gelijk weer een dik been had. Voer het weer en het is weer over.

In het begin zag ik geen werking maar hierdoor wel overtuigt... zat ook een kleedkruid te denken voor erbij maar brandnetel is voldoende.

Ga daarom denk ik l-lysine bijvoeren ernaast voor het weefsel en weerstand. Tijdelijk

[o]

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 11:10

trisca schreef:
Met zo'n grote groep ervaringsdeskundigen hoop ik dat jullie mij kunnen helpen.

Mijn merrie heeft een plek op haar pijpbeen. Eerst aan de buitenkant, nu ook aan de binnenkant. Ik was er eerst vanuit gegaan dat het schimmel was, maar na een maand behandelen werd het echt niet minder.
Daarna als mok gaan behandelen. Het lijkt nu iets beter te worden, maar het gaat me eigenlijk niet snel genoeg dus twijfel toch..

Hoe kan je het verschil zien tussen mok en vasculitis? Ze heeft 4 witte benen en is een hoog in het bloed staande gevoelige merrie. Het been loopt nu elke nacht behoorlijk vol, maar loopt het er ook weer af. Ik was druk aan het smeren, maar vorige week toch de boel geweekt en eraf gehaald. Er zat allemaal pus onder de korsten ;(


Het belangrijkste: vasculitis begint veelal aan de zijkanten van het been en mok in de kootholte

Timo Z1+19 RIP ❤️
Jonito RIP ❤️
Ovacionado de Indalo

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 11:20

Horseware schreef:
trisca schreef:
Met zo'n grote groep ervaringsdeskundigen hoop ik dat jullie mij kunnen helpen.

Mijn merrie heeft een plek op haar pijpbeen. Eerst aan de buitenkant, nu ook aan de binnenkant. Ik was er eerst vanuit gegaan dat het schimmel was, maar na een maand behandelen werd het echt niet minder.
Daarna als mok gaan behandelen. Het lijkt nu iets beter te worden, maar het gaat me eigenlijk niet snel genoeg dus twijfel toch..

Hoe kan je het verschil zien tussen mok en vasculitis? Ze heeft 4 witte benen en is een hoog in het bloed staande gevoelige merrie. Het been loopt nu elke nacht behoorlijk vol, maar loopt het er ook weer af. Ik was druk aan het smeren, maar vorige week toch de boel geweekt en eraf gehaald. Er zat allemaal pus onder de korsten ;(


Het belangrijkste: vasculitis begint veelal aan de zijkanten van het been en mok in de kootholte


Het is begonnen aan de buitenkant van het achterbeen. Halverwege het pijpbeen...

Ik maak kleding in opdracht: www.irisholt.nl
moeder van Daisy (24-04-09) en Mike (03-05-11) :):)

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: [CENTRAAL] mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 11:23

Dat is een typische vasculitis plek en een hele vreemde plek voor ‘normale’ mok

Timo Z1+19 RIP ❤️
Jonito RIP ❤️
Ovacionado de Indalo

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 11:26

Afbeelding

Ik maak kleding in opdracht: www.irisholt.nl
moeder van Daisy (24-04-09) en Mike (03-05-11) :):)

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 11:27

Dus UV sokken aanschaffen?

Ik maak kleding in opdracht: www.irisholt.nl
moeder van Daisy (24-04-09) en Mike (03-05-11) :):)

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: [CENTRAAL] mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 11:35

Persoonlijk zou ik eerst een biopt laten nemen om de diagnose te stellen maar het ziet er wel echt uit als vasculitis.

Afdekken tegen uv straling moet dan zeker gebeuren, maar je zal het ook moeten behandelen.

Timo Z1+19 RIP ❤️
Jonito RIP ❤️
Ovacionado de Indalo

joke165

Berichten: 519
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 22:15

trisca schreef:
[ [url=m/A6jcS5.jpg]Afbeelding[/url] ]


Oei dit lijkt wel heel erg op wat mijn ruin heeft op zijn witte been, dat zit echter iets lager maar wel op de zijkant en niet in de kootholte. Hij had al lange tijd 1 plekje op de buitenkant kogel wat ondanks smeren met diverse middelen niet weg ging. Op een gegeven moment stond hij met een dik been en een ontploffing aan korsten. DA erbij en heeft ontstekingsremmer en antibiotica gehad. Been is wel weer ok qua dikte nu maar de korsten zijn niet weg ondanks speciale zalf van de DA. Ik zit me inderdaad af te vragen of het wel ''gewone'' mok is. Als zodanig wordt het nu wel behandeld.

Ik begrijp dat een biopt nemen de enige methode is om vast te stellen of het vasculitis is? en hoe komen ze dan in de winter aan een overgevoeligheid voor UV? In mijn beleving heeft het alleen maar geregend afgelopen maanden :7 .

Zal morgen eens een foto proberen te plaatsen, misschien kunnen de (ervarings) deskundigen hier iets meer over zeggen.

If you want a stable friendship, get a horse

SOLD Eclipse: Z2 +9, ZZ-licht +1, ZZ-zwaar +10, PSG +1 :-)
Venice: Negro x Rubinstein I, 2002, met pensioen

Brittjuh97

Berichten: 964
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Obdam

Re: [CENTRAAL] mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 22:38

ik kom me ook melden.

Mijn paard heeft al jaren mok. ene moment is het er niet en het andere moment heeft ze weer een paar kleine plekjes. dan maak ik het een tijdje schoon met betadine en daarna smeer ik er sudocreme op. werkt top!
maar telkens komt het terug! ik word er niet goed van:( terwijl ze nergens nat kan staan?

hebben jullie nog ideeën ?

petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 23:24

Brittjuh97 schreef:
ik kom me ook melden.

Mijn paard heeft al jaren mok. ene moment is het er niet en het andere moment heeft ze weer een paar kleine plekjes. dan maak ik het een tijdje schoon met betadine en daarna smeer ik er sudocreme op. werkt top!
maar telkens komt het terug! ik word er niet goed van:( terwijl ze nergens nat kan staan?

hebben jullie nog ideeën ?

Brandnetel voeren.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 19:45

Zal dit een allergische reactie kunnen zijn op de honing zalf of gewoon pure peg dat de mok weer zo snel terug komt?

Vandaag
Afbeelding

Afgelopen maandag
Afbeelding

[o]

petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 20:01

PanamaD schreef:
Zal dit een allergische reactie kunnen zijn op de honing zalf of gewoon pure peg dat de mok weer zo snel terug komt?

Vandaag
[ [url=m/rthkJc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Afgelopen maandag
[ [url=m/0s4LrC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik denk dat de mok helaas weer terug komt....
ik gebruik nu dermanolon spray, werkt echt heel goed! Misschien is dat het proberen waard

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [CENTRAAL] mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 20:22

Wel lastig aan te komen.

Kan een aantal dingen doen

Ik las dat mensen hydrocortiderm hebben? Dat heb ik nog staan van de hond. Zal ik dit een week proberen?

Stoppen met honingzalf en sudo weer gebruiken

Of weer inpakken wat tot nu toe wel het beste resultaat heeft gegeven toen het te gek werd

[o]

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 21:30

13 feb


Afbeelding


20 feb

Afbeelding

- het been is stukken minder dik
- het been is niet meer warm
- de korsten zijn droog
- geen gele doorschijning meer
*\o/*


Ze staat nu met het been afgedekt buiten. Heb nog even lopen smeren, maar laatste paar dagen even niks gedaan

Ik maak kleding in opdracht: www.irisholt.nl
moeder van Daisy (24-04-09) en Mike (03-05-11) :):)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 02:40

Hallo iedereen!

Sinds een aantal weken heeft mijn paardje last van korsten op zijn achterbenen. De korsten zitten op het pijpbeen en niet in de kootholte etc. De dierenarts komt volgende week langs maar ben ontzettend nieuwsgierig naar jullie bevindingen. Ik hoor toch uit vele hoeken mok, behandel het nu met betadine en sudocreme/zinkzalf/tandpasta (recept van de DA)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 21:22

Hier wat nieuws aan t proberen... ik kan wel zeggen dat de mok chronisch is geworden, t wilt echt niet weg en de nattigheid vorige week was ook niet echt bevordelijk. Stonden net op t land en was een week blubber maar nu gelukkig droog

Heb hiervoor l-lysine gevoerd maand of 2 zonder resultaat.

T wordt dus weer erger en omdat iemand t op stal zei toch weer honingzalf gebruikt 2 dagen maar daar reageert ze echt heel slecht op. Gelijk weer bloed ook

Heb sinds vandaag zilverzalf, ben heel benieuwt...
Foto van gister
Afbeelding

[o]

petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 21:35

PanamaD schreef:
Hier wat nieuws aan t proberen... ik kan wel zeggen dat de mok chronisch is geworden, t wilt echt niet weg en de nattigheid vorige week was ook niet echt bevordelijk. Stonden net op t land en was een week blubber maar nu gelukkig droog

Heb hiervoor l-lysine gevoerd maand of 2 zonder resultaat.

T wordt dus weer erger en omdat iemand t op stal zei toch weer honingzalf gebruikt 2 dagen maar daar reageert ze echt heel slecht op. Gelijk weer bloed ook

Heb sinds vandaag zilverzalf, ben heel benieuwt...
Foto van gister
[ [url=m/g8t9NK.jpg]Afbeelding[/url] ]


Jeetje zeg, wat is het bij jou hardnekkig, zo enorm balen... gaat het bloeden als je bijv gaat rijden/beweging geeft?

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [CENTRAAL] mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 22:02

Ja enorm. Gewoon chronisch. Gaat idd open tijdens het werk, niet altijd. Lijken net kloven. Ze heeft er ook weer wat last van, been wordt wat voller na nacht op stal en staat er veel mee op rust.

Daarom nu zilverzalf proberen en als dat ook niet werkt maar eens advies aan de dierenarts vragen.

[o]

petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 22:10

PanamaD schreef:
Ja enorm. Gewoon chronisch. Gaat idd open tijdens het werk, niet altijd. Lijken net kloven. Ze heeft er ook weer wat last van, been wordt wat voller na nacht op stal en staat er veel mee op rust.

Daarom nu zilverzalf proberen en als dat ook niet werkt maar eens advies aan de dierenarts vragen.

Ik heb denk ik exact hetzelfde gehad, altijd na het rijden ging het open enz. Ik was er zo klaar mee dat ik het maar van binnenuit ben gaan behandelen, heb haar met advies en overleg van mijn DA een penecelline kuur gegeven. Hierna is het in combinatie met honingzalf, dermiel en sudocreme over gegaan.. heb ook een tijd niet gereden zodat de kloof dicht kon gaan.. o ja, ik voer ook brandnetel en dat werkt suuuper goed!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 119 bezoekers