[INFO] Luchtzuigen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Strawberry3

Berichten: 889
Geregistreerd: 04-04-11
Woonplaats: Purmerend

Re: [CENTRAAL] luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 09:53

Hij zuigt al meer dan 10 jaar lucht en heeft onbeperkt hooi kan hij dan alsnog een maagzweer hebben?
Hij krijgt smorgens en savonds biks.
Hij staat overdag in een paddock met hooi naast andere paarden en savonds/snachts op stal ook naast andere paarden.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: [CENTRAAL] luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:43

ja, die van mij was 6 en zoog vanaf jaarling, na de endoscopie bleek hij helemaal vol te zitten met zweren.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: [CENTRAAL] luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 16:55

even een vraagje aan mijn mede luchtzuig-eigenaren;
Is er een van jullie die binnenkort omeprazol van Abler gaat bestellen? Dat ik in een bestelling mee doe en vooraf het geld over maak?
Wilde het zelf kopen, maar mijn omgeving is creditcard loos... en zelf is een creditcard niet veilig bij mij :')

AhvG

Berichten: 242
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 00:40

Hoi! Ook ik meld me even :)
Mijn pony van 14 jaar is ongeveer 7 jaar een luchtzuiger. Hij is dat gaan doen nadat een merrie die naast hem op stal stond weg ging. Die 2 waren de heeele dag aan het klieren samen.

Hij doet het eigenlijk alleen nadat hij iets gegeten heeft en zuigt in de lucht, dus zonder iets vast te pakken. Indien hij de mogelijkheid heeft gaat hij ook wel eens ergens aan hangen zoals bijvoorbeeld een hek.

Ook is hij erg koliek gevoelig en heeft dit minimaal 1x per jaar. Meerdere die hier last van hebben?

Versace2011

Berichten: 94
Geregistreerd: 10-04-13
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 12:32

c_alsemgeest schreef:
even een vraagje aan mijn mede luchtzuig-eigenaren;
Is er een van jullie die binnenkort omeprazol van Abler gaat bestellen? Dat ik in een bestelling mee doe en vooraf het geld over maak?
Wilde het zelf kopen, maar mijn omgeving is creditcard loos... en zelf is een creditcard niet veilig bij mij :')



Ik heb net besteld. Grote hoeveelheid Abrazol Plus. Mijn paard wordt ook behandeld en ik heb wat meer besteld. Wat heb je nodig?

Versace2011

Berichten: 94
Geregistreerd: 10-04-13
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 12:35

AhvG schreef:
Hoi! Ook ik meld me even :)
Mijn pony van 14 jaar is ongeveer 7 jaar een luchtzuiger. Hij is dat gaan doen nadat een merrie die naast hem op stal stond weg ging. Die 2 waren de heeele dag aan het klieren samen.

Hij doet het eigenlijk alleen nadat hij iets gegeten heeft en zuigt in de lucht, dus zonder iets vast te pakken. Indien hij de mogelijkheid heeft gaat hij ook wel eens ergens aan hangen zoals bijvoorbeeld een hek.

Ook is hij erg koliek gevoelig en heeft dit minimaal 1x per jaar. Meerdere die hier last van hebben?



Ik heb net besteld. Grote hoeveelheid Abrazol Plus. Mijn paard wordt ook behandeld en ik heb wat meer besteld. Wat heb je nodig?

Mijn paardje heeft geen koliek, gelukkig. Zuigt wel lucht. Zoek eens meer informatie op de Amerikaanse websites van bijv. http://hl.depaoloequineconcepts.com/?q=node/4

leanR
Berichten: 491
Geregistreerd: 06-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 12:28

Een vraagje voor eigenaren met een luchtzuiger. In welke mate beïnvloed de stress bij verplaatsing, bijv. Op wedstrijd, de mate van luchtzuigen? Of wanneer je luchtzuiger bijvoorbeeld op een vreemde locatie, in een vreemde box staat. Of simpelweg op de trailer. Gaan jullie paarden ter plekke meer luchtzuigen? Hoe moet je je dat voorstellen?

DenB
Berichten: 126
Geregistreerd: 23-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 16:54

Ik denk dat het van meerdere factoren afhankelijk is. Als je van stal verandert en de nieuwe situatie is gunstiger voor je paard, dan kan het wel verminderen. Maar breng je het paard in een ongunstigere of gelijkwaardige situatie, dan zal het zeker niet beter gaan. Reizen/verhuizen geeft altijd in meer of mindere mate stress.
Ik heb zelf een serieuze luchtzuiger gekocht (ik wist dat hij dat deed), maar heeft het (ik klop het even af) nadat ik hem heb meegenomen naar een andere stal nooit meer gedaan. Ik ga er bij hem vanuit dat dit komt doordat hij meer in zijn behoefte wordt voorzien.

Mijn andere luchtzuiger zuigt geen lucht op de trailer. En met een dagje op een vreemde locatie ook niet zien doen. Denk dat hij dan teveel nieuwe dingen heeft om op te letten.

leanR
Berichten: 491
Geregistreerd: 06-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 21:59

Dankjewel voor je reactie. Is een dergelijk paard, die luchtzuigt, daarom wel geschikt als sportpaard? Omdat de mate van stress en verplaatsing het luchtzuigen toch sterk kan beïnvloeden en wellicht daarbij het welzijn? Bij bijvoorbeeld een meerdaags evenement oid.

DenB
Berichten: 126
Geregistreerd: 23-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 16:45

Een bokker heeft een paar jaar terug ergens in een topic vermeld dat Bonfire een luchtzuiger was, dus als dat daadwerkelijk zo was dan is dat het bewijs dat luchtzuigen geen belemmering hoeft te zijn voor een mooie sportcarrière.

Alles valt of staat met een goed stalbeleid, waarbij een paard in zijn/haar behoeften voorzien wordt. Het belangrijkste is dat je de oorzaak van het luchtzuigen wegneemt. Mijn paarden zitten niet in de sport, dus daar heb ik geen ervaring mee. Wel met zaken als maar de kliniek gaan en operaties. Dat heeft bij hun geen negatieve invloed mbt luchtzuigen gehad.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 13:44

Nou ik laat mij neus maar weer eens zien.
Ja dat was een luchtzuiger. Hij heeft het eens keurig op TV voorgedaan terwijl de camera op de stal gericht was. En Tyrza (ooit hier op bokt) had ook een luchtzuiger. Daar reed ze volgens mij Grand Prix mee. Mijn eigen luchtzuiger is nooit zo hoog gekomen, maar is wel level 1 reining (western) gestart. Ze is inmiddels 22 en stil going strong en aan haar 3e jeugd bezig.

Luchtzuigers krijgen geen koliek van luchtzuigen. De lucht wordt de slokdarm ingezogen en gaat dan weer via diezelfde weg naar buiten. De hoeveelheid lucht die in de maag terecht komt is verwaarloosbaar (dat is met endoscopisch onderzoek o.a. bewezen). De hoeveelheid gassen in de darmen is vele malen meer dan een paard in een hele dag naar binnen zou kunnen zuigen.

Luchtzuigers zijn wel gevoelig op de maag en darmen. Dat is waarom ze in de eerste plaats beginnen met luchtzuigen. Bij de meeste luchtzuigers neemt de frequentie van luchtzuigen toe tijdens etenstijd. Ze hebben een gevoelige maag en soms maagzweren.
Dus goed beleid met voer is belangrijk.Goed hooi voeren, over de hele dag verspreid, eerst hooi dan pas brok zodat de maag minder zuur wordt. Geen hooi van eerste snit en niet gelijk hele dagen op het gras. Dat helpt.

En de luchtzuigplek afdekken met rubber of touw. Zodat je de tanden beschermt (er zijn van die drinkwaterbakbeschermers). Daar kun je makkelijk touw om wikkelen. Hang dat wat lager op, dan trainen ze zelf de bovenhalsspier i.p.v. de onderhalsspier tijdens het luchtzuigen.

En maak je er niet druk om!
Ik zou er zo weer één kopen. Ik heb er een wereldpaard aan. En ze zijn goedkoper in de aanschaf.
En oh ja.. paarden nemen het niet van elkaar over. Zo leren ze niet. Mijn merrie heeft het keurig voorgedaan aan haar veulens en stalmaatjes. Die zijn allemaal nooit gaan luchtzuigen.

Luchtzuigers ontstaan door maagklachten. Soms wordt dat veroorzaakt door stalmanagement. En soms door erfelijkheid en soms door allebei. Als ze het eenmaal doen, leren ze het niet af. Het kan wel verminderen.

En die band: gauw weggooien. Martelwerktuig waar ze nare inwendige wonden van kunnen krijgen.

En ik heb nooit gemerkt dat mijn paard door stress meer gaan zuigen. Wel door verandering van voerbeleid.

DenB
Berichten: 126
Geregistreerd: 23-04-14

Re: [CENTRAAL] luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 19:36

Anya, waarom geen hooi van de eerste snit voor een luchtzuiger?

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: [CENTRAAL] luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 07:58

Dat is wat verser en vaak ook zuurder in de maag waardoor ze wat meer gaan zuigen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: [CENTRAAL] luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 15:46

Wat C-alsemgeest zegt :)

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: [CENTRAAL] luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:30

Het zit hem soms in kleine dingen.
Zo kan gewone lucerne geven voor sommige zuigers al te zuur zijn (zoals voor de mijne) en Pavo Dailyplus (grasmix met lucerne erbij) is dan weer een mildere variant.

Ik merk het nu ook met de weidegang, zitten veel meer suikers in het gras op dit moment, dus hij zuigt nu wel wel een beetje, ben nu weer even een gastroguard kuurtje aan het geven en de gastriaid onderhoudsdosering kaat iets omhoog de komende maanden en dan is het meestal na een paar weken weer minimaal.

DenB
Berichten: 126
Geregistreerd: 23-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:34

Waarom is het hooi van de 1e snit verser? Het gaat toch om hoe lang het droogt? Ik dacht dat het juist zuur wordt als het minder lang gedroogd heeft en in plastic verpakt zit.
Het hooi dat we hier hebben (1e snit) ruikt helemaal niet zuur. Juist heel kruidig.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: [CENTRAAL] luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 23:08

nee gras groeit in aanvang langzamer, dus meer voedingstoffen waardoor de maag meer moet doen en dus sneller zuur produceert

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 10:41

Verser... meer een benaming.
Meer rijk aan voedingsstoffen die in de maag sneller omzetten naar stoffen waardoor het zuur gehalte moet oplopen dan wat minder rijk ruwvoer.
Het hooi zelf is niet zuur :+
Zoals sommige kuilsoorten wel kunnen zijn trouwens... maar het gaat om de voedingsstoffen en de chemie in de maag.

DenB
Berichten: 126
Geregistreerd: 23-04-14

Re: [CENTRAAL] luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 11:03

Lastig nog met dat hooi :( . Heeft iemand dat ook in de praktijk gemerkt dat een paard meer ging luchtzuigen bij voeren van hooi van de 1e snit? Ik heb zelf bij overgang van graszaadhooi naar paardenmengselhooi van de 1e snit (grof langstengelig) er niets van gemerkt dat hij meer is gaan luchtzuigen. Dat er wat meer voedingsstoffen in dat hooi kunnen zitten is me bekend, maar ik dacht dat juist als het zo grof en langstengellig ze langer moeten kouwen. Daardoor maken ze meer speeksel aan wat dan weer het maagzuur wat neutraliseert.

Mijn andere (ex-)luchtzuiger heeft het nooit meer gedaan sinds hij bij mij is en dus ook dat hooi krijgt. Nu kreeg hij daarvoor goede kwaliteit kuilvoer, maar in kleinere hoeveelheid.

Daarnaast heb je ook nog veel verschillende soorten hooi (kruidenhooi, weidehooi, graszaadhooi etc.), maakt dat dan nog uit?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: [CENTRAAL] luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 20:30

Die van mij is er nooit meer van gaan luchtzuigen. Maar vanwege haar gevoelige maag/darmstelsel wordt ze er enorm gassig van Het is gewoon niet zo goed voor paarden met gevoelige spijsvertering. En dat zijn luchtzuigers allemaal. Toen ik het nog niet zelf kon regelen had ik altijd een voorraad hooi van het jaar ervoor achter de hand. En dat mengde ik met het nieuwe hooi. Dan ging het meestal wel goed.
Volgens mij maakt kruidenhooi e.d. niet veel uit. Het gaat puur om hooi dat langzaam gegroeid is tijdens de koude dagen.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [CENTRAAL] luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 20:56

Mijn luchtzuiger (maagpatient)

Krijgt van stress en van verkeerd voer (kuil, krachtvoer) weer meer last van zijn maag.

Als dat te lang duurt gaat hij dus ook weer meer zuigen.

Momenteel doet hij het super, en zuigt hij vrijwel niet.

Maar Dingen als lange trailerritten, verandering groepssamenstelling wei etc kunnen bij hem dus wel extra zuigen triggeren.

Het zuigen is een uiting van maagpijn, maar bij mijn paard ook een directe stressrelease methode.

Als ik net met hem gereden heb loopt hij vaak even zijn stal in, zuigt 1 of 2 keer en gaat weer naar buiten.

(heeft inloopstal met paddock en wei eraan vast, in stal enorm hooinet dat altijd gevuld blijft)


Mijn veearts zegt dat ik hem vooral moet laten zuigen.
Het is een stressrelease methode zoals ik al zei.
Als ik mijn maagzweergevoelige paard een van zijn stressrelease methodes ontneem, is de kans van oplopende stress groter. En daarmee dus ook de kans dat hij meer last van zijn maag krijgt...

Versace2011

Berichten: 94
Geregistreerd: 10-04-13
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 17:39

Anya schreef:
Nou ik laat mij neus maar weer eens zien.
Ja dat was een luchtzuiger. Hij heeft het eens keurig op TV voorgedaan terwijl de camera op de stal gericht was. En Tyrza (ooit hier op bokt) had ook een luchtzuiger. Daar reed ze volgens mij Grand Prix mee. Mijn eigen luchtzuiger is nooit zo hoog gekomen, maar is wel level 1 reining (western) gestart. Ze is inmiddels 22 en stil going strong en aan haar 3e jeugd bezig.

Luchtzuigers krijgen geen koliek van luchtzuigen. De lucht wordt de slokdarm ingezogen en gaat dan weer via diezelfde weg naar buiten. De hoeveelheid lucht die in de maag terecht komt is verwaarloosbaar (dat is met endoscopisch onderzoek o.a. bewezen). De hoeveelheid gassen in de darmen is vele malen meer dan een paard in een hele dag naar binnen zou kunnen zuigen.

Luchtzuigers zijn wel gevoelig op de maag en darmen. Dat is waarom ze in de eerste plaats beginnen met luchtzuigen. Bij de meeste luchtzuigers neemt de frequentie van luchtzuigen toe tijdens etenstijd. Ze hebben een gevoelige maag en soms maagzweren.
Dus goed beleid met voer is belangrijk.Goed hooi voeren, over de hele dag verspreid, eerst hooi dan pas brok zodat de maag minder zuur wordt. Geen hooi van eerste snit en niet gelijk hele dagen op het gras. Dat helpt.

En de luchtzuigplek afdekken met rubber of touw. Zodat je de tanden beschermt (er zijn van die drinkwaterbakbeschermers). Daar kun je makkelijk touw om wikkelen. Hang dat wat lager op, dan trainen ze zelf de bovenhalsspier i.p.v. de onderhalsspier tijdens het luchtzuigen.

En maak je er niet druk om!
Ik zou er zo weer één kopen. Ik heb er een wereldpaard aan. En ze zijn goedkoper in de aanschaf.
En oh ja.. paarden nemen het niet van elkaar over. Zo leren ze niet. Mijn merrie heeft het keurig voorgedaan aan haar veulens en stalmaatjes. Die zijn allemaal nooit gaan luchtzuigen.

Luchtzuigers ontstaan door maagklachten. Soms wordt dat veroorzaakt door stalmanagement. En soms door erfelijkheid en soms door allebei. Als ze het eenmaal doen, leren ze het niet af. Het kan wel verminderen.

En die band: gauw weggooien. Martelwerktuig waar ze nare inwendige wonden van kunnen krijgen.

En ik heb nooit gemerkt dat mijn paard door stress meer gaan zuigen. Wel door verandering van voerbeleid.


Mijn paard gaat door stress wel meer luchtzuigen. Stress dat veroorzaakt wordt door bijv buikpijn veroorzaakt door een darmschimmel. Inmiddels staat hij op Phytonics Gastri comp en Micro comp. Ik zie na 14 dgn echt verbetering. Luchtzuigen wordt minder en op de wei helemaal niet meer.
Inderdaad heeft mijn paard een gevoelige maag. En in Amerika wordt gezegd dat het in zijn bloedlijn zit. Dus erfelijk. Hij zal nooit zonder hooi mogen staan...Vwb voer: muesli met laag zetmeel en suiker/Fibra.

Hij eet sinds hij op medicatie staat - waaronder ook de Abler variant - veel beter. Blijft een kieskeurige mannetje maar het gaat beter. En zeker weten: ontneem hem het luchtzuigen niet. Het voert de stress af.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: [CENTRAAL] luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 21:50

Wat fijn dat het goed gaat met jouw paard.
Mijn paard luchtzuigt alleen nog tijdens het eten op stal. In de wei of de paddock eigenlijk niet. Na alle aanpassingen in voer en huisvesting gaat dat prima. Ze staat zoveel mogelijk buiten. En die momenten dat ze luchtzuigt laat ik haar. Ze is er inmiddels supergezond 22 jaar mee geworden :)

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: [CENTRAAL] luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 21:51

het is niet alleen om stress af te voeren. Luchtzuigen produceert spuug en spuug is basisch. Dat maakt dus de maag minder zuur :)

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:21

Ik lees hier ook even mee. Mijn twenter is sinds hij op stal kwam te staan gaan luchtzuigen. Nu staan ze bij ons op stal vaak vrij lang zonder ruwvoer en daar kan hij (en meer paarden) dus niet tegen. Hij krijgt nu onbeperkt hooi en ik heb zijn voerbak eraf gehaald. Heb hem zelf niet meer zien zuigen maar hij zou het nog weleens 's avonds doen als de pony naast hem gevoerd wordt. Gewoon in de lucht nu. Ik lees hier nu ook dat ik me er eigenlijk geen zorgen om moet maken, gelukkig maar. Zit nu op de site van Abler te kijken. Welke moet ik hebben? Zo'n kuurtje kan geen kwaad voor hem lijkt me.