*mijn pony eet zand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-01 23:43

als ze in de bak rondloopt gaat ze vaak ietsje graven met haar hoefje en daarna likt ze aan het zand uit het kuiltje wat ze gegraven heeft.dit heb ik haar al een paar keer zien doen,ze zit ook altijd met haar neus in het zand te zoeken.
wat zal ze tekort komen dat ze zand gaat likken?
ze krijgt dagelijks rond de 400 gram basisbrok(1/3 kilo),knoflookolie door haar voer en kuilhooi.ze staat een paar uur per dag in de wei.als ik een liksteen ophang in haar stal likt ze er nooit aan,telkens koop ik een nieuwe na een paar maanden maar ook daar likt ze niet aan.
weet iemand een antwoord?


Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 15:46

Divoza heeft een spulletje en zegt daarover:

Sand Clear (bst.nr.: 82610)
Veel paarden krijgen in de winter en het voorjaar grote hoeveelheden zand binnen. Zand wordt echter niet verteerd en niet volledig uitgescheiden. Zand hoopt zich op in darmen waar het de opname van andere voedingsstoffen belemmert en tot diarree, gewichtsverlies en koliek kan leiden. Sand clear bevat psyllium vezels. Deze vliesjes zijn voor 85% in water oplosbaar, waardoor er een geleiachtige massa ontstaat. Deze gelei zorgt ervoor dat achtergebleven zand met de mest mee wordt afgevoerd.
Geen bijwerkingen! Dosering: 7 dagen achter elkaar 180 gram. Veulens en ponies: 90 gram.
1 emmer bevat 1380gram.
NLG 79.50 - Euro 36.01

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-01 19:52

ja dat spul heb ik in huis,maar dat is niet mijn vraag.mijn vraag is WAAROM ze zand eet?wat ze evt. aan voedingsstoffen tekort komt DAT ze zand gaat likken?

en niet hoe ik het evt. zand in haar buik kan verminderen.dat spul heb ik maar ze eet het niet.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 20:04

Sanderijn, goeie vraag. Honey deed het gister ook, maar ik denk dat het bij honey meer verkenning van de bak is ofzo.
Ik wacht ook met smart op antwoord

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 20:56

ik weet dat paarden soms pure aarde eten voor mineralen en vitaminen...
maar hoe dat met zand zit?

succes

Silvia

Berichten: 3267
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 21:32

Hoi Sanderijn,
Ian at vorig jaar regelmatig zand. Precies op dezelfde manier; ook kuiltjes maken enzo.
Net als die ondeugd van jou raakt ook hij de liksteen bijna niet aan.
Ik heb toen de liksteen aan gruzelementen geslagen (in een sloop stoppen en dan met een hamer erop slaan Haha! ) en daarvan elke dag een schepje door het voer gemengd. Daarnaast ben ik ook Pavo-Din-O-ral gaan voeren. Het zand eten was toen over.
Je kunt bij de paardendrogist een liksteen in poedervorm krijgen Verward , nah je snapt wat ik bedoel maar dat is hartstikke duur!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-01 21:34

hmmmm ik zal eens kijken of ik ook nog wat anders op die liksteen kan verzinnen,bedankt voor je reactie in ieder geval!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-01 21:09

ik heb nog geen antwoord Huilen

Offereins

Berichten: 153
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 21:21

De kans dat paarden met de huidige voeders tekorten ontwikkele is zeer klein. Vaak is het toch een soort van verveling/gedrag/leuk.
Als het zeer veel zand is is het verstandig om inderdaad zoiets als sandclear te geven.
Een goede truc om te kijken of er veel zand in de mest zit; pak wat mest met een pastic handschoen, trek binnenste buiten uit, giet er water bij, hang op, en kijk of er in de vinger toppen zand zit.

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 21:41

Mijn paard liep laatst ook te struinen door het zand en vond zowaar een worteltje!!! Toch knap dat ie op 800 m2 zand een wortel vindt.
Paarden doen dat in de natuur om wortels van planten te vinden (dacht ik) en soms om water te zoeken (heb ik ooit eens gehoord). Bij gebrek aan gras doen ze iets vanwege de graasbehoefte.
Wat mij er van bijstaat heeft het te maken met zoeken naar voeding, net als in de sneeuw.
Correct me if I am wrong.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: annibel, GrapeshotBot, Hieperdi, IASCrawler, kiki1976, mamabird, Trendiction en 30 bezoekers