[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 23:54

Hier is het toch wat moeilijk. Was afgebouwd naar 3 maar hij had vandaag toch last, denk door de wind ofzo? Dus maar weer even vandaag en morgen 4 gegeven, kijk ik woensdag weer verder. Het zou gaan regenen en frisser worden dus dan zou het hem beter moeten gaan..


Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 22:04

Diva reageert ook erg op wind.

Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 21:41

Ik ben acuut gestopt met de druppels en het maakte geen verschil. Het gaat echt heel goed nu.

Cissi_D

Berichten: 1549
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 17:21

Ik heb jaren geleden meegeschreven in dit topic.
Destijds gebruikte ik een neusnetje en homeopathische druppels.

Dit jaar en vorig jaar heeft mijn paard echter nauwelijks meer geschud, terwijl ik helemaal geen middeltjes meer gebruik. Rijtechnisch gaat het een stuk beter, dus misschien heeft dat geholpen??

Miranda40

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Bij de goudkust

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 14:36

Hier ook een paardje met headshaking. In het begin dachten we dat het door de pollen kwam. Dus vliegenkap om, poedertje van NAF; longeren moesten we echt met de vliegenkap doen maar in de binnenbak nergens last van. Als ik dan buiten willen uitstappen was het weer heftig schudden met het hoofd. Op een gegeven moment werd het zo erg dat zelfs tijdens het rijden het hoofd zo heen en weer ging (zelfs met neusnetje) dat we echt met ons handen in het haar zaten. Tijdje gelongeerd en toen weer opgepakt. Zat wel verbetering in maar uiteindelijk kon we niets meer vragen of ze kwam al omhoog. Dat was voor ons de druppel om de dierenarts in de schakelen. Wij dachten eerst zelf aan Kissing Spide maar de dierenarts kon dat niet plaatsen met de klachten die er waren. Op het harde liep ze ook niet kreupel, en de buigproef was goed. Totdat ik op de monsterbaan ging draven en ze zo begon te schudden wist de arts als genoeg. Ze hebben haar helemaal neurologisch onderzocht en daaruit kwam dat ons paardje de ernstige vorm van Headshaking heeft of wel aangezichtspijn. Het was al dermate ver dat medicatie niet meer zouden helpen (2/3 knapt daar van op maar ons paardje zou bij de 1/3 zitten). Nu gaan we dinsdag beginnen met de Equipens. 80 tot 90% van de paarden komen weer terug op het oude nivo. Ben benieuwd.

De letters van jouw naam staan in onze harten geschreven. We dragen je met ons mee; voor altijd blijf je in ons leven. Rust zacht lieve Casper Y;( 1 september 2010 http://www.youtube.com/watch?v=BpLcfQcCKp4
Als leven lijden wordt, is het tijd om lost te laten. Javelin je mag genieten van de eeuwige groene weilanden Y;( 01.06.1991 - 01.03.2013

ellepel

Berichten: 47317
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 15:11

Ik ben ook erg benieuwd, hou je ons op de hoogte van hoe het gaat?

Miranda40

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Bij de goudkust

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 15:21

Jazeker!!!
En stalgenootje van ons heeft tijdens haar stage deze therapie mogen ervaren en was verbaasd hoe zeer het paardje na 2 behandeling al was opgeknapt.

De letters van jouw naam staan in onze harten geschreven. We dragen je met ons mee; voor altijd blijf je in ons leven. Rust zacht lieve Casper Y;( 1 september 2010 http://www.youtube.com/watch?v=BpLcfQcCKp4
Als leven lijden wordt, is het tijd om lost te laten. Javelin je mag genieten van de eeuwige groene weilanden Y;( 01.06.1991 - 01.03.2013

Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 13:29

Ik ben ook heel benieuwd!!!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 12:45

Jeetje, ik ben ook benieuwd of je paard daarvan opknapt. Ik hou dat voor Diva ook nog in mijn achterhoofd.

ellepel

Berichten: 47317
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 20:53

One very important amino acid that was instrumental in helping my horses.
The thing with adding these products I am recommending is that once the horses start to overcome the stressors of headshaking, you then start to reduce the supplements.
Most people want to add one supplement at a time, so "they know what is working" but the body, physically and mentally doesn't work that way in headshakers. You need to add many at first, then, start to reduce them, sometimes it takes 5 different ones combined with a really well balanced vitamin and mineral. I will talk on that more too in a few days.
If I had to choose, between Taurine and Tryrosine (both amino acids), I would start with the Taurine.

Taurine:
Taurine is an amino acid that plays a significant role in nervous system function and provides support for calming and mental focus. Can be used alone or with other calming ingredients for anxious horses or horses in challenging situations. Also supports heart and muscle function along with liver and nervous system health.
Taurine, an amino acid that helps modulate the stress hormones cortisol and adrenalin.
Taurine is the most abundant amino acid in our bodies. Taurine is found particularly throughout the central nervous system, where it is thought to have a regulating influence by increasing dopamine to help relax the central nervous system.
Taurine is an amino acid that has relaxing properties and it can assist in calming and relaxing the body from elevated levels of a hormone called adrenaline

30 grams per day

With all this being said, horses are very deficient in amino acids and I think that is why adding them helped my horses so much.


Dit stuk stond op de fb headshaking pagina.
En nou is het zo dat appie eigenlijk niet meer schud.
En toevallig krijgt hij ook sinds hij nietmer noemenswaardig schud meer aminozuren gevoerd.
Dus zeker wel iets om te kijken of je voeding wel voldoende bevat

ZarcoTje

Berichten: 2061
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 18:05

Ik kom hier even binnenvallen :) Ik vroeg me af of sommige headshakers hier meer last hebben als er veel wind is, hier en daar heb ik gelezen dat dit inderdaad voorkomt.
Vandaag zag ik mijn ruin weer heel erg uitgesproken schudden, en ik merk nu wel op dat hij op 'winderige' dagen meer last heeft.



Hij heeft er ondertussen al 4 PENS behandelingen opzitten, de laatste is van april geleden. Ik heb na die laatste behandeling een zo goed als headshaking-vrij paard gehad gedurende de hele lente/zomer tot nu. Ik hoop dat het enkel door de wind komt, want het zag er nu net veelbelovend uit ! Het schudden was iig voor 90-100% verdwenen (en die 90% was dan enkel eens een knikje met het hoofd of heeeel kort schudden).

Ik lees meer en meer dat cranio sacraal therapie wel kan helpen. Ik wil het wel eens een kans geven bij mijn ruin. Ik wil niet direct weer een extra PENS behandeling, mede door de afstand naar de kliniek die we telkens moeten afleggen. Mijn ruin gaat ondertussen met moeite nog de trailer op..

Ik geloof dat hier nog bokkers waren die cranio sacraal hebben geprobeerd, hoe is dat meegevallen ?

- The essential joy of being with horses is that it brings us in contact with the rare elements of grace, beauty, spirit, and fire. -

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 18:13

Diva is wel opgeknapt van de cranio sacraal behandeling. Het is altijd moeilijk in te schatten wat precies werkt, aangezien we ook met pillen en poeders aan de gang zijn geweest. Maar feit is wel dat ze losser is in het kaakgewricht en stelling links nu probleemloos gaat. Dus in die zin heeft de cranio in ieder geval heel goed geholpen.

NRJ

Berichten: 1524
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 21:03

ZarcoTje het kan zeker dat je paardje last van de wind heeft. Ik ken iemand met een headshaker die voornamelijk last heeft in de winter...
De cranio heeft Nayeli enorm geholpen, ze heeft nu 2 behandelingen gehad en het gaat echt zo veel beter met haar *\o/*

♡ Rubio, Dikkie Dik & Bandit, mijn liefste herinneringen ♡
♡ Nayeli ♡
Laatste profiel update 20-01-24

ZarcoTje

Berichten: 2061
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 23:09

Dat klinkt alvast goed ! :D
Hij krijgt niets van medicatie, dus ik wil eerst eens met cranio beginnen. Ik ga eens zoeken naar een goede therapeut, ik ben benieuwd welk effect het gaat hebben.

- The essential joy of being with horses is that it brings us in contact with the rare elements of grace, beauty, spirit, and fire. -

janouk
Blogger

Berichten: 17848
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 12:33

Janouk is headshake vrij na een cranio sacraal behandeling voor een half jaar. Inderdaad wind verergerde bij haar het shaken en ook motregen.
Ik heb zelf een workshop cranio gevolgd, zodat ik tussen de half jaarlijkse behandeling van de cranio therapeut spanning zelf kan oplossen, waardoor het niet meer zo erg wordt. Ik ben er super blij mee.

Verder krijgt zij niets specifieks aan medicijnen, pillen of poeders. De cranio behandeling doet het voor haar.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 12:39

@Janouk jij zit ook in regio Schiphol toch? Weet jij nog een goede cranio sacraal therapeut? Wil het toch eens gaan proberen bij Guus, hij blijft toch wel schudden helaas

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

Miranda40

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Bij de goudkust

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 17:56

Wel, ons paardje heeft inmiddels 2 behandelingen gehad (Equipens) en ben enorm verbaast hoe het schudden is verdwenen. Deze week begonnen met longeren, vandaag aan de bijzet, over 2 dagen ook zonder masker en dan vanaf maandag erop.

De letters van jouw naam staan in onze harten geschreven. We dragen je met ons mee; voor altijd blijf je in ons leven. Rust zacht lieve Casper Y;( 1 september 2010 http://www.youtube.com/watch?v=BpLcfQcCKp4
Als leven lijden wordt, is het tijd om lost te laten. Javelin je mag genieten van de eeuwige groene weilanden Y;( 01.06.1991 - 01.03.2013

Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 15:33

Bij Geert gaat het nog steeds heel goed. Ik kan het haast niet geloven.
Ik zou bijna denken dat hij eroverheen aan het groeien is.
Zou dat kunnen?
Misschien moet ik het voorjaar afwachten voordat ik te hard ga juichen.
Het gaat in ieder geval veel beter dan vorig jaar deze tijd

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 18:55

@Marloezz wat fijn!

Bij Guus hebben we gisteren de 1e cranio sacraal behandeling gehad. Ben benieuwd, over 2 weken komt ze weer. Nu zouden we nog geen resultaat moeten zien, daar gaan minstens 2 behandelingen over heen.
Guus vond het wel erg fijn, stond veelal bijna te slapen, dus dat scheelt alvast weer.

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

janouk
Blogger

Berichten: 17848
Geregistreerd: 18-04-06

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 19:32

Tingu
Laatst bij een cranio behandeling de hartslagmeter erop gehad. Hartslag daalde op een gegeven moment naar 30 hartslagen. Lekker ontspannen

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Coentjuh

Berichten: 9841
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 22:54

Hier ook 1 die last heeft bij wind!

Daar ga je dan lieve gekke Thorin.. Y;( Veel te vroeg.. Veel te weinig kans.. Rust zacht 16 oktober 2019
TE KOOP: NIEUWE Beenbescherming bling bling, Western zadel pad stijgbeugels, Outdoorlaarzen, Graasmasker, Longeerhulp

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 11:54

Wat heerlijk Marloes!! Ik hoor wel vaker dat het ineens over kan zijn. Ik hoop dat dat voor die van ons ook gaat gelden. Die heeft nu nog wel last hoor.

Miranda40

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Bij de goudkust

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 11:50

Ik heb inmiddels ons paardje onder het zadel gehad; er was geen stress en paniek meer, stapte ontspannen door de bak en heeft niet 1x geschud.

De letters van jouw naam staan in onze harten geschreven. We dragen je met ons mee; voor altijd blijf je in ons leven. Rust zacht lieve Casper Y;( 1 september 2010 http://www.youtube.com/watch?v=BpLcfQcCKp4
Als leven lijden wordt, is het tijd om lost te laten. Javelin je mag genieten van de eeuwige groene weilanden Y;( 01.06.1991 - 01.03.2013

janouk
Blogger

Berichten: 17848
Geregistreerd: 18-04-06

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 11:53

Goed nieuws, miranda40 *\o/*

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 12:06

Gisteren is de osteopaat weer langs geweest voor Geert. Voor controle en omdat ik hem graag altijd even wil laten nakijken na de tandarts. Dan heeft hij vaak weer verkrampte kaken.
Voor het eerst was hij helemaal niet scheef *\o/* . Nu kunnen we verder gaan werken aan de bespiering. Hij begon al mooi uit te zwaren zei de osteo.
Dat heeft duidelijk ook zijn effect op het headshaken. Ik rijd nu zonder netje. Echt super!
In het voorjaar zal hij wel weer wat last krijgen verwacht ik, maar voor nu heb ik goede hoop *\o/* **\O/**


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 bezoekers