[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 12:24

Zou me niet vastpinnen op de paddestoelen.
schimmels zitten op meer plekken.

Hier staat ook info
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aa ... mmels.html

Is dan wel voor mensen,maar werkt vast ook zo bij de paarden.

Ik merk bij appie dus dat de zwarte kummel helpt.
Het was even op,maar merkte dat hij toch meer klachten had.
Tranende ogen, meer proesten, meer schudden.
Heb het weer gehaald en nu gaat het beter.

Anoniem

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 12:28

Heb het ook over zowel schimmels als paddenstoelen ;)
Zal de link zo eens bekijken & zwarte kummel opzoeken, dank je wel.

SarahJD

Berichten: 4
Geregistreerd: 12-10-18

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 13:02

Hier is vandaag vanuit de kliniek in Gent zo goed als bevestigd dat het om headshaking gaat. Er volgt nog 1 test waarna ze dit zwart op wit kunnen bevestigen. Er werd geen enkele afwijking gevonden en ook geen specifieke prikkel die het veroorzaakt. :(

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 13:34

SarahJD schreef:
Hier is vandaag vanuit de kliniek in Gent zo goed als bevestigd dat het om headshaking gaat. Er volgt nog 1 test waarna ze dit zwart op wit kunnen bevestigen. Er werd geen enkele afwijking gevonden en ook geen specifieke prikkel die het veroorzaakt. :(


Welke test gaan ze nog doen? Ben ook in Gent geweest, bij lieven jij ook? Mijne heeft daar PENS gehad..

SarahJD

Berichten: 4
Geregistreerd: 12-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 15:47

k_m schreef:
SarahJD schreef:
Hier is vandaag vanuit de kliniek in Gent zo goed als bevestigd dat het om headshaking gaat. Er volgt nog 1 test waarna ze dit zwart op wit kunnen bevestigen. Er werd geen enkele afwijking gevonden en ook geen specifieke prikkel die het veroorzaakt. :(


Welke test gaan ze nog doen? Ben ook in Gent geweest, bij lieven jij ook? Mijne heeft daar PENS gehad..


Ik dénk idd ook Lieven. Hij heeft zijn naam vanmiddag aan de telefoon genoemd, maar ik was meer geïnteresseerd in de rest van zijn uitleg haha. Hij ging de neuroloog contacteren en dan gaan ze nog een test doen waarbij met shocks word getest hoe gevoelig de trigeminale zenuw reageert. Daar kwam het toch op neer. Het was nogal veel informatie in een keer.
Ze hebben niet kunnen testen wat hij doet wanneer ze de zenuw uitverdoven, omdat ze de symptomen niet konden uitlokken. Ik had een USB stick met beeldmateriaal van de voorbije maanden meegegeven, omdat ik al zo'n voorgevoel had dat hij daar anders zou reageren (op alle gebied een gevoelige jongen haha) en daarop zagen ze duidelijk dat het om headshaking ging.

PENS heeft hij idd ook voorgesteld voor ons, omdat medicatie eig geen optie is (sport, doping). Maar ook daarbij hebben we geen garantie natuurlijk...
Heeft de PENS therapie bij jouw paard geholpen?

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 18:04

Ja de mijne had het daar ook niet, wij hebben in overleg dan thuis uitverdoofd met mijn eigen dierenarts. Zie filmpje https://www.youtube.com/watch?v=iweJ_h2__pw

Wij hebben ze in de kliniek op de foto gehad tot 3de wervel, hoofd, endoscopie van de luchtwegen en dan de tanden laten nakijken en oren ogen,... Ze deed dus niks op de kliniek de eerste keer, daarom dachten wij aan allergie toch. Advies was opladen en dan ceterizine enz, maar ik nam haar buiten en het regende en baf daar ging ze weer. Gelijk shaken. Wij hebben dan toch daar ter plekke de zenuw nog uit verdoofd, alleen was zo zo gestressed en onder de indruk dat het echt niet duidelijk was of het nu veel beter was of niet. Daarom besloten thuis te doen, en dat was dus heel duidelijk.

Op basis daarvan Pens gedaan, na 2 keer leek het mij gewoon erger te zijn geworden, na de 4de keer werd het wel minder. Ik ben ook magnesium gaan bijvoeren in tussentijd en pianissimo van cavalor, om alles zo ontspannen mogelijk te houden. Ik durf het niet zeggen of de PENS geholpen heeft, het duurde ook wat langer en het werd tegen de zomer aan waarin alle headshakers bijna wat beter worden.. Nu doet ze het bij mij nog sowieso als het regent, dan is ze gelijk vertrokken. Verder is ze wel heeel veel beter. Soms een slechte dag die ik dan ook gewoon echt niet kan verklaren.

Ik hoop dat er bij de jouwe nog iets fysiek uit de bus komt, want die zenuw dat kan letterlijk ALLES zijn wat het laat ontploffen. Ik denk bij de mijne ook wel pollen en wil volgend jaar moest het nodig zijn ceterizine gaan proberen. Maar ik zeg het ik heb wel een beter paard nu, maar veel mensen hebben een beter paard in de zomer en het najaar.. Moest je nog meer vragen hebben mag je mij altijd een PB doen, weet ondertussen alles van de behandelingen :+

SarahJD

Berichten: 4
Geregistreerd: 12-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 18:17

k_m schreef:
Ja de mijne had het daar ook niet, wij hebben in overleg dan thuis uitverdoofd met mijn eigen dierenarts. Zie filmpje https://www.youtube.com/watch?v=iweJ_h2__pw

Wij hebben ze in de kliniek op de foto gehad tot 3de wervel, hoofd, endoscopie van de luchtwegen en dan de tanden laten nakijken en oren ogen,... Ze deed dus niks op de kliniek de eerste keer, daarom dachten wij aan allergie toch. Advies was opladen en dan ceterizine enz, maar ik nam haar buiten en het regende en baf daar ging ze weer. Gelijk shaken. Wij hebben dan toch daar ter plekke de zenuw nog uit verdoofd, alleen was zo zo gestressed en onder de indruk dat het echt niet duidelijk was of het nu veel beter was of niet. Daarom besloten thuis te doen, en dat was dus heel duidelijk.

Op basis daarvan Pens gedaan, na 2 keer leek het mij gewoon erger te zijn geworden, na de 4de keer werd het wel minder. Ik ben ook magnesium gaan bijvoeren in tussentijd en pianissimo van cavalor, om alles zo ontspannen mogelijk te houden. Ik durf het niet zeggen of de PENS geholpen heeft, het duurde ook wat langer en het werd tegen de zomer aan waarin alle headshakers bijna wat beter worden.. Nu doet ze het bij mij nog sowieso als het regent, dan is ze gelijk vertrokken. Verder is ze wel heeel veel beter. Soms een slechte dag die ik dan ook gewoon echt niet kan verklaren.

Ik hoop dat er bij de jouwe nog iets fysiek uit de bus komt, want die zenuw dat kan letterlijk ALLES zijn wat het laat ontploffen. Ik denk bij de mijne ook wel pollen en wil volgend jaar moest het nodig zijn ceterizine gaan proberen. Maar ik zeg het ik heb wel een beter paard nu, maar veel mensen hebben een beter paard in de zomer en het najaar.. Moest je nog meer vragen hebben mag je mij altijd een PB doen, weet ondertussen alles van de behandelingen :+


Ik ga je zometeen een berichtje sturen :)

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 19:09

Hoe gaat het met de paardjes hier?
Wisse gaat eindelijk beter lijkt het. Sinds gisteren aan het afbouwen met de cetirizine.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 19:56

Hier lijkt alles ineens spontaan voorbij :j
Staat nu deze week op 3 pillen, vanaf volgende week naar 1 pil en dan even zien of er wat terug komt, maar verwacht het niet..

Zijn humeur is trouwens wel weer om te huilen, het is ook altijd iets met die beesten :')

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 20:34

Mijn humeur momenteel ook,maar komt doordat het herfst is. :P
Ponylief heeft daar ook last van, het oude lijf heeft wel last van de vocht en de lagere temperaturen
appie is verder gewoon schudvrij.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 20:37

Guus weet ik niet echt hoe het gaat. Hij schudde de laatste 2 dagen wel weer in het bos, maar gisteren met een nieuw paard samen gaan rijden waar hij het niet helemaal mee eens was. Vandaag alleen gegaan, een meneer was super druk en dus flink aan het schudden als hij z'n zin niet kreeg.
Dus denk eerder dat het komt van stress/adrenaline dan waar hij normaal van schudt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:15

ellepel schreef:
Mijn humeur momenteel ook,maar komt doordat het herfst is. :P
Ponylief heeft daar ook last van, het oude lijf heeft wel last van de vocht en de lagere temperaturen
appie is verder gewoon schudvrij.


:') Herfst is nergens goed voor, haha.
Doe jij nog iets om hem te helpen? Ik heb de neigjng om maar gewoon niks met hem te doen, als hij toch niks leuk vindt. Maarja, hem maanden in zijn paddock laten staan is ook maar stom... Zit te denken of een deken zou helpen, al heeft hij die in principe niet nodig. En daar reageerd hij ook niet zo leuk op met op- en afdoen. Dus of dat nu leuker is voor hem.


Stom he die stress TinGu? Doet ook veel met je paard :j Hopelijk snel duidelijkheid.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:22

Dat niet goed op de deken reageren dan zit ie niet lekker denk ik?
Heeft appie ook wel gehad.maar deken die hij nu omheeft zit goed dus kijkt hij niet boos.
13 november komt de masseur weer,dan word hij van top tot teen gemasseerd en ik geef zwartekummel pellets.
Die bestel ik bij makana.

Met appie hoef ik niet veel te doen. Met zijn groep heeft hij afleiding.ze lopen over de track en we hebben nog wat gras.
kunstjes doen voor een snoepje vind hij geweldig en af en toe laat ik hem even flink rennen in de bak of stap er 10 minuutjes op.


Appie schud ook als hij opgewonden is.
Helemaal als er een nieuw paard in de groep komt.

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:55

Janouk begon vorige maand weer te shaken. Snel afspraak gemaakt met cránio sacraal therapeut om te voorkomen dat het weer vast zit. Vorige week behandeld en nu is het weer weg gelukkig!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 23:12

Welke therapeut heb jij? Komt die ook in regio antwerpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 23:22

Heb al zoveel dekens op hem gehad, hele verzameling hier intussen... Geen idee waar het aan ligt maar ben wel klaar met proberen en kopen eigenlijk := Verder heeft hij niet zo'n boeiend leven door de omstandigheden, geen kudde ed. Stomme is dat hij wel nog altijd blij is als ik aankom (en dat betekent toch iets gaan doen), nog steeds aan de uitgang staat te wachten en nog steeds zijn neus in het halster duwt (zij het nu wel met de oren naar achter ipv naar voor :Y) ). Dus volgens mij wil hij best wel wat doen... maar niks lijkt goed genoeg... Hopelijk gaat het wat beter als het weer droog is en we buiten kunnen stappen ipv in de binnenbak.


He, jammer Janouk, maar gelukkig was je er snel bij en hopelijk blijft het weg ;)

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 23:35

k_m schreef:
Welke therapeut heb jij? Komt die ook in regio antwerpen?

Ik stuur je pb

NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 02:36

Nayeli gelukkig schudvrij sinds begin oktober *\o/*
De winterperiode heeft ze geen last. Binnenkort gaan we dan ook beginnen met inrijden :)

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 00:43

Mag ik hier even inhaken?
Onze appaloosa Luus is gediagnosticeerd met vernauwing in L5-L6 en een vergroeing in haar knie rechts (onderbeen en bovenbeen staan iets gedraaid t.o.v elkaar). Nu hebben we haar 1,5 jaar als grasmaaier laten staan maar merkte dat ze toch graag meer wilde doen. Iedere zomer knikt ze enorm met haar hoofd als ze haar vliegenmasker niet omheeft, dit doet ze volgensmij echt door de irritatie van de vliegen ze komt ook echt naar het hek om haar vliegenmasker om te laten doen en dan is het over.

Sinds deze zomer zijn we rustig bezig met buitenritjes opbouwen, en eigenlijk is ze met de tijd alleen maar vooruit gegaan. Loopt niet meer kreupel, is afgevallen en véeel frisser en actiever geworden (incl bokje als je haar terug in tempo wilt hebben :+ ). Ik heb het idee dat het ongedwongen buiten rijden haar echt goed doet.

Alleen nu heeft ze de laatste 2-3 ritten dat ze het stuk naar huis met haar hoofd schud. Met het kouder worden wordt ze wat frisser en degene die haar rijd na 2 valpartijen wat angstiger (ze kon nog wel eens wat te jolig worden..) dus we houden het op stapritjes. Ze vind alles nog wel erg spannend. Kan het hoofdschudden een uiting zijn van de spanning de ze onderweg heeft opgebouwd? Ze doet het alleen op de terugweg als ze weer op bekend terrein terug naar huis stapt.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 08:06

Fijn dat t rijden weer lukt. Zou best spanning kunnen zijn.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 13:46

Dat kan zeker hoor. Guus schudt ook als hij gespannen is of stress heeft. Bijvoorbeeld net na een flinke galop, of als er een hond achter hem aan is gekomen, dan kan hij flink staan stampen en met z'n hoofd slaan.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 21:06

Gisteren was de DA op stal om wisse te enten en voor gebits controle.
Met hem nog even gesproken over wisse zijn klachten. Dit jaar geen DA bij gehad omdat ik zelf wat dingen heb geprobeerd.
Hij heeft een nieuwe collega en die gaat hij op onderzoek sturen om te kijken wat we allemaal kunnen gaan doen. Hij had het in elk geval over uitverdoven volgend jaar als hij weer klachten heeft ook zeker te weten dat daar de oorzaak ligt.

Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 17:40

Met Geert gaat het nog steeds goed. Op dagen als vandaag zijn er ook geen vliegjes meer. Dus kunnen we heerlijk zonder pollennetje blijven.
Het lijkt toch dat de behandeling van de tandarts een heel groot verschil heeft gemaakt.
En dan te weten dat ik altijd zweerde bij verdoofd behandelen, mede omdat Geert heel bang was bij de tandarts..

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 17:06

Vraagje aan de mede headshake eigenaars. Hoe staan jullie paarden gestald?

Ik twijfel om mijn paard naar een paddock paradise te verhuizen. Ik sta nu op een all in stal die binnen en buiten zetten. Echter wil ik dat ze meer goed hooi krijgt en dat is hier geen optie, in de winter staan ze vaak ook langer op stal (kan ook niet anders maar vind ik niet zo heel leuk) Mijn paard gaat in de winter 4 u buiten, de andere 2u dus hierin zijn ze me al heel erg tegemoet gekomen. Het zijn super lieve eigenaars die alles mee in de gaten houden voor het shaken en er altijd zijn. Dus het is wel echt zeker een goede stal, maar door het shaken kan ik de helft van het jaar bijna niks.

Nu kan ik dus waarschijnlijk verhuizen naar een PP, met 2 paardjes en een schuilstal. Het enige enge vind ik dat mijn paard shaked bij regen, dus dan blijft ze bij haar huidige stal lekker binnen staan, zodat ze geen last heeft. Bij de PP zou ze kunnen schuilen in de schuilstal, maar ik durf niet zeggen of dat voldoende uit het vocht is zeg maar.

Wat denken jullie ervan? Bij de vorige eigenaar stond ze ook met een schuilstal gewoon in een kudde. Daar zou ze het blijkbaar niet gehad hebben, hoewel ik daar nog altijd wel over twijfel.

Doen of niet? Regen is echt het probleem bij ons, nu gaat het alweer een week goed omdat het niet meer regent. Ik heb nu ook besloten ze deze winter gewoon grondwerk en longeren te laten doen, en dan te kijken hoe ze volgend voorjaar is. Het begon dit jaar in maart. Als ze het dit jaar even hard terug krijgt overweeg ik om haar te laten inslapen, heb echt al belachelijk veel dingen geprobeerd. Heb op zich geen problemen er mee dat ik niet kan rijden, maar als ze zelfs niet op de weide kan zonder pijn vind ik het er over. Moest ze het wel oke doen zou ik ze graag in de zomer terug wat op pakken met rijden..

Ik hoor graag jullie mening! Is zo moeilijk wat je met een headshaker goed of fout doet. Gaat ze stress krijgen van de verhuis, of net rust omdat ze dan altijd lekker hooi kan eten enzo wat nu niet kan? Ik vind het een heel moeilijke afweging en hoor graag jullie mening!

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 20:02

Moeilijk he om dan een keuze te maken.
Appie staat altijd buiten, heeft niet eens een schuilstal.
Kan wel uit de wind staan, en heeft een hekel aan regen.
Merk wel dat een halsje aan de deken in de winter wel verlichting geeft.
Ik ben voorstander van buiten staan. :j

Maar weet je zeker dat ze ook in die schuilstal kan, niet dat de andere paarden voor haar blokkeren?
Zou zeker kijken of die andere 2 paarden wel met haar matchen kwa karakter.
Appie schud vaak wel een tijdje bij nieuwe paarden in de kudde

Ik vond jouw paard toen op de filmpjes sowiezo wat stresserig overkomen.
zou zomaar kunnen zijn dat met meer buiten,meer beweging en afleiding het inderdaad beter gaat.
Maar je moet doen wat het beste bij jouw paard past