[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 23:31

opisop_shop schreef:
Hoe is het met die van jou k_m ?



Lief dat je het vraagt! Een week heel slecht en sinds het weekend toch echt merkbaar beter.. Mss de behandeling toch geholpen?? Ben benieuwd of ze terug goed genoeg wordt. Momenteel kan ze buiten en schud ze amper / niet. Terwijl ze vorige week helemaal gek werd nog..

Ik heb in mijn onderschrift een volgtopic daar update ik regelmatig moesten jullie het interessant vinden. Ook met meningen van artsen en osteos die ik aanspreek!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 16:27

Wat ontzettend verdrietig dat je je paard in hebt moeten laten slapen vanwege de headshaking. Wat een rotaandoening...

Mijn merrie, ook headshaker, heeft op dit moment een maagzweer. Ik ben aan het uitvogelen of er misschien een relatie bestaat tussen deze kwalen... Wat is jullie ervaringen? Heeft jullie paard naast het headshaken verschijnselen die ook zouden kunnen wijzen op een maagzweer?

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 16:41

mieke,

Ik heb ook al aan maagzweer gedacht bij mijne ivm vies doen bij aansingelen. Maar dierenarts en kliniek hebben die indruk niet en zeiden dat ze dit absoluut niet vermoedden bij mijn paard..

NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 19:15

Mieke schreef:
Wat ontzettend verdrietig dat je je paard in hebt moeten laten slapen vanwege de headshaking. Wat een rotaandoening...

Mijn merrie, ook headshaker, heeft op dit moment een maagzweer. Ik ben aan het uitvogelen of er misschien een relatie bestaat tussen deze kwalen... Wat is jullie ervaringen? Heeft jullie paard naast het headshaken verschijnselen die ook zouden kunnen wijzen op een maagzweer?


Mijne heeft toendertijd een maagzweer ontwikkeld door de stress. Waardoor ze dus ook weer ging headshaken...

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 20:14

Kunnen jullie ff meedenken? :)
Lijkt er op dat mijn merrie ook headshaking ontwikkeld heeft. Ze doet dit vooral als ze ineens wegdraagt of galopeerd, of als ze het ergens niet mee eens is. Aan de longe en onder het zadel doet ze het niet.

Dit is deze herfst begonnen, na het einde van het weide seizoen, dus geen pollen denk ik.

Stress gerelateerd mss? Ze heeft ook platte mest.
Volgende week verhuizen we en dn laat ik iig een DA komen ivm de mest.



https://vimeo.com/308446249

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 20:18

Ik vind het filmpje niet heel duidelijk,maar lijk mij meer lekker gek zwaaien met het hoofd uit onvrede of joligheid?
Weet niet of ze nog van dat gras eet,maar voor de platte mest zou ik een kuur tegen zand gaan geven.

Wat betreft maagzweer,bij appie wel vermoeden gehad ook wat narrig bij aansingelen.
Maar volgens fysio en osteo kwam het doordat hij schouder/schoftblessure had en in die regio nogal vast zat.
Na behandeling was dat narrige ook over

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 20:22

ellepel schreef:
Ik vind het filmpje niet heel duidelijk,maar lijk mij meer lekker gek zwaaien met het hoofd uit onvrede of joligheid?
Weet niet of ze nog van dat gras eet,maar voor de platte mest zou ik een kuur tegen zand gaan geven


Daarom dat ik zelf niet zeker Ben. Ze staan momenteel normaal niet op de wei)(paddocks stonden vol, dus mocht ik haar er toch even opzetten) waardoor ze zoiso fris is. Nu weet ik niet goed of het headshaking is of iets anders.
Als ze Los loopt doet ze het elke keer in draf/galop, buiten op de moment dat ze met haar neus in het zand loopt.

Zandweg heb ik vorige week een kuur van gedaan, het was tijdens de kuur beter, maar 2dagen later terug plat, daarom dat ik ook de DA ervoor ga laten komen.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 20:39

Zandweg bind de mest natuurlijk ook sowieso he.
Is dan inderdaad wat moeilijk om te zeggen waar de dunne mest van komt..
Probeer eens een nieuw filmpje te maken en dan langer filmen en je telefoon niet draaien :D

Maar hier zie ik wel als ik de jonge paarden in de bak zet ze wat rond gaan draaien met het hoofd omdat ze,inderdaad wat energie teveel hebben of gewoon wat maf doen.
Maar bij twijfel inderdaad de veearts laten kijken

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 21:19

Ik zou ook op het eerste gezicht zeggen dat het joligheid is. Dat soort zwaaien doen ze bij mij ook als ze hun 'gekke 15 minuten' hebben. Verstandigg om het toch te laten checken.

Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 21:44

Memenisse schreef:
Bij mij gaf de doorslag het feit dat ze, zodra ze wat sneller dan stap ging - al was het maar een sukkeldrafje -, meteen begon te schudden. Alleen in haar stal, in stilstand, leek ze volkomen rust te hebben, maar dat is geen leven. Toen bleek dat de Gabapentin geen enkel verschil maakte, heb ik van mijn hart een steen gemaakt en de knoop gewoon doorgehakt. Dat wilt niet zeggen dat er nadien geen stortvloed aan tranen liep, maar ik wou niet dat ze nog verder leed. Beter een kort, goed leven, dan een lang uitgerekt gevecht tegen pijn.

Sorry dat ik hier nog even op terug kom, maar ik werd door je antwoord aangesproken. Mijn merrie schudt ook van zodra ze sneller gaat dan stap. Altijd, in elke omstandigheid.
Ik heb niet de indruk dat ze veel pijn lijdt. Jouw verhaal klinkt echter anders en laat me twijfelen.
Is elk headshaken een uiting van “ondraaglijke pijn”, zoals je eerder aangaf?

Sabine81
Berichten: 133
Geregistreerd: 28-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 15:56

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met anatomische hoofdstellen en headshaking. Is het de moeite waard om hierin te investeren?

Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 16:59

Sabine81 schreef:
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met anatomische hoofdstellen en headshaking. Is het de moeite waard om hierin te investeren?


Ik heb een Micklem gekocht, maar dit had totaal geen effect.
Het hangt er ook helemaal vanaf waar de oorzaak van het headshaken ligt.
Als je hem los longeert, dus zonder hoofdstel of halster...schudt hij dan niet?

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:22

Voor Guus had ik ook een Micklem gekocht direct nadat we hem hadden gekocht. Maar helaas, Guus wil geen neusriem 8)7

Hij loopt nu lekker met een simpel biothane hoofdstel zonder neusriem. Longeren merk je ook echt dat hij het fijner vindt zonder halster dan met.

@k_m hoe is het nu met die van jou?

Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:55

Geert had vandaag voor het eerst sinds tijden last. Heb echt al een paar maanden zonder netje kunnen rijden. Gelukkig heb ik altijd een netje in mijn zak!
Van de week merkte ik op oudejaarsdag dat hij een paar keer een heel droog hoestje had in de wei
Gelukkig geen influenza of zo.

Nu vraag ik me toch af...zou hij wat irritatie hebben opgelopen van de vuurwerk rook? Of zijn er alweer pollen? Heb er zelf nog geen last van....

Ben ook benieuwd hoe het gaat k_m!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 19:10

Plaatst toevallig net een update in mijn volgtopic. Gaat slecht jammer genoeg, paar goede dagen maar met regen wordt ze levens gevaarlijk en het is enorm zielig. Stal eigenaars geven nu ook aan dat ze het heel hard zien en dat ze echt last heeft. Ga morgen proberen gabapentibe te halen. dat is het laatste dat ik ga proberen. Begin echt te merken dat in in mijn hoofd weet dat dit niet zo kan, het gaat ook niet over. Jammer genoeg heeft ze het echt heel erg hard, niet eens een paar keer schudden maar echt gewoon gek worden. We zullen zien maar ik vrees er voor. Het is voor mij verdrietig maar voor Callista de beste keuze vrees ik, ze merkt er ook niks van spuitje en weg ..

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 19:20

Oh wat erg,maar je hebt alles voor haar gedaan wat je kon.
Vreselijk als je zo een beslissing moet maken,maar als het niet gaat en je dier lijd er enorm onder dan is het voor haar een verlossing...maar het is zo moeilijk..dikke knuf voor jou :(:)


Marloezz
Ja hier ook wat schudden!
Maar ik link het ook aan het feit dat er een nieuwe ruin in de groep staat.
Heel lief dier,maar groot en appie vind hem eng.
En daardoor loopt hij wat te miepen en is gestrest.
Zag ook duidelijk dat hij zich enorm vastzet in zijn hals en rug.
Maar het was ook zacht weer vandaag,waren veel vliegjes ook
Laatst bijgewerkt door ellepel op 03-01-19 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 19:29

Verschrikkelijk k_m!! Heel veel sterkte met je beslissing. Ik heb veel respect voor hoeveel je hebt gedaan voor Callista, en weet zeker dat je de goede keuze gaat maken.
Het lijkt me echt een hel om je paard zo te zien lijden!

Ellepel, dat zou het ook kunnen zijn! Geert reageert heel erg op die kleine vliegjes. Dat netje houdt ze weg van zijn neus. Ik zal het eens in de gaten houden

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:08

K_m nee! Dat was niet de update waar we op gehoopt hadden. Jeetje meis, wat een narigheid! Je hebt zoveel gedaan voor haar, en zo jammer dat het dan niet lijkt te lukken :(:) Sterkte, ik duim voor je dat de gabapentine gaat aanslaan!

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:05

Hopelijk brengt het toch voldoende verlichting.

Hier zelf alleen even aan het longeren momenteel maar ik blijf wisse slecht vinden qua conditie in galop. Vijf voltes doe ik in galop op beide kanten en dan moet ik goed opletten dat hij niet uit galop valt.
Ga maar eens weer balkjes trainen.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 00:42

Ja ben er echt weer zo kapot van, het kan gewoon niet meer zo maar het is zo verdrietig..

Heeft er iemand hier ervaring met gabapentine? Kost €34 voor 100 pillen en daar kom je 8 dagen mee toe ofzo..

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 11:57

Oh dom,wilde het zeggen meld je aan hij de headshakegroep,op facebook,is net iemand die er een vraag over stelt.
Tot dat ik me net bedacht dat jij dat zelf al had gedaan.!

Heb je wat aan de antwoorden daar, wel veel reacties zag ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 12:02

Pffff k_m, geen fijn nieuws :(:)
En die pillen ook, wat een bedrag := Zelf geen ervaring mee.


Hier verder gelukkig (nog) totaal geen geschud. Hopelijk blijft dat nog een maand of 3 zo, maar zal van de natuur afhangen ...

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 12:06

ellepel schreef:
Oh dom,wilde het zeggen meld je aan hij de headshakegroep,op facebook,is net iemand die er een vraag over stelt.
Tot dat ik me net bedacht dat jij dat zelf al had gedaan.!

Heb je wat aan de antwoorden daar, wel veel reacties zag ik


Ja dat ben ik idd! Heb wel wat andere medicatie genoteerd om met de dierenarts te bespreken. Had gisteren naar die dure osteo ook gemaild dat het me wat veel is met al de lopende rekeningen en dat ik ook alleen nog maar wil genezen i.p.v. symptoom bestrijding te doen als ik zo iets doe. Hij antwoordt nog dit:

Beste Kelly,

Het is geen symptoom bestrijding! Als je effect hebt na mijn behandeling, is het blijvend.
Sommige paarden reageren heel duidelijk op een osteopathische behandeling, andere weer minder. Het is onmogelijk om het slaagpercentage op voorhand te bepalen.
Ik kan je begrijpen i.v.m. het financiele.
Als het je teveel wordt, zijn er misschien nog andere oplossingen dan inslapen. Je mag mij hierover gerust bellen...


Zal hem maar even bellen volgende week denk ik. Gisteren weer tot 1 u snachts dingen zitten opzoeken en verschrikkelijk geslapen. Heb het er echt heel moeilijk mee de laatste dagen regelmatig gewoon in tranen uit gebarsten het is echt zooo oneerlijk.. je koopt geen paard om ze pijn te zien hebben en na een jaar in te laten slapen..

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 12:20

Ik vind het echt vreselijk voor je dat het zo slecht gaat,maar je doet alles wat in je macht ligt.
Die gabapentine ga je nog wel proberen?

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 12:24

ellepel schreef:
Ik vind het echt vreselijk voor je dat het zo slecht gaat,maar je doet alles wat in je macht ligt.
Die gabapentine ga je nog wel proberen?


Ja en heb nog wel een lijstje om met de veearts te bespreken.. denk altijd moet maar 1 ding werken maar het moet wel echt weg zijn dan. Maar eigenlijk weet je wel dat het zo niet verder kan..