[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 19:47

Had ook al gereageerd in je topic, maar wat heftig zeg zijn tumor!
Ben inderdaad benieuwd of het wat uitmaakt qua schudden, wie weet heb je straks een compleet schudvrij paard :D
Nu eerst hopen dat ze zo goed blijft gaan met opknappen en lekker snel naar huis mag!

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]


Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 22:43

Oeh dat klinkt echt heel heftig Janouk!
Ik lees ook heel vaak dat het schudden ook kan komen door een verstoorde hormoonbalans. Zou dat tumor daar wat mee gedaan hebben?

Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 22:46

TinGu schreef:
Oh Marloezz, wat zou dat fijn zijn! Gek hè, als je paard ineens z'n hoofd stil houdt en geen jeuk heeft! Ben bij Guus ook nog steeds verbaasd als het een hele rit goed gaat! _O-

Ja, het is echt bizar, ik kon mijn ogen niet geloven. En ik durf het ook nog niet helemaal te geloven. Maar ik hoop het zó!!

rakkertje9
Berichten: 7
Geregistreerd: 13-02-14

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 12:18

Ik zal een filmpje maken want ik heb alleen maar een filmpje van het begin en toen was het veel minder heftig. Hij doet het tijdens het rijden en longeren maar tijdens het rijden nog heviger. Een paar mensen hebben het Lloyd ook zien doen in de weide maar niet heftig en alleen af en toe. Tijdens het rijden stijgert hij niet hoog maar wel 50-70 centimeter van de grond. Hij wil constant in galop vallen en ik moet nu van mijn instructise uit laten galoperen totdat hij naar mijn hulpen luistert dit duurt meestal een halfuur tot driekwartier waardoor hij helemaal bezweet is terwijl ik weet dat hij het niet expres doet.

ellepel

Berichten: 47314
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 12:22

Ik vind dat je op een paard wat zo schud niet moet rijden :(
Eerst uitzoeken wat er aan de hand is.

Maar doe maar een filmpje maken, misschien kunnen wij daar wat meer op zien

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 14:14

ik rij mijn paard ook niet in de zomermaanden als hij last heeft van de pollen
vandaag voor het eerst sinds weken weer een rondje naar buiten geweest
maar de temp gaat weer omhoog dus ook meer pollen en dan blijft hij lekker op de wei

ik vind dat door rijden en hem flink in het zweet laten lopen echt niet kunnen!!
zit tegen mishandelen aan! mijn mening!!
je moet zelf maar eens hard moeten werken met hoofdpijn.....

Cheyenne 15-06-2000 - 09-05-2009
(SkipsGiantGringo 02-07-2000 - 29-04-2019 [IM] De Artrose heeft hem ingehaald Dag Lieve Gringo
mijn hart huilt......

jannico
Berichten: 486
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 00:15

ellepel schreef:
Ik vind dat je op een paard wat zo schud niet moet rijden :(
Eerst uitzoeken wat er aan de hand is.

Maar doe maar een filmpje maken, misschien kunnen wij daar wat meer op zien


Hmm ik weet dat dit inderdaad de consensus is. In Duitsland/Zwitserland zit echter een arts met een interessante theorie. http://equinelibrium.ch/headshaking-english-version. Die dit standpunt tegenspreekt, in ieder geval wat betreft rust.

Ik heb het gevoel dat in zijn observatie een kern van waarheid zit. Ik merk zelf dat er een aantal oefeningen zijn die mijn paard duidelijk lijken te helpen wanneer ik merk dat er een 'episode' aankomt. Het sluit ook aan bij mijn idee dat dit probleem multidisciplinair aangepakt moet worden.

Ik denk niet dat dit de oplossing is voor iedereen en dat het erg afhankelijk blijft van geïdentificeerde trigger.

Ik ben ook nog steeds tevreden over de protech masta poll guard. Ik blijf verschil merken met of zonder. Alle effecten uit de marketing blurb zijn moeilijk echt meetbaar en het is en blijft marketing. Ik denk echter wel dat het een positief effect op de spieren heeft. Wat mijn gevoel over de bovenstaande analyse dan weer versterkt.

Maargoed dit alles heeft natuurlijk niks te maken met in het zweet rijden. Die spanning zal alleen maar averechts werken.

"Good horsemanship is handed down from one friend to another"

opisop_shop

Berichten: 15058
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 15:41

Ik merk zelf in het rijden niets vd poll guard. Wel merkte ik vorige week duidelijk effect toen de hoefsmid er was. Hij was gewoon Super ontspannen. Normaal gesproken wil hij nog wel eens wat omhoog komen ofzo maar hij stond te gapen, likken en kauwen. Volledige ontspanning. De smid maakte er ook nog een opmerking over, die had hem nog nooit zo braaf gezien. Misschien merkt hij het met name als hij zelf rust heeft en niet tijdens het werken?

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

MarliesV

Berichten: 15171
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 17:28

rakkertje9 schreef:
Ik zal een filmpje maken want ik heb alleen maar een filmpje van het begin en toen was het veel minder heftig. Hij doet het tijdens het rijden en longeren maar tijdens het rijden nog heviger. Een paar mensen hebben het Lloyd ook zien doen in de weide maar niet heftig en alleen af en toe. Tijdens het rijden stijgert hij niet hoog maar wel 50-70 centimeter van de grond. Hij wil constant in galop vallen en ik moet nu van mijn instructise uit laten galoperen totdat hij naar mijn hulpen luistert dit duurt meestal een halfuur tot driekwartier waardoor hij helemaal bezweet is terwijl ik weet dat hij het niet expres doet.


Ik begrijp uit je eerdere post dat het een paard van de manege is welke je least.

Ik zou hier niet meer op gaan zitten. Dit is in mijn ogen mishandeling zoals je hem moet rijden.

Uitzoeken wat er is en dit proberen op te lossen of je handen er af trekken.
Snap heel goed dat je niet wilt opgeven als ze dreigen met inslapen als jij stopt. Maar je eigen belang mag nooit voor de gezondheid van het paard gaan. En dat gebeurd wel vind ik door hem zo te rijden.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

rakkertje9
Berichten: 7
Geregistreerd: 13-02-14

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 23:03

Heel erg bedankt voor al jullie inbreng helaas kan ik voorlopig geen filmpje maken aangezien de manege eigenaar nu heeft gezien wat hij doet (ze kwam meestal pas aan het eind kijken en dan is hij nog steeds moeilijk controleerbaar maar niet gevaarlijk) en we mogen niet meer op hem lessen en alleen hele korte stukjes op hem rijden en dat is om te kijken voor verbetering. We hebben hem nu op ander hooi gedaan die minder eiwitten bevat want toen het begon gingen ze over op ander hooi. We merken nu ook dat het voor hem moeilijk wordt aangezien hij nu heel erg moet worden begeleid om niet tegen van alles aan te botsen. Ik hoop dat er nog hoop is maar het wordt op het moment alleen maar erger.

rakkertje9
Berichten: 7
Geregistreerd: 13-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 23:16

mirgino schreef:
ik rij mijn paard ook niet in de zomermaanden als hij last heeft van de pollen
vandaag voor het eerst sinds weken weer een rondje naar buiten geweest
maar de temp gaat weer omhoog dus ook meer pollen en dan blijft hij lekker op de wei

ik vind dat door rijden en hem flink in het zweet laten lopen echt niet kunnen!!
zit tegen mishandelen aan! mijn mening!!
je moet zelf maar eens hard moeten werken met hoofdpijn.....


Ik begrijp u bezorgdheid over het paard. Zoals u misschien gelezen heeft rijden wij hem nu niet/heel soms om te checken of er vooruitgang is geboekt. We moesten eerst blijven rijden om te kijken of het niet iets anders kon zijn en veranderde vaker de omstandigheden. En natuurlijk wilde wij expertise van de leraressen. Ook is het een ding (wat natuurlijk heel vervelend is) dat we hem van de manege aan het begin moesten blijven rijden. En wij als mensen die wel van paarden houden maar op medisch gebied er weinig vanaf weten hielden ons hier aan. Nu hebben we een osteopaat en homeopaat laten komen en het enige wat zij weten is dat er geen pijnpunten zijn en dat door het schudden van zijn hoofd zijn nekspier aan het afbreken is :(, toen wisten we dat we inderdaad ermee moesten stoppen. Over het in het zweet werken het is twee keer gebeurd om te kijken of ik of mijn zusje iets anders moesten doen met rijden en of het rijdtechnisch ergens aan lag. Bedankt voor u meedenken maar helaas kan o.a vanwege manege die een paard elke dag (uitzondering een keer per week) actief bezig wil houden met uitzondering bejaarde paarden.

Helaas hebben wij niet dezelfde opties als u want anders hadden we absoluut ons lease paard meer vrijheid gegund.
Groet Lisa

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 23:21

rakkertje9

het is idd erg lastig met een leasepaard, maar pfff arm dier

en is geen aanval op jullie hoor, maar ik denk aan het paard en weet hoe de mijne er aan toe was in 2009/2010 ben naar 2 klinieken geweest en gelukkig bij de 2 kwam er een uitslag

Cheyenne 15-06-2000 - 09-05-2009
(SkipsGiantGringo 02-07-2000 - 29-04-2019 [IM] De Artrose heeft hem ingehaald Dag Lieve Gringo
mijn hart huilt......

Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 09:00

Met Geert gaat het nog steeds heel goed na zijn tandartsbehandeling. Gisteren zelfs een stuk zonder netje gereden. Dat gaat anders nooit in de zomer

janouk
Blogger

Berichten: 17846
Geregistreerd: 18-04-06

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 09:24

*\o/* geert, *\o/*

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 13:26

Wat super fijn Marloezz! +:)+

Guus gaat ook super, weliswaar met netje, maar dat maakt me niet uit. Loratidine zijn we voorzichtig aan het afbouwen, en zelfs dat gaat goed.

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 13:36

Wat fijn! Dus ook Guus gaat vooruit!!
Niets zo fijn als een gelukkig paard.

janouk
Blogger

Berichten: 17846
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 13:53

Janouk is vandaag voor het eerst verlost van de boxrust na de buikoperatie. Lekker buiten in een mini paddock van 15 x 7m

Het headshaken is rustig hier. Maar we hebben de laatste maand 3 x5 min per dag gestapt. Benieuwd als ze straks weer aan het werk mag


Afbeelding

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 14:19

Wat fijn voor Janouk! Boxrust met dit weer is niet fijn.
Beterschap Janouk!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 22:43

Fijn dat iedereen goed gaat!! Mijne gaat goed heel soms maar kan gereden worden buiten,... had ik nooooit durven dromen!

Mijne heeft pens gehad en staat nu op magnesium en pianissimo van cavalor.. en zo een poll guard pad, soms doet ze na het rijden heel miniem een schudje, met padje tijdens het rijden nooit. Weet niet of het echt werkt maar ga het gewoon blijven gebruiken!

ellepel

Berichten: 47314
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 23:19

Ontzettend fijn dat er toch een stijgende lijn in zit he :D

En janouk lekker weer naar buiten,heerlijk!

Merk bij appie dat het stof door de droogte hem geen goed doet
Is er wel wat benauwd van.


Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 22:35

He bah!! Sterkte met Appie!!
Fijn dat het met jouw paard ook beter gaat K_m!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 15:39

Huub is ook bij ons geweest, ik merk qua schudden geen verbetering, maar Diva is door de blessure na haar ongeluk ook voorlopig niet aan het werk, dus hoe ze in het werk is met schudden kan ik nu niet zeggen. Bij Diva is het schudden sowieso grillig.

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 16:10

Ik ben blij met het Guardian Mask. Wesco schud al de hele maand niet meer. Zou het dan toch een reactie op fel zon licht zijn?

The best secret, is the secret
between a girl and her horse.

Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 13:22

Super goed nieuws Wesco!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 13:24

Net nog eens gelezen .. mooie updates hier! Heel fijn :j

Die van mij gaat ook goed, denk dat er door de droogte toch minder pollen zitten dan anders, terwijl hij wel nog steeds op dezelfde medicatie staat .. Lijkt beter te helpen, dus misschien volgende keer nog hoger gaan zolang hij nog klachten heeft. Momenteel schud hij maar heel weinig op de wind, en lijken de vliegen hem totaal niet te interesseren. Uiteraard loopt hij wel ingepakt onderweg, maar normaal was het rond het hoofd vliegen al genoeg om geïrriteerd te raken, en nu maakt het hem allemaal niet uit.

Dus ik ben voorlopig ook meer dan tevreden :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Kayleigh__, SemrushBot en 68 bezoekers