[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 20:15

Heb ik bij appie ook gedaan, biotensor, lecherantenne en hij heeft ook van die bolletjes gehad.
Toevallig hadden we het er vanmiddag op stal nog over dat appie zoveel pillen en poeders en druppels heeft gehad, behandeling dit en behandeling dat...stalhoudster was wel blij dat ze nu niet mer zo vaak met broodjes met druppels er op door het land moest lopen om hem op te zoeken en het te geven :')

Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 11:11

Ik hoop dat het echt gaat helpen bij je paard Memenisse!!
Als een paard zoveel pijn heeft dan wordt het een heel lastige keuze!

Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 11:19

AnoukD92 schreef:
Ik heb helaas ook een paard met headshaking, ik deel graag mijn verhaal met jullie. Ik ben erg gek op haar, maar helaas kan ik op dit moment niet met haar kan rijden omdat ze met haar hoofd schudt. Het is vorig jaar in de zomer begonnen en sindsdien ben ik met haar bij verschillende dierenartsen geweest om verschillende dingen te laten onderzoeken zodat ik erachter kon komen waarom ze met haar hoofd schudt. Keer op keer kreeg ik te horen dat het een gezond paard betreft en dat de dierenarts in kwestie niet wist waarom ze met haar hoofd schudt. In de wei of op stal in complete vrijheid doet ze het niet, Ik ben daarnaast met haar naar een magnetiseur geweest, een osteopaat en fysiotherapeuten. Eind juli is er een Cranio Sacraal therapeut bij haar geweest. Dit bleek te werken, maar helaas na vijf weken begon zij weer met het schudden van haar hoofd. Ik heb haar opnieuw laten komen met weer hetzelfde resultaat. Ik had weer het fijne paard zonder headshaking zoals vorig jaar zomer. Nu weer vijf weken later weer terug bij af. Ik zit met mijn handen in het haar omdat ze dus veel behandelt moet worden en ik dit niet meer zie zitten. Ik gun haar een plek waar iemand haar de behandeling kan geven die ze nodig heeft. Misschien heeft iemand hier in de topic tips of kan iemand mij met een persoon in contact brengen.

Alvast bedankt.


Anouk, ik denk dat de cranio sacraal therapeut bij jouw paard dan het gevolg oplost (hoofdpijn) en niet de oorzaak waardoor die pijn ontstaat.
Het wordt dus een zoektocht naar de oorzaak. Bij Geert was 1 van de oorzaken een scheef bekken. Daar zou een goede osteopaat je mee moeten kunnen helpen. De andere oorzaak was gebitsproblemen. Ik heb na jaren zoeken Huub Rietberg ingeschakeld. Die heeft Geert een enorme stap vooruit laten doen.
Maar...over is het nóóit! Vanochtend was hij bujvoorbeeld compleet overstuur door de harde wind op zijn neus. Maar het is wel leefbaar en ik kan weer prima met hem op pad. Soms met een neusnetje en soms zelfs zonder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:29

Hoe doen jullie het momenteel met de paarden die op cetirizine (of soortgelijke) staan?
Ik zit te denken om af te bouwen, maar weet het niet goed .. Heb 2 weken terug 2 pillen minder gegeven maar merkte dat hij toen toch meer last had, dus weer naar de gewone dosis. Hier speelt de maïs nog een grote rol ... Maar weet niet goed tot wanneer. Bloeiperiode is tot eind augustus/begin september, maar denk dat hij bij het afdoen van de maïs ook last heeft ervan (omdat er dan vanalles vrij komt en rondvliegt zeg maar). Dus nog even een week of 2 wachten? Kijken tot alle velden zo'n beetje weg zijn? En dan langzaam afbouwen of zou het meteen drastischer kunnen? Ik weet het niet goed...

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:57

Ik ben nu begonnen met afbouwen, en ga dan gewoon kijken hoe het gaat met hem. Ieder paard is anders en zal anders reageren, dus denk dat je het gewoon voorzichtig moet proberen. Wordt het schudden erger dan toch weer wat meer geven, gay hij niet erger schudden dan na een paar dagen weer een beetje afbouwen... Zo doorgaan tot hij niets meer nodig heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 13:16

Hmmja, is inderdaad weer even zoeken. Nadeel hier is dat ik potjes klaar zet en er zelf niet elke dag ben .. Als ik er ben kan ik natuurlijk de potjes wel aanpassen als het niet moest gaan zoals ik zou willen, maar als ik er dan niet ben zie ik het niet en zou het stom vinden als hij dan last zou hebben (hoewel hij dan ook niks moet doen natuurlijk, dus dan valt het doorgaans ook wel mee). Straks even zien maar hoe de velden eruit zien etc.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 13:40

ik ben gestopt maar op warme dagen als ik merk dat hij last heeft geef ik 3 of 4 pillen
met deze regen heeft hij geen last

en idd als er mais in de buurt staat en je paard reageert daar op zou ik ook geven.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 17:12

Ik ben langzaam aan het afbouwen. Steeds 1 pilletje minder en dat een week aankijken. Ik rijd niet elke dag, een hij heeft alleen last in het bos, dus dan heb ik tijd genoeg om te kijken of het kan. Zit nu op 5, maar met alle zaadhulzen die in de rondte vliegen lijkt dit even het minimum.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 21:42

Hier is vorige week de mais geoogst. Ik houd hem nog even op deze dosis

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 12:52

Ze hebben bij de EJ nu wiet supplement, iemand al geprobeerd? Mijne was gisteren ineens uit het niks weer erg, vooral in de stal..

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 13:13

Is momenteel ook weer hooikoorts weer hoor.
Dus zou daar ook rekening mee houden.
Jij bedoeld denk ik de cbd olie?

Ja gewoon gaan proberen, zijn best mensen die er goede ervaringen mee hebben bij hun paarden.
Welke je het beste kunt hebben weet ik niet,maar zou gaan kijken naar de samenstelling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 20:15

Hoe gaan jullie paarden momenteel? Hier lijkt [***] meer last te hebben dan de hele zomer bij elkaar -O-
Iets zit er niet goed maar ik weet niet wat. Pollen zouden er niet meer mogen zijn, de maïs is ook overal af intussen. Maar hij schud zich te pletter en heeft een loopneus (geen vochtige ogen) terwijl hij nog steeds 6 pillen/dag krijgt.

Zou het ook kunnen komen door het te warm/benauwd te hebben? De loopneus dan bv, waardoor hij daar weer van geïrriteerd raakt/jeuk heeft. Om het eens in een andere richting te zoeken... Vandaag had hij ook wat last van zijn darmen (opgeblazen, veel gerommel, winderig), dit heeft hij de laatste tijd vaker bij weer/seizoensveranderingen, misschien hangt het schudden ook voor een stuk daarmee samen (stress) maar dat verklaart volgens mij de loopneus niet.

Iemand nog ideeën? Qua voeding ed is er niks verandert.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 20:21

Wisse gaat momenteel goed. Krijgt nog evenveel pillen. Heeft meer lucht, nog wel een loopneus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 21:49

Zou terug verhogen een oplossing kunnen zijn? Lijkt zo raar zo op het einde van het seizoen. Hij stond op 8 pillen, nu dus wat minder sinds een week. Maar vraag me af waar hij dan last van heeft ... Pollen kunnen het in theorie niet meer zijn...

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 21:51

Even gekopieert van hooikoorts radar en het geld ook wel voor paarden:


Ook in het najaar kunnen er klachten optreden die lijken op hooikoorts. Van een beperkt aantal planten komt nog pollen vrij in de lucht. Het kruid Alsemambrosia kan lokaal voor overlast zorgen en deze plant wordt dan ook door de NVWA bestreden. Ceders, statige bomen in parken en grote tuinen, vaak bij kerken en kloosters aangeplant, bloeien in de herfst en geven dan lokaal veel geelkleurig pollen af.

Schimmelsporen zijn afkomstig van soorten die een rol spelen bij de afbraak van afgevallen plantenmateriaal; berucht zijn Cladosporium en Alternaria, die grote hoeveelheden sporen in de lucht brengen. Ook de vele paddestoelen die na een flinke hoeveelheid neerslag zich vertonen kunnen grote hoeveelheden basidiosporen afgeven. Denk aan zwammen als de Aardappelbovist en dergelijke waaruit, als je er op trapt, hele wolken met miljoenen sporen tevoorschijn kunnen komen. Schimmelsporen zijn kleiner dan pollen en dringen dieper door in de longen. Mensen kunnen er met hooikoortsachtige klachten op reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 21:56

Ohja, dat had ik inderdaad vanmorgen toevallig gelezen (was het alweer vergeten :o ).. misschien reageert hij daar dan inderdaad op. Maar zou cetirizine daar ook tegen moeten werken? Dan heeft terug ophogen misschien toch wel zin.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 12:50

Proberen kan altijd

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 12:58

Wij hebben Guus denk anderhalve week terug ook weer op 6 ipv 5 pilletjes gezet ivm schudden. Is niet mega veel wat hij doet, maar hij houdt zijn hoofd niet meer 100% stil zeg maar. Guus heeft altijd in het najaar wat last, denk zelf dat het door de zaadhulzen komt, die geven mi ook wat af waar hij last van kan hebben.

Anoniem

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 21:11

Heb weer verhoogd naar 8 pillen, kijk het deze week even aan zo. Had het idee dat hij vandaag met minder wind ook minder last had (minder verplaatsing van sporen?). Maar bleef wel ontzettend sloom en zijn darmen zijn ook nog niet 100% dus misschien speelt er ook nog wat anders... Maar even afwachten zeker..

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 21:14

Mijne schudde vandaag net wel weer!

SarahJD

Berichten: 4
Geregistreerd: 12-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 20:34

Hey allemaal!

Na een paar weken meelezen, wil ik hier ook eventjes mijn verhaal kwijt.

3 maanden geleden kochten wij een 5-jarig sportpaard. Alles leek goed te gaan, hij leerde snel bij.
Op een gegeven moment begon hij een jeukende neus te krijgen. Beetje terug gaan zoeken, begin augustus stond het voor het eerst op beeld. Wat eerst onschuldig krabben leek, leek daarna op jonge paarden streken. Het krabben dus niet toegelaten...maar toch werd het erger, hij begon het ook te doen aan de longe (zowel aan halster als hoofdstel) en begon daarbij ook met zijn hoofd te schudden. Ook wanneer hij vast staat aan een halster, heeft hij er last van. De DA laten komen, bloed genomen om allergie uit te sluiten...inderdaad negatief en zij zei meteen headshaking.
Op stal en in de wei zien we over het algemeen niets speciaals. Een tijdje geleden had hij een week lang ook wel wat last (krabben) op stal, maar dat is vanzelf gebeterd.
In het begin hebben we verzachtende zalfjes geprobeerd omdat het niet meteen op headshaking leek. Maar naarmate het erger werd, werd ook wel duidelijk dat het niet zo simpel was.

Volgende week gaat hij naar de kliniek in Merelbeke voor verdere onderzoeken, we willen niet aan de hand van de opinie van 1 DA meteen aan de medicatie gaan. Daarbij is het de bedoeling dat hij de sport in gaat en ja, doping... :/

Ik heb al een paar dingen uitgetest. Zo heeft hij duidelijk veel minder last als er geen neusriem aan zijn hoofdstel hangt (als die er wel aanhing, was dat helemaal niet strak) en wanneer hij een neusnetje op heeft, wordt het erger. Hij heeft het minste last wanneer hij helemaal niets rond zijn hoofd heeft en het wordt erger als hij in beweging is. Ik heb de indruk dat hij op de linkerhand meer last heeft dan op de rechterhand, maar dat kan ook toeval zijn. Ik begin ook echt spoken te zien momenteel. Oh, en het maakt geen verschil of het goed of slecht weer is, of we buiten of binnen rijden, ...
Ook heeft hij duidelijk zeer beweeglijke neusvleugels. Ik vrees dat ik er niet omheen kan dat het om headshaking gaat, maar ergens blijf je hopen...

Ik moest het gewoon even kwijt, als iemand nog tips of ideeën heeft, let me know!

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 20:52

Balen :(:)

Het is uitproberen. Wat voor het ene paard werkt, werkt voor de andere niet. Afhankelijk can de oorzaak
Mijn paard is erg opgeknapt door craniosacraal therapie. Ze heeft buiten wrl een donker vliegenmasker op altijd (vliegen en zon verergeren)

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 01:15

Wat vervelend dat je paard dit heeft! Wat Ellen zegt, het is inderdaad uitzoeken wat het triggert en wat je hier aan kunt doen.

Mijne heeft het wel ten gevolge van pollen, en rijdt ook met een vliegenmasker met neusnet.

Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 23:27

Wat vervelend Sarah :(:) Ben benieuwd wat ze in de kliniek kunnen zeggen erover.


Hier terug verhoogd naar 8 pillen maar maakt geen verschil :?
Volgens mij is het echt iets anders dan pollen (logisch ook in oktober) en denk dat de cetirizine geen effect heeft op die sporen ed wat nog rondzweven.. Hij heeft heel onregelmatig last, kan er geen specifieke plaatsen of bomen of struiken bij plaatsen ofzo. Wind speelt wel een rol.. maar daar helpen geen pilletjes tegen jammer genoeg ...

Zijn darmen zijn weer in orde en hij is weer fris en fruitig (een beetje te fris en fruitig moet ik zeggen :') ). Wel had hij vandaag weer ineens dat prutoog? Dus er zit hem wel iets dwars, maar kan niet zo goed zeggen wat... Ben nu begonnen met een kruidendetox/ondersteuningsmengsel, ben eens benieuwd of ik effect ga merken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 12:10

Iemand hier die al dieper in het schimmel/paddenstoel-sporen verhaal is gedoken?

Ik heb wat zitten opzoeken, maar kom niet zo ver, enkel dat de sporen:
- kleiner zijn dan pollen en dus dieper de longen in kunnen (= meer last?)
- er zijn door gevallen bladeren (en uiteraard paddenstoelen)
- zeer makkelijk door de wind vervoerd kunnen worden
- meestal ten laatste tot eind oktober voorkomen
- last veroorzaken vergelijkend met hooikoorts

Maar verder?
Heb het idee dat anti-hooikoortsmiddelen dus niet werken ertegen .. maar waarom?
En wat zou je er wel nog aan kunnen doen? Bepaalde omgevingen zoveel mogelijk vermijden en het verder uitzitten?

Het verklaart wel de ontwikkeling nu bij mijn pony. Veel meer last dan in de zomer en vooral op winderige dagen/stukken het erg moeilijk. Ook heeft hij nu meer last in het bos dan in het veld, waar het bij de pollen vaak andersom is.

Het houdt je bezig :+

(ik heb trouwens eens een mail gestuurd naar de website van pollennieuws met wat vragen hierover, ben benieuwd of ik reactie krijg, indien wel laat ik het hier weten)