[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 15:46

Fabiënne Kiesebrink. Zij komt uit de buurt van Apeldoorn.

Relax. Nothing is under control.


TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 16:28

Mac schreef:
TinGu: het lijkt idd alsof een cranio sacraal therapeut niet zo veel doet, maar aan het paard zie je duidelijk dat het heel veel doet. Begrijp het ook niet precies; maar dat het werkt zie ik wel :j


Klopt hoor! Laatste keer heeft ze Guus op stal behandeld, ipv opdracht poetsplaats, en alle buren vielen in slaap, zo grappig om te zien! Ze kwamen allemaal erbij staan in hun uitlopen, en zelfs de grootste chagrijnige merrie begon te gapen en te dommelen.


k_m schreef:
Ik vind het ook moeilijk, want de mijne is nu ook weer beter. Als ik nu cranio deed zou ik wss denken dat het daardoor komt terwijl het ook vanzelf weer wat beter is..

Maar ja kwaad kan het zeker niet! Mijne gaat goed alleen regen is echt enorme trigger en dan is het ook niet zachtjes shaken maar echt heel hard. Wel kunnen we zelfs terug beginnen met rijden dus voor ons een hele hele grote stap. We gaan er nu ook gebruik van maken en gelijk proberen deze maand nog stap draf en galop er op te hebben zitten.


Wat fijn om te horen! Vond je paard zo sneu met de enorme schudden! Misschien dat cranio sacraal therapie juist nog wat kan doen voor jouw paard ivm de regen? Guus werd ook altijd enorm getriggerd door regen (en wind, en zon en sneeuw), maar na de 1e cranio behandeling was dat over. Nu zijn het echt nog de pollen en vliegjes enzo, maar dat valt mee te leven

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 16:37

TinGu schreef:
Klopt hoor! Laatste keer heeft ze Guus op stal behandeld, ipv opdracht poetsplaats, en alle buren vielen in slaap, zo grappig om te zien! Ze kwamen allemaal erbij staan in hun uitlopen, en zelfs de grootste chagrijnige merrie begon te gapen en te dommelen.

De eerste keer dat zij hier was om te behandelen stonden mijn andere paarden ook lekker "mee te surfen" op het relaxte van de behandeling :)) . Heel grappig om te zien!

Relax. Nothing is under control.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 19:08

Oogdruppels? Iemand hier daar ervaring mee?

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 21:57

]@tingu, als het ver ergerd probeer ik cranio maar we gaan fijn momenteel!

Heb mijn back on track poll guard ook binnen gehad, ben benieuwd of ik daar verschil mee zie (alhoewel ze het nu bijna niet doet dus zal moeilijk vergelijken zijn.)

Dit was mijn merrie vandaag, helemaal happy en levendig! En geen geschud, nu ja wel keer of 5 aan de hand maar niet noemens waardig.


opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 08:57

Ahhhh cute

Wisse ging Ondanks de regen vandaag niet beter. We zijn donderdag begonnen met 15gr hennepzaad en sinds gisteren 30gr. Hoop dat we daar straks ook wat van merken .

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

Jets

Berichten: 3547
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 11:12

Hoi! Ik kom even binnenvallen want ik ben benieuwd naar jullie mening! Sinds gister heb ik het vermoeden dat mijn 24-jarige project fjordje last heeft van pollen. Ik zag haar wel eens met haar hoofd schudden in de paddock, maar dacht dat ze dat deed ivm de vliegen als ze geen deken op had. Ook tijdens het rijden schudde ze wel eens met haar hoofd, maar niet bijzonder veel ofzo, gewoon af en toe een klein trekje

Nu sinds een tijdje wordt het eigenlijk wat erger, ik heb er eerder niet echt bij nagedacht omdat het wel meeviel en mijn andere fjord ook wel schudde ivm de vliegen bijvoorbeeld, maar nu ging ik giser op buitenrit en was het echt heel veel schudden terwijl er geen vliegen waren en mijn andere fjord nergens last van had en toen dacht ik ineens misschien heeft ze dan wel last van pollen. Heb even nagevraagd en ze heeft dit eerder niet gehad, ze staat sinds februari bij ons.

Ik heb een stukje gefilmd tijdens het rijden



Ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Als ik naar de symptomen lijst kijk uit de openingspost dan herken ik de volgende punten wel:
- Symptoms increase in intensity as stress or workload increases.
- Scratches his nose on his foreleg or an object.
- Buries his nose in the tail of the horse in front of him.
- Constant sneezing/snorting while working.
- Suddenly jerks his head up almost hitting the rider.
- Constant blowing nose as if to expel something.
- Shakes violently enough to lift front legs off of the ground.
- Jerks suddenly like a bee just stung his nose.
- Excessively aggravated by flies.

Ze briest echt veel, mijn eigen fjord briest gewoon 1 tot max 3 keer hard als ze ontspant, maar zij briest vooral met rijden heel vaak en kort. Geen idee of het ook een symptoom is, maar ze loopt ook veel rond in de paddock, ze stuurt dan steeds een van de andere paarden met haar mee rond, nu ik erover nadenk schud ze daarbij volgens mij ook wel vaak haar hoofd. Ook heeft ze wel altijd last van traanogen gehad, ze schuurt rondom haar ogen ook open of krabt dit open met haar hoef, daarom heeft ze nu altijd een vliegenmasker op.

Ik ben wel benieuwd wat nu de beste stap is. Mijn staleigenaresse heeft nog een neusnetje, kan ik die het best eerst omdoen om te zien of dit effect heeft? Zat ook al te kijken naar een vliegenmasker met neusnetje eraan. Ze staan hier wel 24/7 op de paddock met slowfeeder hooinet dus deze moet dan wel goed passen natuurlijk om nog te kunnen eten. Ik lees nu ook iets over die poll guard, maar ik begrijp nog niet helemaal wat die nou precies doet met betrekking tot de pollen. Heb hier verder nog helemaal geen ervaring mee, dus wil haar zo goed mogelijk helpen en hoop dat jullie advies hebben voor me :j

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 18:48

Je zult moeten uitzoeken waarom ze schud. Heeft ze last van b.v. haar tanden of rug of hooikoorts? Goed in de gaten houden waardoor ze getriggerd word. Het kan pollen zijn maar ook wind, zonlicht of regen.

Headshaken bij een paard word wel eens vergeleken met aangezichts pijn bij mensen.

Je kan van alles proberen. Een neusnetje of cranio sarcraal therapie of hooikoorts medicatie maar ik zou als eersten lichamelijk ongemak uit laten sluiten door een dierenarts.

The best secret, is the secret
between a girl and her horse.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 19:50

Traanogen past wel bij vliegen overlast vind ik.
Maar het proesten meer bij stof of pollen...
Je pony staat op paddock en eet hooi he, schimmels kan ook nog
Let eens op of je dier meer proest als het met de neus in het hooi zit


Hier zitten bij de bomen vooral veel kleine knutjes, die zie je zelf zowat niet,maar zijn erg vervelend voor de paarden.
Je zou eens kunnen kijken wat er gebeud als je zo een vliegenfrontriem omdoet met rijden.
Of rijden met een vliegenmasker op.
Let ook eens op op welk tijdstip van de dag het erger is, juist smiddsgs of meer de ochtend.
En of het zonnig is of niet, is er meer last als je met de zon in je rug rijd of niet.

Grappig dat je op het eerste filmpje op elke schud reageerde :D

Liekespl

Berichten: 12
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 19:53

Ik kom ook even binnenvallen!

Heb een pony die sinds 1.5 week enorm met zijn hoofd schud. Tijdens het rijden maar ook in de wei. Iedere keer als hij gras wil eten, lijkt het alsof hij een schok krijgt zo heftig gooit hij zijn hoofd in de lucht. Tijdens het rijden doet hij dit ook, maar gelukkig wel een stukje minder extreem.

Hij heeft 2 behandelingen gehad bij de osteopaat (en er staat er nog 1 gepland). Ook is hij toevallig gisteren naar de tandarts geweest. Die zei dat hij een keurig gebit heeft. Iets lichamelijkst is het dus hoogstwaarschijnlijk niet...

Ik kan me ook bijna niet voorstellen dat jet stress is. Hij heeft het altijd maar zijn zin gehad op de wei met een ander paard samen. In zijn stal heeft hij ook nergens last van. Hooi en andere dingen eet hij gewoon. Hij schuurt wel vaak met zijn neus tegen de tralies als hij net van buiten komt..

Voorafgaande jaren heeft hij nooit ergens last van gehad. Normaal staat hij met vliegenmasker op en heb ook al een neusnetje geprobeerd.. helaas blijkt niks te werken. Hieronder zal ik een link naar een filmpje plaatsen.

https://youtu.be/lUVJK9HgBn8

Jets

Berichten: 3547
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 22:27

Bedankt voor de reacties! Ja ik heb zelf het vermoeden dat het door pollen komt. Tanden zijn in maart nagekeken en de rug laatst ook nog + zadelpasser is net geweest dus als het goed is moet het daar niet aan liggen. Ogen hebben we door de dierenarts laatst na laten kijken omdat ze zo traanden die adviseerden een kap en anders een zalfje als het niet beter werd.

Vandaag ook gereden, het waaide hier echt behoorlijk hard met wat buitjes tussendoor en ze schudde al veeeel minder, bijna niet eigenlijk. Wind en regen vallen dan dus af denk ik. Cranio ben ik persoonlijk niet zo fan van, maar ik begrijp dus dat het hier wel paarden geholpen heeft?

Ellepel, met proesten bedoel je briezen toch? Want proesten als in hoesten doet ze niet haha! Ja ze staan op paddock met hooi en niet elke baal is even mooi helaas, maar dat zou dan ook een niet zichtbare schimmel kunnen zijn? Ze hebben een slowfeeder hooinet, maar eigenlijk schud ze juist niet als ze staat te eten volgens mij. Het is wel als ze naar de waterbak loopt. Ik ga het eens in de gaten houden.

Ze staan hier eigenlijk vrij open aan een dijk met aardig wat wind. Er staan wel drie boompjes maar daar staan ze eigenlijk nooit haha. Knutten zijn het denk ik niet want die herken en zie ik wel, ben er erg alert op voor mijn andere fjord met zomereczeem :j ik ga eens kijken hoe ze verder reageert op de zon. Zouden jullie dan ook nu al een vliegenkap met netje aanschaffen en kan ik die gewoon 24/7 oplaten? Lijkt me vervelend voor haar met eten, maarja schudden is natuurlijk ooo niet fijn. Ik wilde vandaag met neusnetje gaan rijden, maar toen bedact ik me dat mijn hoofdstel helemaal geen neusriem heeft :+

Haha ja ik beloon eigenlijk altijd voor briezen omdat we met grondwerken altijd werken naar ontspanning en dat daar ook bij hoort, maarja volgens mij was het meer neus kriebels :=

Is het ook een idee om te kijken wat ze op de wei doet met gras?

DoubleD_

Berichten: 251
Geregistreerd: 15-07-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 15:25

Hallo allemaal, ik wil mij hier graag melden!
Mijn 4-jarige ruin loopt de laatste weken extreem hard met zijn hoofd te schudden. Hij doet dit enkel tijdens het rijden, niet in de paddock of op de weide. In het begin dacht ik dat hij nog wat aan het spelen/zoeken was maar ondertussen doet hij het nog steeds en word ik er echt moe van (hij zelf ook :+ ).
Wat ik al zeker kan uitsluiten:
- tandarts is 3 maanden geleden geweest
- osteopaat is 2 weken geleden geweest
- zadel past

Ik rijd hem op een enkel gebroken kneveltrensje, heb de dierenarts afgelopen week gevraagd om eens in zijn oren te kijken,...

Waar ik momenteel aan denk is dat hij last heeft van pollen. Echter merk ik niks aan hem als hij gewoon buiten staat, het is enkel onder het zadel. Hij schudt in alle gangen maar in galop is het duidelijk veel minder. Ik heb ook al gedacht aan insecten die hem storen maar ik gebruik altijd insectenspray en als er geen tot weinig insecten zitten doet hij het ook. Misschien de wind tegen zijn oren?

Ik heb hem deze week 3 keer gereden met een neusnetje. De eerste 2 keer liep hij hier duidelijk beter mee. Het schudden was minimaal. De laatste keer (gisteren) stond er extreem veel wind en toen was hij weer zo extreem aan het schudden tijdens de les. Mijn instructrice heeft toen even in zijn mond gekeken en zag dat hij zijn tong over het bit had gedaan. Ik heb daar niets van gemerkt :D
Toen alles terug op zijn plaats zat en de neusriem en sperriem een gaatje vaster gemaakt waren (ik doe deze eigenlijk te los) was het schudden plots gedaan. Echter na een kleine 10min begon het terug terwijl zijn tong toen niet over zijn bit zat. Ik heb dus totaal geen idee of dat hier iets mee te maken heeft?

Hij briest trouwens af en toe tijdens het rijden maar dat is max. 2-3 keer. Als hij stilstaat wil hij ook graag de kans grijpen om met zijn neus tegen zijn been te wrijven.

Vandaag is het pakketje met Puur Pollen ook aangekomen en ga ik hem dat straks meteen geven. Hopelijk geeft dat wat verlichting.

Mijn vraag aan jullie is wat ik het beste kan doen en of ik bepaalde dingen over het hoofd zie?
Ik vind het heel vervelend voor hem omdat hij er zelf moe van wordt maar ook voor mezelf omdat mijn aanleuning constant onderbroken wordt door zijn schudden.

Alvast bedankt om mee te denken!

Liezelshof Double Dynamite

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 19:33

Heeft er iemand ervaring met een guardian mask?

The best secret, is the secret
between a girl and her horse.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:34

Doubled, kun je een filmpje maken waarop te zien is wat je paard doet?

Wesco Guardian mask heb ik geen ervaring mee

janouk
Blogger

Berichten: 17851
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 21:13

Wesco schreef:
Heeft er iemand ervaring met een guardian mask?


Ja wij.
Janouk heeft zo,n bromvlieg bril. Het staat haar koddig.
Bij ons in praktijk werkt het niet anders dan een goed uv vliegenmasker. Ik wissel ze af.
Het was geen ei van columbus voor ons, maar het zit okay.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Jets

Berichten: 3547
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 10:55

Na vier maskers heeft het meisje van de epplejeck gewoon het neusnetje van de maat pony op het hoofddeel van een maat paard gezet en hebben we eindelijk een passend masker. Ze begon er eerst flink mee te schudden, maar was even wennen denk ik, ik heb nu wel het idee dat het werkt :)

Afbeelding

Mandy73_unes

Berichten: 300
Geregistreerd: 05-01-13

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 16:28

Iemand ervaring met tri tec vliegenspray. Schijnt een week zijn werk te blijven doen maar moet wel uit Engeland komen....ik wil sowieso mijn paard insprayen incl vliegenkap want zij reageert echt op de vliegjes die rond haar vliegen. Ze blijft schudden, zelfs als ikzelf denk dat er niets zit. Merk ook dat als ze afleiding heeft van eten (uit de slowfeeder) dat ze minder schudt. Soms denk ik, t wordt een gewoonte....

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 17:16

Mandy nooit van gehoord. Wat zitten daar voor bestanddelen in?

Jets fijn die medewerking bij de EJ. Hopelijk de oplossing zo.

Hier 2x de cranio gehad. Eerste keer daarna alleen maar staken en niet zichzelf. Na de tweede behandeling weer zichzelf maar niet het idee dat het qua schudden verschil heeft gemaakt.

Wat zouden jullie doen. Nog een keer? Of is dit het niet voor ons?

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Mandy73_unes

Berichten: 300
Geregistreerd: 05-01-13

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 09:32

Marliesv, 1e kaar na de cranio kan natuurlijk reactie zijn dat zijn lijf ineens weer “anders” in elkaar zit. Als hij na de tweede behandeling nog steeds hetzelfde schut lijkt t alsof zijn schudden niets te maken heeft met het niet goed in elkaar steken van zijn lijf...ik zou denk ik niet voor een derde keer gaan, kost aardig wat en t lijkt mij dat je wel direct resultaat moet zien, als is t maar klein beetje.
Maar ja, dan is t dus lastig waar t schudden vandaan komt.....ik heb al zoveel verschillende dingen gelezen dat t echt van alles proberen is wat mogelijk zou kunnen werken.....

rakkertje9
Berichten: 7
Geregistreerd: 13-02-14

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 16:49

Hi iedereen, mijn leasepaard schud sinds een maand ook met zijn hoofd en we hebben van alles geprobeerd en weten dat het niet door het rijtuig komt of dergelijk. Het rare is dat hij naar de kliniek is geweest en er niks uitkwam. Als ik met hem loop of na het rijden schuurt hij met zijn hoofd 24/7 tegen je aan met een aardige kracht wat mij vaak bijna laat vallen. Het verschilt per dag hoe erg hij reageert maar gister reed ik op hem en hij probeert de hele tijd te galoperen is nauwelijks bestuurbaar en als hij niet galoppeert probeert hij naar achteren te lopen. Vandaag merkte ik dat hij zo erg met zijn hoofd schud dat hij moeite heeft met zijn eigen coördinatie en vaak de bariëre inloopt. We rijden hem nu met een vliegenmasker en voor onze eigen veiligheid moeten we hem met een martingaal rijden aangezien mijn zusje, mijn vader en ik een harde kopstoot van hem hebben gekregen. De manege heeft het nu opgegeven en als we stoppen met hem leasen krijgt hij een spuitje, om deze reden proberen we van alles. Het schudden met het hoofd is niet zo erg in de weide en de stal wel een klein beetje maar goed te overzien.
Ik hoop dat iemand raad weet
- groet Lisa

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 20:05

Heeft de dierenarts ook in zijn neusgang gekeken?
Je kunt eens proberen hoe hij op cetirizine reageert (o.a te koop bij de Lidl).

Hoe gaat het verder met de paardjes hier?

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 21:02

Goed,alleen wat geschud naar vliegjes.

Rakkertje, doet het paard het in een andere omgeving ook.
Bijvoorbeeld op buitenrit?
Schud het ook met andere ruiters er op,hoe gaat het aan de longeerlijn?
En maak een filmpje,dat geeft vaak veel duidelijkheid :j

Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 17:58

Ik heb vorige week zaterdag Huub Rietberg, de tandarts langs gehad voor Geert. Ik durf het haast niet te zeggen, maar gisteravond een ritje gemaakt voor het eerst in een super stoffig bos met veel dazen em vliegen. Gewoonljk staat hij om de haverklap stil om zijn neus langs zijn benen te wrijven en is zijn pollennetje vol met snot. Nu maar 1x gestopt om te vegen en een droog pollennetje. Zou het nu eindelijk echt???

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 19:07

Oh Marloezz, wat zou dat fijn zijn! Gek hè, als je paard ineens z'n hoofd stil houdt en geen jeuk heeft! Ben bij Guus ook nog steeds verbaasd als het een hele rit goed gaat! _O-

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

janouk
Blogger

Berichten: 17851
Geregistreerd: 18-04-06

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 19:24

Wauw Marloezzz, dat zou geweldig zijn.


Bij Janouk de laatste tijd bleek toch heel wat meer aan de hand te zijn. Ze reageerde dit jaar veel minder op de cranio sacraal behandeling dan voorgaande jaren. En veranderde erg van karakter van stoute merrie in een onopgevoede hengst. Heel vreemd

Hier het verhaal

[MD] Janouk is geopereerd aan eierstoktumor. Ze is okay

Wie weet had de tumor toch te maken met headshaken. Heel benieuwd als ze straks hersteld is, of dat ook invloed op haar heeft.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Earth, GabberGill, xemmafalcon en 76 bezoekers