[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ellepel

Berichten: 47258
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 19:18

Vraag ik me wel af of bij een hoge dosis ceterizine de paarden schudden omdat het toch wel versuffend werkt of door de werkzame stof?
En in dat geval vraag ik me ook af wat er zou gebeuren als je dus wietolie,met thc zou gaan gebruiken.


Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 19:24

Gisteren heeft hij heel even geschud en heen en weer gelopen, toen even de zon ging schijnen. Vandaag de hele dag beetje regen en bewolkt en niets aan hem gezien of gemerkt gelukkig. Volgende week wordt het weer warmer, ik ben heel benieuwd.

NRJ

Berichten: 1524
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 20:12

ellepel schreef:
Vraag ik me wel af of bij een hoge dosis ceterizine de paarden schudden omdat het toch wel versuffend werkt of door de werkzame stof?
En in dat geval vraag ik me ook af wat er zou gebeuren als je dus wietolie,met thc zou gaan gebruiken.


Je bedoelt denk ik dat ze niet schudden met cetirizine?

Ik kan je vraagstelling beantwoorden vanuit mijn ervaring. Toen mijn paard pas begonnen was met schudden hebben we kaakfoto's gemaakt. Hiervoor is ze verdoofd geworden. Toen heeft ze heel even niet geschud. Maar zodra de verdoving begon uit te werken, kreeg ze weer de "stroomstootjes" bewegingen. Eigenlijk zelfs nog erger als voor de verdoving.
Dus nee, ik denk niet dat het door het versuffend effect komt. Mijn paard word er trouwens ook niet suf van, zelfs niet bij de hoge dosering die ik geef.
Naar mijn mening en ervaring is het door de werkzame stof dat ze niet meer schudden.

♡ Rubio, Dikkie Dik & Bandit, mijn liefste herinneringen ♡
♡ Nayeli ♡
Laatste profiel update 20-01-24

opisop_shop

Berichten: 15057
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 20:33

Die van mij schudt niet. Die heeft adem tekort zeg maar.

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

ellepel

Berichten: 47258
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 20:37

Nrj,ja sorry,typfoutje.
Dat bedoel ik inderdaad!


Bij appie werkte 4 tabletjes ceterizine wel wat versuffend.
Hij stond er echt bij alsof hij helemaal Zen was haha. :')
En toen schudde hij niet.
Maar daarom dacht ik er vam goh..eigenlijk zou je het eens moeten testen hoe sommigen dan op wietolie reageren

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 05:22

ellepel schreef:
Vraag ik me wel af of bij een hoge dosis ceterizine de paarden schudden omdat het toch wel versuffend werkt of door de werkzame stof?
En in dat geval vraag ik me ook af wat er zou gebeuren als je dus wietolie,met thc zou gaan gebruiken.


Guus wordt er gelukkig ook niet suf van, al gebruik ik loratidine en geen cetrizine.
Wietolie heb ik nooit aangedurfd. Mijn mams heeft het eens gebuikt voor haar fibromyalgie maar werd er helemaal naar van. Dat ga ik bij Guus vooralsnog dus maar niet geven, zolang dit gaat houden we het hier bij.

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 07:54

Met Geert gaat het nu weer heel goed. Tussendoor nog een dieptepunt gehad qua schudden, waarbij het leek of we weer totaal terug bij af waren. Oorzaak was volgens mij van die hele kleine vliegjes die rond zijn neus bleven klieren. Het was toen erg drukkend, vochtig weer.

Nu heb ik daarvoor altijd weer het pollennetje bij me

Volgende week komt de osteo weer

opisop_shop

Berichten: 15057
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 12:19

Vanmorgen is de cranio geweest. ZE merkte met name veel spanning op het middenrif en had het idee dat daardoor de lever en longen ook niet goed waren. Zij had zelf het idee dat het van binnenuit kwam en er geen andere medische reden was voor zijn klachten, en dat de pollen misschien de druppel/trigger zijn voor de uiting van zijn klachten.
Ik ben benieuwd, paar dagen rust houden en dan kijken hoe het gaat en evt vervolgafspraak maken.

Ging sowieso al wel aardig, toch door de hogere dosering van pillen denk ik.

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

Memenisse
Berichten: 28
Geregistreerd: 01-06-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 13:15

Ik heb mijn merrie laten onderzoeken in de paardenkliniek van de faculteit diergeneeskunde van UGent. Professor Vlaminck heeft het onderzoek verricht. Hij bevestigde de diagnose van mijn dierenarts. Mijn merrie heeft effectief headshaking syndrome. Dit is niet een onschuldig schudden, maar een trigeminus neuralgie. Ik weet niet of degenen die hier een headshaker hebben, beseffen wat dat inhoudt. Ja, regen, stof, pollen, UV-licht, etc. kunnen een trigger zijn. Maar ze zijn niet de oorzaak. Als je paard headshaking heeft, dan is zijn trigeminale zenuw vergelijkbaar met een bom die op springen staat. De triggers die die bom doen ontploffen kunnen heel verschillend zijn en zijn vaak niet duidelijk te identificeren. Maar wat belangrijker is, is wat die bom doet. Als ze afgaat en je paard met zijn hoofd staat te schudden, dan wilt dat zeggen dat hij ondragelijke pijnen lijdt. Van mensen met dezelfde aandoening is geweten dat ze met hun kop tegen een muur slaan om van die pijn af te zijn. Meestal wordt hen morfine voorgeschreven om enigszins met de pijn om te kunnen gaan. Professor Vlaminck was heel duidelijk, in het geval van mijn merrie kunnen we nog één soort medicatie proberen, maar als dat niet aanslaat, dan is het advies om haar te laten inslapen, omdat een leven met headshaking voor een paard een uitzichtloos lijden is dat elk jaar erger wordt. Hoezeer het mijn hart ook breekt, zal ik dus mijn verantwoordelijkheid nemen. Als de medicatie niet werkt, wordt mijn merrie ingeslapen. Ik hoop met dit bericht ook andere paardeneigenaars te doen inzien dat dit geen onschuldige aandoening is en het onredelijk is om een paard met headshaking koste wat het koste in leven te houden. Je doet je paard er echt geen plezier mee. Je rekt enkel zijn lijden.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 13:41

@memenisse, hebben ze geen PENS voorgesteld bij jou dan? Mijne heeft in Gent PENS gehad.

Kan ik iemand hier een PB doen die ervaring heeft gehad met headshaking als verborgen gebrek? Plaats het liever niet openbaar momenteel. Thnx alvast!

Memenisse
Berichten: 28
Geregistreerd: 01-06-18
Woonplaats: België

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 14:31

Dag Kelly,

PENS zou bij haar geen zin hebben, omdat ze totaal niet reageerde op de verdoving van de zenuw.

Je mag mij een pb doen over headshaking als verborgen gebrek. Ik ben jurist en jarenlang actief geweest als advocaat. ;)

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 15:46

@Mememisse; wat ontzettend naar dat er geen oplossing is voor jouw merrie. Ik snap je besluit heel goed, heb in het voorjaar hetzelfde overwogen met de mijne. Gelukkig reageerde hij goed op de loratidine fors ophogen, anders waren we bij hem ook gestopt.
Ik denk dat veel mensen hier in het forum het wel weten, hierbuiten is een ander verhaal. Heb zelf bijvoorbeeld een stalgenoot wiens paard het heel erg heeft, ook op stal, en zij 'vindt het nu acceptabel'. Helaas wil zij niet inzien dat haar paard dus continu lijdt... :n

@Kim; bij Guus kwamen we er te laat achter dat het mogelijk een verborgen gebrek was. Hebben het schudden lang geweten aan spierpijn, aangezien het steeds beter ging... In de winter....
Helaas kwam het toen in het voorjaar dubbel zo hard terug, maar eer wij door hadden wat het was, waren we een paar maanden verder. Dus toen was er niets meer mee te doen qua oude eigenaren, aangezien zij onze vraag hierover steeds ontweken en er ruim een half jaar aan voorbij was gegaan eer we een diagnose hadden.

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

ellepel

Berichten: 47258
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 17:43

Ben het er niet helemaal mee eens dat headshaking elk jaar erger word hoor.
Die van mij had het vroeger echt heel erg,...maar de laatste paar jaar eigenlijk nog nauwelijks klachten.
Maar zal ongetwijfeld liggen aan welke oorzaak er is voor het schudden.

Mememisse, ontzettend rot voor je en hopelijk slaat de medicatie dan wel aan.
weet je ook welke dat is?


Hier momenteel wel weer wat schudden helaas.
Maar dat gaat ook wel weer over.
Opisop, ben heel benieuwd wat de behandeling verder gaat doen.

janouk
Blogger

Berichten: 17814
Geregistreerd: 18-04-06

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 18:46

@memenisse
:(:)
Heb je ooit geprobeerd om je paard te helpen met cranio sacraal behandeling?
Mijn paard heeft een overbelaste trigeminus zenuw door spanning in het hoofd en schudde daardoor het hele jaar door
Door de cranio behandeling neemt de druk in het hoofd af, en kwam haar trigeminus zenuw tot rust en stopte het schudden. Ik heb goede ervaringen bij mijn paard. Misschien een idee om te proberen of het verlichting geeft. Duim duim duim

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 21:11

ellepel schreef:
Ben het er niet helemaal mee eens dat headshaking elk jaar erger word hoor.


Hier ben ik het ook mee eens. Of misschien wordt ons management beter, maar het wordt zeker niet elk jaar erger bij ons. Gelukkig _/-\o_

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

AnoukD92
Berichten: 1
Geregistreerd: 18-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 21:56

Ik heb helaas ook een paard met headshaking, ik deel graag mijn verhaal met jullie. Ik ben erg gek op haar, maar helaas kan ik op dit moment niet met haar kan rijden omdat ze met haar hoofd schudt. Het is vorig jaar in de zomer begonnen en sindsdien ben ik met haar bij verschillende dierenartsen geweest om verschillende dingen te laten onderzoeken zodat ik erachter kon komen waarom ze met haar hoofd schudt. Keer op keer kreeg ik te horen dat het een gezond paard betreft en dat de dierenarts in kwestie niet wist waarom ze met haar hoofd schudt. In de wei of op stal in complete vrijheid doet ze het niet, Ik ben daarnaast met haar naar een magnetiseur geweest, een osteopaat en fysiotherapeuten. Eind juli is er een Cranio Sacraal therapeut bij haar geweest. Dit bleek te werken, maar helaas na vijf weken begon zij weer met het schudden van haar hoofd. Ik heb haar opnieuw laten komen met weer hetzelfde resultaat. Ik had weer het fijne paard zonder headshaking zoals vorig jaar zomer. Nu weer vijf weken later weer terug bij af. Ik zit met mijn handen in het haar omdat ze dus veel behandelt moet worden en ik dit niet meer zie zitten. Ik gun haar een plek waar iemand haar de behandeling kan geven die ze nodig heeft. Misschien heeft iemand hier in de topic tips of kan iemand mij met een persoon in contact brengen.

Alvast bedankt.

Malenka

Berichten: 7519
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 22:51

Oh...ik ben me er heel goed van bewust hoe erg het is. Ik heb staan janken naast mijn paard en meermaals overwogen hem in te laten slapen. Maar wat hebben we verder een lol samen! En hij schud niet als hij binnen is. Dus op hele erge dagen doen we dat. Ook lijkt het minder erg als hij geen gras krijgt te eten. Dus dat is voor ons ook nog een optie. En ik wil eigenlijk een goede uv werende kap proberen. Maar ik vraag me af hoe dat gaat met regen en sneeuw. En ze zijn nogal prijzig.

opisop_shop

Berichten: 15057
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 07:43

Anouk als ik het goed begrijp is je paard er vanaf zolang hij elke zoveel weken behandeld wordt? Waarom zoek je er dan een andere plek voor?

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

Memenisse
Berichten: 28
Geregistreerd: 01-06-18
Woonplaats: België

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 08:30

Bedankt voor de lieve berichten van steun. De medicatie die binnenkort zal worden opgestart, is Gabapentine, een anti-epilepticum. Dat zou quasi onmiddellijk effect moeten hebben, dus wij stellen op dit ogenblik al onze hoop daarop in.

Janouk, ik heb inderdaad al cranio geprobeerd, maar helaas zonder enig resultaat.

Malenka, mijn merrie heeft ook minder last in de stal, maar is nochtans geen photosensitive shaker. Bij het onderzoek werd haar de guardian mask opgezet dat 90% van het UV-licht filtert en dat maakte totaal geen verschil. Volgens professor Vlaminck zouden er in Europa ook maar een zeer beperkt percentage photosensitive shakers zijn. Dus als ik jou was, zou ik uitzoeken of je eerst van iemand anders zo'n masker kunt testen, voordat je het aankoopt.

Anouk, mijn merrie is voor de rest ook kerngezond, maar die trigeminus neuralgie (wat headshaking is), maakt dat ze een paardonwaardig bestaan heeft. Als jij geen behandeling voor haar vindt die aanslaat of het je niet lukt - om welke reden dan ook - om haar die behandeling te geven, dan moet je het juiste voor je paard doen en haar uit haar lijden verlossen. Haar doorschuiven naar iemand anders is geen oplossing. Je hebt geen garantie dat die wel kan en zal helpen, en intussen wordt haar lijden enkel gerokken.

opisop_shop

Berichten: 15057
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 08:40

Heftig memenisse. Hopelijk slaat het aan. Hebben ze het over kansen gehad?

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

Memenisse
Berichten: 28
Geregistreerd: 01-06-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 08:54

Ze hebben het niet over kansen gehad. Dus ik ga uit van 50/50... De behandeling wordt op 1 oktober gestart. Tot en met vandaag kreeg ze nog corticosteroïden, om uit te sluiten of er toch niet ergens een fysiek ongemak zou zijn dat het hoofdschudden kan verklaren. Ze hadden haar weliswaar al volledig doorgelicht, dus dit is enkel om echt volledig zeker te zijn. Maar tot nu toe maakt het geen enkel verschil hoor... Hierna mag ze gedurende 10 dagen niets krijgen en dan beginnen we aan de kuur met Gabapentine. Ondertussen ben ik in discussie met de (professionele) verkoper die beweert dat ze daar nooit met haar hoofd geschud zou hebben, maar ik heb de oorspronkelijke eigenaar gevonden en die vertelde me dat ze het vorig jaar al deed. Ze is er vervolgens spontaan mee opgehouden (in de winter) en in januari is dan verkocht. Een paar maanden later heeft die koper laten weten dat het paard met het hoofd schudde en hij haar dus niet meer wou hebben, waarna ze opnieuw doorverkocht is. Ik geloof bijgevolg voor geen meter dat ze het toevallig bij die handelaar niet gedaan zou hebben. Bovendien is het ook merkwaardig dat ik bij de aankoop het advies kreeg om haar met een neusnetje te rijden, als ze daar totaal geen symptomen zou hebben vertoond...

ellepel

Berichten: 47258
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:04

Veel shakers stoppen in de winter,omdat er dan minder triggers zijn.
Ik kon winters altijd fijn rijden, behalve sommige erg zonnige dagen..dan was het wel mis.

Maar als ze je een neusnetje adviseren dan wisten ze er dus wel van.
Vervelend zoiets hoor :(
Gabapentine word inderdaad vaak voorgeschreven en helpt vaak ook nog eens erg snel.
Hopelijk werkt dit medicijn voor jouw dier

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:08

Memenisse schreef:
Ze hebben het niet over kansen gehad. Dus ik ga uit van 50/50... De behandeling wordt op 1 oktober gestart. Tot en met vandaag kreeg ze nog corticosteroïden, om uit te sluiten of er toch niet ergens een fysiek ongemak zou zijn dat het hoofdschudden kan verklaren. Ze hadden haar weliswaar al volledig doorgelicht, dus dit is enkel om echt volledig zeker te zijn. Maar tot nu toe maakt het geen enkel verschil hoor... Hierna mag ze gedurende 10 dagen niets krijgen en dan beginnen we aan de kuur met Gabapentine. Ondertussen ben ik in discussie met de (professionele) verkoper die beweert dat ze daar nooit met haar hoofd geschud zou hebben, maar ik heb de oorspronkelijke eigenaar gevonden en die vertelde me dat ze het vorig jaar al deed. Ze is er vervolgens spontaan mee opgehouden (in de winter) en in januari is dan verkocht. Een paar maanden later heeft die koper laten weten dat het paard met het hoofd schudde en hij haar dus niet meer wou hebben, waarna ze opnieuw doorverkocht is. Ik geloof bijgevolg voor geen meter dat ze het toevallig bij die handelaar niet gedaan zou hebben. Bovendien is het ook merkwaardig dat ik bij de aankoop het advies kreeg om haar met een neusnetje te rijden, als ze daar totaal geen symptomen zou hebben vertoond...

mijn paard is door de ct-scan geweest en blijkt vernauwde bloedvaten in het hoofd te hebben,met warm weer krijgt hij hoofdpijn en gaat schudden en dat samen met allergie voor boom/graspollen,myten en insecten heeft hij het in de zomer slecht
nu na 9 jr kan ik het redelijk goed onder controle houden
2jr geleden na de verhuizing naar ander dorp met andere bomen en de stres die daarbij kwam heeft hij een slechte zomer gehad maar dit jaar ging best goed
hij staat lekker op de wei en heeft dan vakantie
we zijn het nu weer aan het oppakken
paard is nu 18jr en was in Roosendaal 9 jr geleden opgegeven optie inslapen kreeg ik daar
jaar erop naar Lingehoeve gegaan waar beter naar hem gekeken is en hij is er nog steeds...

geef niet te snel op!!!

Cheyenne 15-06-2000 - 09-05-2009
(SkipsGiantGringo 02-07-2000 - 29-04-2019 [IM] De Artrose heeft hem ingehaald Dag Lieve Gringo
mijn hart huilt......

Memenisse
Berichten: 28
Geregistreerd: 01-06-18
Woonplaats: België

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:32

Mirgino, bedankt voor je verhaal. Mijn merrie is echt volledig doorgelicht door een autoriteit binnen de materie. Aan de universiteit van Gent - waar mijn merrie onderzocht werd - voeren ze verschillende studies over headshaking, dus ik ben er 100% zeker van dat de diagnose en het advies dat ik kreeg, correct is. Volgens professor Vlaminck bevindt mijn merrie zich helaas aan de ergste kant van het spectrum... Het is dus niet verantwoord haar hiermee te laten rondlopen.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 14:01

Memenisse schreef:
Mirgino, bedankt voor je verhaal. Mijn merrie is echt volledig doorgelicht door een autoriteit binnen de materie. Aan de universiteit van Gent - waar mijn merrie onderzocht werd - voeren ze verschillende studies over headshaking, dus ik ben er 100% zeker van dat de diagnose en het advies dat ik kreeg, correct is. Volgens professor Vlaminck bevindt mijn merrie zich helaas aan de ergste kant van het spectrum... Het is dus niet verantwoord haar hiermee te laten rondlopen.

vreselijk ;(

bij mijn paard was de ene kliniek veel te snel met hun oordeel , bij Lingehoeve was ik al bekend met mijn appeloosa merrie ....
mijn paard is ook geopereerd en veel mensen zouden dat niet gedaan hebben als ze mijn paard hadden gehad zei Henk
ik pas me aan naar zijn gemoeds toestand,sport ging niet meer in de bak rijden is ook niet goed , is geopereerd aan een 8mm chip in kogel en heeft nu in beide kogels forse artrose

Het shaken is bij mij 1.5 jr behandeld met homeopathie , met lecher antenne en biosensor werd hij regelmatig doorgelicht en kreeg hij witte bolletjes ,heeft een vermogen gekost maar ik heb hem nog :D

Cheyenne 15-06-2000 - 09-05-2009
(SkipsGiantGringo 02-07-2000 - 29-04-2019 [IM] De Artrose heeft hem ingehaald Dag Lieve Gringo
mijn hart huilt......


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Texas02 en 5 bezoekers

cron