kreupel na half uur.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

kreupel na half uur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 10:02

hoi hoi,.
ik rijd een pony bij van bijna 4 jaar, ik doe haar drie dagen in de week en we rijden dan 1 dag, de rest van de dagen doen we wat anders.
Nu reed ik haar 2 weken geleden in de bak, we hadden al 20 minuten gestapt, en ben daarna gaan draven. Na ongeveer 5 rondjes te hebben gedraafd (met schakelen in de draf en redelijk veel voltes) liep ze erg kreupel(linksom). eigenwijs dat ik was wilde ik ook kijken of ze rechtom kreupel liep. Mijn verwachting dat ze daar ook kreupel liep was fout: rechtsom was helemaal niets aan de hand?
Ik ben toen afgestapt en heb haar benen gevoeld, en haar hoeven nagekeken..niets. Voor het zadelen haal ik sowieso altijd mijn hand over haar rug en ze reageerde verreweg van gevoelig.
Na haar gecontroleerd te hebben heb ik haar aan de hand laten draven, onder het mom dat het wel eens door mij zou kunnen komen of door het zadel.. maar nu liep ze Links EN Rechtsom kreupel.. Ze wilde zelfs niet meer op haar linkerachterbeen staan..
heb haar benen afgespoten en op stal gezet.

De dag daarna kwam de eigenaaresse even kijken, en jahoor, de pony liep niet meer kreupel..
dagen daarna ook niet meer.. terwijl het toch echt even heel heftig was..

Nu moet ik wel toegeven dat er niet regelmatig op die pony gereden wordt.. Ik ben 1 van de 2 bijrijders ( Lips are sealed ) en de eigenaresse rijd zelf ook.. we rijden allemaal anders. Volgens mij is dit erg frustrerend voor een pony, zeker een 4 jarige. Nu denk ik dat ik redelijk veel van haar vraag, maar dit is meestal om haar te corrigeren,, het vervelende is, is dat de eigenaresse en de andere bijrijder just for fun rijden en helemaal niet denken dat die pony vervelender en vervelender wordt..
ik hoef geen reacties als: praat eens met de eigenaresse over het rijden oid..
graag wel suggesties over de mogelijke aard van deze vreemde kreupelheid..

Huisvrouw

Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Doorn

Re: kreupel na half uur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 10:06

Het kan zijn dat de pony zich gewoon even verstapt heeft. Doe het wel nog even rustig aan zou ik zeggen, de aankomende week.

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Re: kreupel na half uur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 10:20

ik heb haar aldoor rust gegeven.. maar de eigenaresse heeft wel gewoon buiten gereden en in de bak.. dat doet ze nu al ruim een week en de pony loopt niet meer kreupel.
Ik kan nu wel hardnekkig vasthouden dat er ECHT iets was met die pony, dat de pony ECHT kreupel was.. en haar zelf rust geven, maar dat heeft niet zoveel zin als 4 dagen in de week WEL wat met dr gedaan wordt...zucht..

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re: kreupel na half uur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 10:26

dit komt mij erg bekend voor.. zelf en nog enkele andere uit mn omgeving hadden presies het zelfde: paardje liep goed en na een tijdje in het werk te zitten werden ze iets wat onregelmatig en zelfs dat bleef minimaal.

In alle gevallen waren de griffelbeejtes gebroken. Dit is een soort teen die een paard vroer nog had en nu geen functie meer heeft. Ken je dat bobbeltje op je enkel? Dat is een vergelijkbaar botje.. enkel omdat een paard natuurlijk op zn tenen loopt gaat het verder door naar benede en is het echt een botje en niet enkel een knobbeltje bij ons.

Ik zou voor de zekerheid een fototje laten maken door de DA en als daar niets op te vinden is een peessscan..

Succes er mee

guusje
Berichten: 334
Geregistreerd: 11-09-04

Re: kreupel na half uur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 10:27

Ik denk dat ze kreupel gaat omdat ze linksom valt ipv buigt. Je moet haar dan correct rechtrichten om het probleem op te lossen.

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Re: kreupel na half uur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 10:37

guusje, wat jij zegt is waar: linksom valt ze, dit probeer ik altijd te corrigeren, en na enige tijd lukt het om haar daar ook met stelling en lichte buiging te rijden. Nu ben ik de enige die dat probeerd en doet. Zoveel zin heeft het dus ook weer niet. Het enige vreemde is dan: waarom loopt ze bij mij dan wel kreupel en bij de anderen niet?

Huisvrouw

Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Doorn

Re: kreupel na half uur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 10:52

Misschien omdat jij iets meer van haar vraagt? Ik zou zeggen, probeer gewoon deze week weer te rijden en als ze dan weer kreupel loopt, ga dan in overleg met de eigenaresse want dan is er ws wel iets aan de hand.

guusje
Berichten: 334
Geregistreerd: 11-09-04

Re: kreupel na half uur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 11:33

het is natuurlijk altijd moeilijk als je meerderen een paard of pony rijdt, jij probeert wat aan de scheefheid te doen en de anderen laten haar maar wat lopen, dan is het niet zo simpel om het op te lossen.
Maar het is niet nodig dat ze kreupel gaat, als jij haar toch probeert te buigen. Je moet het wellicht iets voorzichtiger aanpakken. Een paard dat scheef is kun je niet direct inbuigen naar de moeilijke kant. Als je dat toch probeert , stelling vraagt , dan zal ze uiteindelijk wel toegeven, maar dat levert zoveel spanning op in de rug dat ze daar last van krijgt en dus uiteindelijk onregelmatig gaat. Je zou eerst de spieren aan de rechterkant wat kunnen stretchen, oprekken, zodat deze stijve korte spieren zich lang kunnen maken als het paard moet buigen op de linkerhand. Dus je begint met het rechtsgebogen paard in dit geval op de linkerhand en rijdt met een lichte contrastelling (alleen op rechte lijnen, bochten zijn dan te moeilijk), zover totdat de aanleuning gelijk wordt en dat ze nageeft (niet alleen het hoofd laten zakken maar ook de rug loslaten!!!). Als ze dit makkelijk doet en je hebt geen contrastelling meer nodig om gelijke aanleuning te te krijgen dan kun je op de linkerhand gaan rijden, maar blijf voorzichtig met de stelling naar binnen op de linkerhand, niets forceren.

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Re: kreupel na half uur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 20:57

even nog een bijvoeging van dit verhaal, mijn bijrijdpony staat bij muiszje (en pony in kwestie) op stal en ongeveer 2 dagen voordat er tijdens het rijden kreupelheid werdt vastgestelt liep ze bij mij tijdens het binnenzetten al kreupel
geen warme benen, geen wondjes, totaal onduidelijk
dit meteen gemeld, maar dag erna liep ze bij eigenaresse dus weer ok.....
dag daarna bij muis dus kreupel
vandaag zag ik terwijl ik met de eigenaresse tegelijk in de bak reed dat er idd weinig gevraagd wordt van de pony,
ze loopt haar rondjes op een wat onzekere en gespannen manier en daarmee klaar
het is heel vreemd,
je zou haast denken dat het tijdens het rijden idd iets te maken heeft met het gebruik van de spieren terwijl ze intensiever gereden wordt
mogelijk een vorm van opkomende spierpijn of tekortkoming of iets dergelijks
maar waarom liep de pony dan ook zo ontzettend kreupel tijdens het binnen zetten
er zat niks in haar voeten en ze had nergens een afdruk van een hoef of iets staan waaruit zou kunenn blijken dat ze net geschopt was...

ra ra politiepet

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Re: kreupel na half uur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 21:48

met het rijden vraag ik indd ook gewoon contrastelling, maar misschien te kort en schakel ik te snel over naar de andere hand.
de pony hoeft van mij nog niet echt aan de teugel te lopen oid, wel natuurlijk met lichte aanleuning, en als ze zelf gaat lopen, prima. Het is erg lastig om gewone aanleuning van haar te krijgen, omdat ze door eigenaresse heel anders bereden wordt..\
ze loopt nu al 2 weken ruim niet meer kreupel en ik maak me er ook niet zo druk meer om, maar ik ga wel even praten met die eigenaresse over het rijtechnische..lijkt me een stap vooruit.