Wat nog meer te doen tegen staart schuren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Seventje

Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: ergens in NL

Wat nog meer te doen tegen staart schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-05 22:54

Hoi Bokkers,

Ons paardje Sandor van bijna 3 jaar is in de afgelopen 6 weken zijn staart gaan schuren op de gekste plekken in de bak of zijn box.

Nou heeft Sandor chronische diaree. Daar wordt hij voor behandeld door een aternatieve geneeswijze arts omdat de gewone DA het niet meer weet. Alle onderzoeken al gehad etc.

Maar goed daar gaat dit niet over. Het gaat over het schuren.

Extra ontwormen, azijn op zijn staartwortel of tea-tree olie, calendula zalf op zijn poepert, extra zijn staart uitspoelen om hem zo schoon mogelijk te houden door de dunne mest die hij vaak (echt niet altijd) heeft. Het mag allemaal niet baten.

Hij krijgt geen raar voer (equiral) en geen extra vitaminen (bijvoorbeeld knoflook) en gewoon goed hooi. Word om de 7 á 8 weken ontwormd met een goed middel.

De een zegt hij heeft jeuk aan zijn poepert (branderig gevoel door de dunne mest) en de ander zegt weer jeuk aan zijn staart. Of hij vind het gewoon super lekker om te schuren. Verward

Hij heeft geen vieze schilfertjes in zijn staart en zijn poepert ziet er ook niet raar uit. Ook geen beestjes gezien wel gezocht natuurlijk.

Bij staart en manen eczeem zou toch ook zijn manen jeuken en schilfertjes te zien moeten zijn?

Ik weet het niet meer de arts ook niet en hij had zo'n mooie staart daar blijft nu niks meer van over zo.

Wat zouden jullie er aan doen? Toch nog wel de DA laten zoeken?

Sorry voor het lange verhaal en misschien had ik het op moeten zoeken in de verdere pagina's



Groetjes van Sas

Paarden geven mij vleugels op aarde!


gina2003

Berichten: 2027
Geregistreerd: 15-11-04
Woonplaats: almere

Re: Wat nog meer te doen tegen staart schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 23:15

Wat bij mijn paarden goed helpt tegen de jeuk is elke dag wat Sweet Tich op de staartwortel doen en inmasseren.
Sweet itch is op basis gemaakt van mineralen uit de dode zee, en het helpt echt goed tegen de jeuk bij mijn paarden.

Probeer het eens, je kunt het kopen bij de paardendrogist of gewoon in de paardenwinkel.

Succes

B+6
www.differenceuitlaatservice.nl

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Re: Wat nog meer te doen tegen staart schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 12:00

ik blijft dit even volgen, mn verzorgpaard heeft het ook, dat schuren, en dr hele staart gaat kapot... zo zonde.
ze doet het alleen in stal...

xiezz


prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Wat nog meer te doen tegen staart schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 12:26

In de periode dat paarden verharen, zijn er en heleboel paarden die de staart gaan schuren. Ik heb veel plezier gehad van Leovet Hautöl, gele milk die makkelijk op smeert. Helpt natuurlijk alleen als er geen andere oorzaak is dan wat jeuk. Ik hoop dat je er iets tegen vindt!

Extremely rare and Beyond Compare

nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Re: Wat nog meer te doen tegen staart schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 14:15

Er zijn natuurlijk heel veel spulletjes in de handel die tegen het jeuken tegengaan. Dat is een kwestie van uitproberen (bv. Klitwortel wil ook nog wel eens helpen, kan je voor een paar euro bij Kruidvat kopen). Om zijn staart te besparen kan je het kopstuk van een bezem aan de wand hangen, net als bij koeien! Wanneer hij dan gaat schuren beschadigen de haren niet zo erg, en het is veeeel lekkerder! Knipoog

Storm in mijn profiel!

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Re: Wat nog meer te doen tegen staart schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 17:00

Ik heb het zelf ook gehad. toen ik mijn paard kocht was hij net 3 en schuurde hij ook heel erg met zijn staart (heel zijn staart was kaal geworden ) ik waste toen zijn staart een paar keer (elke dag achter elkaar) met teer/kerateshampoo. daarna om de dag. toen 1 keer in de week en toen de haren weer begonnen te groeien helemaal niet meer. Dat spul werkt super! voor iets van 7 euro heb je een aardig flesje vol bij bij de winkel

Seventje

Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: ergens in NL

Re: Wat nog meer te doen tegen staart schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-05 18:12

Allemaal bedankt voor de reactie's. Heb de middeltjes opgeschreven en ga ze zeker proberen. Ben benieuwd.

Nieuwe reactie's zijn nog steeds welkom. Wil graag weten wat allemaal werken kan tegen de jeuk.

groetjes van Sas

Paarden geven mij vleugels op aarde!

Oberek

Berichten: 146
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Wat nog meer te doen tegen staart schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 18:48

Hi, wat wij bij mijn verzorgpaard doen is wassen met Lifebuoy zeep, te koop bij het kruidvat. De bovenkant van de staart natmaken en goed inzepen, dit even laten intrekken en daarna uitspoelen. De vorige eigenaresse liet de zeep er soms ook wel op zitten, dit heb ik zelf nog nooit geprobeerd.
Bij Ing werkt dit heel goed. We hebben het laatst bij zijn buurman ook geprobeerd en die was er na 3 keer wassen helemaal vanaf.

Succes!

Niets hoeft!
Paarden wel.
(Loesje)

sandr0

Berichten: 4523
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: Hoek van holland

Re: Wat nog meer te doen tegen staart schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 19:48

Breitling schreef:
Ik heb het zelf ook gehad. toen ik mijn paard kocht was hij net 3 en schuurde hij ook heel erg met zijn staart (heel zijn staart was kaal geworden ) ik waste toen zijn staart een paar keer (elke dag achter elkaar) met teer/kerateshampoo. daarna om de dag. toen 1 keer in de week en toen de haren weer begonnen te groeien helemaal niet meer. Dat spul werkt super! voor iets van 7 euro heb je een aardig flesje vol bij bij de winkel


inderdaad kerato shamppo... super spul. paar dagen volhouden en daarna sweet itch. mijn paard houdt zijn staart en manen nu heel gelukkig! succes!

Wat mis ik m'n grote maatje:(

hetismij

Berichten: 3344
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Bosch en Duin

Re: Wat nog meer te doen tegen staart schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 22:14

of wassen met head en shoulders voor roos, bij mijn pony waren ook geen schilfertjes maa rhet hielp wel, en wat iemand al had gezegd "sweet itch" dat voorkomt dat het gaat jeuken misschien een tip!

Chocolate /3 M dressuur, B springen, M eventing
Dexter }:) Z dressuur

Jannes
Berichten: 44
Geregistreerd: 10-10-03

Re: Wat nog meer te doen tegen staart schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 05:13

Bij mijn paard werkt wassen met betadine shampoo en daarna een aantal dagen goed inmasseren met kampher spritus, (bij kruidvat o.d. te kopen).

Seventje

Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: ergens in NL

Re: Wat nog meer te doen tegen staart schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-05 18:57

We zijn begonnen met het wassen met kerato shampoo. Ben benieuwd of het gaat werken. Daarbij smeren we zijn billen helemaal vol met uier zalf om het vet te houden zodat het niet uitdroogd. Misschien gek maar ze zeggen op stal dat dat ook kan werken het vet houden van de huid. Werkt het niet dan word het toch weer een ander middel.

Gisteren is hij nog nagekeken door de arts om te controleren of ie toch geen wormen zou hebben. Gelukkig die heeft ie niet. Moet alles uitsluiten natuurlijk.

In ieder geval bedankt voor jullie reactie's

Paarden geven mij vleugels op aarde!

sandr0

Berichten: 4523
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: Hoek van holland

Re: Wat nog meer te doen tegen staart schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 21:49

Seventje schreef:
We zijn begonnen met het wassen met kerato shampoo. Ben benieuwd of het gaat werken. Daarbij smeren we zijn billen helemaal vol met uier zalf om het vet te houden zodat het niet uitdroogd. Misschien gek maar ze zeggen op stal dat dat ook kan werken het vet houden van de huid. Werkt het niet dan word het toch weer een ander middel.

Gisteren is hij nog nagekeken door de arts om te controleren of ie toch geen wormen zou hebben. Gelukkig die heeft ie niet. Moet alles uitsluiten natuurlijk.

In ieder geval bedankt voor jullie reactie's


de keratoshamppo droogt niet uit hoor. betadine shampoo wel.

Wat mis ik m'n grote maatje:(

Seventje

Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: ergens in NL

Re: Wat nog meer te doen tegen staart schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-05 22:04

thanx SandrO.

Paarden geven mij vleugels op aarde!

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Re: Wat nog meer te doen tegen staart schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 09:07

Met zeezout wassen !

Dit heb ik al bij meerdere paarden gedaan (ook mijn ex-pony, ex-paard en mijn huidige beestje).
Het schuurt al het stof eruit en verschoond evt. wonden.

Dus:
* eerst goed wassen met een gewone schampoo (het ergste eruit)
* goed uitspoelen en pak een handje zout (pas op je eigen wondjes)
* inmaserenen goed schuren
* 10 min ofzo laten intrekken
* heeeeeel erg goed uitspoelen

Dit doe je eerst vaker (elke dag bv) en dan afbouwen als het goed gaat.

Bv; elke dag 3-4 dagen, om de 2 dagen, om de 4dagen en dan 1x per week en als het nodig is ofzo.
Kijken wat het beste past bij je beestje.

Erg goedkoop en werkt goed.
Je kunt zeezout gewoon in supermarkt kopen.

succes!

Savannah (Z2) :):) & Aldate <3 & Giorado :~ !
http://www.horse4u.nl

horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Re: Wat nog meer te doen tegen staart schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 15:51

QuijoSavan schreef:
Met zeezout wassen !

Dit heb ik al bij meerdere paarden gedaan (ook mijn ex-pony, ex-paard en mijn huidige beestje).
Het schuurt al het stof eruit en verschoond evt. wonden.

Dus:
* eerst goed wassen met een gewone schampoo (het ergste eruit)
* goed uitspoelen en pak een handje zout (pas op je eigen wondjes)
* inmaserenen goed schuren
* 10 min ofzo laten intrekken
* heeeeeel erg goed uitspoelen

Dit doe je eerst vaker (elke dag bv) en dan afbouwen als het goed gaat.

Bv; elke dag 3-4 dagen, om de 2 dagen, om de 4dagen en dan 1x per week en als het nodig is ofzo.
Kijken wat het beste past bij je beestje.

Erg goedkoop en werkt goed.
Je kunt zeezout gewoon in supermarkt kopen.

succes!

hm,vind dit niet zo fijn klinken. stel je voor dat je paard door het schuren toch een wondje heeft opgelopen dan zit je daar met zout in te prikken/schuren. aangezien je zelf al zegt "pas op je eigen wondjes"

Icelandics
They grow when you get on

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Re: Wat nog meer te doen tegen staart schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 21:43

Het is niet dat het ontiegelijk pijn doet, maar je vingers zijn gevoeliger (meer prikkels) en dat doet meer pijn dan op gewone huid.

Savannah (Z2) :):) & Aldate <3 & Giorado :~ !
http://www.horse4u.nl

angelica2
Berichten: 392
Geregistreerd: 14-04-05

Re: Wat nog meer te doen tegen staart schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 08:33

Hoi,
Je zou je paardje naast smeerseltjes en shampo's inwendig kunnen reinigen met een produkt van de groene os!


http://www.degroeneos.nl/index1.html

Je kan daar ook je vraag voorleggen succes!!
Groetjes Angelica.

Als je niet weet waar je naar toe gaat, bereik je altijd je doel.

http://caviastaldeelsakker.come2me.nl

Seventje

Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: ergens in NL

Re: Wat nog meer te doen tegen staart schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-05 19:13

Het zou kunnen angelica2. Sandor krijgt al regelmatig een reinigingskuurtje zoals groene leem. In ieder geval bedankt voor de tip.
We willen ook eens kijken wat appelazijn doet. Maar we willen ook niet te veel rommelen in zijn voeding vanwege zijn gevoelige darmen.

Paarden geven mij vleugels op aarde!

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Wat nog meer te doen tegen staart schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 17:28

ik probeerde het eerst ook het allerlei smeerseltjes maar wat nog het beste hielp.
Iedere dag zijn gat schoonmaken met een vochtige spons. Dat was het enog wat echt hielp. ALs ik het een dag vergeet/ niet kan doen dan heb ik dikke kans dat hij weer geschuurd haaft de dag erna.
Ik spuit nu ook glans spray erop. In de hoop dat de haren dan minder beschadigen door het schuren. Of het helpt weet ik nog niet want ik heb het gister pas bedacht. Niet te dicht op de staartwortel spuiten natuurlijk, dat kan ook weer gaan irriteren.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Wat nog meer te doen tegen staart schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 09:15

Ruinen die een vieze koker hebben willen ook nog wel eens hun staart schuren. De koker kunnen ze niet schuren en dan gaan ze uit frustratie (jeuk!) hun staart schuren. Is Sandor een hengst of ruin?

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Seventje

Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: ergens in NL

Re: Wat nog meer te doen tegen staart schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-05 13:46

Sandor is een ruin.
Maar inderdaad kan dat ook een idee zijn PeruaansePas. Ik denk dat Sandor wel een vuile koker kan hebben. Bloos Door al het spelen in de blubber. Tong uitsteken

Paarden geven mij vleugels op aarde!

pokoloco

Berichten: 162
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Twente

Re: Wat nog meer te doen tegen staart schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 13:43

Misschien komt het toch uiteindelijk door de diaree, ik heb zelf ook wel eens door ziekte een tijdje diaree gehad. Zodra ik iets hards had gegeten zoals pitjes in brood bijvoorbeeld kwamen deze net zo groot als dat ik ze gekauwd had weer naar buiten omdat het geen tijd kreeg om in mijn darmen te verteren. Ik kan je vertellen dat op den duur deze harde dingetjes hele kleine beschadegingetjes geven aan de binnenkant van je poepert, zodra dit weer ging genezen gaat het ontzettend jeuken. Wat bij mij toen geholpen heeft is een beetje vaseline aan de binnenkant van de poepert te smeren. Wellicht is dit bij jouw beestje ook het geval en wil de vaseline een beetje verlichting geven. Of proberen te zorgen dat hij geen harde dingen eet, wel moeilijk want een strohalm lijkt me ook al schuren.

Doe eens maf met een haf!!!

Maroush

Berichten: 3953
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: Zoetermeer/Zeist

Re: Wat nog meer te doen tegen staart schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 17:59

sandr0 schreef:
inderdaad kerato shamppo... super spul. paar dagen volhouden en daarna sweet itch. mijn paard houdt zijn staart en manen nu heel gelukkig! succes!


Waar kan je dat halen ... Kerato shampoo en Sweet itch?

Seventje

Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: ergens in NL

Re: Wat nog meer te doen tegen staart schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-05 19:35

Ik heb kerato shampoo en sweet itch gekocht bij Divoza in Zoetermeer.

Paarden geven mij vleugels op aarde!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Coentjuh, Fangio, Theeglas, Yvette81 en 93 bezoekers