gevoelig voor spierbevangen/mager voer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

gevoelig voor spierbevangen/mager voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 21:45

Hoi,

Kreeg net de uitslag van een bloedonderzoek. Mijn paard zit tegen het spierbevangen aan. Nu is ze aan de magere kant en gaat het al allemaal niet zo lekker (dikke klieren, licht kreupel e.d.) en ze moet dus eigenlijk aankomen maar ja die waarden in haar bloed.
Nu kreeg ik van de dierenarts de tip 400 ml olie op een dag te gaan geven en een brok met minder eiwit. Hebben jullie nog meer tips of merken voer die ik dan het beste kan nemen?

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Re: gevoelig voor spierbevangen/mager voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 21:53

Oja op stal word er Subli onderhoudsbrok gegeven. Zal ik moeten overstappen op een ander voer of zit daar niet veel eiwit in?

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: gevoelig voor spierbevangen/mager voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 22:09

Je zou Subli ponybrok kunnen geven. Dat is niet alleen voor pony's zoals de naam doet vermoeden, maar ook voor paarden die 'sober' gevoerd moeten worden. Friezen bv.

Pharlap
Berichten: 1665
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: spijkenisse

Re: gevoelig voor spierbevangen/mager voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 22:15

Hoi, ik heb ook zo'n gevoelig paard.
Ik heb mij erin verdiept, een goed boek over voeding gekocht en verschillende merken gemaild. Ook ben ik met mijn opleiding toevallig over voeding bezig.
Een paard wat gevoelig is voor spierbevangenheid moet je zo weinig mogelijk zetmeel (granen) en suikers geven en veel vezels.
Mijn paard zit nu dus op de ponybrok van subli, dat is echt voer waar het minste inzit.
In plaats van de scheut olie door zijn voer, krijgt hij nu na het rijden of longeren aan de bijzet ( zitten ook weer in de opbouw fase ), energiekernmix van subli.
Dit is op basis van plantaardige olie, ook zeer geschikt voor spierbevangen gevoelige paarden. Pas op met gras (suikers en eiwit ).
Veel mensen adviseren muesli zonder haver, maar dit barst van de granen.
Verder krijgt die van mij geen appels en brood e.d. Wel peen.
Hij krijgt minder voer als hij alleen maar in de paddock ofzo staat. En omdat die van mij ook wel wat bij mag komen krijgt hij, veel hooi. Door de hooi gaat hij ook beter drinken (droge stof ) en plassen wat ook heel belangrijk is.
Die van mij had ook te hoge nierwaarden, en hij plaste niet goed ( als ze eenmaal spierbevangen zijn plassen ze veel en is het heel rood van kleur, dit heeft hij ook al eens gehad ), daarvoor kreeg hij, hoe onlogisch ook, een eetlepel zout door zijn eten. Hier werd hij lekker dorstig van.
Je kan ook mailen naar subli en je probleem voorleggen. Ook kan je goede informatie papieren thuis gestuurd krijgen.
Het is voor jou wel makkelijk om van onderhoudsbrok naar ponybrok over te gaan.
Hou je trouwens ook de hoeveelheid krachtvoer in de gaten? veel mensen geven gewoon teveel krachtvoer.
Het beste is eerst ruwvoer te geven en dan krachtvoer erachteraan. Ook pas meer krachtvoer geven als hij daadwerkelijk zijn energie verbruikt heeft.
Als je nog vragen heb dan hoor ik het wel.
Ik hoop dat ik je een beetje geholpen heb Haha! .
Groetjes Pharlap.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Re: gevoelig voor spierbevangen/mager voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 22:29

Zo dat is een hoop info daar heb ik zeker wat aan OK dan! . Als voederadvies heb ik bij haar bij meerdere mensen te horen gekregen dat ik ze 3 kg brok per dag moest geven daar heb ik zelf al 2 a 2.5 kilo per dag van gemaakt. Bij de vorige eigenaren kreeg ze 3 kg sportbrok en hooi geloof ik.

Zal eens gaan informeren voor die subli ponybrok wel grappig heb een paard Haha! maar ja als het helpt. Ga morgen even met de stalhouder praten of ik meer hooi mag proberen. Vroeg het van de week (omdat ze op rust staat) maar toen zei hij dat ze niet meer dan 4 plakken op krijgt. Maar dat is meer als ik niets met haar kan doen zoals nu dan heeft ze gewoon geen eetlust en ze vind haar stro lekkerder.

equus
Berichten: 195
Geregistreerd: 22-03-05

Re: gevoelig voor spierbevangen/mager voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 21:36

Havens maakt een muesli waarin maar heel weinig eiwitten zitten, geloof dat het de groene zakken zijn. Verder zitten er in hooi van een wei die al een paar keer gemaaid is in dat jaar minder eiwitten.
Veel succes!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Re: gevoelig voor spierbevangen/mager voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 22:05

In de hoefslag (dacht ik, of anders een van de andere paardenbladen) heeft een serie gestaan over paardenvoer. Een van de adviesen daar was volgens mij ook meer olie voeren maar dan wel met combinatie van vitamine E. Heb je van de dierenarts niet iets gekregen om de huidige verzuring naar beneden te krijgen?

De groene zak van Havens is de kruidenmeusli en inderdaad laag in eiwitten en zelf ben ik een fan van Havens.

Verder zou je iets moeten doen juist om haar nu over de dip heen te halen met een vitamine kuur. Ook hierbij eerst even je dierenarts vragen wat je het beste kan doen. Als je vitamine E moet geven zou je kunnen denken aan die van Pavo, daar zit ook vit C in voor weerstand. Anders kan je ook de paardendrogist bellen als de dierenarts jou verder vrij laat. Die hebben bijvoorbeeld ook opkikker en dat kan zeker gebruikt wordne voor paarden die in een dip zitten, kreupel en gewoon niet lekker in hun vel.

Keukenkast
Berichten: 3150
Geregistreerd: 26-12-04

Re: gevoelig voor spierbevangen/mager voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 21:34

Hmzz het is ook goed om preventie maatregelen te nemen enzo! Een goede warming up ('s winters desnoods met dekentje) en cooling down zijn ook belangrijk!! En liever je paard niet te laten 'uitbokken' aan de longe. Als hij een rustdagje heeft op half voer, ook lekker een paar uur in de wei/paddock is goed! Je kunt hem ook elektrolyten (extra mineralen), vitamine E en selenium bijvoeren!! Lachen En uiteraard het goede voederrantsoen Lachen

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Re: gevoelig voor spierbevangen/mager voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 21:39

Ik ben ook een grote fan van havens. Vooral de reform-muesli zit zeer weinig eiwitten in en dit raden ze ook aan voor spierbevangen paarden.
Op www.paardenvoeders.nl staat info. Je kunt ze ook een mailtje sturen voor een voedingsadvies.

Kippesoep
Berichten: 591
Geregistreerd: 02-04-05

Re: gevoelig voor spierbevangen/mager voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 21:40

Elzepelze schreef:
Je kunt hem ook elektrolyten (extra mineralen), vitamine E en selenium bijvoeren!!

Ja Ja Dat wou ik ook zeggen Tong uitsteken

T paard van mijn moeder was een aantal jaar geleden spierbevangen, hij moest ook vitamine E en selenium. Hij krijgt nu nog steeds vit. E zodat ie niet snel een tekort krijgt.
Het schijnt trouwens dat paarden nogal snel vitamine E tekort hebben vooral in de winter enzo.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Re: gevoelig voor spierbevangen/mager voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 08:07

Op deze site: http://www.ruralheritage.com/vet_clinic/ vind je een aantal artikelen over het olie/vetrijke dieet. Waarom, wat je gaat merken etc etc. Ik meng het zelf door lucerne, dus mijn paard krijgt zeer weinig krachtvoer.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: gevoelig voor spierbevangen/mager voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 08:53

hoe komen ze daar trouwens ineens bij?
ik lees geen topic van spierpijn of de kreet vitamine e valt wel ergens.
die vitamine zit toch in het voer?

dan krijgen ze die toch wel binnen.
mischien dat er hier iemand is die mij dit wat beter kan uitleggen.

ook heel raar vind ik de hoge doseringen olie door t voer, is dacht ik toch erg slecht voor de darmwerking, door al die olie hoeven de darmen zelf niks meer te doen, lijkt me erg slecht.

imago
Berichten: 6
Geregistreerd: 05-04-05

Re: gevoelig voor spierbevangen/mager voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 16:23

Van mijn paard dachten we ook dat hij spierbevangen was.
Maar inderdaad de Pony brok van subli is het beste. Ik weet niet of he paard Kuilgras rijgt of hooi. Maar je kan beter Hooi geven. Kuil zit meer eiwitten en zuren dan in hooi.

Wat in het vervolg ook heel belangrijk voor je paard is dat hij goed warm moet lopen voordat je echt hard gaat werken met je paard. geef hem/haar tevens een goede cooling down.

veel succes

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Re: gevoelig voor spierbevangen/mager voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 21:09

Ze krijgt gelukkig hooi het is ook niet al te groen. Maar vaak laat ze restjes liggen ze eet liever stro we hebben heel fijn stro op stal namelijk.

Ik stap ze altijd 10 minuten in en vervolgens 10 mijn minuten uit of ze moet heel bezweet zijn dan langer natuurlijk.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Re: gevoelig voor spierbevangen/mager voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 09:02

Tolstoi is ook erg gevoelig voor eiwitten.

Daarom zijn we overgeschakeld op Hartog Balance structuurmuesli. Daar zit een iets lagere dosering ruwe eiwit als ander voer http://www.hartog-lucerne.nl/balance.html

@ Ellepel: door bijna tegen de bevangenheid aan te lopen kan er wel stijfheid ontstaan, en dus ook spierpijn.
Ben het wel volledig mee eens dat die supplementen (olie, vit e, etc) het probleem niet verhelpen. De basis is gewoon een eiwitarme brok/muesli.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Re: gevoelig voor spierbevangen/mager voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 11:21

Tyrza schreef:
Tolstoi is ook erg gevoelig voor eiwitten.

Daarom zijn we overgeschakeld op Hartog Balance structuurmuesli. Daar zit een iets lagere dosering ruwe eiwit als ander voer http://www.hartog-lucerne.nl/balance.html

@ Ellepel: door bijna tegen de bevangenheid aan te lopen kan er wel stijfheid ontstaan, en dus ook spierpijn.
Ben het wel volledig mee eens dat die supplementen (olie, vit e, etc) het probleem niet verhelpen. De basis is gewoon een eiwitarme brok/muesli.


Hoi Tyrza,

Zag wel eens vaker topics voorbij komen over spierpijn van jou. Ik zit ook met een aardig probleem met PAblo en hoop dat jij me wat meer inzichten hierin kan geven. Pablo heeft vrij snel spierpijn van de kleinste veranderingen. Dat kan zijn, aanpassing zadel, hoefsmid, manueel therapie, trainen en wedstrijden. Het uit zich in slecht tegen poetsen kunnen, met name de buik en broekspieren. En ook in kreupel lopen. Meestal helpt wel aardig om Neutradex te geven, maar niet altijd.
Momenteel krijgt hij brok van v.Cooten en de 5 granen mix in de verhouding 0,5 kilo brok en 1 kilo graan per voerbeurt. Daarnaast hooi en slobber met o.a. extra vit E.

Ben aan het overwegen om zijn voerschema helemaal op de kop te gooien, en dus biks van zijn programma af tehalen en alleen mix te geven. Bij ons op stal geven ze dan de vitamine brokje erbij.

Hoe ben jij ertoe gekomen Hartog te voeren en wat was de reden van Tolstroi om dat te doen. Was het spierpijn of echt verzuren? Pablo is twee keer getest op verzuring en dat is tot nu toe altijd binnen de bandbreedte gebleven.

Alvast bedankt,

Eleonoor

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Re: gevoelig voor spierbevangen/mager voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 11:28

Bij pride heb ik het nog verder doorgevoerd. Helemaal geen brok/granen meer maar alleen een olie/vetrijk dieet.
Dit alles overigens ook nog in overleg met de fysio, en vooral goed warm houden en eigenlijk gewoon elke dag aan het werk zetten.

suggie

Berichten: 766
Geregistreerd: 08-11-04
Woonplaats: Enter

Re: gevoelig voor spierbevangen/mager voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 11:39

Maismeel is een goede oplossing.
Krijgt mijn merrie ook elke dag een halve schep aanmaken als slobber
zit nagenoeg geen eiwit in en ook geen energie worden ze alleen maar dikker van,en het kost weinig 50 ct per kilo los.
sterkte.

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: gevoelig voor spierbevangen/mager voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 13:55

Op deze link:
http://www.equisanum.nl/samenstelling.htm
kun je ook heel makkelijk de lage eiwitwaardes in een aantal produkten zien ( o.a. de Western).
Ook Marstall
http://www.marstall.nl/
heeft een aantal soorten laag in eiwit (western, Type -E- ZONDER HAVER)

Waarvan je van Type E ook minder kunt voeren omdat er dus wel voldoende vitaminen en mineralen inzitten.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Re: gevoelig voor spierbevangen/mager voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 14:37

Mijn dierenarts heeft het niet zo op muesli's vanwege de suiker die er in zit vooral niet voor paarden die gevoelig zijn voor spierbevangenheid. Volgens haar moet je een paard die dat heeft geen granen, suikers of teveel eiwitten geven.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Re: gevoelig voor spierbevangen/mager voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 14:43

Heb het geloof ik al eerder aangeraden: Energie Kernmix van Subli. Dan hoef je minder brok te geven en hebben ze genoeg energie om de trainingen aan te kunnen.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Re: gevoelig voor spierbevangen/mager voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 15:02

Ja die geef ik nu ook. Mijn paard vond het supervies zelfs de warme slobber ervan lustte ze niet. Maar sinds deze week eet ze het in ene alleen de olie wil er nog niet in maar ja. Vond het wel superduur geloof dat ik € 17.50 heb betaald voor 7.5 kilo zo uit mijn hoofd gezegd.
Ben nu ondertussen van 2 kilo onderhoudsbrok teruggegaan naar 1 kilo ponybrok. Ze krijgt nu weidegang en ben weer aan opbouwen met trainen. Als ze gewerkt heeft krijgt ze nog een slobbertje met een handje muesli (weet het fout maar anders eet ze de slobber niet), handje energiekernmix en een schepje vitaminen. Nu hopen maar dat ze groeit op het gras.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Re: gevoelig voor spierbevangen/mager voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 15:11

Mijn paard is in behandeling geweest bij Marijke Boinck www.cherokeepaarden.nl en heeft homeopatische middelen gehad hiervoor en is geheel opgeknapt. Ben er zeer over te spreken.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Re: gevoelig voor spierbevangen/mager voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 15:31

gouda schreef:
Ja die geef ik nu ook. Mijn paard vond het supervies zelfs de warme slobber ervan lustte ze niet. Maar sinds deze week eet ze het in ene alleen de olie wil er nog niet in maar ja. Vond het wel superduur geloof dat ik € 17.50 heb betaald voor 7.5 kilo zo uit mijn hoofd gezegd.
Ben nu ondertussen van 2 kilo onderhoudsbrok teruggegaan naar 1 kilo ponybrok. Ze krijgt nu weidegang en ben weer aan opbouwen met trainen. Als ze gewerkt heeft krijgt ze nog een slobbertje met een handje muesli (weet het fout maar anders eet ze de slobber niet), handje energiekernmix en een schepje vitaminen. Nu hopen maar dat ze groeit op het gras.


Das flink prijzig ja, hier betaal ik bij de welkoop 12,95 voor een zak en daar doe ik ruim een maand mee.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Re: gevoelig voor spierbevangen/mager voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 15:58

patos schreef:
gouda schreef:
Ja die geef ik nu ook. Mijn paard vond het supervies zelfs de warme slobber ervan lustte ze niet. Maar sinds deze week eet ze het in ene alleen de olie wil er nog niet in maar ja. Vond het wel superduur geloof dat ik € 17.50 heb betaald voor 7.5 kilo zo uit mijn hoofd gezegd.
Ben nu ondertussen van 2 kilo onderhoudsbrok teruggegaan naar 1 kilo ponybrok. Ze krijgt nu weidegang en ben weer aan opbouwen met trainen. Als ze gewerkt heeft krijgt ze nog een slobbertje met een handje muesli (weet het fout maar anders eet ze de slobber niet), handje energiekernmix en een schepje vitaminen. Nu hopen maar dat ze groeit op het gras.


Das flink prijzig ja, hier betaal ik bij de welkoop 12,95 voor een zak en daar doe ik ruim een maand mee.

Huh heb het ook bij de welkoop gekocht. Zal eens mijn bonnetje nakijken want heb er zeker meer voor betaald.