lijnzaadolie of...?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-01 11:17

Ik doe dagelijks een scheutje lijnzaadolie door de zemelen van mijn paard. Laatst hoorde ik dat gewone goedkope zonnebloemolie van de supermarkt net zo goed is. Lijnzaadolie kost al gauw 2 tientjes voor een fles, terwijl je zonnebloemolie voor een gulden of twee koopt. Weet iemand of dit waar is? Als het net zo goed is, dan schakel ik over.


PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-01 11:23

ik ook ALS dat waar is..... *LOL*

Voorzitster AFM

Ellen

Berichten: 337
Geregistreerd: 05-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-01 11:42

Ik heb ook gehoord dat het net zo goed is. Bij ons op de manege staat iemand met een Fries en die geeft ook zonnebloemolie ipv lijnzaadolie. Wij gebruiken nu nog lijnzaadolie maar als ze op is gaan wij ook over op zonnebloemolie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-01 15:22

Zolang het om zijn vacht gaat met verharen bijv. krijgt ie zonnebloem olie.
Voor andere dingen zou lijnzaadolie misschien beter zijn, maar ik zou niet weten wat.
ZOnnebloem dus, hoe goedkoper hoe beter. Geen haar op mijn hoofd om die dure olie te kopen voor het verharen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-01 21:49

Ik gebruik ook zonnebloemolie, en voer gekookte lijnzaad als ze moeite hebben met verharen. Bevalt uitstekend.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-01 10:10

Ik voer ook dagelijks zonnebloemolie en twee keer per week gekookt lijnzaad.

Ik heb ook gehoord dat de werking van zonnembloemolie of maiskiemolie hetzelfde is als die van lijnzaadolie, maar ik weet niet of dat echt zo is.

Groetjes Mieke

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-01 10:40

Ik wist eigenlijk niet dat lijnzaad goed was voor verharen. Ik gebruik het voor de glans van de vacht. Tonko heeft een superdun velletje en geen problemen met verharen. Zelfs 's winters heeft ze nog geen dikke haren. Haar wintervacht is soms nog dunner dan de zomervacht van andere paarden. En ze heeft niet eens een deken op. (uiteraard wel als ze met koud weer naar buiten gaat)Dus in feite zou zonnebloemolie ook voldoende zijn voor haar...

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-01 12:33

Lijnzaadolie is niet alleen goed voor de vacht maar ook voor de darmen. Ik voor elke dag lijnzaadolie en appelazijn.

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-01 13:59

Ik ben dus net naar de Aldi gegaan en heb daar 2 flessen zonnebloemolie gekocht. En een pak rijstwafels die achteraf niet te
(vr)eten zijn. Ik was hiervoor bij elkaar 3,50 kwijt. Dat is nog eens wat anders dan 20 per fles lijnzaadolie. Hopelijk heeft het dezelfde werking.

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-01 21:45

Kun je gekookt lijnzaad ook in kleinere verpakkingen krijgen?
Laatst was ik bij de dienspeciaalzaak maar daar hadden ze alleen ongekookt lijnzaad.

Dus zonnebloemolie helpt ook goed bij het verharen van je paard? Goede tip!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-01 23:30

Ik weet niet of je gekookt lijnzaad kun kopen, maar je kunt het gewoon zelf koken. Ik zal even navragen hoe lang dat precies is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-01 13:09

Gekookte lijnzaad kun je niet langer dan twee dagen (in de koelkast) bewaren.
Lijnzaad moet je 15 minuten laten koken.

Groetjes, Sonja

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-01 13:34

Sonja,

dank. Wij doen er vaak fenegriek, knoflook en koriander doorheen. Op dit moment voeren we paardemeel bij (nee, niet van paarden gemaakt). Het is een mengsel van allerlei granen dat bij de molenaar in Den Dungen te koop is. grof aanmaken met water (en weer fenegriek, knoflook en koriander) en onze paarden zijn er dol op. Ze worden er wat dikker van en komen beter in hun haar, zonder dat ze door het lint gaan ervan.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, ImkeTarek, Leen_Evers, LiannePuthzy en 109 bezoekers