Mijn lieve cipa heeft atroce.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CipaRuby
Berichten: 39
Geregistreerd: 23-08-04
Woonplaats: Noord-Holland

Mijn lieve cipa heeft atroce.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 18:36

hallo!
Mijn lieve paardje heeft atroce (reuma), ik weet niet precies hoe je dat schrijft. Bloos
Ik vindt het zo verschrikkelijk erg! ik kan niet meer op haar rijden, ze zeggen dat atroce nooit meer over gaat en dat doet me erg veel pijn Verdrietig

Cipa is al 21 jaar dat is toch aardig oud voor een kwpn'er of niet?

Is er nog hoop voor cipa? *LOL*


Kus joƫlle en Cipa

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 18:40

artrose.....
ze is idd wel op leeftijd ja , en meestal zit artrose op meerdere plaatsen, de medicijnen zijn erg duur, en op latere leeftijd is de kans kleiner dat het aanslaat . maar je kunt het altijd proberen, de pijn word dan minder en voor de recreatie is ie dan nog goed te gebruiken, daar is de leeftijd ook naar . veel beweging, dus veel weidegang is ook goed.

Lottew

Berichten: 690
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 18:40

Mijn paardje had ook artrose, hij is 23 geworden, toen hebben we hem laten inslapen omdat hij pij had. Ik geloof dat het beste is om zo veel mogelijk te laten bewegen (op wei bijv), niet hele dagen in stal laten staan, veel stappen, masseren, en er zijn ook medicijnen geloof ik. Verder weet ik t ook niet!

Succes ermee!

Liefs Lotte

CipaRuby
Berichten: 39
Geregistreerd: 23-08-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 18:53

Hastikke bedankt!
ze staat elke dag in de wei met gezelschap van haar dochtertje, dat is erg fijn.
Maar cipa is niet het paard dat in de wei gaat rennen of zo, ze staat meer stil en eet dus veel beweging krijgt ze dan ook toch niet? of wel?:S

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 21:44

wel, maar naar haar eigen behoefte. mijn pony heeft spat (Artrose in het spronggewricht) en is ook al behoorlijk oud (jaja, bijna 30 alweer) ik rijd niet meer op dr, maar om toch de tijd te vullen wandelen we en doen we aan VD. (wandelen zie ik nu echt als een sport). je kan je paardje wat appelazijn geven, dit zorgd voor een goede doorbloeding en een goede afvoer van afvalstoffen.. verder heb je nog cortaflex en primeval, dat zijn supplementen/medicijnen om het gewricht waar de artose zit *gesmeerd* te krijgen/houden,.
paarden met artrose moet ff van dag tot dag bekijken. Wandelen is erg goed (denk ik, mijn pony loopt namelijk naar een uurtje wandelen veeeeeeeel beter). zorg dat ze zich niet gaan vervelen
Pb MIST anders ff, die weet er erg veel vanaf..
succes!

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 12:42

Merrit heeft ook artrose, licht weliswaar. Hij komt nog prima mee, hebben ook weer een trektocht gedaan! Hij krijgt glucosamine en zwavel en daar doet hij het prima op.

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 18:57

organisch zwavel bijvoeren (zit in bijv. brandnetels) is indd erg goed, dit allemaal om de doorbloeding.

nog ff @ CipaRuby: waarschijnlijk ga je het rijden wel een beetje missen(heb ik ook (gehad)) maar als ik nu zie hoe goed mijn pony erbij staat en loopt voor een 30-jarige MET spat ben ik trots op haar en mezelf! dus hoop is er nog zeker, maar niet meer in het rijtechnische gedeelte, je kan een hoop andere dingen doen, en netzoveel van je pony genieten buiten rijden om. je kan bijv, vrijheidsdressuur, en (wat ik persoonlijk erg leuk vind) een soort van mennen, alleen dan geen wagentje erachter, maar jijzelf, zo kan je je pony toch soepelhouden--->je kan namelijk gewoon stelling vragen, schouder binnenwaarts, etc.
veel succes!

(ps: het medicijn/infuus, TILDREN schijnt ook erg goed te zijn)