Bult in oksel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Bult in oksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 22:11

Vandaag ontdekte ik tijdens het poetsen een flinke bult in Navy's linker oksel. Ik schat ter grootte van een flinke sinaasappel. De bult is zacht, niet gevoelig en ze loopt er niet stijf/onregelmatig door.

Ik denk zelf dat het een flinke portie vocht is, maar ik heb dit nog nooit gezien, dus schrikken deed ik wel. De temperatuur was prima (37,6).
Zou het kunnen komen door verkeerd liggen? Misschien een hele nacht op een ijzer gelegen?
De singel komt niet op die plek, dus ik neeem aan dat de 105km die ik vorige week zondag in Ommen heb gereden, hier buiten staan.

Heeft iemand een idee? Wat zou ik er het beste tegen kunnen doen?

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 22:25

Is dat geen legger. Komt vaak door het liggen, het kan wezen dat het ijzer er tegenaan gedrukt heeft.

Sushilla

Berichten: 729
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 23:35

ja lijkt mij ook een legger. komt door o.a. liggen op een harde bodem of het liggen op de takken van het hoefijzer. Dit word vaak gezien als een schoonheidsgebrek en hoeft dus geen blessure te veroorzaken. Het is een soort kneuzing.

Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 23:38

Ik denk ook dat het een legger is. Paard dat ik ken had het ook, en het zag er hetzelfde uit als jij het hier beschrijft.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 11:01

Gaat het nog over? Het is zo plots gekomen.. En kan het op den duur problemen geven met bewegen? Kan ik er iets tegen doen? Zalfje smeren ofzo..?

Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 11:21

Bij diegene die ik ken is het wel over gegaan, toen ze er niet meer op lag, ze heeft er wel een beetje een ruimer velletje aan over gehouden. Het heeft zover ik weet verder geen nadelen voor je paard.
Ik weet wel dat ze een soort beschermers kopen, zodat de leggers niet ontstaan, zou je eens bij de ruitersportzaak kunnen vragen.
verder weet ik niet of iets smeren oid helpt, ff da bellen, voor info??

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 23:07

Doe ik, dankjewel iig!