lichte koliekaanval?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-01 08:07

MIjn paard heeft vannacht een lichte koliekaanval gehad. Geert (waar ze op stal staat) heeft eerst al een tijdje met haar gelopen, en op stal het gedrag bekeken. Vannacht om 01:30 belde hij op.Ze stond met de achterbenen ver naar achter, deed af en toe de staart naast het lichaam en keek af en toe naar de buik. Schopte verder niet ofzo. Als ze ging liggen was ze erg gemakkelijk weer staande te krijgen. Haar biks had ze wel gegeten, ook wat stro (ze eet altijd de hele stal leeg, maar nu lag er nog stro), maar ze had niet gedronken, en ook niet geplasd. Had wel wat ontlasting gehad tijdens het lopen, kwam er makkelijk af. Ik heb de veearts gebeld, en die advieseerde het een uurtje aan te kijken, het paard wat beweging te geven en af te leiden. Ik ben er met mijn man heen gereden. In de stal gaan staan. Ze herkende me wel, maar was verder erg apathisch. Heb een poosje los naast haar gestaan, Heb voorzichtig haar buik afgevoeld (niet eens gedrukt, maar gewoon met de hand erover) was ze wat zweterig in de lies, en vlak voor de uier wou ze me een mep verkopen, buikpijn?
Ben haar toen in de hals gaan kriebelen, daar werd ze lekker rustig van, oortjes kwmen weer wat naar voren, alleen nog niet smakken/kauwen. Heb daarna een poosje gelopen, ze dook meteen met d'r hoofd naar de grond om gras te eten, een paar keer achter elkaar. Terug bij stal wou tegen mijn rug aan schuren, en wou ze een paar biksjes eten. Water hoefde ze nog niet. Terug in stal was ze beter aanspreekbaar erg nieuwsgierig naar de omgeving. Jaloers toen ik bij het paardje naast haar ging staan. Pieste ook een hele grote plas. We ziin toen maar weer naar huis gegaan. Het heeft ca 2 uur geduurd (wij zijn er een half uurtje bij geweest). Ga strakjes kijken hoe het is, er is in elk geval nog niet gebeld, zit wel snor denk ik. Ben benieuwd of er ontlastigng is.
Hebben we het vannacht zo goed aangepakt? Mag je een paard met koliek laten eten? Is dat een teken dat het wat beter gaat? Het andere paard had een tijdje terug erge koliek en wou toen niets eten...
Ze heeft vaak erg moeite met de ontlasting, tijdens het rijden voelt het dan alsof ze heel hoog op de achterbenen gaat om er meer druk achter te zetten. Zou een scheutje zonnebloemolie kwaad kunnen? (Weet dat dat bij honden wel wordt geadviseerd)
IK zal straks wel vertellen hoe het met 'r is...
Was wel van plan een stukje te rijden (zonder zadel, zadel is immers bij de maker). Hoe fanatiek zou je in principe kunnen gaan? Ik denk zelf aan een beetje stappen en evt een beetje draven. Kijken hoe het beest reageert...


Silvia

Berichten: 3267
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-01 19:26

Inderdaad, kijken hoe je paard reageert.
Ik heb trouwens begrepen dat een paard met koliek alleen maar hooi mag hebben. Geen biks ofzo. En na 1 of 2 dagen weer rustig opbouwen. Sterkte met je paard!

petrakolen

Berichten: 364
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-01 19:43

Bij paarden die koliek gevoelig zijn is het heel goed om iedere dag een scheut zonnebloemolie over de biks te doen!
Petra

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 08:21

Mijn paard is bijzonder koliekgevoelig, heeft nu in een half jaar 4 aanvallen gehad, waar allemaal de veearts bij is geweest. Hij mag alleen hooi of wat kuilgras hebben op de dag van de aanval (nadat de veearts hem injecties heeft gegeven) en de volgende dag op half voer, eventueel wat slobber of zemelen en vooral veel hooi!
Inderdaad schijnt een scheut zonnebloemolie te helpen, die tip kreeg ik laatst ook en ga ik nu proberen.
Gelukkig gaat het weer goed met je paard, het is toch altijd even schrikken, zeker nu met al die vervoersvaagheden. Maril had het vorige week en ik was als de dood dat ie naar een kliniek zou moeten en niet weg mocht...gelukkig had hij het ook niet zo erg!

Groetjes Suzanne

Silvia

Berichten: 3267
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-01 12:42

Een kennis van mij die bij een stoeterij werkt, geeft koliekgevoelige paarden appelazijn. Wie heeft daar meer van gehoord?

Irisje
Berichten: 49
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: Geleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-01 13:44

Ik heb ook gehoord dat appelazijn goed is voor de darmen. Het helpt de bacteriën in de darmen een beetje. Verder helpt zonnebloemolie ook goed. Een derde middel is zemelen. Ze bevorderen de darmperistaltiek (wat een woord hè) waardoor er minder verstoppingen ontstaan.
Je kan natuurlijk ook altijd een combinatie van middelen geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-01 15:34

Ik heb ook vaker gehoord dat appelazijn preventief werkt. Mijn oude dierenarts adviseerde ook altijd een scheutje lijnzaadolie en minstens 1 kilo wortels per dag. dat was voor een pony die heel koliekgevoelig was en volgens mij heeft die pony het toen ze dat vast zijn gaan voeren niet meer gehad.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anouk_H, laran, lizzy99, SentiBot en 31 bezoekers