mok? of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jumper01
Berichten: 424
Geregistreerd: 18-11-03

mok? of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 10:27

Mijn paard heeft aan zijn rechtervoorbeen, bij zijn vetlok een plek zitten wat op mok lijkt. Ik heb de DA erbij gehaald en hij kan niet met zekerheid zeggen dat het mok is???!!!
Ik behandel het wel alsof het mok is. Met mokzalf gaat het alleen niet weg. Nu heb ik een zalf gekregen wat bij mij op de manege gebruikt wordt bij paarden die mok hebben ( wordt bij koeien gebruikt voor de uiers, droogzetters heet het) Dit erop gesmeerd maar nog geen resultaat. Gister zag ik dat hij ook opeens een plekje krijgt aan zijn linkervoorbeen. Het worden kale plekjes met schilfers die er zo af gaan.
Mok zit toch meestal in de kootholte? Nou bij mijn paard zit het bij zijn vetlok. Wat kan dit zijn? Wat kan ik eraan doen? Niets helpt en het andere been krijgt het ook al ( zijn witte achterbenen zijn helemaal schoon, zijn bruine voorbenen hebben deze plekken, vreemd he? Heeft iemand een tip? Mijn paard heeft nog nooooit mok gehad, ik zou ook niet weten of het mok is omdat de DA het ook niet met zekerheid kon zeggen. WAt moet ik nu?

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 12:51

Vreemd dat je DA niet weet wat het is.Mok moet zeker door een DA te herkennen zijn!

Mok is meer korsterig dan schilferig en zit idd vaak in de kootholte.
Wat jij beschrijft heeft mijn paard ook weleens en is volgens mij géén mok.
Probeer het eens te wassen met betadine-shampoo.Ik kreeg dat aangeraden van een vriendin wiens paard het ook weleens heeft.
Ik weet niet wat het is,maar omdat het er niet ernstig uitziet en mijn paard er geen last van heeft,heb ik er nooit naar laten kijken.

Probeer het eens,baat het niet,dan schaadt het niet!
Succes Knipoog

Esperanza

Berichten: 3281
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 20:37

Helaas moet ik je vertellen dat mok ook op zwarte benen kan voorkomen en ook rondom het hele been, dus ook aan de voorkant. Veel oplossingen voor mok zijn gegeven in andere topics.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 00:43

droogzetters voor koeien werkt heel goed!! maar ff volhouden, kan niet in 1x over zijn he!
enne buite dan, hou je ze benen goed droog??niet afspuiten en in een natte wei/stal zetten! en ik zou ze benen opscheren, zo blijft het beter droog en zo gaat de mok sneller weg!helpt egt!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 00:59

Als het schilfers zijn denk ik eerder aan schimmel dan aan mok (mok wordt veroorzaakt door bacterien).
De meeste mokzalven werken niet echt afdoende, je kunt het beste mokwater vragen aan de DA...

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:09

Cassidy schreef:
Als het schilfers zijn denk ik eerder aan schimmel dan aan mok (mok wordt veroorzaakt door bacterien).
De meeste mokzalven werken niet echt afdoende, je kunt het beste mokwater vragen aan de DA...


Hier moest ik ook meteen aan denken. Klinkt meer als schimmel. Mokzalven gebruik ik zowieso niet, werken voor de meter niet en zijn veel te duur. Als het toch mok blijkt te zijn kun je beter de korsten eraf pulken en er verdunde waterstofperoxide (3%, bij alle Drogisterijen verkrijgbaar) erop spuiten en vervolgens Vaseline, om vocht van buitenaf tegen te houden.
Maar aangezien dit niet naar mok klinkt en de DA er niet zeker over is zou ik vragen of iemand die er verstand van heeft er even naar wilt kijken.