peesblessure

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-04 22:40

hallo

ik ga elke dag ff een paar honderd meter fietsen met m'n pony van zijn stal naar mijn huis/stal. nou lag er gisteren langs onze route een dode koe. tayenna was zo afgeleidt dat ze met haar linker voorbeen tegen mijn fiets opliep, in eerste instantie was er niets aan de hand en zet haar rustig op wei. s'avonds zadel ik haar op en rij weg bij huis, draaf aan en voel dat ze een beetje kreupel is. beetje dik beetje warm ---> tot nu toe niets erstigs. spuit haar af (ca. 20 min) en breng haar stapvoets weer terug naar haar stal.

kom ik vanmorgen op stal hele voorbeen dik en warm, en behoorlijk kreupel. ik fiets snel terug naar huis (pony was in mijn ogen te kreupel om mee te kunnen) haal de dierenarts erbij. haar achterste pees was ontstoken maar zover hij kon voelen niet beschadigt.
antibiotica erbij, spuiten + kuur van 3 dagen + koelen


nou gaat dit grapje op z'n minst 1 week duren zei hij, maar vorig jaar hadden we een pony die was er 3 maanden zoet mee, en een andere pony op onze club zes weken druk mee, nou vraag ik mij af hoelang duurde zoiets in jullie ervaringen.

en nog een vraag, heb ik goed gehandelt of had ik gisteren de DA de al bij moeten halen.

4 september mocht ik naar de levade, maar dat gaat dus niet meer door
19 sept heb ik mijn langverwachte eerste sgw wedstrijd, is er kans dat ik hier aan mee kan doen want dit is natuurlijk wel heel zwaar voor zo'n pees die net ontstoken is geweest als het dan alweer over is


Mendi

Berichten: 2273
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 10:32

Ik zou maar afzeggen voor die SGW want ik denk dat je daar nog niet aan toe bent. Pezen zijn niet 1-2-3 genezen. Ook al zou je over een paar weekjes weer mogen gaan rijden (wat al vrij snel is maar dat ligt aan de soort blessure) dan nog moet je weer voorzichtig opbouwen en trainen. Pezen zijn heel gevoelig en moeten echt de tijd hebben om weer normaal te functioneren. Mijn paard heeft 10 maanden erover gedaan om van zijn peesblessure te genezen. Maar dat wil niks zeggen, het zat ook op een andere plaats dan bij jouw pony. Sterkte er mee en doe het rustig aan!

Bessy, Neala, Hazel

rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 11:03

Ik denk ook dat je idd alles erg rustig aan moet gaan doen, zodat je paard er in de toekomt misschien niet weer last van zal krijgen...
Sterkte in iedergeval!

Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij! My Precious by Cash Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij!

LIQUITA

Berichten: 1437
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 22:09

Mijn paard heeft ook een peesblessure gehad, dat heeft 10 maanden geduurd. Ben nu sinds een week begonnen met rijden = heel langzaam opbouwen.
Maarja zoals hier boven ook gezegd wordt, is het bij elk paard weer anders. Ik zou in ieder geval maar rustig aan doen en je vooral houden aan wat de DA zegt, en eventueel de pees laten scannen.

Veel succes en geduld gewenst.

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 19:17

mijn pony heeft ook net een peesblessure achter de rug.. duurde 2 maanden (maar mn pony is al wat ouder, dus misschien heeft het daar ook meet te maken)

start paardensport Zie profiel voor meer info

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-04 21:22

nou valt gelukkig mee, de dokter zei dat het met 3 dagen veel dunner moest zijn, en dat is zo. gelukkig was dit niet zo geweest daan was de pees beschadigd, echt kreupel is ze nu ook niet meer.

linda_lekuri

Berichten: 937
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: In 't Oosten van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 19:20

Dan heb je (je pony) inderdaad geluk bij een ongeluk!!

Mijn paardje heeft een paar jaar geleden alweer ook een peesblessure gehad en daar ben ik 9 weken zoet mee geweest! Het paard van mijn vriendin is al een jaar 'uit de running'. Ze heeft haar paard nu maar laten dekken, want rijden wordt voorlopig nog niet wat.

Houd er wel rekening mee dat ze altijd gevoelig kunnen blijven en dat het (als je te snel of te veel vraagt) weer terug kan komen.....(hoeft natuurlijk niet hoor)

Mijn paardje is nu net weer genezen van een spierverzuring! Ik had me dit jaar ook opgegeven voor de cross-training, maar na 3x kon ik stoppen.....nu 2 mnd. later is ze weer gezond verklaart, maar het hele cross seizoen kan ik vergeten Huilen Ik had me ook opgegeven voor Ambt-Delden 12 sept......maar helaas...

Ik hoop voor jou dat je de 19e wel mee kan doen!!!
Succes verder!

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 13:12

Miro's peesblessure begon met kreupel lopen en dikke pees...Dierenarts erbij, 6 weken 3x per dag kleine stukjes stappen, Quadrisol en Antiflogestine smeren, koelen en wiggen tussen zijn ijzers, na 6 weken was Miro rad en mochten we voorzichtig opbouwen, na 2 weken weer kreupel en weer dikke pees...Toen heb ik een peesscan geeist en bleek er bijna een gat in Miro zijn tussenpees te zitten, 1,5 jaar later was de pees genezen maar daar heb ik heeeeeel veel geduld voor moeten hebben en heel hard voor moeten knokken..

Zie ook http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?p=1972503&highlight=#1972503 Daar staat ons hele verhaal en ook bij http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?p=2527233&highlight=#2527233 en http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?p=2339291&highlight=#2339291 Scheve mond

Nu is ALLES weer ok met Miro maar geduld en doorzettingsvermogen is heel erg belangrijk!

**Look where all this talking got us baby!!**

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 07:41

gracia heeft ook peesblessures en ik mag een half jaar lang alleen stappen en draven op het harde. en dan wel onbelast dus voor een karretje.
ik zou als ik jou was maar heel erg voorzichtig zijn want het duurt erg lang voordat een pees weer helemaal genezen is...

en kwam hij met zijn achterbeen in jou fiets?? ik fiets altijd met mijn oude pony en die geef ik voor pijpkousen om, voor hte geval dat..

heel veel succes ermee...

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

mightymuts2
Berichten: 100
Geregistreerd: 11-04-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 20:38

denk niet in weken maar in maanden.Er staan heel veel zinvolle topics over peesproblemen en daar kun je uit opmaken(maar lees ze zelf maar) dat je echt wel maanden zoet bent wil je het goed laten genezen.Jammer dat je de wedstrijden af moet zeggen.Sterkte de komende tijd

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 22:14

het zit er voor mij waarschijnlijk helemaal niet meer in om ooit nog een endurance wedstrijd te rijden... het is rot maar ik moet me er hoe dan ook bij neerleggen...

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 16:32

Miro kan na het gat in de tussenpees dit jaar wel weer een goede klasse1 rit lopen maar daar heb ik ook echt ALLES maar dan ook ALLES aan gedaan om hem weer zo goed te krijgen en te houden! Was hij van iemand anders geweest had hij het waarschijnlijk niet overleefd! En met het achterbeen probleem heb ik vorige winter ook bijna afscheid genomen, was ik niet zo eigenwijs geweest dan was Miro er vanaf Maart j.l niet meer geweest.....

**Look where all this talking got us baby!!**

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 07:21

anjakos mag ik vragen wat jij allemaal hebt gedaan???? ik moet een half jaar lang stappen en draven op het harde en het liefste voor een zo licht mogelijk karretje. ik had een hele zware koets maar ik heb er nu een licht karretje bijgekocht....

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 20:49

Graciaxxx, lees de topics van de links die ik heb geplaatst even door, daar staat zo'n beetje alles.

**Look where all this talking got us baby!!**

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 21:47

ik heb het gelezen ja... wat erg zeg!!! maar blijven bikkelen het komt goed!!!

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 09:30

Zo zie je maar weer dat je peesblessures echt de tijd moet gunnen om te helen..Geef dus niet op Graciaxxx maar blijf je aan het bewegingsprotocol van je VEEARTS/DIERENKLINIEK houden en sla al de andere conclusies van je stalgenootjes in de wind...de 1 zegt dit..de ander dat maar daar heb je niks aan Knipoog

Heel veel suc6 en trek er maar gerust ruim een jaar voor uit, is het dan eerder al goed dan is dat mooi meegenomen. Ik raadt je wel een peesscan aan, mocht de blessure erg zijn dan kunnen ze met shockwave therapie veel goeds doen, Emmeloord had helaas vorig jaar nog niet zo'n ding, anders had dat zeker een half jaar gescheeld.

**Look where all this talking got us baby!!**

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 09:59

over drei maanden moet ik weer gaan scannen en kijken of het al wat beter is...

ik weet dat het tijd kost... waarschijnlijk laat ik gracia dekken volgend jaar. als de veearts het ook goed vind. voor de benen zeg maar....

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

R0MY

Berichten: 91
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 10:08

Raar dat de DA zegt dat je dr maar een week zoet mee bent, want bij een peesblessure hoort meestal 6 weken rust en daarna weer geleidelijk aan weer het werk oppakken. Wat wel kan helpen is Dolobene gel smeren op de pees. Maar ik weet niet of dit vrij verkrijgbaar is, Misschien iets om met de DA te overleggen??
Succes ermee..

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 10:10

ik hoef weer alleen coolingsgel op de pezen te smeren... dolobene gel werkt goed. heb ik de vorige keer voor graas gehad!!

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

Letizia

Berichten: 12144
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 15:25

Mijn pony loopt op dit momment ook met een peesblessure, we hebben net een maand stappen achter de rug en vorige week is de DA geweest voor controle, ze is zeer tervreden over hoe het gaat, ze loopt eigenlijk niet meer kreupel en is nog iets gevoelig op de pees, dat wil niet zeggen dat we nu gelijk weer van start kan, we doen nu om de dag kleine stukjes draven naast de fiets en de andere dagen een rondje stappen, de DA drukte nogmaals op m'n hart dat we het absoluut rustig aan moeten doen ook al gaat het best goed, dus geduld is het aller belangrijkste met pees blesurres anders heb je kans dat het 3 x zo erg terug komt, als ik jou was zou ik de SGW af zeggen, succes er mee.

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-04 19:08

ja het viel gelukkig allemaal nog wel mee, vandaag zijn de benen weer helemaal dun en rad, nou langzaam weer opbouwen, en waarschijnlijk ga ik die sgw wel rijden, maar dat zie ik dan wel weer, volgen de da kon het wel, maar ik doe liever rustig aan. ik ga de levade wel missen aankomend weekend maar ik ben zo blij dat ze weer rad is. volgende keren doe ik wel peesbeschermers op met de fiets.

p.s. voor alle mensen met peesblessure's, wij hadden er vorig jaar ook een pony van: eerst zes weken stappen, vervolgens weer 10. duurt veel te lang. wij hadden er toen iemand met alternatieve geneeswijzen bijgehaalt, die haar behandelde en zei dat de pony een te eiwitrijk voedsel had(had de dierenarts ook moeten weten). 2 weken daarna was ze weer rad.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, Googlebot, Kashmino, NorwayFjord en 10 bezoekers