Zwaar kreupel en zwelling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Zwaar kreupel en zwelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 08:56

Joey loopt op dit moment op 3 benen, hij probeerd zijn linkerachterbeen zo min mogelijk te ontlasten. Gisteravond heeft hij er een trap op gehad van een ander paard. Vanochtend heb ik hem meteen 10 minuten afgespoten en probeerde een stukje met hem te stappen op het harde.
Helaas bleef hij heel erg kreupelen en ik vraag me af of het op zo'n moment wel verstandig is om door te blijven stappen??

Wat moet ik verder doen om de zwelling minder te laten worden? Ik zal hem vandaag regelmatig afspuiten en het liefst ga ik ook stappen.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 09:24

San heeft 1 x gehad dat hij zijn ene been niet meer voor de andere kon zetten.. Toen bleek er een miniscuul wondje te zitten.. Dit heb ik toen met AB moeten behandelen..
En toch proberen te stappen.. Dat stimuleerd iig de bloedsomloop en rust roest...
Kan je niet een stukje in je land afzetten??
Zodat hij iig rustig staat en vlak ?

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 12:55

Om de zwelling minder te laten worden moet je 4x per dag zo'n 15 a 20 minuutjes koelen.
Niet bandageren.

Hercules_

Berichten: 220
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 21:57

Heel vaak op een dag korte momenten koelen en wandelen aan de hand op het harde om mogelijke inwendig wondvocht weg te laten gaan. Wordt het niet minder dik na het stappen dan zou ik een DA erbij halen...

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 23:05

beweging is toch beter voor de doorbloeding, eigenlijk is het behalve bij peesblessures en spierscheuringen bijna nooit verstandig een paard helemaal op rust te zetten.
Als er sprake is van een kenuzing, kan je traumeel erop smeren (kan ook over wondjes het heeft ook een ontstekingremmende werking)
als het met een of twee dagen niet weg is zou ik de DA bellen

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 08:44

Gistermiddag is de VA langs geweest, Joey heeft een antibiotica en een ontstekingsremmer gekregen. Doordat de zwelling te dik is kon de VA niet voelen of het griffelbeenkopje gebroken is, aan de binnenkant is hij in ieder geval niet gebroken dus dat is nu nog even afwachten.
Hopelijk knapt Joe snel op Verdrietig

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 20:02

Bij ernstige kreupelheid als dit ZEKER NIET gaan stappen! Het paard geeft aan dat ie erg veel pijn heeft, omdat ie het wil ontlasten. Als het echt een gebroken griffelbeentje is, kan dat erg vervelend zijn. Stalrust (dus absoluut niet stappen / weiland) kan er voor zorgen dat het botje netjes inkapselt, en blijft zitten.
Maar het veiligste is toch om het botje weg te laten halen, helemaal als je nog (intensief) met hem wil gaan rijden. Het griffelbeentje is niet belangrijk, en paarden kunnen prima zonder.

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-04 22:35

Joey wilde absoluut niet lopen dus hij staat al 3 dagen op stal, ik spuit nog wel steeds zijn been af. A.s. vrijdag moeten we naar de kliniek om foto's te laten maken van zijn achterbeen want de VA vermoed dat het toch misschien afgebroken is Scheve mond

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 16:26

Hoe is het afgelopen bij de VA?
Offtopic: je hebt er heel wat pony's bij gekregen het laatste jaar of niet? Was even in je profiel aan het neuzen...