verbrand neusje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

verbrand neusje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 14:33

Help, mijn 3 jarige merrie heeft een verbrand neusje.
Ze heeft een sneb en die is verbrand in de zon, ik denk door de dauw s'morgens op het land.
Zal ik het er zo bij laten, of nog iets opsmeren?
En wat dan, Hydrocortiderm of zo iets?

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 14:57

Je kan er ook uierzalf opsmeren. Helpt goed voor de genezing en ook om te voorkomen dat het weer gebeurt wel dan dagelijks insmeren. Ook kun je er zonnebrandcreme opsmeren. Succes

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 18:01

Ik zou voor de zonnebrandcreme gaan,goed hoge factor.
Mij is verteld dat vaseline en/of uierzalf het alleen maar erger maken,maar spreek niet uit eigen ervaring.
Succes ermee!

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 18:33

Factor 30 doet het altijd goed. Heb wel eens gehoord dat uierzalf ed in kan gaan branden en zonnebrand heeft deze bijwerking niet. In de wei naast ons staat een pony met een halster om, met daaraan vastgebonden een doek die over de neus valt, t ziet er apart uit, maar t werkt wel. Misschien ook een optie als je tenminste een weiland hebt zonder omheining waar je paard achter kan blijven hangen met haar neus.

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 18:48

Dat had onze leenshet ook maar met een paar keer een flinke dot uierzalf/calendulan/zonnebrand/purol/whatever was het zo over. Smeer er gewoon iets op wat lekker verzacht en zorg daarna dat het niet meer kan verbranden door er zonnebrand op te doen.

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 19:20

uierzalf lijkt me zelf niet zo'n goed plan, ben bang dat het daar erger van wordt.
Zonnebrand is volgens mij wel goed, maar het is al verbrand...
Zal ik wat calendulan erop doen, ik vindt het zo'n rot gezicht.

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 20:55

Special verbrand ook haar neus. Gewoon zonnebrandolie op doen. Hoge factor (voor kinderen). Kun je ook op het verbrande smeren. Het verzorgd een beetje en houdt de huid soepel.

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 21:47

ik ga 't morgen uit proberen, jullie horen nog (proefkonijn).

Josefien

Berichten: 2737
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Heijen (L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 21:48

ik heb van Hippo Jordens natuurlijke zonnebrandemulsie voor paarden en die verzorgt ook goed. Voorheen hingen de vellen erbij. Vette Calendula kun je er inderdaad op smeren als ze naar binnen gaat 's avonds, als ze buiten blijft, dan is inderdaad een zonnebrandmiddel met een hoge factor of een sunblock beter.

windhond

Berichten: 1148
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 21:55

ik smeer er sudocreme op ,dat is rode billetjes creme dat trekt de brand er uit, voor de rest zonnebrandcreme

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 22:58

uierzalf is volgensmij best goed hoor. We hebben het op het verbrande snebje van de mini gesmeerd en die heeft nu een fluweelzacht neusje Lachen .

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 13:00

Peachy schreef:
Je kan er ook uierzalf opsmeren


Als je uierzalf smeert en de zon komt er op verbrand de neus nog verder! Uierzalf is nl zeer vet.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 13:02

Dancer schreef:
Gewoon zonnebrandolie op doen


Olie is ook vet ondanks de hoge factor, dus ook niet goed voor een paardeneusje. Ik smeer zelf babyzonnemelk met factor 20 bij onze cremello op de neus.

Dnies90
Berichten: 3411
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: De Meern.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 21:59

bij ons hebben alle pony's ook last van verbrande neuzen en die smeren we in met uierzalf helpt geweldig word er zelf minder van maar dan smeren we wel 2 keer op 1 dag s'ochtends en s'avonds 1 keer is ook goed hoor

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 22:07

Nou ik heb de DA gebeld en die adviseerde mij om er Hydrocortiderm op te smeren, dit is speciaal voor eerste graads brandwonden bij honden en katten, het is ook oke voor paarden.
Ik heb het ingesmeerd en de korstjes worden (lijkt zo) al wat zachter.
Hopen dat het gauw weer over is.

missRoyal
Berichten: 3
Geregistreerd: 21-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 22:44

Zou het idd nu ff goed insmeren met zonnebrand!!
En daarna misschien een halster om doen en dan aan het halster een doekje eraan maken zodat het over de neus valt ken die nie meer verbranden!! OK dan!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 22:47

nu het verbrand is aftersun, en misschien dat hydrocortiderm ook wel helpt (ben niet zo'n hydrocortiderm fan eerlijk gezegd) en daarna lekker smeren met sunblock

gentlelover

Berichten: 142
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Ergens in Noord Holland ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 14:04

smeer altijd zonnebrandkrem op de neus help fantasties OK dan! mijn paard vind het zelf leuk als ik het er smeer Lachen

sabineG

Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: rees-millingen dld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 19:54

Bij mij op stal hebben de paarden met een witte neus een halster om met daaraan een lap stevige stof genaaid. Die hangt dan voor de neus en voorkomt dat ie verbrand. Ze kunnen gewoon eten en hebben nergens last van. Hydrocortiderm is een hormoonzalf en lijkt me niet goed om dit lang te gebruiken. Ook neem je de oorzaak niet weg als je dit er op smeert. dus ik zou of een goeie dikke zonnebrand gebruiken met een hoge factor of een halters met een lap er aan..

Uierzalf zou ik er in ieder geval niet opsmeren. Als de neus flink is verbrand kan er zo alleen maar vuil en troep bij komen. Alles plakt er aan.

Succes...

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 20:37

De hydro. werkt erg goed, ik zal het niet te lang gebruiken, maar na 2x smeren zijn de korstjes al mooi zacht geworden.
De tip van het doekje voor de neus vindt ik een hele goeie!
Ik zal snel gaan knutselen!
Thanx meiden!!!

sabineG

Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: rees-millingen dld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 21:30

Je moet er voor zorgen dat het een stevige stof is... Anders scheurt het snel. Bij ons gebruiken ze van de vilten onderlappen.. Die knippen ze dan op maat. Of van die gele vaatdoekjes een paar keer dubbel en dan helemaal vaststikken. Blijft goed zitten...

Succes...

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 22:51

Bedankt voor alle tips!

Kirsty

Berichten: 695
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 16:22

niet lachen, maar eerst aftersun en dan zonnebrand. Mijn jaarling heeft het ook, en ik heb factor 30 en aftersun voor ´s avonds. En het gaat stukken beter. Het wordt pas ranzig als het echt goed verbrand was en het dus ook gaat vervellen....

Kirsty

Berichten: 695
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 16:23

sabineG schreef:
Bij mij op stal hebben de paarden met een witte neus een halster om met daaraan een lap stevige stof genaaid. Die hangt dan voor de neus en voorkomt dat ie verbrand. Ze kunnen gewoon eten en hebben nergens last van. Hydrocortiderm is een hormoonzalf en lijkt me niet goed om dit lang te gebruiken. Ook neem je de oorzaak niet weg als je dit er op smeert. dus ik zou of een goeie dikke zonnebrand gebruiken met een hoge factor of een halters met een lap er aan..

Uierzalf zou ik er in ieder geval niet opsmeren. Als de neus flink is verbrand kan er zo alleen maar vuil en troep bij komen. Alles plakt er aan.

Succes...


idd Hydrocortiderm is heel slecht, daar wordt de huid week van....

Langtand
Berichten: 424
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 16:35

OMG wat maken jullie hier een probleem van.. wat doe JIJ als jeje verbrand...