Paard met wintervacht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Miranda40

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Bij de goudkust

Paard met wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-04 09:31

Wie ook wie herkent dit? Het is buiten lekker warm en mijn paardje zit in zijn winterharen. Het is echt een teddybeer. Hij heeft het echt moeilijk met dit weer. En na het rijden is hij echt helemaal op. Wie kan mij aan een oplossing helpen?

De letters van jouw naam staan in onze harten geschreven. We dragen je met ons mee; voor altijd blijf je in ons leven. Rust zacht lieve Casper Y;( 1 september 2010 http://www.youtube.com/watch?v=BpLcfQcCKp4
Als leven lijden wordt, is het tijd om lost te laten. Javelin je mag genieten van de eeuwige groene weilanden Y;( 01.06.1991 - 01.03.2013


Lestria

Berichten: 1062
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 09:33

Die van mij heeft ook een redelijk dikke vacht voor de tijd van het jaar. Niet zo gek ook met het kwakkel weer van de afgelopen tijd.
Je kan om de verharing te bevorderen bijvoorbeeld lijnzaadolie door het voer doen.

Succes!

Beter een einde met pijn dan pijn zonder einde....

Miranda40

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Bij de goudkust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-04 09:50

Hij krijgt eigenlijk het hele jaar door lijnzaadolie. Tot 4 weken terug had mijn paardje een schitterende zomervacht. Zat bijna geen haar op en glom enorm. Maar helaas daar is nu niet meer van over.

De letters van jouw naam staan in onze harten geschreven. We dragen je met ons mee; voor altijd blijf je in ons leven. Rust zacht lieve Casper Y;( 1 september 2010 http://www.youtube.com/watch?v=BpLcfQcCKp4
Als leven lijden wordt, is het tijd om lost te laten. Javelin je mag genieten van de eeuwige groene weilanden Y;( 01.06.1991 - 01.03.2013

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 10:02

Het zou Cushing kunnen zijn. Daardoor raken de hormonen van slag en gaan ze bijvoorbeeld constant een wintervacht aanmaken of het nu zomer of winter is. Een bloedtest kan uitwijzen of dit het is. Het is trouwens niet zo gek dat ze na het rijden helemaal op is. Door die dikke vacht krijgt ze het heel erg warm en doet haar lichaam pogingen om het af te koelen en dat kost veel energie. Voor de zekerheid zou ik even een DA/VA langs laten komen om te kijken wat er is.

Tazz

Berichten: 986
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 10:02

Persoonlijk zou ik even met de DA overleggen. Misschien even een bloedmonster nemen. Paarden horen nu geen dikke vacht te hebben. Onze kruising welsh staat dag en nacht buiten ook in de winter en heeft nu een super kort zomervelletje.Dus ook al is het weer wat vreemd en afwisselend toch een zomervelletje.

http://www.galgolovefoundation.nl
http://www.charmeur.info
Theeleuter :9k

Miranda40

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Bij de goudkust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-04 10:33

Staat de welsh met deken buiten of niet. Je hoort ook vaak mensen zeggen dat ze de dekens oplaten om zo te voorkomen dat ze weer in het haar komen.

De letters van jouw naam staan in onze harten geschreven. We dragen je met ons mee; voor altijd blijf je in ons leven. Rust zacht lieve Casper Y;( 1 september 2010 http://www.youtube.com/watch?v=BpLcfQcCKp4
Als leven lijden wordt, is het tijd om lost te laten. Javelin je mag genieten van de eeuwige groene weilanden Y;( 01.06.1991 - 01.03.2013

Miranda40

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Bij de goudkust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-04 10:33

Volgens mij gaat het bij Cushing om een wintervacht met krullend haar. Hij zit dik in de vacht maar gaat NIET gepaard met krullend haar. Zal inderdaad mijn VA vragen om een bloedonderzoek. 2 weken terug heeft hij er al naar gekeken en vond het toen wel meevallen. Bij twijfel kon er altijd een bloedonderzoek plaatsvinden. Die twijfel is er nu zeker. Ga toch maar een afspraak maken.

De letters van jouw naam staan in onze harten geschreven. We dragen je met ons mee; voor altijd blijf je in ons leven. Rust zacht lieve Casper Y;( 1 september 2010 http://www.youtube.com/watch?v=BpLcfQcCKp4
Als leven lijden wordt, is het tijd om lost te laten. Javelin je mag genieten van de eeuwige groene weilanden Y;( 01.06.1991 - 01.03.2013

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 10:38

Hoe oud is het paard?

Ik zou hem scheren en dan een zomerdekje op en bij warm weer geen dekje.
Zo is het denk ik voor hemzelf een stuk prettiger, ook met rijden!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 10:43

De zomer die we tot nog toe hebben gehad verdient de naam van "zomer" ook niet. Als ze nu lang in het haar zitten, dan heeft hij het koud. Dekentje op kan helpen, bloedonderzoek ook. Als je paard kapot is na het rijden heb ik de indruk dat hij niet lekker in zijn vel zit.

Je suis Charlie.

Miranda40

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Bij de goudkust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-04 11:27

Ben bang dat als ik nu ga scheren dat ik van de winter 3 dekens op moet gaan leggen. En is het niet sneu om nu met deze hitte een deken op te leggen? Op stal zeggen er wel meerdere dat mijn paardje het wel eens koud kan hebben. Het blijft gissen. Ik hou het nog maar even op het laten verrichten van een bloedonderzoek.

De letters van jouw naam staan in onze harten geschreven. We dragen je met ons mee; voor altijd blijf je in ons leven. Rust zacht lieve Casper Y;( 1 september 2010 http://www.youtube.com/watch?v=BpLcfQcCKp4
Als leven lijden wordt, is het tijd om lost te laten. Javelin je mag genieten van de eeuwige groene weilanden Y;( 01.06.1991 - 01.03.2013

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 13:25

idd bloedonderzoek
of is het een oud dier?
dan kan ook wel eens de reden zijn van slecht verharen

scheren zou ik zeker als optie houden, dan heeft ie het echt niet koud nu hoor !
en tegen de winter heeft ie allang zijn vacht weer terug en hoef je dus zeker niet met 3 dekens te gaan sjouwen

Miranda40

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Bij de goudkust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-04 13:27

Mijn paardje is 13 jaar. Het rare van al is, zoals ik al eerder heb gemeld, tot een paar weken terug was hij zijn haren kwijt. Heb het hiervoor nog nooit meegemaakt. Ga ook maar eens nadenken over scheren als het een probleem blijft.

De letters van jouw naam staan in onze harten geschreven. We dragen je met ons mee; voor altijd blijf je in ons leven. Rust zacht lieve Casper Y;( 1 september 2010 http://www.youtube.com/watch?v=BpLcfQcCKp4
Als leven lijden wordt, is het tijd om lost te laten. Javelin je mag genieten van de eeuwige groene weilanden Y;( 01.06.1991 - 01.03.2013

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 13:55

kzou iig eerst vee arts laten komen;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 14:27

Ik denk dat er meer aan de hand is. Als je paard ook s'nachts op stal staat, mag het weer geen invloed op zijn haren hebben.

Mijn paard is nog steeds in de rui. Als het weer kouder wordt, ruit hij niet meer, een warme dag en hij ruit weer. Kennelijk houd mijn paard zijn haren dan wat langer vast, maar creeert zeker geen wintervacht.

Ik denk dat je paard ergens iets mankeert, DA is het beste.

Pytje

Berichten: 4352
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 14:28

de DA laten komen, mijn paard heeft ook opeens een wintervacht gehad. de dierenarts neemt dan als het goed is bloed af om de nier- en leverfunctie te controleren.
staat je paard in een stal met weinig daglicht? kan ook daaraan liggen

LIQUITA

Berichten: 1437
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 14:59

Alle paarden die samen met paard dag en nacht op het land staan hebben een dikke vacht. Het is nu dan een paar dagen warm weer, maar het is behoorlijk wisselend van temperatuur geweest. De paarden zijn dan nu "weer" aan het verharen. Het lijkt me sterk dat al deze paarden ziek zouden zijn, maar bij twijvel zou ik gewoon de DA laten komen.

LIQUITA

Berichten: 1437
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 15:03

Kijk ook bij MEDISCH topic "te lang in zijn vacht"
en bij VRAAG MAAR RAAK topic "nu al wintervacht??"

Ukster

Berichten: 2773
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 22:07

bij mij op stal staat een paard die had ook nog een dikke wintervacht, terwijl die normaal al lang in zijn zomervacht zat. dus na een bloedtest bleek dat hij bloedarmoede had en kreeg medicijnen voor 3 maanden. nu zijn alle winterhaartjes er makkelijk vanaf gehaald. en heeft hij weer een mooie zomervacht.

Beter een pony die steigert, dan een paard dat weigert.
....

Ukster

Berichten: 2773
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 22:09

mijn shetlander heb ik trouwens 2 maanden terug geschoren met die warme zomerdagen. ze zweette er gewoon van en na het scheren voelde ze zich veel lekkerder. zij kwam der wintervacht niet goed uit.

Beter een pony die steigert, dan een paard dat weigert.
....

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 23:34

Mijn pony van 30 heeft ook nog een vrij dikke vacht en blijft maar verharen. Maar het is zo raar weer, logish dat alles van slag raakt.
En zij heeft echt geen Cushing, gelukkig niet en het hoeft niks ernstigs te zijn maar als je het niet vertrouwt kan je beter een VA bellen dan ben je zeker van je zaak.

**Life is what happends to you while you're busy making other plans...**.
Want je kunt niets zeker weten en alles gaat voorbij, maar ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof in jou en mij Lovers


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, amyz, Babootje, Camino_S, DotBot, jannekespr, Jorissie, Luna2013, Luzerna, Maaraatje, maava, nadcha, noox, Pova, Soepkipje en 27 bezoekers