Ataxi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Ataxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 10:05

Bij het zoeken bij oudere topics en via google vond ik nergens een goede omschrijving van de aandoening Ataxi. Wat is dit precies? Heeft iemand hier een uitgebreide en duidelijke uitleg over? En is het erfelijk?

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 13:10

Hier op bokt moett als het goed is genoeg te vinden zijn.

Atatie is een afwijking/beschadiging aan de rug/zenuwen naar de achterhand waardoor deze slecht mee kan komen. De coordinatie klopt niet.

Ik heb op een atactische merrie gereden die dit gekregen heeft door een ongeluk op het land op 2 jarige leeftijd. Zij was recratief nog prima te rijden, maar ieder ander die haar niet kende zou zeggen dat ze gewoon kreupel liep, ze waggelde met haar achter benen. Als je het gewent was niets aan de hand, maar in het begin zat het wel eens raar. Als ze kreupel was(door even verstappen of een steentje in de hoef oid) konden wij zelf er wel aan zien of ze kreupel was ipv haar eigen gewaggel, maar een ander niet.

Ik weet niet zeker of het erfelijk is, ik dacht het niet. Meestal komt het door een beschadiging van de rug of door een van de varianten van Rhino.