Iemand ervaring met vergiftiging Jacobskruiskruid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Iemand ervaring met vergiftiging Jacobskruiskruid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-04 13:56

Hoi,

Onze pony is vergiftigd door Jacobskruiskruid.
Ze staat nu onder behandeling van Eric Laarakker, en naar omstandigheden gaat het redelijk goed met haar.
Ik ben benieuwd of er meer mensen op Bokt zijn, die ervaring hebben met deze vergiftiging bij hun eigen paard.


Kimana

Berichten: 45
Geregistreerd: 05-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 14:15

Ik heb toevallig laatst gehoort van iemand dat je nooit geen hooi moet voeren wat uit een natuurgebied komt want daar groeit het namelijk.Ik hoop dat je pony snel weer opknapt!

Heel wat nieuwe foto's in mijn profiel!

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-04 14:17

Ja, daar ben ik van op de hoogte, en dat heb ik ook niet gedaan.
Maar mijn vraag was of er mensen zijn die dit meegemaakt hebben bij hun paard.
Hoe het zit en dat het niet best is, daar ben al van op de hoogte.

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 18:47

Wat zijn precies de verschijnselen bij jouw pony en wat voor behandeling heeft de dierenarts ingesteld?
En hoe kwam je erachter dat het door jacobskruiskruid is gekomen?
Ik probeer zoveel mogelijk info te verzamelen over deze zeer giftige plant vandaar mijn vragen.
Veel succes met je pony.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 18:52

Er staat in de Hoefslag een stuk over dit stuk ongeluk.

De giftige stof die erin zit, wordt opgeslagen door de lever. Het lichaam kan dit niet afvoeren en zo zal er dus stukje bij beetje meer gif in het lichaam komen, met als gevolg verlammingsverschijnselen. Ze zeggen in de Hoefslag dat hier geen behandeling voor bestaat?

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 19:47

niet bij mijn eigen paard gelukkig, maar bij ons in de polder gaat er ieder jaar wel een paard/pony aan dood.

Suc6 met je paard!

Heb je er ook een "normale"DA bij gehaald?

Iduna
Berichten: 175
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 21:31

Moet je maar eens kijken bij het topic "paard wordt met de dag slechter".
Bovendien is Eric Laarakker ook gewoon regulier ="normaal" dierenarts !

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-04 01:22

Ze wordt behandeld door Eric Laarakker.
Ze was al 10 weken ziek, maar de dierenarts en de kliniek kwamen er niet achter wat ze had, ondanks de vele onderzoeken die er gedaan zijn.
Samenvatting: Vermagerd, slepende gang, stijve mond, zwikken door de voorbenen, afwezig zijn, pijnlijk over haar hele lichaam, wat begon bij de flanken, futloos, twee weken een ingetrokken anus, lichte koorts, ondanks dat ze de hele dag voor pampus staat toch ineens keihard gaan rennen en bokken vanuit het niets.

Dat zijn een paar van de symptonen.

Eric heeft haar o.a. doorgemeten en was er eigenlijk meteen al van overtuigd dat de lever en de darmen niet goed zijn, en dat ze zich zwaar rot voelt.
Dit is daarna zonder overleg, nog bevestigd door een andere vrouw die daar werkt.
Verder moet je maar even lezen bij "help, paard wordt met de dag slechter".
Ze krijgt nu 4 keer per dag verschillende druppels (onder andere voor de lever) in haar mond met een spuit, en een poeder over haar voer.
Over zes weken kijken we opnieuw hoe ze ervoor staat....

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 07:36

Ik weet het niet zeker, maar mij is altijd verteld dat paarden met een Jacobskruidvergiftiging ten dode opgeschreven zijn, omdat de lever niet meer functioneert en ook niet meer goed kan komen.

Toos paardloos

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 09:28

Hangt ervan hoeveel ze binnen gekregen hebben. Vreemd genoeg heb ik nooit vernomen van paarden die het in de wei eten.
Alleen als het in het hooi zit, schijnen ze het wel te eten.
Ik ben bang dat dit probleem in de toekomst alleen maar groter wordt, want in een paar jaar tijd, zie je het spul overal in nederland de kop op steken. Natuurhooi wordt op dit moment al afgeraden, maar wie zegt dat hetzelfde spul niet in de reguliere grasteelt terecht komt. Ik kan me tenminste niet voorstellen, dat een grasteler, tig- hectare gras na kan lopen, op een plantje dat zolang het niet bloeit, bepaalt onopvallend is en dan?

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-04 10:12

Het zat zowiezo al in ons "geleende" hooi, maar als je er geen ervaring mee hebt, en je weet niet hoe het eruit ziet, zie je het zo over het hoofd.
Eigenlijk vind ik het een taak per gemeente om deze plant te bestrijden.
Net zoals als er ratten zitten bij je huis, of een wespennest, dan is het ook de taak van de gemeente om deze te bestrijden.
In ieder geval, als er niks gebeurt wordt dit echt een ramp op lange termijn.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 13:43

Je kunt het zo herkennen in het hooi. Het is dikker en groter en meestal zitten er nog bloemetjes aan.
Maar gedroogt fluitekruid en brandnetels ziet er ook zo uit geloof ik.

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

Pasterza

Berichten: 2693
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 13:45

Laast las ik in een soort paardenkrantje een artikel over jacobskruiskruid. Men beweerde dat er een aantal biologen zijn die jacobskruiskruidzaad inzaaien ter bevordering van de jacobsvlinder! Maar de werkelijke reden erachter is uiteindelijk het paardenbestand te verminderen Boos! Na de koeien, varkens, kippen, geiten, ed. zijn nu de paarden aan de beurt. De overheid wil al het vee inkrimpen dus ook paarden. Als het zo allemaal doorgaat blijft er niks meer over en wordt Nederland zowat een moeras als het ware!! Met alleen wat vogeltjes en vlindertjes Schijnheilig

Zal het krantje even opzoeken en het artikel inscannen.

Gezocht: Recado (argentijns veedrijverszadel c.q. gaucho zadel)

& een dameszadel

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 14:15


Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 17:48

Nou, ik had vandaag wedstrijd in oostelijk Noord Brabant. En de HELE weg dus van deze plantjes gezien he? Boos!

Voorheen heb ik ze nog nooit gezien!!!

Het is écht pestspul!! Ik word er steeds nijdiger om. Zodra het droog is, ga ik ALLES in 1 dag eraf zien te halen en te spuiten. Grrrrr!!!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 18:14

Dit stond ook bij in de wei waar mijn pony staat. Gelukkig zag Pellie het, die heeft op stal een briefje opgehangen en alles is er nu uit, maar vanaf hoeveel plantjes zeg maar hebben ze daadwerkelijk een vergiftiging? Ze hebben er namelijk bijna allemaal wel van gegeten (is inmiddels al een maand terug denk ik).

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 21:51

Milka eet het al haar hele leven zowat in het hooi.. Ze heeft er nog nooooit last van gehad.. Geld het echt voor ieder paard?? Want de moeder van mijn paard die eet het ook al haar hele leven en die is al 20 jaar en heeft nog steeds niks...

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 22:00

Milkaatjuh schreef:
Milka eet het al haar hele leven zowat in het hooi.. Ze heeft er nog nooooit last van gehad.. Geld het echt voor ieder paard?? Want de moeder van mijn paard die eet het ook al haar hele leven en die is al 20 jaar en heeft nog steeds niks...


Als het paard 3 tot 7% van zijn lichaamsgewicht heeft opgegeten sterft het een pijnlijke dood...

Morgen.
...

Glorie.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 22:04

Ik weet niet zeker of het jacobskruid is wat ze eet, misschien is het heel wat anders. maar is je paard er nog wel aan te redden als je optijd bent?

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 22:57

Milkaatjuh schreef:
Milka eet het al haar hele leven zowat in het hooi.. Ze heeft er nog nooooit last van gehad.. Geld het echt voor ieder paard?? Want de moeder van mijn paard die eet het ook al haar hele leven en die is al 20 jaar en heeft nog steeds niks...



Ik denk toch echt dat het een ander kruid is.

Zo niet, dan zou ik 2 dingen doen:

-Een bloedonderzoek om te kijken of deze stof in haar systeem zit
-Doorgeven aan een DA. Wellicht kan jouw paard andere paarden helpen.

Toch denk ik dat het het eerste is.

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-04 01:02

Milkaatjuh schreef:
Je kunt het zo herkennen in het hooi. Het is dikker en groter en meestal zitten er nog bloemetjes aan.
Maar gedroogt fluitekruid en brandnetels ziet er ook zo uit geloof ik.


Er zaten bij ons geen bloemetjes aan, en als je niet weet welke plant het is, let je er ook niet op.
En geloof me, er zijn nog zat mensen die niet eens het benul hebben van het bestaan van deze plant en zijn invloed

Margee

Berichten: 5710
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 08:38

Op "Western" staat er ook een hele discussie over.

DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 08:53


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 11:48

Nou Tyrza, klopt als een bus. Woon dus in brabant en het is hier vergeven van die rotplanten. Elke berm, elk stukje niemansland staat er vol mee.

Bij ons dus natuurgebied en stukjes niemansland tussen de weilanden van de boeren staan er vol mee. Dit mag dus nooit gemaaid worden, staat zo mooi die natuur!!

Heb van barre armoe mijn hooi in Zuid Holland gehaald. Moest nog hebben en zag onze weilanden vol ermee staan, dus durfde de nieuwe oogst niet af te wachten. Maar hoe zou dit volgend jaar zijn? Onze kneuterboertjes die ook van de hooioogst leven en niet mogen spuiten, hoe moet dat verder?

De boeren klagen over deze ware plaag, maar er wordt niets gedaan. Volgend jaar dus zeker geen hooi uit brabant of van een wei dat flink is gespoten.

CounTree

Berichten: 3921
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: simonshaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 21:09

In 1999 is een hengst van familie vergiftigd door dit kruid en tevens onze merrie. Met onze merrie viel het mee t.o.v. de hengst. De verschijnselen die opvielen m.n. bij de hengst waren de grijs-achtige kleur van de ogen, loomheid/suf en dikkere benen alle vier. Bij de merrie was alleen de grijze gloed in de ogen te zien, maar dan moest je wel heel goed kijken! De veearts had direct door waardoor het kwam (wat een topvent!). Direct zijn de paarden naar een wei verplaatst waar dit plantje niet bleek te groeien. De hengst werd binnen enkele dagen naar Utrecht gebracht. Alle delen van zijn lichaam welke wit waren in dit geval behoorlijk wat "5" witte benen waarvan 4 tot bijna knie hoogte en druipkol en sneb waren binnen no time "verbrand". Bij aankomst in Utrecht viel hij bijna om, zo slecht ging het met hem. Ze gaven hem slechts 10% kans. Hij heeft daar 2 weken gestaan en zijn benen werden o.a. ingespoten met levertraan om de boel "soepel" te houden. Het waren een soort vochtblaren oftewel zeer "verbrand" (maar dan niet door de zon maar van binnenuit door het gif). Deze knapten uiteindelijk open...zeer pijnlijk...dikke vellen lieten los...echt smerig om te zien.
In de tussentijd hebben we onze merrie op stal gezet, ze was duidelijk uit haar doen en "suf". We hebben de stal geblindeerd op aanraden van iemand die dit reeds had meegemaakt bij haar paard. "ze krijgen migraine van licht en herrie". De hengst stond in Utrecht ook in een donkere stal. 3 maanden lang hebben de paarden uiteindelijk bij ons in een geblindeerde stal gestaan, tussen zonsondergang en zonsopgang hebben we de paarden weidegang gegeven. Het veulen van de merrie was ook licht aangetast (door het drinken van de melk). Alle paarden hebben het wonder boven wonder overleeft!!
Sindsdien trekken we het plantje uit de weilanden en sinds we dat doen hebben onze paarden ook veel minder last van mok!

Ik wens je danook heel veel sterkte toe met je paardje!!

TK homozygoot zwarte volb arab hengst van 2018: uit onze zwarte volbloed arabier Bas Almost June
en EA Jameel!!!
Ter dekking homozygoot zwarte slipped overo Paint Horse https://www.facebook.com/countreeranch/


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: callass, Clmr, kimmetje26, Leukertje, Poekkie, SentiBot en 45 bezoekers