Morgen bloedonderzoek: sloom, geel tandvlees, veel plassen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
man73
Berichten: 80
Geregistreerd: 27-04-10
Woonplaats: Utrecht

Morgen bloedonderzoek: sloom, geel tandvlees, veel plassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-11 21:32

Hoi, mijn anglo arabier van 23 is sinds een paar dagen erg sloom en het viel me op dat hij 2 x na het rijden heel nodig moest plassen. Hij is al 4 weken met rijden heel stijf maar ik weet niet of dit er iets mee te maken had. Een manueel therapeut heeft hem recht gezet dus dit kan ook daardoor komen. Vandaag schrok ik omdat zijn tandvlees geel is (het wit van zijn ogen ook), dat heeft hij altijd al maar nu erger. Hij heeft geen koorts/verhoging. Ik heb vandaag de DA erbij hehaald maar omdat het vandaag zondag is wordt er morgen bloed afgenomen om te testen. Heeft iemand al een idee? Ik heb al iets gelezen over leverbot of over st janskruid of hooi wat niet goed is, iemand op stal noemde ook de mogelijkheid van een tekenbeet (heb geen teek gezien). Heeft iemand dit meegemaakt of herkent hij de symptomen?


Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 21:50

Geel tandvlees duid in elk geval op een leverprobleem. Waar dat probleem vandaan komt, is zo niet te zeggen, dat zal het bloedonderzoek uit moeten wijzen.
Heel stijf na het rijden is niet vreemd met leverproblemen, het lichaam neemt namelijk minder voedingstoffen, waaronder eiwit, op.

Een tekenbeet kan inderdaad de oorzaak zijn van leverproblemen, en dan hoef je die kleine teek op zo'n grot paardenlijf niet gezien te hebben. Paarden, honden, mensen enz. die lyme krijgen, worden eerst algemeen ziek met koorts. Het ene paard word zieker dan de andere, en je hoeft het niet altijd op te merken.

Ik ben een beetje zot van mijn Od <3

De liefste en stoerste zus ter wereld? Die heb ik 8-)

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 21:59

ja inderdaad een leverprobleem.
Mijn merrie heeft leverbot gehad maar kreeg er geen geel tandvlees van.
Ook haar ogen bleven normaal.
Als het wit van zijn ogen altijd al gelig is dan denk ik dat dit al langer aan de gang is.

Ik heb zelf een leverprobleem gehad.....die raakte verstopt door mijn gal die er allang uit had moeten zijn.
Ik werd ook helemaal geel, leek wel een kanarie :')
Werd met spoed opgenomen en geopereerd, ze ernstig was het schijnbaar wel.
Gek genoeg was ik er ook niet ziek van, misschien wat moe maar geen pijn, geen koorts, nergens last van eigenlijk.

dus ja.....dat zou kunnen.
Waardoor dat dan komt zou inderdaad in het bloedonderzoek naar voren moeten komen.
Daar zijn zo wel 1001 dingen voor op te noemen.

\Ik kan me wel voorstellen dat je de zenuwen hebt nu :(:)

Airborn

Berichten: 2814
Geregistreerd: 04-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 22:03

gele slijmvliezen hoeft niet persee een lever probleem zijn. Het kan ook zijn dat om eenofandere reden teveel rode bloedcellen afsterven, waardoor de lever de resten niet snel genoeg kan verwerken. In dat geval krijg je ook gele slijmvliezen, alleen zijn ze dan vaak ook bleek (licht) terwijl ze bij veel lever problemen gewoon roze zouden zijn zonder de gele kleur.
Daarnaast is het niet altijd zo dat als je gele slijmvliezen ziet doordat de lever niet goed functioneerd, dat het primaire probleem ook echt bij de lever zit.

Punt van dit hele verhaal: je kan van dit verhaal niet zeggen wat er mis is. Er zijn echt heel veel ziektes waar deze symptomen bij kunnen passen.
Zonder de bloeduitslagen, een lichamelijk onderzoek en de verdere geschiedenis van het paard valt hier echt niets van te zeggen.
Ik denk dat dit dan ook een probleem is waarbij verhalen hier op bokt je niet veel verder gaan kunnen helpen. Simpelweg omdat dit soort symptomen dusdanig ingewikkelt en ernstig en veel voorkomend zijn dat je al snel horror verhalen krijgt of juist verhalen van "valt wel mee, gewoon even dit poedertje geven". Daar heb je als echte informatie niets aan, en omdat je niet weet wat er is, is het onmogelijk om hieruit een beeld te krijgen van het verloop van de ziekte van je paard en de ernst van de ziekte.

Ik wil je iig heel veel sterkte wensen en ik hoop dat het een te behandelen probleem is.

Veterinary Educational Training: Theorie lessen voor jong en oud over de basis van het paard, Natural Balance hoefbekappen en locomotie diagnostiek.

classic_life

Berichten: 2142
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: North Dandalup, Western Australia

Re: Morgen bloedonderzoek: sloom, geel tandvlees, veel plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 05:24

Waar is het paard gehuisvest? Wel eens aan te veel zand in de darmen gedacht?

If you give a horse all that they need, they will give you all that they got

Mijn advontuur naar de Mongol Derby!

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 06:46

succes vandaag, ik hoop dat je snel antwoord hebt

man73
Berichten: 80
Geregistreerd: 27-04-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Morgen bloedonderzoek: sloom, geel tandvlees, veel plassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-11 07:22

Dank jullie voor de reacties. Ik ga zo naar stal om bloed te laten prikken.

fredau
Berichten: 24
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 14:39

Vergeet niet dat ze op ziekte van Lyme moeten prikken.

Bij mijn paard is het vorige week geconstateerd.
Mijn paard staakte elke keer met de wedstrijden. Niet dwars, maar volledig in zichzelf gekeerd en niet meer reageren op mijn been.
Ze is in het begin als ik rijd heel traag en stijf en kreupelt soms de eerste paar rondjes.
Ook viel mij op dat ze meer ligt in de stal dan anders.

Ik ben niet bij de DA geweest, maar bij een 1 of andere "indiaan" (zo noemen ze hem daar in de buurt)
Ik heb een één of ander wortelgoedje meegekregen en ze moest zemelen eten.
Zaterdag moet ik er weer heen.
Gister had ik het idee dat ze weer een beetje opknapt...
Ben benieuwd zaterdag.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Morgen bloedonderzoek: sloom, geel tandvlees, veel plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 14:40

hoop dat t goed is gegaan
heb je al een (voorlopige) uitslag?

Smotz

Berichten: 664
Geregistreerd: 02-07-04

Re: Morgen bloedonderzoek: sloom, geel tandvlees, veel plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 14:43

Hoi Manon! En, heb je de uitslag al, je zou vandaag deels de resultaten krijgen?
Grtjs Marjolein

Info over rijden op de Utrechtse Heuvelrug: http://www.paardrijdeninutrecht.nl

man73
Berichten: 80
Geregistreerd: 27-04-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Morgen bloedonderzoek: sloom, geel tandvlees, veel plassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-11 15:29

Ik heb nog geen uitslag. Ik hoor het waarschijnlijk morgen. Ze dacht idd aan lyme, of aan te veel eikels. Ik kreeg ook de bloeduitslag van 5 jaar geleden, wat ook afwijkend was.

Hee Marjolein! Hoe heette dat kruid dat je een tijdje gebruikt had?

Smotz

Berichten: 664
Geregistreerd: 02-07-04

Re: Morgen bloedonderzoek: sloom, geel tandvlees, veel plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:06

Mariadistel, gedroogd.
Heb het 3/4jaar gevoerd, kosten waren iets van 45euro dus valt mee.

En de Sensipharm Feelings Control gevoerd, dat wel 60 euro per pot, voor de rode bloedcellen/ bloedarmoede en leverondersteuning.
Ging bij mij om de GGT waarde vd lever die door de JKK waarschijnlijk omhoog was gegaan, de andere waarden als AST/Bilirubin/GLDH waren binnen de perken.
Maar dus nog wachten op de waarden, dan krijg je hopelijk ook een duidelijker beeld.

Tja, Lyme kan altijd, maar zo plots?
Spreek je nog!

Info over rijden op de Utrechtse Heuvelrug: http://www.paardrijdeninutrecht.nl

man73
Berichten: 80
Geregistreerd: 27-04-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-11 07:42

Ik heb de uitslag, alles goed (lever, gal, nieren) behalve bilirubine, dat is het stofje dat het tandvleed geel maakt. Dit hoort afgebroken te worden in het bloed en dan uitgeplast te worden maar dat gebeurt dus niet. Ik heb 5 jaar geleden ook bloedonderzoek gedaan en daar kwam hetzelfde uit, alleen is de bilirubine ten opzichte van toen verder verhoogd. Het kan een erfelijke (verder onschuldige) ziekte zijn (syndroom van Gilbert) maar er kan toch een ontsteking in de lever zitten maar de DA vond dat onwaarschijnlijk omdat de andere leverwaarden goed zijn en hij geen koorts had. Ik moet het in de gaten houden en zorgen dat hij geen eikels binnenkrijgt (lastig met eikenbomen langs de wei). Maar hij is sinds zondag weer een stuk fitter dus ik ben behoorlijk opgelucht!

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:09

nou...fijn...gelukkig maar

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Morgen bloedonderzoek: sloom, geel tandvlees, veel plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:17

Maaf heeft dat stofje, en dus gele tandvlees, ook te maken met de sloomheid en overmatig urineren?
gelukkig is ie nu weer fit maar persoonlijk zou ik er niet helemaal gerust
op zijn als ie deze symptomen vaker vertoont.
hoop overigens hard voor je dat het hierbij blijft!
fijn iig dat de uitslag positief is +:)+

Casarell

Berichten: 9601
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:25

OK.. ik heb even eea voor je opgezocht..

Citaat:
Bilirubine is een gele stof die voornamelijk vrijkomt bij afbraak van oude rode bloedcellen. Bilirubine is het afbraakproduct van hemoglobine, de rode bloedkleurstof. Bilirubine is giftig voor het lichaam, wordt uitgescheiden via de gal en verlaat op deze wijze via de uitwerpselen het lichaam.


Citaat:
Hemoglobine is een eiwit dat in het bloed van de mens en veel andere dieren voorkomt. Rode bloedcellen zijn vrijwel geheel gevuld met dit eiwit. Het geeft aan bloed de rode kleur. In de rode bloedcellen is hemoglobine verantwoordelijk voor het transport van zuurstof (O2) en koolstofdioxide (CO2) door het bloed.


Dus... als je te weinig rode bloedcellen hebt in het bloed, heb je ook minder stofwisseling van en naar de spieren.
Stijfheid kan dus zeker hier vandaan komen.. :j

Verder vind ik het dus niet zo onschuldig, de lever moet deze stof uit het lichaam werken.
Dit gebeurd dus niet (genoeg).
Ik zou met je DA even overleggen of je wat kan geven om de leverfuctie te ondersteunen.. :o

Airborn

Berichten: 2814
Geregistreerd: 04-11-06

Re: Morgen bloedonderzoek: sloom, geel tandvlees, veel plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:18

Casarell, kan ook zijn dat de lever het wel goed doet, maar dat er gewoon teveel bilirubine word aangemaakt (teveel rode bloed cellen stuk dus) Overigens word bilirubine weer omgezet in een ander stofje wat minder schadelijk is.

Veterinary Educational Training: Theorie lessen voor jong en oud over de basis van het paard, Natural Balance hoefbekappen en locomotie diagnostiek.

Casarell

Berichten: 9601
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Morgen bloedonderzoek: sloom, geel tandvlees, veel plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:24

Dat kan, alleen zou ik me toch sterk afvragen hoe het komt dat er zoveel rode bloedcellen kapot gaan..
In dat geval zou ik wellicht vragen naar een supplement om de hemoglobine omhoog te krikken, om de juiste stofwisseling weer op peil te krijgen.

Airborn

Berichten: 2814
Geregistreerd: 04-11-06

Re: Morgen bloedonderzoek: sloom, geel tandvlees, veel plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:37

Hmm, TS, dat rechtzetten is dat gebeurt vlak voordat hij sloom werd? Daar kunnen ze namelijk goed spierpijn van krijgen, wat het slome en plassen kan verklaren.

Casarell, ik zou willen weten waarom het gebeurd idd, en niet beginnen met een supplement want dan vind je de oorzaak mogelijk helemaal niet meer.
Maar als alle bloedwaardes naast bilirubine goed zijn, vallen de meeste lever problemen al af. Wat dan overblijft zijn syndromen, of oude leverschade die niet actief meer is, maar wel de leverfunctie wat beperkt. En als je daar achter wil gaan komen ben je vele onderzoeken verder (echo en biopt voornamelijk, aangezien paard niet onder de MRI scan kan)

Veterinary Educational Training: Theorie lessen voor jong en oud over de basis van het paard, Natural Balance hoefbekappen en locomotie diagnostiek.

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 21:50

Bij mijn paard werd uit het eerste bloedonderzoek ook leverproblemen uitgesloten als oorzaak van alle ellende. 5 Weken later heb ik, voor de zekerheid, weer laten testen, en konden ze aan de waardes aflezen dat mijn paard aan het genezen was van een leverprobleem. Waarom dat bij het eerste bloedonderzoek niet naar voren is gekomen, zal naar alle waarschijnlijkheid, altijd een raadsel blijven. Maar feit is dat mijn paard al een hele tijd best goed aan het opknappen was, maar ik dat laatste zetje miste. Nu krijgt hij een medicijn om zijn leverwerking te stimuleren, en hij ziet er nu echt enorm goed uit.

In dit geval zou ik ook willen weten waarom de waarde van de bilirubine zo hoog is.

Ik ben een beetje zot van mijn Od <3

De liefste en stoerste zus ter wereld? Die heb ik 8-)

man73
Berichten: 80
Geregistreerd: 27-04-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Morgen bloedonderzoek: sloom, geel tandvlees, veel plassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-11 08:03

Hij is nu weer gewoon de oude, en het kan dus een erfelijke ziekte zijn (syndroom van Gilbert) wat onschuldig is. Alle andere waarden waren goed, zijn lever is verder dus ok. Als er iets met zijn lever zou zijn zou hij ook verhoging hebben, wat hij niet heeft. Het kan ook een combi zijn van altijd dus al te hoge bilirubine en nu ineens heel veel eikels gegeten hebben. Ik ga over 4 weken het bloedonderzoek herhalen om te kijken hoe het er dan uitziet.
Volgens mij is bilirubine trouwens niet giftig want dat syndroom van Gilbert is een onschuldige aandoening wat ook bij mensen voorkomt waarbij de bilirubine dus ook in het lijf blijft.
Zijn nieren zijn gewoon goed en zijn gal ook dus dat plassen was iets geks.

man73
Berichten: 80
Geregistreerd: 27-04-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Morgen bloedonderzoek: sloom, geel tandvlees, veel plassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-11 10:59

Oh en airborn je hebt gelijk, vrijdagavond is hij ""rechtgezet" en zaterdag en zondag was hij sloom. Dus dat kan ook daar mee te maken hebben gehad, dank voor deze opmerking!

Inoterry: wat krijgt jouw paard voor ondersteuning van de lever?

Airborn

Berichten: 2814
Geregistreerd: 04-11-06

Re: Morgen bloedonderzoek: sloom, geel tandvlees, veel plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:32

TS, dat zou het plassen ook kunnen verklaren. Bij het herstellen van spierpijn komen afvalstoffen vrij, die worden afgevoert via de urine.

Veterinary Educational Training: Theorie lessen voor jong en oud over de basis van het paard, Natural Balance hoefbekappen en locomotie diagnostiek.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CarolinePro2, Facebook, Lui_, Majestic-12, tengeltje11 en 31 bezoekers