stalbenen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-01 14:44

toen ik gisteren bij mijn pony waren haar voorbenen iets dik maar niet warm. Tijdens het rijden liep ze niet kreupel en na een paar rondjes draf aan de lange teugel waren haar benen ook weer normaal.
Ik heb haar dus rustig verder gereden, lang uitgestap en daarna nog 5 minuten afgespoten.
Toen ik vannochtend op stal kwam zag ik dat haar benen weer iets dik waren (weer alleen de voorbenen en niet heel erg dik, het was bijna niet te zien, was ook niet warm).
Maandag had ze een rustdag omdat ik zondag een lange rit had gemaakt. Ze heeft op maandag wel buiten gestaan (van half 10 tot 5 uur zolang staat ze iedere dag buiten) en ik heb nog met haar gestapt.
Heeft mijn pony nu last van stalbenen? En weet iemand wat ik daar het best tegen kan doen?
Ik heb zaterdag een springles kan ik daar wel heen of kan ik die les beter uitstellen?

17 mensen vinden dit leuk


Levita

Berichten: 1413
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 16:07

Heeft mijn paard soms ook wel eens last van. Vooral met extreme weer wisselingen. Ik pak haar benen dan in met koelingsgel. En dan is het vrij snel over. Ook komt ze in de stapmolen.

Dees

Berichten: 18900
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 10:30

Mijn vierjarige paard heeft soms stalbenen.... maar dat is eigenlijk altijd te wijten aan net weer wat teveel voer. Moet ik enorm om denken. Maar die benen vertellen me dus ook wanneer ik het wel goed doe.

Stalbenen kunnen niet veel kwaad (tenzij oorzaak voer, dan meot je ze dus wel als signaal zien). Stalbenen horen bij een ouder paard, dan is het geen probleem slechts ouderdom. Bij een jonger paard (zoals de mijne) moet je zien te achterhalen wat de oorzaak is en dat aanpassen. Bij een jonger paard is het vrijwel altijd een teken dat er iets niet helemaal goed gaat, hetzij voer, hetzij arbeid....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 11:40

Mijn 3-jarige heeft er soms ook wel eens last van en het is net als Dees zegt; weer net wat te veel gevoerd of iets te hard gewerkt. Ik moet met hem ook enorm oppassen, maar zijn benen zijn wel een goede graadmeter. Als ik hem enkele uren in de wei laat grazen en 's avonds iets teveel kuilgras bij voer dan heeft hij de volgende ochtend dikke benen. Nu weet ik dus dat ik dan de hoeveelheid kuil moet halveren na weidegang en dan is er ook niets aan de hand! Hij komt er ook elke dag uit, liefst 2 keer per dag. Beweging heeft wel een positieve invloed op stalbenen. Verder kan het inderdaad niet zoveel kwaad als het zo nu en dan eens voorkomt en bij oudere paarden doe je er niet zoveel meer aan.

Groetjes Knipoog

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-01 14:45

heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik heb mijn pony gisteren rustig gereden en daarna ong. 10 minuten afgespoten. Heb haar benen ook nog ingemasseerd met cooling gel. Ben heel erg benieuwd hoe het vandaag is.
Ik denk niet dat het aan het voer heeft gelegen (heb haar niets anders gevoerd dan normaal) eerder dat ik iets te veel heb gereden Schijnheilig

17 mensen vinden dit leuk

jen

Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 21:28

ze kunnen ook al reageren op een nieuwe lading stro.
nieuw of teveel hooi.
en idd teveel aan eiwitten.
let goed op wat je voert.
toedeledoki
gillian

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 17:25

stalbandages kunnen ook wel helpen *LOL*

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 17:49

Nadeel van stalbandages is dat je het dan onderdrukt en dus geen indicatie meer hebt hoe dik ze eigenlijk zijn!

_________________
Het is niet het paard wat vastzit, maar de ruiter die niet loslaat..

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Nikit op 2001-11-06 16:46 ]</font>

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-01 22:41

na een paar dagen iets rustiger rijden en daarna lang afspuiten gaat het stukken beter. Je ziet er bijna nix van !! Blijf natuurlijk wel goed opletten.
Nog heel erg bedankt voor jullie reactie, ik zal goed op letten wat ze eet en haar geen kuilgras gaan voeren ( dat deed ik nooit, maar het is nieuw op onze pensionstal Verward )

17 mensen vinden dit leuk


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Babootje, BeFunny, Besje, carika, ComscoreBot, Danseresje, ellen05, fotolijstje, Loe_Loe, RenateHidden, Rije, santaju, Speirs, Symke en 78 bezoekers