Oudje liet zich gister vallen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Oudje liet zich gister vallen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-04 09:18

Stond gister mijn oudje Zorro te poetsen en in ene zakt hij door zijn voorbenen en valt. Schrok mij kapot. Is dit gewoon lompigheid (bijvoorbeeld in slaap kukelen) of zal er meer aan de hand zijn?
Hij heeft dit van de winter ook een keer bij de hoefsmid gedaan toen was ik er niet bij.


Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 09:51

Gezien de toch wel zeer hoge leeftijd van Zorro, denk ik eerder dat hij uitval verschijnselen begint te krijgen. Vraag advies aan je VA, want ik denk dat Zorro 's rikketik (hart) op begint te raken, waardoor zuurstof gebrek in de hersenen onstaat met de door jouw genoemde gevolgen.
Zorro heeft een druk en werkzaam leven achter de rug en heeft nu een leeftijd die de meeste nog niet voor de helft halen. Nadeel is wel dat sommige onderdelen (oa zijn hart) nu echt "op" kunnen zijn.
Sterkte.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 09:56

Heeft hij last van Cushing?

Mijn pony had ook cushing en viel een keer spontaan om. Ogen wegdraaiend en al. Schijnt erbij te horen bij de ziekte.

magic_lover

Berichten: 15571
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 11:56

iel lijk me echt nie tleuk op mee te make dat je paard zo ineens door de knieen zakt Scheve mond

Ivana (Atleet x Renovo), Z1 - Drachtig van Dante U.S
Zensation (v.Scandic), Z2+2 - *Verkocht* Whitney (v.Gribaldi), *Verkocht*
"Hoe meer kwaliteit het paard heeft, hoe meer kwaliteit hij van de ruiter eist."

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 16:37

Paarden slapen meestal staand, dus denk niet dat dit hier een reactie van is. Net als Kitten verwacht je dan eerder dat het met uitvalverschijnselen te maken heeft. Mijn eerste paard was 23 (altijd hard gewerkt vroeger) en die hebben ze toen ook een keer gevonden terwijl hij raar lag. Als je hem overeind had, begon hij te zwalken. De dierenarts is er toen bijgeweest en gaf aan dat zijn hart bijna niet meer werkte.

anhiza

Berichten: 291
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Kruisland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 17:28

heb eens zo'n verhaal op FW gelezen over 1 van die meiden die dat ook met haar fjord had!
Schrok zich ook helemaal uit de naad.
Bij haar was het door het poetsen gekomen........paard scheen zich zo heerlijk te ontspannen dat ze er gewoon ''slap'' van werdt!
Maar als je het niet vertrouwd kan je natuurlijk altijd de DA bellen/leten komen,hoor!

Hilde: Tunar x Daisy 13-05-1987

Cindie: Rubus B X Zepp
Evalina:Nando x Ahoy

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 17:53

ik kende ook een oude pony die voortdurend door zijn achterbenen zakt,
ik denk dat het wel met de leeftijd te maken heeft.
maar als het erger word zou ik tog maar de DA waarschuwen

Teamspirit... Je bent een toppertje!

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:30

Gouda, weer schrikken! Vreemd eigenlijk dat hij zo maar valt. Wat ik wel eens zag bij onze twee oudjes (die inmiddels zijn ingeslapen), was dat ze soms helemaal plat in het weiland lagen, maar als je ze dan riep stonden ze (met tegenzin) weer op.
Ik zou advies aan de DA vragen en het goed in de gaten houden. Sterkte.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-04 08:36

Tyrza schreef:
Heeft hij last van Cushing?

Mijn pony had ook cushing en viel een keer spontaan om. Ogen wegdraaiend en al. Schijnt erbij te horen bij de ziekte.

Volgens mij heeft hij geen Cushing voor zover ik weet. Hij heeft nog een gladde vacht. Wegdraaien met de ogen deed hij ook denk ook van de schrik. Tijdje terug is hij op de spuitplaats ook gevallen toen hij achter mij aan eraf liep. Zag niet wat er gebeurde dus misschien gleed hij wel gewoon uit want het kan er glad zijn. Toen gaf hij het ook even op hij liet zijn hoofd liggen en keek heel leeg. Gelukkig stond hij zelf weer op want dat vind ik wel een vereiste.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-04 08:38

Kitten schreef:
Gezien de toch wel zeer hoge leeftijd van Zorro, denk ik eerder dat hij uitval verschijnselen begint te krijgen. Vraag advies aan je VA, want ik denk dat Zorro 's rikketik (hart) op begint te raken, waardoor zuurstof gebrek in de hersenen onstaat met de door jouw genoemde gevolgen.
Zorro heeft een druk en werkzaam leven achter de rug en heeft nu een leeftijd die de meeste nog niet voor de helft halen. Nadeel is wel dat sommige onderdelen (oa zijn hart) nu echt "op" kunnen zijn.
Sterkte.

De laatste keer dat de da erbij was voor maandagsziekte zij hij wel dat hij een ruis had. Misschien als er binnenkort een da langs komt dat ik voor de zekerheid wel even laat luisteren. Maar als het weer gebeurd natuurlijk meteen vind het toch wel eng. Voor de rest ziet hij er heel goed uit en rent lekker met zijn clubje in het weiland.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-04 08:40

TeamSpirit schreef:
ik kende ook een oude pony die voortdurend door zijn achterbenen zakt,
ik denk dat het wel met de leeftijd te maken heeft.
maar als het erger word zou ik tog maar de DA waarschuwen

Zorro heeft wel een zwakke achterhand en heeft sommige tijden last met overeind komen. Vooral in de winter dan moet hij meerdere malen opveren om overeind te komen. Nu doet hij het eigenlijk net goed nu hij weer sinds eind april op het land loopt Verdrietig

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 08:46

Als ik jou was belde ik de DA direct. Dit zijn nu 2 van die aanvallen in korte tijd. Ik weet natuurlijk ook niet of er nog iets te behandelen valt, maar gezien dat het nu zo snel op elkaar komt, loop je mijns inziens het risico, dat hij dadelijk niet meer overeind komt, maar dood blijft.........

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 08:50

Sorry, ik heb het niet helemaal goed gelezen zie ik, maar dat neemt niet weg dat mijn waarschuwing onverminderd van kracht blijft.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-04 08:52

De vorige keer kon ik niet zien of het echt zo'n aanval was. Hij lag nogal rot met zijn achterbenen achter een muurtje en zijn hoofd naar beneden de andere kant op achter een ander muurtje. Het gebeurde achter mij en er vallen er wel vaker paarden omdat er rubber matten liggen. Ik houd hem de komende week goed in de gaten en ga veel met hem lopen.

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 10:11

Ze raken op een gegeven moment gewoon op. Wij hadden ook zo een paardje op stal. Die wilde op een gegeven moment niet meer opstaan na zo een val. Denk idd dat het uitvallingsverschijnselen zijn.
Wat het advies van Kitten betreft. Natuurlijk kun je de da erbij halen en hem helemaal door de molen heen halen. Maar wat heeft het voor zin? Als ze op zijn gaan ze toch.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cjuan, ComscoreBot, nien81, Sterrendief en 36 bezoekers