slijmbeursontsteking?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
omax
Berichten: 85
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: heiloo

slijmbeursontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-04 22:04

me paard heeft een ontsteking in z'n slijmbeurzen, de DA zegt dat het misschien chronisch is.heeft iemand hier ervaring mee?hij staat nu al weer 5 wkn op rust,speciaal beslag en heeft ontstekingsremmers gehad maar er zit nog geen verbetering in.


BelleFleur

Berichten: 1854
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 22:07

Hallo,


enig idee hoe die ontsteking er gekomen is? Overbelast ofzo? Zijn er al verdere proeven gedaan (buigproef enzo)?
Ontstekingsremmers zouden normaal moeten helpen, hoewel slijmbeurzen (dit zijn gladde structuren die rond een pees zitten om een beetje tegen de omgeving te beschermen) vaak moeilijk te genezen zijn. 't Kan ook zijn dat het begonnen is als een slijmbeursontsteking, maar nu al over is gegaan op de pezen (pas op, ik wil je niet bang maken, dit is niet altijd zo, maar je moet natuurlijk wel aan alles denken he ...)

omax
Berichten: 85
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-04 22:20

hij liep niet goed (voor de zoveelste keer)en toen zijn we naar de kliniek in emmeloord geweest en met de buigproef was ie goed hij is alleen kreupel op de volte op het harde.rontgen is ok en ZIjn pezen zijn ook bekeken dat ziet er allemaal goed uit.alleen bij verdoving in de slijmbeurs ging ie beter lopen.Als hij goed is spring en cross ik er ook mee dus het zou een overbelasting kunnen zijn, maar daar kon de da ook weinig van zeggen.

BelleFleur

Berichten: 1854
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 22:40

Hey,

tja, als je al die testen al hebt laten doen weet ik het ook niet zo goed... Ik weet er voorlopig nog niet zo veel van he...
Veel rust geven, maar ja, 5 weken is best al lang he... Mijn paard heeft ook een tijd mank gestaan, maar dat was een peesprobleem en dat is na een tijdje overgegaan (met ontstekingsremmers he)...

Misschien weet iemand anders het wel...

Succes !!!

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 22:51

Onze Magic heeft ook slijmbeursontsteking gehad en helaas het komt regelmatig terug als we iets te veel doen.
Ik weet niet wat je met je paardje doet maar springen is dan echt verleden tijd.


Mijn lijfspreuk:
Als ik iets doe, dan doe ik het goed, anders begin ik er niet aan !

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 22:58

ik heb zélf chronische slijmbeursontsteking op mijn heupen
dit is erg lastig, want ik heb er vooral last van als ik veel paardrijof een andere sport te vaak beoefen ... Tong uitsteken
de pezen en banden die over mijn heup heenlopen , blijven vaak achter die ontstoken slijmbeurs hangen , waardoor het net lijkt of mijn heup op slot schiet
vreselijk pijn doet dat
en helaas niets aan te doen ....
ik moet de dingen waar het erger van word zoveel mogelijk vermijden
laat het nou net zo zijn dat dat mijn 2 grootste hobby's zijn ....

dus ik vrees dat het voor jou paard ook geld , dat cross waarschijnlijk te zwaar voor hem is ..
sommige paarden hebben een wat zwakker gestel
je kunt proberen m 3 maanden de wei op te gooien, en daarna aangepaste sterkmakende training op m toe te passen ...?
maar dit uiteraard in overleg met dierenarts

omax
Berichten: 85
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 09:22

ja ik ga er al vanuit dat crossen/springen er niet meer inzit, maar hoop dat ie nog wel een dressuurproef aankan.ik moet nu nog 5wkn stappen van de da en dan weer terug.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 11:01

ik zou zowiezo de rusttijd die de veearts aangeeft, verdubbelen !
mijn paard had een lichte peesblessure, ik deed precies wat de veearts had gezegt, en hoppa , na een paar weken was ie weer lichtjes kreupel Boos!
toen heb ik m een maand of 5 in het land gegooid, en regelmatig op het harde gestapt, nooit is ie meer kreupel geweest!!
ook niet na een zware cross
dus neem gewoon het zekere voor het onzekere en zet m gewoon langer stil als dat word aanbevolen!
dressuur moet idd wel kunnen , maar cross is denk ik wel verleden tijd...

omax
Berichten: 85
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 12:15

daar zit wel wat in maar het probleem is dat ie steeds drukker wordt als ie buitenstaat (hij staat al appart op een klein stukje)en dan gaat rennen en bokken,wat het allemaal ook niet beter maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 12:23

Een peesblessure is iets anders Crossmonster. Bij een slijmbeursontsteking zou ik toch actief revalideren.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 12:27

ik heb dan wel geen ervaring met slijmbeursontsteking bij paarden ,
beweging kan idd zowiezo geen kwaad
maar ik merk bij mezelf wel dat als ikteveel doe, ook al rijd ik geen paard, ik er toch last van kan krijgen ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 12:34

crossmonster schreef:
ik heb dan wel geen ervaring met slijmbeursontsteking bij paarden ,
beweging kan idd zowiezo geen kwaad
maar ik merk bij mezelf wel dat als ikteveel doe, ook al rijd ik geen paard, ik er toch last van kan krijgen ...


Stappen aan de hand of onder het zadel op de harde grond bevorderd de botten wel. Dus daarom actief revalideren.

TE is nooit goed he Haha!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 12:41

nee hehe maar dat zei ik ook in mijn verhaal, stappen op het harde Knipoog

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 19:48

ik weet (van kennisen gehoord) dat ze ook een paardje hebben gehad met slijmbeursontsteking. Die heeft toen zeker 3 maanden op rust moeten staan. en daarnaast is er inderdaad nog een kans dat het chronisch is/wordt.. is in elk geval niet zo best als je paardje het heeft. verder weet ik er eigenlijk ook maar weinig vanaf. succes ermee in elk geval!

Profiel weer up to date!

...::: Zeeuwentopic :::...

omax
Berichten: 85
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 22:00

de da had eerst gezegt dat ik onder het zadel mocht stappen en dat ie gewoon buiten mag staan, want anders wordt ie alleen maar drukker.
nu had ik de da weer gesproken en gezegt dat ie toch wel druk was met buitenstaan en die adviseerde om heel rustig aan kleine stukjes te draven , omdat dit beter is dan ald dat gebok en geren.dus nu maar afwachten....k heb vandaag gewoon buitengestapt en rechtuit een beetje rustig gedraaft.

O'max dressuur L2 +7 springen B+14 SGW L+12

Rodin dressuur L1+13 springen B+24 sgw L+13

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 17:44

Mijn paard heeft het ook, in de hoef voor het HK.

Oorzaak: overbelasting door verkeerd rijden.

Ik heb er toen voor 1500 gulden aan gespandeert met inspuiten , speciaal beslag en medicijnen. Exc de foto's die 2 jaar eerder waren gemaakt(500 gulden).

Niks hielp, uiteindelijk terecht gekomen bij Antoine de Bodt die dus die scheefheid constateerde.
Ik heb een paar lessen bij hem gevolg en met succes.
Hij heeft 2 jaar goed gelopen.

Nu staat ie weer, ben net klaar met 10 dagen ontstekingsremmers/pijnstillers.
Nu is de ooraak waarschijnlijk het vallen bij een hindernis of misschien toch weer langzaam aan scheef geworden.
Alhoewel ik het nu niet zo positief inzie als 2 jaar gelden ga ik toch in juli weer een les bij Antoine de Bodt volgen in de hoop dat het weer beter wordt.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

omax
Berichten: 85
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 19:22

ja wij hebben nu ook al speciaal beslag enzo geprobeerd en een heleboel da-kosten. maar ik zie het niet beter worden, eigenlijk alleen maar erger ook al staat ie op rust.

O'max dressuur L2 +7 springen B+14 SGW L+12

Rodin dressuur L1+13 springen B+24 sgw L+13

elisesmokey
Berichten: 5
Geregistreerd: 23-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 20:19

mijn pony heeft 3 jaar terug een slijmbeursontsteking voor het eerst gehad,toen kreeg ik van emmeloort het advies om te beginnen met 2 maal per dag te stappen 10 min en dan per week op te bouwen met 5 min,als ik bij 30min zat mocht ik 2keer 2minuten draven,en ik moest er voor zorgen dat hij na dit veel rust had en geen overgewicht.
nu 3 jaar later heeft hij het weer terug maar nu heeft hij het alweer 3 maanden,nu kreeg ik het advies om hem eerst voledige rust te geven 3 weken en hem metacam te geven elke dag voor 3 weken. en 2 maal per dag zijn schouder in te smeren met pretnisongel.
en dan over 4 weken het weer even aan te kijken hoe het gaat en het schema weer op te pakken.

is jammer als je pony/paard hier last van heeft want bij elke gekke beweging kan het weer terug komen en je bent iedere keer weer een maand of 3 bezig om weer zij conditie en herstel goed te krijgen.
mijn pony is nu 20 en heb nu het advies gekregen als hij beter is om niet meer met hem in de bak te rijden maar veel naar buiten op het harde te rijden rechte stukken(als het eerst maar zover is)want dan is hij weer beter.

succes en hoop dat jullie wat hebben aan mijn advies.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: annelot, bokker88, loowny, MarjanB, MerelV, Roderijs en 78 bezoekers