Wat doen tegen zachte hoeven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Wat doen tegen zachte hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-04 17:19

Mn paard heeft te zachte hoeven, daardoor gaan zn hoeven brokkelen en kan de smit zn ijzers niet goed vast slaan.
Toen we m 1,5 jaar geleden kregen had ie geen ijzers maar na 2 weken begonnen zn hoeven heel erg te brokkelen en werden zn hoeven veel te kort dus heeft ie ijzers gekregen. Zn hoeven bleven door brokkelen dus zijn er hoefvocht gaan smeren en biotine gaan geven. Dat heeft toen goed geholpen maar na een half jaar toen t winter werd zijn we eigenlijk weer met biotine gestopt. We zijn wel hoefvocht blijven smeren, en opzich ging t best goed, er brokkelde nog wel eens iets af maar niet zo erg meer. Maar sinds ie weer in de wei staat is t dus weer heel slecht. zn ijzers laten snel los, er breken stukken af, de smit is kwaad omdat er niks mee te beginnen valt en vind dat we m niet meer in de wei moeten zetten omdat zn hoeven te zacht worden door al t vocht.
We zijn dus gestopt met hoefvocht, we dachten dat we er goed aan deden maar schijnbaar dus niet.. Ik ben weer biotine gaan geven, maar dat duurt wel even voordat dat werkt. Binnen houden vind ik geen optie omdat ik weidegang t belangrijkste vind, maar ja zn hoeven moeten niet veel slechter worden.. Dus wat nu?

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 19:04

ik smeer zelf in de zomer 1 x in de twee weken met zeewier hoefsmeer..
werkt bij mij best goed. eerst goed nat maken en dan insmeren.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 12:55

Brokkelen gebeurt meestal bij te droge voeten volgens mij. Ik heb dit bij een paard ook een keer gehad en toen hielp het goed om: voeten eerst goed in het water te zetten, als dit niet kan, goed natspuiten. Daarna terwijl het nog nat is, insmeren met een mengsel van 2 delen zonnebloemolie en 1 deel azijn. Dit deed ik iedere dag en het knapte er goed van op.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-04 13:44

Nee zn hoeven zijn juist al te zacht en te vochtig.. Het is niet echt brokkelen, ik weet niet hoe ik t moet noemen, zn hoeven zijn gewoon heel poreus (schrijf je dat zo?). De smit kan zn ijzers heel moeilijk vast slaan omdat t te zacht is..

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 13:46

ja dit is echt een geval apart, niet zoals de meeste paardne, je moet zn hoeven ook es zien..
hmm tamaar kan de DA er niks speciaals voor geven ofzo??
want je veader wou hem voortaan liever 2 uur op het land zetten...
maar das weer zo sneu voor je poonie..

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-04 17:18

DANIenVLIEG schreef:
want je veader wou hem voortaan liever 2 uur op het land zetten...
maar das weer zo sneu voor je poonie..


Ja joh das onzin, in de winter waren zn hoeven bijna net zo slecht. Gelukkig luistert mn vader wel naar me Tong uitsteken Zn hoeven groeien snel dus gelukkig kunnen de gaten om de 8 weken bijgevijld worden. We gaan nu biotine en zwavel geven dus dan zal t wel verbeteren hoop ik!

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 17:48

Teer onder zn hoeven helpt soms ook

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 21:49

Dat 1e halfjaar biotine dat je gevoerd hebt is weggegooid geld geweest, het resultaat is juist meestal pas zichtbaar als je het langer als een half jaar voert. Dat is gewoon de tijd die de hoef nodig heeft om nieuw (zichtbaar) hoorn aan te maken, tot die tijd kijk je tegen het oude hoorn aan.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-04 21:51

daniel79 schreef:
Dat 1e halfjaar biotine dat je gevoerd hebt is weggegooid geld geweest, het resultaat is juist meestal pas zichtbaar als je het langer als een half jaar voert. Dat is gewoon de tijd die de hoef nodig heeft om nieuw (zichtbaar) hoorn aan te maken, tot die tijd kijk je tegen het oude hoorn aan.


nee hoor, het heeft binnen dat half jaar heel goed geholpen, zn hoeven groeien sowieso al heel snel..

JBijl
Berichten: 37
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 22:59

Wat jammer dat je hoefsmid kwaad reageert. Jij doet toch echt je best, niet waar?! Onderzoek heeft inderdaad uitgewezen dat de uitwerking van biotine doorgaans pas na een half jaar merkbaar is, maar of het ook werkelijk helpt: men is het er nog niet over eens. Kwaad kan het in ieder geval niet.
Mocht het rijden nu problematisch worden wanneer het paard blootvoets komt te staan zou je eventueel een hoefschoen kunnen proberen..

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-04 10:23

JBijl schreef:
Mocht het rijden nu problematisch worden wanneer het paard blootvoets komt te staan zou je eventueel een hoefschoen kunnen proberen..


Ja hoefschoenen willen we eigenlijk al heel lang.. maar nu gaat dat echt niet denk ik, zodra hij op blote voeten op de wei gaat breken zn hoeven af, en hoefschoenen kunnen helaas niet dag en nacht om.. Dus eerst zn hoeven sterker krijgen en dan hoefschoenen!

renate85

Berichten: 2466
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 17:25

ik ken iemand die dat ook heeft met haar fjort!!
Omdat de ijzers nooit blijven zitten vanwege erg zachte hoeven heeft ze nu hoefschoentjes besteld!!
deze krijgt ie alleen om tijdens de buitenritten!