ernstige rotstraal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 15:32

lowara schreef:
Hoi, mijn tinker heeft het aan beide achterhoeven, heb van de hoefsmid van die groene spuitbussen gekregen, dit werkt echt supergoed! het heet Frey, hippo sol,(zie hierboven) en is officieel niet verkrijgbaar in Nederland maar heb al erg veel mensen gezien die er ook aan zijn gekomen, dus dat moet niet zo'n probleem zijn. Ik zweer erbij, gewoon elke dag in de straal spuiten, en je hebt het binnen de korte keren weer onder controle. Het is namelijk waterafstotend, en tegelijkertijd ook het medicijn.


Dat hielp bij mijn paard dus niet !! Tis toch die spuitbus met een soort rietje erbij ?
Schijnt in Deurne een onderzoek te zijn gedaan naar behandeling van rotstraal, hippo sol was 1 van de gebruikte middelen die niet goed bevielen ( geloof ik Verward ).
Maar misschien een goede tip voor andere mensen, die hippo sol.

Groetjes,

Maris

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 15:35

Chloroform schijnt ook heel effectief te zijn bij rotstraal. Kun je gewoon bij de apotheek halen. Voor de rest drooghouden, en regelmatig de smid erbij.

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 18:15

Ik heb ook een paard gehad die vaak rotstraal had.
Ik vond egyptische zalf heel goed werken.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 18:21

CTC spray, kan je bij de DA kopen, zit ook iets met chloor in, het is alleen smurfenblauw en dat wordt de straat ook of waar je hem dan ook inspuit

Hippotha

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Mooie locatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 23:05

Cute schreef:
Ik heb ook een paard gehad die vaak rotstraal had.
Ik vond egyptische zalf heel goed werken.


Bij mij ook het enige dat goed helpt OK dan!
Maar.....ik vind het kl*te spul. Eerst roeren en dan met een lepeltje opbrengen...en dan stoot je perongeluk je potje van 30 euro om Boos!

Hoe brengen jullie het op?
Ze hadden het spul ook eens in een spuitplacon gedaan, nou toen kreeg ik het er helemaal niet meer uit....dus niet echt handig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 02:05

Egyptische zalf kun je met een dunne bokkenpoot wel goed opsmeren en daarmee kun je ook in de straal komen. Zo'n dunne bokkenpoot kun je vinden in een winkel waar ze ook verf verkopen. Het handige van een bokkenpoot is dat je die makkelijk even op het randje van je potje kan leggen.
Als je de hoeven uitwast, probeer dat dan met bruisend water te doen, uit de slang bijvoorbeeld, op die manier krijg je dan een zuurstof'aanvalletje' in de hoef. Zout water (met soda bijvoorbeeld) werkt ook ontsmettend, maar zout bijt ook uit. Met betadine heb ik wel goede ervaringen.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 08:49

Ik heb dat met mijn vorige pony ook gehad, hoe goed je ze ook verzorgde, het hielp weinig, dat kwam ook doordat hij van die smalle hoge hoeven had, maar hij was dan wel niet erg gevoelig op zijn stralen.. maar dat blauwsel hielp wel erg goed bij hem! en betadine poederspray in die gaatjes spuiten, dat hielp ook super!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 09:21

Citaat:
Want hoe moet een hoefsmid er volgens jullie dan in 2 keer voor zorgen dat de rotstraal weg is ?? De straalgroeven zijn zo diep dat je echt niet de hele middelste straalgroeve kan openleggen zodat er zuurstof bij kan, dat zou een bloederig zooitje worden


je kan er eens een smid bij halen die op natuurlijke wijze bekapt, de bedoeling is dat de straal veel meer ruimte gaat krijgen en dat kunnen met 2 x bekappen bereiken.
Ik heb de mazzel dat mijn traditionele smid (die altijd alle paarden standaard op ijzers zet) interesse had in natuurlijk bekappen en de overgang van op ijzers lopen naar blote voeten is bij Morrie dan ook naadloos verlopen!

Morrie heeft btw alleen in de winter wat rotstraal, al shij de hele dag in de blubber staat en geen mogelijkheid heeft om droog te staan

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-04 15:04

Hoi Smurf,

Mijn paard wordt al ""natuurlijk " bekapt !!
Je weet wel barefoot, boomloos....... ! Haha! Boomloze ga ik uitproberen, bitloze nog ff niet. ( maar dit is erug offtopic ).

Inmiddels ben ik een maand bezig met de batadine, nog geen resultaat. Nog steeds komt er smurrie uit de middelste straalgroeven. De rest van de straal zit er prima uit.

Groetjes,

Maris

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 15:11

Cassidy schreef:
Chloroform schijnt ook heel effectief te zijn bij rotstraal. Kun je gewoon bij de apotheek halen. Voor de rest drooghouden, en regelmatig de smid erbij.


Alle bacteriën gegarandeerd het hoekie om, niet zelf met je neus boven gaan hangen. Anders ga je van je stokje Haha! . Alles wat ontsmet is goed in dit geval, betadine etc. Alchol (ethanol), biotex, soda (Na2CO3), kaliumpermanganaat etc. Plunder de apotheek maar!
Nadeel van al die vloeistoffen is wel, dat de straal weer zacht wordt, terwijl de hoeven juist hard moeten worden -> moeilijk voor bacteriën om binnen te dringen. Succes!

Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 21:20

Hippotha schreef:
Cute schreef:
Ik heb ook een paard gehad die vaak rotstraal had.
Ik vond egyptische zalf heel goed werken.


Bij mij ook het enige dat goed helpt OK dan!
Maar.....ik vind het kl*te spul. Eerst roeren en dan met een lepeltje opbrengen...en dan stoot je perongeluk je potje van 30 euro om Boos!

Hoe brengen jullie het op?
Ze hadden het spul ook eens in een spuitplacon gedaan, nou toen kreeg ik het er helemaal niet meer uit....dus niet echt handig


Ik heb ook de spuitflacon met egyptysche zalf. Ik leg dit altijd een paar minuten in warm water daarnaa schudden en klaar voor gebruik.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: ernstige rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 21:46

Oud topic.... Knipoog

Hippotha

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Mooie locatie

Re: ernstige rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 08:44

Sammie schreef:
Oud topic.... Knipoog


Ja, wel grappig:

Ik was het topic aan het lezen, zie ik een berichtje over die egyptische zalf met het omgooien en die onhandige spuitbus.
Denk ik: "He, dat vind ik nou precies ook zo!"
Ik kijken van wie het berichtje is........ Clown van mezelf dus, 2 jaar terug Clown

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Re: ernstige rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 11:46

Hoi,

Dus jij bent ook nog steeds in gevecht met de rotstraal ? Ik ook ! Alleen spuitbussen hebben voor mijn paard geen zin. Middelste straalgroeve is te diep, met een spuitbus kom je er niet bij. Helaas.

Groetjes,

Maris

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: ernstige rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 14:40

Ben je nog steeds niet klaar met je rotstraal?

Probeer eens jodiumtinctuur erin laten druppelen of de hoef in een bad met jodiumtinctuur zetten

Hippotha

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Mooie locatie

Re: ernstige rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 14:53

Maris schreef:
Hoi,

Dus jij bent ook nog steeds in gevecht met de rotstraal ? Ik ook ! Alleen spuitbussen hebben voor mijn paard geen zin. Middelste straalgroeve is te diep, met een spuitbus kom je er niet bij. Helaas.

Groetjes,

Maris


Gevecht is een groot woord. Door het natte weer ziet rechtsvoor er "dreigend" uit. Ik heb alle losse stukken verwijderd en houd het nu goed in de gaten. Dit is meestal afdoende. Je moet vroeg bij zijn.
Maar ja, als het eenmaal zover is, is het best moeilijk helemaal op te lossen. Ik wee het.

Hoe gaat ie nu?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Re: ernstige rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 16:01

hoi,

betadine heb ik ook al geprobeerd, spuit ik in de middelste straalgroeven met een injectiespuit.

Mijn paard heeft nog steeds rotstraal aan 4 hoeven. bekapper heeft dit nog nooit gezien of van gehoord.
Waarschijnlijk gaat het ook niet om een bacterie maar om schimmel.
Zucht.

groetjes,

Maris

Hippotha

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Mooie locatie

Re: ernstige rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:57

Maris schreef:
hoi,

betadine heb ik ook al geprobeerd, spuit ik in de middelste straalgroeven met een injectiespuit.

Mijn paard heeft nog steeds rotstraal aan 4 hoeven. bekapper heeft dit nog nooit gezien of van gehoord.
Waarschijnlijk gaat het ook niet om een bacterie maar om schimmel.
Zucht.

groetjes,

Maris


Kan me voorstellen dat je er moedeloos van wordt.
Heeft je paard er veel last van?
Dit moet toch op te lossen zijn......zou je zeggen.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Re: ernstige rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 19:26

Hoi,

mijn paard loopt er gevoelig door, als de stralen zo zacht etc zijn.
En heeft er nu al 10 jaar last van. Met ijzers niet, maar dat komt alleen omdat de stralen dan de bodem niet raken. En das juist niet de bedoeling.

groetjes,

Maris

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: ernstige rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 15:43

vervelend dat je daar dag in dag uit mee bezig bent, vooral voor het paard vervelend als het pijn doet! Bij mij op stal stond er ook een paard met hetzelfde probleem en de eigenaar deed ook 2x per dag er van alles aan, ook nieuwe en duurdere goedjes kwamen daar bij kijken. De eigenaar kreeg steeds minder tijd voor haar paard en deed er dus weinig tot niets meer aan, en het is over gegaan......! De hoefsmid was blij dat ze gestopt was met vanalles erop/erin/en eraan te smeren! Het paard moet nu wel zijn hoefjes laten drogen 's nachts op stal als het nat weer is/de wei heel nat en dan gaat het prima met zijn stralen!

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: ernstige rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 21:16

Het is al een keer eerder gezegd, maar laat ik het nog maar eens herhalen..

Tandpasta met fluoride...

De tandpasta dood de bacterien, de fluoride droogt uit.. Overigens is dit ook heel goed te gebruiken bij natte mok..

Leg gewoon een streep tandpasta op de te behandelen plek en prop er een strengetje watten in.. dit kan je enkele dagen laten zitten, maar vervanging is natuurlijk beter..

Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Re: ernstige rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 21:37

jeske333 schreef:
Het is al een keer eerder gezegd, maar laat ik het nog maar eens herhalen..

Tandpasta met fluoride...

De tandpasta dood de bacterien, de fluoride droogt uit.. Overigens is dit ook heel goed te gebruiken bij natte mok..

Leg gewoon een streep tandpasta op de te behandelen plek en prop er een strengetje watten in.. dit kan je enkele dagen laten zitten, maar vervanging is natuurlijk beter..


Nooit tandpasta op open mok smeren, dit bijt gruwelijk en is zeer onaangenaam voor paarden.
Er zijn zat betere middelen voor mokaandoeningen.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: ernstige rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 21:39

Maris, ik weet niet of je hoefsmid W.Jansen kent, maar hij heeft er wel een goed goedje voor (hoef solution). Is makkelijker aan te brengen dan Egyptische Zalf. En ik vind het ook beter spul. Kost €12,50 Haha!

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: ernstige rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 21:43

Ik heb een flesje van de DA gekregen met een vloeistof die gebruikt wordt om operatiesets steriel te maken. Eerst prop ik watten in de diepe straal en vervolgens zet ik een injectiespuit met dat spul in het watje. Meestal is dat voldoende om het de kop weer in te drukken.

Maxielover

Berichten: 2681
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: Noordwijk aan Zee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 21:47

Maris schreef:
Hai,

Bedankt voor jullie reacties. Was toevallig gisteren al begonnen met watjes in de straalgroeven te duwen en dan met een oude injectiespuit er betadine in te spuiten ! Maar kan zoveel betadine geen kwaad ??
En zag je echt al zo snel verbetering ?!???

Mijn paard staat trouwens normaal gewoon op stro, maar hij staat nu dag en nacht buiten.

Nu nog een oplossing bedenken voor zijn voorhoeven, want daarin kan ik dus echt geen watje krijgen, hij is zo sterk dat dat zelfs de da of de hoefsmid super veel moeite kost . Mij lukt dat al helemaal niet.
Misschien eerst maar eens proberen betadinespray erop te spuiten, kijken of dat ook helpt om de straalgroeve wat breder te krijgen. Nu zijn het smalle spleetjes, waardoor er geen zuurstof in de groeven kan komen.
En stinken dat die troep uit de straalgroeven doet !

Groetjes,

Maris



Hoi, balen dat je paard het zo erg heeft !!! Verdrietig Er bestaat ook betadineshampoo, dat moet er dus in wassen met een spons. Is gewoon te koop bij iedere drogist. Ik heb het ook gebruikt toen mijn paard mok had, in combinatie met mokzalf, werkte heel goed. Pling En als de hoeven te zacht worden van al die prut die je erop doet, mag je ze dan teren of is dat niet goed ? Anders zou ik dat doen denk ik... Maar mss is het ook wel goed als de hoeven zacht zijn, want dan kun je er makkelijker watjes e.d in doen en loopt de troep er makkelijker uit, lijkt me. Ze moeten alleen niet te zacht worden. Ik denk dat soda e.d ook wel goed werkt, want dat werkt voor een ontstoken vinger ook dus waarom niet voor een ontstoken hoef ? Knipoog In elk geval veel succes, ik hoop voor jou en je paardje dat ie weer snel beter is !!!