Hoefzweer?!!?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
robbie
Berichten: 293
Geregistreerd: 12-11-01

Hoefzweer?!!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 20:26

Als een paard een hoefzweer heeft, loopt die dan alleen op de harde grond kreupel of ook op een zachte ondergrond?!
En ligt het dan ook nog aan de plek waar de hoefzweer zit of hij alleen op de volte of ook languit kreupelt?! Verward

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 08:53

Een paard met een (gevorderde) hoefzweer, loopt in alle gevallen kreupel,
zodra hij de voet belast. Als er niets aan gedaan wordt, zal hij zelfs de voet nier meer an de grond willen zetten. Zodra de zweer open is (gemaakt) is de druk eraf en zie je ze direct beter lopen, nietemin kan het nog een dag of 10 duren, (hangt af van de grote) voordat ze weer helemal rad zijn.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 11:07

Bekend probleem. De zweer is bij mijn paard er al uit gebroken, tenminste dat denken we, omdat de hoef niet meer heet is en er een gat in zit. Donderdag komt de DA en ik zal de uitslag op bokt zetten. Scheve mond

Kenmerk van een hoefzweer is dat ze plotseling kreupel gaan lopen. Het ene moment ben je nog lekker aan het rijden bijvoorbeeld en dan ineens boem...
Als je het niet zeker weet kan het evengoed geen kwaad om de hoef elke dag in een emmer lauwwarm water met biotex te zetten. Dan maak je de hoef zacht, ontsmet m en kan de zweer naar buiten breken. Suc6! OK dan!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 19:43

Ik heb het een keer meegemaakt en hij was van het ene op het andere moment echt kreupel: zowel op harde als op zachte ondergrond. Het beste kan je de hoefsmid ernaar laten kijken en dan kan hij de hoefzweer opzoeken en opensnijden zodat het vuil eruit kan. Dan iedere dag in de biotex en je bent er zo vanaf. Mijn paard liep toen trouwens gelijk weer goed. Het gevaar van laten zitten is dat hij naar binnentoe kan gaan en dan ben je verder van huis.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 15:02

Meestal op de harde ondergond kreupel bij een hoefzweer maar het kan zo snel gaan dat het de volgende dag al beide is.

Mithras
Berichten: 32
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: onder de rook van Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 08:22

Mijn paard had ook een hoefzweer, maar was niet acuut kreupel.
Eerst was hij af en toe onregelmatig. Een week gestap en af gespoten(hoef en been waren niet warm). Toen heb ik hem eerst weer gelongeerd en hij liep goed. De dag erna ben ik er weer opgestap en toe liep hij ook goed! De volgende dag ging mijn dochter er op en toe was hij weer niet goed!!! Toevallig was de VA op het terrein en die heeft er toen naar gekeken( buig proef en zo) en die vond het allemaal zo onduidelijk dat hij op de foto moest en wat bleek: een hoefzweer!!!!!
Zo groot als een erwt. Ze hoeven dus niet altijd direct op drie benen te staan