hoge overhoef of....?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
femmies
Berichten: 9
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Deventer

hoge overhoef of....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 11:56

Sinds kort ben ik met een paardje begonnen, waar al een hele tijd niks mee gedaan word omdat ze kreupel loopt aan haar linkerachterbeen. Omdat ze het ontzettend leuk vind om aandacht te krijgen heb ik besloten om toch maar wat met haar te gaan doen. Een beetje wandelen, en ik dacht wie weet heel rustig recreatief rijden.
Ze heeft aan haar achterbeen een verdikking boven de hoef, en ze vind het moeilijk om op dit been te staan. Soms rent ze door de wei en lijkt ze weinig last te hebben en op een ander moment kreupelt ze weer heel erg. Ze staat wel altijd op dat been op rust.
Ik ken nog wel een paard die ook zo'n zelfde verdikking heeft, maar hij kreupelt niet.
Toch vraag ik me af: kent iemand dit verschijnsel? Ik had zelf gelezen over hoge overhoef maar denk je dat het wat anders kan zijn? Weet iemand of er iets aan te doen is?

Alvast bedankt, groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 12:43

nee sorry misschien kan de de DA ernaar laten kijken?? Succes ermee!! En miscchien helpt een paar x per dag dr been afspuiten wat?? Ik noem maar wat op haar kijk maar of je het gebruikt of niet.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 12:59

Ik denk dat je gelijk hebt, je hebt het in dit geval overigens over een lage overhoef (hoge overhoef, ook wel ringbone genoemd, is dezelfde afwijking, maar op een andere plek), maar de enigste manier om het zeker te weten is, foto's te laten maken. Dan kan er ook gekeken worden waarom hij kreupel loopt, want dat hoeft echt niet altijd. Het kan echter zijn, dat er een stukje van de woekering is afgebroken en dat is operatief vrij simpel te verhelpen. Het kan ook zijn dat er net een pees of zenuw over die woekering loopt( meestal bij een hoge overhoef) wat irritatie en dus pijn en kreupelheid kan geven. Meestal zullen ze dan eerst met cortisonen injectie's proberen de woekering tot stilstand te brengen en anders moet het bot geslepen worden, wat inhoud dat de woekering operatief (enigzins) weg gevijld wordt. Wat kan of niet hangt in hoge mate af van hoe erg ze het heeft en of ze het alleen op 1 been heeft, of bij meerdere benen. In het gunstigste geval kun je het stopzetten, of door medicatie en/of operatie en aangepast beslag iets verbeteren, maar over gaat het nooit. Oorzaak is ouderdom (Lees slijtage) of overbelasting. Hiermee fokken wordt afgeraden ivm bewezen erfelijke aanleg tot krijgen van overhoef.