Je paard heeft spat, en dan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lestria

Berichten: 1066
Geregistreerd: 30-12-02

Je paard heeft spat, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 13:34

Deze vraag eigenlijk vooruitlopend op de diagnose. Mijn paard liep van de een op de andere dag kreupel en heel snel werd de diagnose “peesblessure links voor” gesteld. Dit omdat ze met haar linker voorbeentje naar voren wees en deze ontlastte. Tevens ontlastte ze rechts achter erg maar daar werd aan voorbij gegaan.

Nu staat ze ruim 2 weken op rust, stappen op het harde en koelen. En linksvoor is mooi koel, slank en ze staat er volledig normaal op. Alleen rechts achter blijft ze ontlasten. Ook is haar spronggewricht aan de voorkant continu warm. Nu is mijn logische conclusie dat ze rechtsachter gewoon niet goed is en dat ze daardoor linksvoor overbelast heeft. Dat links voor dus wat warmer en meer gevuld was kan heel goed maar lijkt niets ernstigs te zijn.

Nu is al wat jaren geleden vastgesteld dat mijn paard artrose heeft dus de link naar spat is snel gemaakt.

Ik moet de veearts nog bellen voor een afspraak maar ervan uitgaande dat ze spat heeft, wat is dan behandeling die normaliter gehanteerd wordt?
Alle ervaringen en tips zijn welkom!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:38

Spat? Rust en medicijnen. Als het acute stadium over is en de botjes aan elkaar zijn gegroeid kan het paard weer pijnvrij door het leven.
Ik zou persoonlijk niet aan Spat denken in dit geval, maar eerder aan OCD.
Niet vooruitlopen op de diagnose, niet gaan doemdenken. Valt misschien allemaal hartstikke mee.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:39

Mijn pony had een beginnende vorm van spat en is ingespoten (in het gewricht) met cortico-steroiiden. Dit heeft bij haar in het begin redelijk geholpen, maar een paar maanden later was ze weer net zo erg kreupel als daarvoor.
Ik heb haar op dat moment haar pensioen gegeven, ze was toen 19 jaar en we reden op dat moment M2 dressuur. We hebben nog wel regelmatig buitenritjes gemaakt (rechte stukken) wat prima ging.
Sinds een half jaar wordt ze eigenlijk niet meer bereden, heel af en toe nog een paar minuten met een klein ruitertje erop stappen.
Ik hoop dat het mt jouw paard toch meevalt!

Lestria

Berichten: 1066
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 13:42

Cassidy, waarom denk jij eerder aan OCD. Niet dat ik ga doemdenken of wat dan ook. Ik vraag mij alleen af wat jou precies op die gedachte brengt. Ik heb daar zelf nl. nog helemaal niet aan gedacht (en eerlijkheidshalve heb ik ook weinig verstand van wat dat precies inhoud).

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 15:10

OCD zijn losse stukjes kraakbeen die in het gewricht zweven en die pijn veroorzaken in het gewricht als ze op de verkeerde plek zitten. Is vrij eenvoudig via kijkoperatie te verwijderen. Omdat je zegt dat je paard aan een kant zijn been ontlast denk ik eerder daar aan dan Spat (dat toch heel vaak beide achterbenen betreft).

Lestria

Berichten: 1066
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 15:20

Okay, bedankt voor je duidelijke uitleg .

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 12:13

Peesblessure: dit lijkt vaak na 1 weekje stappen over maar dit is juist niet zo. Als je dan weer iets gaat doen, loopt het paard zo weer kreupel. Staat van de pees kan je alleen met een peesscan beoordelen. Mocht blijken dat je paard spat heeft: dit kan vaak wel weer vergroeien en meestal hebben ze er dan na langere tijd (bijv 1 jr) geen last meer van. Je kan ondersteunende supplementen geven (zoekfunctie). Bijv. cortaflex. Mocht het geconstateerd zijn en je wil meer info. over cortaflex, stuur gerust een pb dan kan ik je een worddocument sturen.

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 12:41

Ik kreeg lichtverdovend middel dat ik op de spatplek moest smeren en aangepast beslag. Alleen dit was een lichte vorm van spat, hij moet bij spat juist veel beweging krijgen anders wordt hij alleen maar stijver.

Goof loopt niet kreupel kan makkelijk nog gereden worden alleen echt werk waarvoor hij op de achterhand moet gaan zitten dan wordt hij licht onregelmatig denk ik maar zeker weten doe ik het niet omdat ik het niet meer probeer.

Verder ben ik het met kyona eens