fluitekruid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

fluitekruid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 19:54

weten jullie of fluitekruid giftig is?

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 20:28

Schermbloemige. Komt zeer algemeen voor, en is een indikatie voor voedselrijke bodem. Soms als groenvoeder gebruikt(konijnen). Van de steel kan een blaaspijpje gemaakt worden(--> naam). Anthos = bloem en rhyskos = heg, maar weleer voor andere planten, sylvestris = bosbewonend, maar komt dus ook op graslanden en bermen voor. Ook wel wilde Kervel genoemd.

"Zere ogenbloem": stuifmeel van de plant kan ontsteking van de slijmvliezen, de oogleden, de neus en keel veroorzaken.

De bovengrondse delen leveren een gele verfstof.

Geneeskracht: opgeblazenheid, winderigheid

staat niet bij dat t giftig is..

trouwens grappig...lees ik net dat t op de ogen kan werken., mijn pony krijgt wel traanogen op buitenrit en er staan nogal wat van die planten hier

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 20:31

mijn shetje vindt deze plantjes namelijk heeeel lekker

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 20:39

Morrie snaait ook voordurend fluitekruid, het groeit zo hoog dat ie zijn hoofd niet eens naar beneden hoeft te doen.......

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:12

smurf schreef:
Morrie snaait ook voordurend fluitekruid, het groeit zo hoog dat ie zijn hoofd niet eens naar beneden hoeft te doen.......


Jou paard snapt het Tong uitsteken. Dennis eet vaak riet (ff een hapje onder het rijden) omdat dat voor hem op borst hoogte groeit.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:53

Heb net een fout gemaakt op het tinkertopic. Had fluitekruid verward met zeepkruid. Sox lust dit fluitekruid heel graag en het schijnt ook gezond te zijn, is licht vochtafdrijvend en goed voor de luchtwegen. Op google staan interessante wetenswaardigheden over dit veel voorkomende gewas.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 22:01

Citaat:
Op google staan interessante wetenswaardigheden over dit veel voorkomende gewas.

ik had het van de week al opgezocht, toen Morrie ervan ging vreten.......werkt goed bij samentrekkingen van de baarmoeder.... Verward
Misschien moet ik er zelf maar eens thee van gaan zetten ofzo

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 22:31

En ik moet het als maaltijd gaan eten, lekker met een roomsausje.... Van de bladeren kun je trouwens heel goed thee zetten zoals je hebt gelezen. Bij mij aan het land kan ik het gaan oogsten, kilo's en kilo's..... onbemest. Misschien zit er handel in??? Lachen

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:35

Gam vind het ook heerlijk!! Ik vind hem altijd zo slim hè, dat hij precies kan weten wat goed voor hem is en niet! Haha!