basisinenting

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

basisinenting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-04 16:02

Mijn nieuwe paardje heeft nu de eerst 2 entingen gehad met 4 weken er tussen moet de derde nu exact na 6 maanden of mat dat ook korter zijn voor een goede basisinenting?

http://www.teamcarlee.nl http://www.endurancebythesea.nl Mijn dochter NK kampioen 2018 young riders ! Trots
[color=#FF8000]


Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 17:17

Moeten er geen 6 weken tussen de 1e en het 2e deel van de basisenting zitten? Ach, geen idee de DA zal dat wel goed doen.
De 3e is dan de 'gewone' vervolg enting, deze kun je 1 keer per jaar doen, of wat veel mensen doen (en vaak zeker die wedstrijdrijden) 2 keer per jaar. Korter kan natuurlijk wel, maar dat is jouw portomonai.
Tenminste volgens mij komt dat niet op een maand af.

If it isn't a FJORD, it is JUST a HORSE!
Hersteltraining in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug

fiesta
Berichten: 151
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: aarle rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 20:19

we hebben daar pas een lezing over gehad van dierenarsten. Het komt niet precies op een week ofzo, maar als je gewoon de tijden aanhoudt werkt het het beste. Daar werd dat mooi uitgelegd met grafiekjes enzo. Ik hou bij mijn paarden altijd 1x per jaar aan, en dan rond dezelfde tijd steeds.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 15:04

Let er wel op dat er niet MEER dan een jaar tussen zit ! Strikt medisch gezien zullen een paar dagen wel niet veel uitmaken, maar er wordt bij sommige wedstrijden streng op gecontroleerd. Zodra het meer dan een jaar is, al is het maar een paar dagen, wordt dit niet geaccepteerd. Bovendien zit je dan weer vast aan een nieuwe basisenting.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 18:38

Volgens mij moet bij een goeie basisenting de 2e binnen 6 weken gegeven worden en elke volgende binnen een jaar (of nog beter binnen 10 maanden).

Rosaly

Berichten: 876
Geregistreerd: 05-08-01
Woonplaats: Brasschaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 18:50

Grappig, ik heb ook pas een Shetlander gekocht die nog nooit geënt was, dus ook van het begin beginnen Tong uitsteken
Mijne is geënt, dan 4 tot 6 weken ertussen, dan nog eens, nu moeten er 6 maanden tussenzitten en dan nog eens enten, en dan heb je je basis.
Vanaf dan kan je dus halfjaarlijks of jaarlijks verdergaan met enten.
Mijn DA raadt aan om halfjaarlijks te enten omdat hij merkt dat paarden enkele dagen voor ze geënt moeten worden vaak "zwakker" zijn als je ze jaarlijks ent.

Animals are not ours to eat, wear, or experiment on...

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 19:06

Rosaly schreef:
Grappig, ik heb ook pas een Shetlander gekocht die nog nooit geënt was, dus ook van het begin beginnen Tong uitsteken
Mijne is geënt, dan 4 tot 6 weken ertussen, dan nog eens, nu moeten er 6 maanden tussenzitten en dan nog eens enten, en dan heb je je basis.
Vanaf dan kan je dus halfjaarlijks of jaarlijks verdergaan met enten.
Mijn DA raadt aan om halfjaarlijks te enten omdat hij merkt dat paarden enkele dagen voor ze geënt moeten worden vaak "zwakker" zijn als je ze jaarlijks ent.


Ik vrees voor je dat deze DA vooral denkt aan de injecties van zijn eigen portemonee Lachen
Een basisenting bestaat uit twee entingen vrij kort na elkaar. Zoals hier al gezegd zal dat 4-6 weken zijn.
Verder is een enting niets meer en niets minder dan een bescherming "voor het geval dat". Het is dus niet zo dat een niet geent paard per definitie ziek zwas of misselijk wordt. Lachen De kans op de ziekte waarvoor geent wordt is zelfs erg miniem.
Er valt dus helemaal niets te merken, en zeker niet enkele dagen voor het enten. Dikke onzin dus van die DA.

PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23407
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 19:40

een basisenting kan ook uit 3 entingen bestaan hoor. polly is ooit met 2 entingen geënt maar Sharif moest 3 entingen hebben en Katinka gaat dit ook moeten. idd 1e --4-6wkn later 2e en na 6 mnd 3e

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 19:55

lageveld schreef:
[Verder is een enting niets meer en niets minder dan een bescherming "voor het geval dat". Het is dus niet zo dat een niet geent paard per definitie ziek zwas of misselijk wordt. Lachen De kans op de ziekte waarvoor geent wordt is zelfs erg miniem.
Er valt dus helemaal niets te merken, en zeker niet enkele dagen voor het enten. Dikke onzin dus van die DA.
[/quote]


Mijn paard is juist vaak ziek of hoesterig na de enting, om die reden ben ik pas terug gegaan van 2 entingen per jaar naar 1...

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 01:31

Nouvel"]
[quote="lageveld schreef:
[Verder is een enting niets meer en niets minder dan een bescherming "voor het geval dat". Het is dus niet zo dat een niet geent paard per definitie ziek zwas of misselijk wordt. Lachen De kans op de ziekte waarvoor geent wordt is zelfs erg miniem.
Er valt dus helemaal niets te merken, en zeker niet enkele dagen voor het enten. Dikke onzin dus van die DA.
[/quote]

Mijn paard is juist vaak ziek of hoesterig na de enting, om die reden ben ik pas terug gegaan van 2 entingen per jaar naar 1...


Dat kan dus inderdaad heel goed, immers, het afweermechanisme van een paard wordt ongevraagd aan het werk gezet. In extreme gevallen kan een enting zelfs de ziekte veroorzaken waarvan het juist de bedoeling is dat die voorkomen wordt.

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 10:23

Het lijkt mij dat als je een goede basis enting wilt hebben je 4-6wk na de eerste enting de 2de enting geeft.
Na 6 maanden of iets korter de 3de enting en dan elk half jaar.
Een enting werkt niet een heel jaar optimaal.
Hij zwakt af na een maand of 9-10.

Ik hou elk half jaar aan bij mijn paarden.

Is dit bij Rhino ook het zelfde?

Je bent wat je diepe, bezielende wens is en zoals je wens is, zal je wil zijn.
Zoals je wil is, zullen je daden zijn en zoals je daden zijn, zal je lot zijn.

recreatie +2

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 12:41

odje schreef:
Hij zwakt af na een maand of 9-10.

Ik hou elk half jaar aan bij mijn paarden.



Precies, dat is mij ook wijs gemaakt. Ik ent in oktober en maart ongeveer. Na ongeveer 8 maanden vermindert de werking van de enting.

Hoe het is bij Rhino, ben ik ook nieuwsgierig naar. Aangezien ik dit voorjaar wil beginnen met enten "tegen" Rhino...

**typfoutje**

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 14:22

odje schreef:
Het lijkt mij dat als je een goede basis enting wilt hebben je 4-6wk na de eerste enting de 2de enting geeft.
Na 6 maanden of iets korter de 3de enting en dan elk half jaar.
Een enting werkt niet een heel jaar optimaal.
Hij zwakt af na een maand of 9-10.

Ik hou elk half jaar aan bij mijn paarden.

Is dit bij Rhino ook het zelfde?


Op zich is dit correct. Het afzwakken BEGINT ongeveer na 9 maanden. Het lijkt mij dan ook zinloos om eerder dan na 9 maanden te herenten.

Hoe het met Rhino precies zit is mij niet bekend.

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-04 14:30

oke bedankt allemaal voor de tips ik zit dus vast aan de 3de enting over 6 maanden helaas, mijn wedstrijd seizoen begint in maart en dan moet ie volledig geent zijn. Ik ent ze ook een maal per jaar, overigens alleen de paarden waar ik wedstrijden mee rijd de andere niet.

http://www.teamcarlee.nl http://www.endurancebythesea.nl Mijn dochter NK kampioen 2018 young riders ! Trots
[color=#FF8000]

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 16:00

Voor wat betreft de wedstrijden zit je vast aan een enting BINNEN EEN JAAR na de tweede enting van de basisenting.

Rosaly

Berichten: 876
Geregistreerd: 05-08-01
Woonplaats: Brasschaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 17:25

odje schreef:
Het lijkt mij dat als je een goede basis enting wilt hebben je 4-6wk na de eerste enting de 2de enting geeft.
Na 6 maanden of iets korter de 3de enting en dan elk half jaar.
Een enting werkt niet een heel jaar optimaal.
Hij zwakt af na een maand of 9-10.

Ik hou elk half jaar aan bij mijn paarden.

Is dit bij Rhino ook het zelfde?


Lageveld, dit is dus wat mijn DA ook zegt/zei... Lachen
Ik heb het misschien een beetje verkeerd verwoord.

Animals are not ours to eat, wear, or experiment on...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, anjali, Freekfuchs, FTBCin, Geertema, GoogleAdsense, Lui_, Miiej, Misslev, Poety, supervon78, wisja, Zinzi_jewel en 91 bezoekers