Droes? Ik wordt gillend gek!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Droes? Ik wordt gillend gek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 16:07

Vanochtend trof mijn pa Bravura ziek aan. Hij belde mij wakker (ik had nachtdienst gehad en lag net te slapen).

Vraag was koliek? DA geweest. Ze had idd een lichte gaskoliek en daarvoor heeft ze een darmontspanner gekregen.
Waar ik mij echter nog het meeste zorgen om maak is dat ze opgezette klieren onder haar kaak heeft. Ze slikt moeilijk en houd haar hoofd iets naar voren gestoken. Zodra je haar onder de kaak pakt, gaat ze uit haar dak. Ze heeft duidelijk pijn. Ze eet ook niets. De DA gaf aan dat het mogelijk droes zou zijn, een reden waarom hij geen antibiotica wilde toedienen. Ook zou het een virus of keelontsteking kunnen zijn. Ze had een temperatuur van 39.6. Als de klieren onder de kaak verder zouden opzetten en de temperatuur rond de 39.6 zou blijven, zou het wel droes zijn...Als de temperatuur verder oploopt zou het een virus kunnen zijn.

De DA gaf aan dat het een oudje is en dat het echt verkeerd kan gaan met haar. Ik vind haar niet oud, maar we hebben er nog twee lopen van 31 en 25 jaar, die het ook nog nooit gehad hebben...
Afgelopen vrijdag is de hoefsmit geweest. Verder komt er nooit iemand van buitenaf op stal en we reizen de laatste jaren niet met de paarden. De smit dacht ook niet dat hij in een stal was geweest waar droes heerste.

Ik moet er niet aan denken dat ik er 1 ,2 of 3 paarden aan zou verliezen.
De jongere shet en de jaarling zouden er wel goed overheen komen volgens de DA (mochten ze het krijgen) omdat ze nog jong zijn,... maar de oudjes...een heel groot risico.


Reden waarom ik dit op Bokt zet, is dat ik het zeker noodzaak vind dat men aan een hoefsmit, bezoekers, pensionklanten oid. aangeeft dat er droes heerst in een stal/manege, want nu zie je maar....hoe moeten ze het anders oplopen op een vrij geisoleerde stal/weide????

Ik zou echt gillend gek worden als ze het heeft en zij en/of de rest van mijn oudjes er door komen te overlijden! Huilen

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 16:14

Bravura schreef:
De jongere shet en de jaarling zouden er wel goed overheen komen volgens de DA (mochten ze het krijgen) omdat ze nog jong zijn,... maar de oudjes...een heel groot risico.


Jeetje , op mijn oude stal heerst er nu al een hele lange tijd droes , echt niet prettig , maar als je het goed behandeld is het snel (nou ja , wat is snel met droes) weer onder controle.

Alleen bij de jaarlingen moet je ook goed opletten , vriendin van mij heeft vorige week haar veulen moeten inlaten slapen in Utrecht , had doorgeslagen droes

Succes , en hopen dat de temperatuur stijgt , zodat de kans op een virus groter wordt

*edit , waar ik dus net aan dacht , misschien hebben jou oudjes het al een keer eerder gehad en zijn ze er nu niet meer vatbaar voor *

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 16:22

Nee, Bravo en Filly hebben het zeker nog nooit gehad. Onivia weet ik niet, die stond vroeger tijdelijk bij een manege gestald, maar volgens de DA zijn oude paarden, ook al hebben ze het al eens gehad, er dan toch wel vatbaar voor. Misschien omdat ze toch wat minder weerstand hebben? Ik weet het niet. Ik heb nog nooit droes meegemaakt.

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 19:13

Wij hebben zo'n anderhalve maand geleden ook een virus op stal gehad. Mijn paard stond toen ook met 40 graden koorts en iets verdikte lymfeknoppen. Hij snotterde en hoestte de hele dag door. De
DA durfde in 1e instantie ook geen antibiotica te spuiten, ivm mogelijke droes. Maar uiteindelijk heeft ie toch een kuurtje gehad en was het met een week weer over!

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 20:53

Nou, ik kom net terug van stal. Heb nu een trekzalf gekregen en haar daarmee behandeld. Je weet niet wat je ziet; vanaf de oren naar beneden, de kaak is geheel gezwollen. Ze eet niet en drinkt niet. Ik ga om 22.00 uur nog een keer kijken, om 01.00 uur gaan m'n ouders weer kijken en ik om 04.00 uur en 07.00 uur (en de rest vd dag). Volgend de DA bestaat er verstikkingsgevaar. Ze heeft het ook redelijk benauwd en als het echt niet meer gaat komt de DA om het open te snijden....
Ik heb afgelopen nacht gewerkt, heb vandaag 2 uurtjes slaap gehad en moet zo weer de nacht door werken. Ben blij dat ik om 04.00 uur even weg mag om even te checken....Afwachten dus.

tequila

Berichten: 1580
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 22:28

Pfff, heel veel sterkte hoor Ach gut Ik hoop dat je paardje er gauw weer bovenop komt en dat het allemaal niet te lang duurt, droes is een hele nare aandoening Scheve mond

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 11:26

ik wil je niet bang maken ofzo, maar heb gehoord dat er op bepaalde stallen droes heerst in arnhem,
geen reden tot paniek maar wel goed uitkijken dus!
hoop dat het aan je deurtje voorbij gaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 11:34

Hoe is het nu met Bravura?
Schrok me gisteren rot toen je belde, heb je net het afscheid van Micheal achter de rug komt dit er ook nog eens achteraan.
Duim heel hard dat het een virus is......

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 11:35

Heb je advies gekregen om er laurierzalf op te doen? Helpt om het open te krijgen.
Er zijn ook heel veel paarden die het gehad hadden en er goed doorgekomen zijn.
En NIET naar andere stallen heh....
Sterkte!

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 11:38

Bij ons heeft vorig jaar ook droes geheerst en een aantal paarden zijn flink ziek geweest waaronder mijn 26 jaar oude pony en mijn veulen. Alles is verder prima gegaan en ze zijn er vanzelf weer vanaf gekomen. Wel heb ik trekzalf gebruikt en dat hielp goed. Veel succes en vooral niet in paniek raken het komt vast wel goed. Kijk maar of ze wat slobber naar binnen kunnen krijgen.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 12:32

welke stallen in arnhem dan?

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 12:33

Bravura , hoe gaat het nu ?

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 14:05

Ook wij hebben droes gehad en mijn paard heeft in eerste instantie wel AB gehad.
DA zag het dan in het begin ook niet als Droes. Todat er 2 klasieke gevallen kwamen met doorgebroken klieren. Gelukkig is het bij mijn paard niet doorgeslagen. Maar hij had dus geen AB mogen hebben.
Uiteindelijk hebben we 5 klasieke gevallen gehad. Je kan weinig doen alleen goed verzorgen.
Sterkte !

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-04 11:13

Hoi,
Het is gisteren heel erg slecht geweest met Bravo.

De DA kwam en deze heeft water via een sonde toegediend. Nadat dat gebeurt was kreeg ze een darmverslappende spuit. Toen deze er bijna in zat viel ze bijna in de stal. Ik heb haar achterhand tegengehouden, maar toen de spuit er helemaal in zat hield ik haar niet meer. Ze viel tegen mij aan waardoor ik tussen haar en het stalhek kwam te zitten. Toen ze op de grond gleed begon ze als een wilde te spartelen en de voorhand kwam half het stalpad in. Ik heb haar het halster afgedaan, waarna ze keihard met haar mond op het beton botste. Het was afschuwelijk om te zien! Toen ze half in het stalpad lag schoot ze op haar knieen verder en wist ze overeind te komen. Daarna is ze gaan staan en leek het alsof ze in het pad weer zou vallen. Ik heb de deur naar buiten opengezet en toen wankelde ze naar buiten waar we haar konden pakken. Hierop heeft ze een pijnstillende en ontstekingsremmende spuit gekregen. De DA wist niet wat dit nou allemaal kon zijn...Ik heb alle paarden de dikke deken opgedaan zodat ze ´s nachts maar buiten moesten blijven omdat ik niet weer zo´n risico wilde lopen.
Ik zag het echt niet meer zitten had verschrikkelijke hoofdpijn en was kapot. Ik dacht haar vanmorgen echt dood in het land te zullen vinden.
Een kennis van mij heeft 's avonds laat nog gekeken en ze stond er toen gelukkig rustig bij.

De nacht is ze redelijk doorgekomen en vanmorgen was de koorts gezakt naar 37.1. Ze heeft gelukkig wat slobber en wat hooi gegeten en enkele slokken water genomen. Ik voer haar vandaag enkele malen kleine beetjes en de DA komt vanavond weer.

Het vreemde is dat de klieren onder de kaken niet meer opgezet zijn, maar alleen haar strottehoofd/keel en de buitenkant van de kaken tot aan de kin. Het is dus waarschijnlijk geen droes, maar wat dan wel??? Ik laat vanavond wat bloed afnemen om te onderzoeken op ontstekingen of virussen.

Ik heb wat foto's gemaakt, en zal ze proberen er op te zetten maar ik weet niet of het lukt.

Bedankt voor jullie medeleven.
Groetjes Armanda

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-04 11:38

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als het goed is moeten de foto's van vanochtend nu te zien zijn.
Onder de kaak is het dus nu weer dun, maar de keel en kaak tot aan de kin is opzij geheel dik. Ze loopt nog steeds ontzettend wankel.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 11:40

brrr wat naar zeg die bult...
ik hoop dat je snel uitsluitsel krijgt over wat het is..

tequila

Berichten: 1580
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 11:49

Jeetje wat ontzettend naar zeg. Wat moet jij geschrokken zijn, brrr Scheve mond

Ik hoop echt dat je paardje nu snel beter wordt, hij ziet er ziek uit op de foto's, arm paard Ach gut

Heel veel sterkte, ik hoop voor je dat het nu gauw voorbij is en dat je paard er snel weer bovenop is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 11:53

Arme oude dame, hoop dat ze snel weer opknapt en het niet overslaat op de rest.

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 12:08

Ik denk toch droes en als ik jou was zal ik de DA een punctie laten doen want het kan in heel haar lichaam gaan zitten als het niet naar buiten kan
een ijsje bij ons op stal is bijna 3 maanden ziek geweest en hij had zelfs een abses op zijn koker
een shetty van 1,5 heeft het niet gehaald het was naar zijn hersens open gebroken
voorkom dit en vraag toch aan je DA om er even wat beter naar te kijken

Succes!!!

Iljar

Berichten: 98
Geregistreerd: 10-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 14:40

Ik weet hoe poedersuiker het is ja! bij ons hebben ook al 5 het gehad. Maar als we zien dat ze hun voer niet opeten en niet fit zijn dan krijgen ze een penniciline spuit. Dan is het over binnen een paar dagen.
En het is echt gruwelijk besmettelijk dus pas op allemaal!

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 16:09

ik heb geleerd juist geen antibiotica want dan bouwen ze nooit resistentie op.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 17:07

antibiotica werkt zowieso niet tegen virusinfecties,
alleen een bacteriele infectie kan met antibiotica verholpen worden,
en idd wat pony25 zegt, je moet antibiotica echt niet om het minste en geringste in gaan spuiten, en pony kan ook een keer gewoon niet lekker zijn,
en voor antibiotica kunnen ze ook resistent worden dus als je het te vaak gebruikt dan werkt het straks niet meer wanneer je het echt nodig hebt,

het enige wat je kan doen bij droes of eigenlijk ter voorkoming daarvan is de weerstand zo hoog mogelijk houden, maar zelfs voor droes is dat niet genoeg, als het er is dan verspreidt het zich toch wel, het enige wat je dan kan doen is ervoor zorgen dat het niet verwaarloosd

aa_yslander

Berichten: 128
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 17:23

veel sterkte meid! geef je paardje maar een knuffel!

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 18:33

Paard van mijn vriendin had onstoken klier, ook dikke bult.......die open ging maar geen droes was. Misschien iets dergelijks?
Buurpaard had wel koorts, geen ontstoken klier.
Laatst bijgewerkt door Biepmiep op 01-04-04 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 18:41

gaat het wel al beter?
Wel fijn dat het geen droes is, maar ja dan weet je nog niet goed wat het wel is..