peesproblemen: behandelen of naar de slager???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 21:34

Dan moeten we wel eerst weten hoelang ze al aan het tobben is met haar paard. Of ze nou 1 of 8 maanden bezig is, lijkt me wel een heel verschil.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 21:35

hoezo, al moet een paard twee jaar op het land om beter te worden, is toch geen probleem Verward

elianne_15

Berichten: 197
Geregistreerd: 14-04-04
Woonplaats: drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 21:42

ohww wat erg
ik zou er ook dubbele gevoelens bij hebben..
want juh wilt natuurlijk ook niet dat juh paard nog veel pijn heeft.
maar als juh ziet dat ze nog wel kan genieten als ze bijvoorbeeld straks weer in het weilnad kan lopen ofzow zou k der absoluur nie laten afmaken..
dat zou k nie over mijn hart kunnen krijgen.
alleenals juh zelf ziet dat het echt niet langer meer kan tja!!
dan zit er eigenlijk ook niet veel meer op Verdrietig
sterkte er mee groetjes elianne

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 21:56

gijsenkim schreef:
hoezo, al moet een paard twee jaar op het land om beter te worden, is toch geen probleem Verward


Op het land niet nee.

Maar de da kan niet aangeven hoe groot de kans op herstel is en nergens wordt vermeld hoelang ze al met het paard bezig is. Daarom zeg ik als een paard na 10 maanden geen enkel herstel heeft laten zien is dat een ander verhaal dan dat dat na 2 maanden het geval is. In het eerste geval zijn de kansen op uiteindelijk genezing wel een stuk kleiner geworden.

Of begrijp ik je verkeerd?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 22:00

daarom een sec op, als de sec op dezelfde diagnose stelt dan is het afscheid nemen, zo niet dan zou ik het dier een jaar op het land zetten....... mensen willen niet weten hoeveel blessures er op het land beter worden

iniak

Berichten: 532
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 22:57

Mee eens; op het land zetten, in elk geval een kans geven! Zolang het beestje geen pijn heeft en vrolijk is, lijkt me dat de beste optie. En na 10 maanden staprust/boxrust weet ik hoe het voelt; beest verzuurt, en dat brengt je ook nergens.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 23:32

Maar gijsenkim, ik ben juist voorstander van een sec. op. Die 1e da wéét niet wat de herstelkans is. Als de 2e da ook niks concreets kan zeggen dan is mijn beslissing toch echt (mede) afhankelijk van de tijd die ik bezig ben.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 23:48

ellenlouise schreef:
Maar de da kan niet aangeven hoe groot de kans op herstel is en nergens wordt vermeld hoelang ze al met het paard bezig is. Daarom zeg ik als een paard na 10 maanden geen enkel herstel heeft laten zien is dat een ander verhaal dan dat dat na 2 maanden het geval is. In het eerste geval zijn de kansen op uiteindelijk genezing wel een stuk kleiner geworden.


Niet mee eens. Als 10 maanden (of zelfs twee jaar lang) de verkeerde therapie (of geen therapie) gevolgd is, kan een juiste behandeling wel degelijk het verschil geven. Kansen op genezing blijven hetzelfde...mits er dan uiteindelijk wel de goede therapie gevolgd wordt.

Wat stuk is, gaat uiteindelijk niet heel worden (niet bij chronische ontstekingen en aantasten van bot o.i.d.) maar een verbetering tot pijnvrij op het land en licht recreatief gebruik moet toch zeer zeker mogelijk zijn.

kimmie261

Berichten: 19216
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 19:09

ik heb een andaluiser staan die vorig jaar ineens een hele dikke pees had, bij het scannen werd er niets gevonden, optie was een second opinion en evt een kijk operatie, deze hebben we dan ook laten doen , er bleek een scheur van 4 cm in zijn pees te zitten, het beste was 6 maanden boxrust, anders alleen aan de hand stappen.

dit heb ik een poosje geprobeert, maar hij deed alles behalve stappen, dus is het stalrust geworden, we zijn nu bijna 6 maanden verder en zijn pees ziet er super goed uit....dus binnenkort gaat hij een poosje op de wei om alle spieren zelf weer los te maken en weer te gaan gebruiken,rust is echt het enigste wat je paard kan redden, en daar hoort geen weidegang bij...helaas kunnen ze zich daar toch bij blesseren...ik zou het paard toch een periode boxrust geven en kijken of de pees daardoor beter wordt.

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 21:46

ik vind het schandalig om een paard 6 maand lang op te sluiten in een stal van 3 x 3. Regelrechte 'mishandeling'.....
mocht mijn paard een peesblessure krijgen, met darbij verplichte boxrust, dan zet ik hem of op de wei, of anders maar een einde eraan. neej, een beest opsluiten omdat ik er geen afscheid van wil/kan nemen....

miepiesiepie

Berichten: 62
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 22:44

ja uhm, wat is nou 6 maanden op een heel leven? Als dat hem beter zou maken, waarom niet.
Niet dat ik het goed vind ofzo, maar als er geen andere oplossing is zou ik het wel doen.
Er zijn ook mensen met een bepaalde ziekte die zeg maar door een hel heenmoeten om weer beter te worden, maar de meesten kiezen daar wel voor.
Als het paard echt super ongelukkig is ist weer een ander verhaal..

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 23:06

ik kan me niet voorstellen dat een paard gelukkig kan worden in een stalletje!!! Die van mij vind het al erg als hij 2 dagen binnen staat!

kimmie261

Berichten: 19216
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 13:19

om het leven wat makkelijker te maken, hij staat in een ruime box van 4x4, en staat altijd naast een ander paard, daarnaast zorg ik ervoor dat hij heel , maar dan ook heel veel aandacht heeft gekregen, en nee, hij is NIET ongelukkig!!!!!hij is nog heel vrolijk, heeft geen stalgebreken ,en is zo veel rustiger als de tijd dat ik met hem stapte,voordat hij de box uitmocht stond ie alsmaar te steigeren!!!om dan met een noodvaart tegen een andere stal aan te vliegen.

tja , en ff een jong paard van 7 jaar dood te laten schieten.....nee, ik niet.
daarnaast word er na een operatie(let wel:2500 euro armer!!!!!!) verteld dat RUST!!!!zijn redding zal zijn en hij mocht dan absoluut niet steigeren , of springen, aan de hand deed hij niet anders, als je daar dan een oplossing voor weet...en rust(absolute boxrust=stilstaan en GEEN weidegang)heeft er nu voor gezorgd dat zijn pees volledig hersteld is, hij gaat strakjes lekker het land op en daarna gaan we weer langzaam aan de slag...hij kan nu dus zijn 30 jaar wel halen, en niet de 7 jaar die anders volgens machie zijn einde leeftijd zou zijn.

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 19:45

ik weet gewoon dat ik het mijn paard niet aan moet doen! Die word gek!!
die kan niet stilstaan. Op zo'n moment is het voor Baloe beter er een einde aan te maken. een half jaar stil staan mijn paard draait dan helemaal door...

kimmie261

Berichten: 19216
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 19:59

ja dat dacht ik ook, vandaar dat ik eerst geprobeert hebt met hem te wandelen,we hebben zelfs een jong meisje erop gezet om hem te laten denken dat ie dan nog gereden zou zijn, maar die wilde eraf, omdat ie een tijdbom was waar ze op zat....

gek genoeg heeft hij zich fantastisch aangepast op stal!!!gelukkig maar, want het zou er niet makkelijker op worden als dat niet zo zou zijn, dan heb je dus wel een probleem.

toen ik hem kocht werd ik gewaarschuwd dat ie zou luchtzuigen...deze hele periode is hij dat niet gaan doen,toch voor mij wel een teken dat ik hem best wel heb weten te vermaken in zijn stal..maar ik hoop dat het zijn leven heeft gered en dat ie dit dus nooit meer hoeft mee te maken!!!

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 20:03

kimmie261 schreef:
gek genoeg heeft hij zich fantastisch aangepast op stal!!!gelukkig maar, want het zou er niet makkelijker op worden als dat niet zo zou zijn, dan heb je dus wel een probleem.


Paarden zijn gewoonte dieren, die hebben het op een gegeven moment gewoon door van ok, ik kan wel blijven spartelen en springen maar mag toch alleen maar stappen of moet in de box blijven.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 20:08

Paarden leggen zich er op een gegeven moment bij neer dat ze hun hok niet meer uit mogen, heb het al een aantal keren gezien. Ook bij paarden die zeker weten tijdbommen zouden worden volgens de eigenaar. Het is niet leuk natuurlijk, maar echt zielig zijn die dieren zeker niet.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 20:34

emn mighty, wat ga je doen??(ze reageert namelijk geen ene keer meer)

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 11:59

Nou Nou sommige mensen reageren hier ook wel een beetje appart
En die mensen weten het wel van zichzelf..
Als een DA zegt geef het paard zes maand stalrust en dat hij daarna weer lekker op wei kan enzovoort doe je dat absoluut...
Idd wat is zes maand op een heel leven Haha!

Maar op het moment dat je te horen krijgt dat ie niet beter wordt ja dan moet je idd een keuze maken.. Maar als ie nog een kans kan krijgen zou ik die gelijk aannemen...

mightymuts2
Berichten: 100
Geregistreerd: 11-04-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 17:43

Ja wat ga ik doen??Ik heb nu wel genoeg info gekregen en verzameld dat ik weet wat ik allemaal kan doenen wat de gevolgen zijn van beide keuzes. Het volgende Gaaaapver ongeveer 6 weken moet ik terug naar de uithof. Tot die tijd hou ik het schema aan van nu nog 10 min stappen en verder boxrust en de volgende maand 15 min. stappen en verder boxrust. Als er dan geen verbetering is of alleen verslechtering(dat denk ik niet) dan zet ik er een punt achter. Als er wel verbetering is weet ik nog niet wat ik doe. Op het land lijkt me dan het beste. Ik zie ook wel wat in die magneetbandages.Dan wil ik een goed tehuis voor haar zoeken ( ben ik nu al mee bezig)dat ze bij mensen komt die een gezelschapspaard zoeken waar ze af en toe op kunnen rijden ( Ik doe haar alleen weg als ze hersteld is)Ik wil haar ook weer terug als mensen haar niet meer willen.Op die manier kan iemand anders er nog veel plezier aan beleven.Als dat niet lukt ga ik een weiland zoeken.
Op dit moment is haar been dik. Vorige week was die een paar dagen warm, maar dat is nu weer weg. Wat duren die weken lang . Ik verlang naar een beetje zekerheid.Verder wil ik iedereen bedanken voor alle reacties. Het moeilijkste waren de reactiea van mensen die vertellen dat hun paard ook een peesblessure heeft gehad en weer helemaal hersteld is. Ik weet natuurlijk niet wat voor een blessure. Je hebt zoveel verschillende en het ene paard is het andere niet. De genezing hangt van zoveel verschillende dingen af.Dat is per blessure anders per paard anders en per situatie anders.Ik zal blij zijn als we 2 maanden verder zijn!!!

mightymuts2
Berichten: 100
Geregistreerd: 11-04-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 18:06

Ik ben nu vanaf december aan het tobben ,maar 10 maart is officieel vastgesteld dat ze dit heeft. (Eerst dacht de da een hele tijd dat het van de mok kwam.) Vanaf die tijd 2 weken boxrust, daarna 2 weken boxrust met 2dd 5 min. stappen , daarna 1 maand 2dd 10 min. stappen. daarna 2dd 15 min stappen een maand lang .DAn een echo en kijken of er verbetering in zit.Ik wil wel geld en tijd en energie erin steken , maar wat is de kans dat ze hersteld. En voor hetzelfde geld hersteld ze weer supergoed. Je weet het niet. Balen!!!!!

manonn
Berichten: 12
Geregistreerd: 20-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 20:42

Over de pezen gesproken. Ik zit momenteel zelf met een geblesseerd paard, hij heeft de pees in het achterbeen kapot, dit komt inderdaad niet meer goed want wat ook mee telt in de genezing is of het paard ten eerste de leedtijd mee heeft dus jong, het beenwerk speelt ook een grote rol. Mijn paard staat van nature steil op de benen en dit is dus al niet gunstig voor de genezing. Slager is erg hard, kan ik ook niet over mijn hart verkrijgen zoek daarom een goed tehuis. Maar maak mensen wel heel duidelijk dat dit geen paarden zijn waarvan ze denken dat er een wonder gebeurt waardoor ze misschien recreatief kunnen rijden. Doe dit niet, 1 misstap of zwaar zand en je kunt van voor af aan met het genezingsproces beginnen.

mightymuts2
Berichten: 100
Geregistreerd: 11-04-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 21:53

manon, dat idee heb ik ook . Mijn paard is n.l een draver en dat zijn geen supersterke paarden. Ik wil alle wonderverhalen geloven, maar heb zo mijn twijfels. Ik wil ook geen ellendelange weg begaan en als ik zeker weet dat bij een verkeerde stap of beweging je weer van voor af aan begint doe ik dat mijn paard ook niet aan .Dan blijf je stappen en boxrust houden. Maar dat weet je dus niet zeker!!! Dat is nou net het moeilijke ervan. Mijn paard is net 9 geworden dus haar leeftijd heeft ze wel weer mee.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 21:07

Tja hier blijven de meningen over verdeeld.

Ik heb mijn merrie niet laten behandelen want dat ging heel veel geld kosten en ik had 0 tot 15 % kans dat het goed kwam. Ik heb haar in de wei gedaan en een veulentje gefokt en nu rijd ik er na 2 jaar rust weer mee.

Ik ken ook een paard wat een jaar boxrust moest vanwege een peesblessure maar na dt jaar moest hij ingeslapen worden vanwege arthrose...dus ja.

Als je niet de behandeling kunt opbrengen kan je een tehuisje voor haar zoeken of in laten slapen.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 10:53

Je weet van te voren best wel waar je aan begint als je een paard koopt ook dat ie een keer een ongeluk kan krijgen, en dat het dan veel geld gaat kosten dat weet je van te voren als je van jezelf weet dat je het geld dan niet kan opbrengen neem dan a.u.b. geen paard en ga op een manege rijden..

Als je het paard met een behandeling er weer bovenop kan helpen dan doe je dat..