Hoefbeslag met wig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ElCid

Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Hoefbeslag met wig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-04 10:15

Omdat mijn paard onregelmatig is gaan lopen tijdens / na de endurance wedstrijd in Austerlitz i.v.m een afwijkende hoefstand staat hij nu op een ijzer met wig.
Linksvoor heeft hij een platvoetje, waarbij hij de verzenen en de straal teveel belastte en daar mee teveel de grond raakte. Rechts heeft hij een steil voetje, dus hij loopt ongelijk.
Daar heb ik nooit iets van gemerkt, ik rijdt hem hoofdzakeijk op zandpaden, totdat hij een tijdje terug op een harde weg gedraafd had. Hij is toen even gevoelig geweest maar de volgende dag was dat weer normaal.
Nu ben ik in Austerlitz een paar keer, in draf, een verharde weg overgestoken. Hij ging daardoor op het laatste stuk onregelmatig, zelfs even kreupel lopen. Ik ben er toen afgegaan, naast hem gaan lopen en op een gegeven moment liep hij weer normaal. Ben toen weer opgestegen en door gereden. Tijdens de nakeuring was hij toch te onregelmatig en werden we afgekeurd.
IK heb de 26 km in ruim 2.5 uur gereden, dus niets geks gedaan, paard is verder fit, waardes waren goed.
Hij staat nu op rust, want hij loopt nog onregelmatig, soms echt kreupel en is erg gevoelig op zijn rug, zowel bij de schoft als bij de flanken.
Zelfs met opzadelen,ik rijdt hem nu niet, trekt hij zijn rug in.

Nu vraag ik mij af,
a. Komen de problemen door een ongelijke belasting, lijkt mij het meest voor de hand liggend. Normaal rijdt ik hem ook lang maar in wat rustiger tempo, misschien door meer druk toch problemen.
b. Komen de problemen van het nieuwe beslag, hij moet wennen aan de " nieuwe" stand.?
c. Hij staat nu met een voet hoger dan hij gewend is, de ander is steil dus die staat altijd al hoger, geeft dat nu juist problemen.
c. combinatie van bovenstaande.

Ik laat hem binnenkort behandelen door een ostheopaath maar ben toch benieuwd naar jullie mening.


Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 10:23

Ik ben nooit zo blij met hele grote stand-veranderingen in de voet.
Dat geeft namelijk vaak problemen met de rug. Door de veranderde belasting gaan paarden verkrampt lopen, vasthouden in de rug etc waardoor het middel vaak ernstiger blijkt dan de kwaal.

Wanneer je de stand van een voet gaat veranderen doe dat dan geleidelijk en met behulp van mensen die goed weten waar ze mee bezig zijn.
Ik zeg niet dat het helemaal fout is om te doen, maar doe het vooral met beleid, dat scheelt je een hoop problemen achteraf.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 10:41

Omdat Magic ook een steil en plat voetje heeft is zij ook op een wig gezet een aantal jaar geleden.
Op advies van dierenkliniek bosch en duin en mijn hoefdsmid toen die tijd was het er volledig mee eens.

Ik heb toch nog wat info opgezocht op internet en bij wat andere hoefsmeden rondgevraagd wat zij ervan vonden.
De één had vooral problemen met dat het een grote standverandering zou zijn. Mijn hoefsmid van toen was het daar niet helemaal mee eens.
En weer een ander vond het vreemd dat ze maar op 1 wig stond, mij leek dat logisch omdat ze dus van zichzelf ongelijk stond.

Paar jaar later veranderde we van stal en kregen we ook een andere hoefsmid. Eén met behoorlijk wat ervaring en die echt precies weet wat te doen (niets ten nadele van de vorige, hij heeft altijd zijn werk goed gedaan), zijn vader en opa zijn ook hoefsmeden en hebben hier zelfs les in gegeven heb ik begrepen.

Hij heeft mijn paard eerst op 2 zooltjes gezet, en nu op 2 wiggen en daaronder schuimrubber gedrenkt in teer Verward
Dus nu wel beide voorbenen op wiggen, ipv 1 voorbeen.

Het is verder wel heel normaal dat het paard er even aan moet wennen. Als de hoefsmid een aantal keer dit heeft gedaan hoort het geen problemen meer te geven.

Echt helpen kan ik niet, want ben geen arts/hoefsmid, maar misschien heb je iets aan mijn verhaal.

ElCid

Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-04 10:45

Het lijkt mij voor een paard heel raar om opeens " scheef" te staan. Ik ga het verder overleggen met mijn hoefsmid, die verder wel goed bekend staat. Ik heb zoiets nog niet eerder bij de hand gehad, dus weet er ook het fijne niet van. Nadeel is dat de klachten die hij had nu even verergeren. Maar als ik kijk naar mensen die bijv. op steunzolen lopen of 1 verhoogd zool hebben dan zie je hetzelfde beeld. Maar die kunnen de schoen/ zool uitdoen. Het is lastiger dan ik verwacht had.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 16:19

Misschien ben je toch ff te snel gegaan met weer gaan rijden over langere afstanden.

Paarden moeten zich behoolrijk aanpassen als de stand verandert.
Mijn haflinger heeft 2 jaar met wiggen gelopen en moest in het begin echt wennen. Hij heeft eerst een week op het land gestaan en daarna ben ik rustig aan begonnen met rijden.

Kun je niet eens iemand erbij halen die natuurlijk bekapt?

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

ElCid

Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-04 17:17

Ik heb nog niet gereden sinds hij op dit beslag staat. Hij is daar pas na de wedstrijd op gezet. Over natuurlijk bekappen hoor ik zoveel verschillende verhalen, dat durf ik, nog, niet aan.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 18:39

Ik heb je eerste stukje tekst nog een over gelezen.

Nu is mijn vraag of je paar ooit eerder kreupel is geweest en hoe oud hij is.
Ik heb ook paarden gekent met ongelijke voeten(bokhoefje) maar die hadden nergens last van en liepen zonder ijzers.

Kreupelheden kunnen ook uit de rug komen.
Misschien moet je gewoon je paard eens helemaal na laten kijken en ook je zadel.
Veel problemen worden veroorzaakt door slecht passende zadels.

Ik heb zelf ook heel veel trammelant gehad met zadels. Mijn huidige westernzadel is gepast met een mal maar nu een jaar later(paard wordt 13) past het toch niet.
Nu ik met de barefoot rijd merk ik pas wat een rot zadels ik gehad heb, ondanks dat ze gepast waren door zadelmakers.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 20:45

Mijn paard heeft ook wiggen onder zijn voorhoeven gehad omdat hij kreupel liep. Hij is alleen nogal druk in de wei, dus hij trapte ze de hele tijd eronder uit. Hij had ook hele platte voeten en door die wiggen is hij steiler gaan staan.
Nu heeft hij de wiggen niet meer omdat hij ze er dus onder uit trapt en omdat hij ook steil genoeg staat. Mijn hoefsmid vindt wiggen wel een tijdelijke oplossing, want het maakt de hoef kapot ofzoiets, maar ik weet niet meer precies hoe dat zat.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Duran123, MayoNeighs, Mette, Nietsmar, Sizzle, Symke en 31 bezoekers