Wat te doen met paard wat aan hoefkanker is geopereerd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Wat te doen met paard wat aan hoefkanker is geopereerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 16:07

Hej,
Ik heb een vraag voor iedereen die erop wil antwoorden.
Wij (ik en mijn familie) hebben een paard geërfd van en goede kennis die longkanker heeft, en er niet meer voor kan zorgen. Haar man betaald wel nog alles, en maakt haar stal schoon, maar wij geven de aandacht. Het is een kruising met arabier van 20 jaar oud. Op zich nog veel mee te doen, wandelen etc. Er is alleen een maar.
Ze heeft hoefkanker gehad, en daar is ze aan geopereerd. Maar het zou weer terug kunnen komen, maar daar is nu geen blijk van. De eigenaresse, waarvan wij het heel belangrijk vinden dat zolang ze nog kan, zij ook inspraak heeft, denkt dat het heel erg slecht is voor haar, als ze natte voeten krijgt. Kortom, we kunnen er dus nu helemaal niks mee.
Ze staat maar op stal, en elke dag word wel haar stal schoon gemaakt, maarze mag dus niks.
Nou vragen wij ons dus af: Is er iemand die hier ervaring mee heeft, of misschien weet wat we kunnen doen zodat t beestje toch nog wat leuks kan doen op haar oude dag? Ik hoop dat iemand er iets op weet.
Wat wij nu doen, is gewoon drie keer in de week even borstelen, en worteltjes brengen. Ze staat op een manege, die overdekt is, dus daar kan ze wel even eruit gehaald worden, maar alleen op de gangen, want in de bak kan ze niet want daar wordt les gegeven etc.
Alle hints of tips zijn welkom!
Alvast bedankt.
Groetjes, mij

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Re: Wat te doen met paard wat aan hoefkanker is geopereerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 17:11

Wanneer is ze geopereerd en is het al genezen??
Waarom zou je niets met haar kunnen doen?? Als haar hoeven genezen zijn kun je toch met haar wandelen, longeren of evt. rijden??
deed de eigenaar ook niets meer met haar??
Ik zou evt de dierenarts bellen met de vraag wat ze nog zou mogen doen en wat absoluut niet. een paard hele dagen op stal en 3x per week eruit voor borstelen is voor een paard ook niets.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Wat te doen met paard wat aan hoefkanker is geopereerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 18:07

Ze is al lang geleden geopereerd, en het is ook al goed genezen. De eigenaresse deed ook niets ermee, ook omdat ze bang was dat het fout ging. Mijn moeder wil zoiezo in t voorjaar proberen haar weer onder het zadel te leggen, maar dat vinden we eigenlijk te lang. Maar bedankt voor de reactie!
Groetjes, mij

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 19:48

hoefkanker kan idd voortkomen uit "verwaarloosde" rotstraal- dus goed in de gaten houden of het niet terugkomt, voor de rest zou het paard nu dus gewoon weer goed moeten zijn.

Ik krijg echter een beetje het gevoel dat het paard zijn box niet vaak uitkomt ? Dat zou voor geen enkel paard goed zijn natuurlijk. Als hij goed loopt, gewoon rustig aan het werk zetten !

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Wat te doen met paard wat aan hoefkanker is geopereerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 23:44

Hej,
Ja, precies, dat dachten wij ook. Dat ze gewoon eruit kon, als we haar voetjes maar droog maken. Maar de eigenaresse is altijd heeel voorzichtig geweest met haar. En die is nu toerekeningsvatbaar, maar we willen absoluut niet dat zo over dat paardje piekerd. Mijn moeder gaat binnenkort contact opnemen met de man van de eigenaar, en dan zien we wel verder.
Maar jij denkt dus dat we gewoon eruit kunnen? Want dat zou iig al heel erg fijn zijn.
Groetjes, mij

Kajanus

Berichten: 4875
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 01:17

Het klinkt misschien raar , maar wat zou het paard liever hebben, lekker wat wandelen of in de wei of lekker los en dan komt het misschien wel terug en leeft ze wat minder lang, als iedere dag maar in een box van 3 bij 3 te staan , ik zou het wel weten.. en ik ken iemand die haar paard heeft het ook gehad en is ook geholpen eraan en die voert nu Ursonne kruiden en ze zegt dat het super goed met haar gaat, ze staat zelfs nog wel eens in een natte wei..

PaysBas

Berichten: 4997
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Somewhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 01:21

Raad pleeg de site van Antoine de Bodt stuur hem
een mailtje over je probleem misschien heeft
hij het eerder bij de hand gehad, kan hij je evt.
een oplossing aanbieden.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Wat te doen met paard wat aan hoefkanker is geopereerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 11:23

Hej,
Dat is leuk, dus dat gaan we zeker proberen. Mijn moeder heeft de knoop doorgehakt, en gaat vandaag kijken of ze haar mee naar buiten kan nemen.
@ paysbas: Wat is die site?
Groetjes, mij

besita
Berichten: 6777
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Wat te doen met paard wat aan hoefkanker is geopereerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 12:10

mijn merrie heeft ook straal kanker en is al meerder keren geopereerd eraan ,ze snijden er dan alles onder verdoving uit ,tot bloedens toen . het is een hele dure behandeling en bij mijn paard komt het dus ondanks de extra verzorging ( ze loopt springen op het hoogste niveau) steeds terug ,ik kan de angst van de eigenarresse dus volkomen begrijpen ,ik ben ook steeds ban als we de hoeven opheffen . Een natte bodem ,een vuile stal is nefast voor een paard die dit eerder heeft gehad ,een paar uur in een natte wei is dus heel slecht ,dus enkel buiten halen bij een droge ondergrond is toch wel echt nodig om niet het risico te hebben dat het steeds terug zou komen . Maar vermits het bij jouw paard wel al en tijd geleden is ,is de kans mss kleiner ?

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Re: Wat te doen met paard wat aan hoefkanker is geopereerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 12:54

Wat denk je dat beter voor de hoeven en het paard is?

1. De hele dag in een box met urine en mest stilstaan (brandschoon houd je een box echt niet) ....

2. Natte voeten krijgen en lekker even naar buiten met wat beweging? Hoeven die droog blijven/worden gaan brokkelen en scheuren, daarom heeft een paard vaak zomers ook slechtere hoeven dan in winter en voor- en najaar....

Als ik een paard was, zou ik liever een korter maar leuker leven hebben dan een langer en ongezonder/saaier leven. Een paard is niet gemaakt om stil te staan en zeker niet binnen.....
Kan je die mevrouw niet wat voorlichting geven over paarden? Dit is zielig.....

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 13:08

Lekker naar buiten met dat paard. De hele dag op stal staan is erger dan de kwaal. Daar kunnen ze ook allerlei nare dingen aan overhouden. En zeker een oudere merrie heeft beweging nodig. Anders wordt ze ontzettend stijf.

De hoeven kun je na het wandelen mooi droog maken en vooral zorgen dat de stalbedekking droog en bovenal schoon is.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Wat te doen met paard wat aan hoefkanker is geopereerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 16:50

Hej,
Bedankt allemaal voor de reacties. We hebben de eigenaresse gebeld, en die heeft eerlijk gezegd dat ze eigenlijk helemaal niet naar buiten wil, teminste, niuet dat wij dat methaar doen. Haar man gaat elke dag even, maar ze vind haar te gevaarlijk voor ons. Ze is niet verkeersmak enzo.
Van de zomer gaan we proberen of we haar zo verkeersmak mogelijk kunnen krijgen, dat wij ook kunnen gaan.
Groetjes, mij

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 12:52


ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 13:32

Tja, als het paard zijn leven in een box moet slijten kan hij beter dood zijn. Of begrijp ik het niet goed?

Waarom overleggen jullie niet samen met de eigenaar met de arts die het paard heeft geopereerd? Vraag de da wat wel en niet kan. Zo komt er duidelijkheid voor beide partijen.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Wat te doen met paard wat aan hoefkanker is geopereerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 13:38

Hej,
Wij bedoelen het ook niet zslecht. Wij zouden ook wel willen, maar de eigenaar wil gewoon niet hebben dat wij er iets mee doen. Ze vind haar te gevaarlijk voor ons. Daar kunnen wij helemaal niks aan doen.
Wij zouden haar ook liever vrijheidsdressuur geven oid, maar dat gaat dus ook niet door.
Groetjes, mij

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 13:39

Topicstarter heeft prima uitgelegd wat er aan de hand is en waarom zij niets kan doen verder. Daarom hier een slotje.