Centrale discussie over luchtzuigen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Moondancer

Berichten: 805
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 18:41

Als je even naar de paardendrogist belt dan bestellen ze het zo voor je.
Het staat alleen niet in hun assortiment,maar kunnen het dus wel voor je bestellen.

Yentl Grand Champion Mares!!!!ApHC show 2009
Nederlands Kampioen en Grand Champion Mares ApHC 2011!!!
Zilveren medaille Halter Open Aged Mares EK 2011!!!


yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 08:49

Zou luchtzuigen niet door stress worden veroorzaakt?
Zelf ken ik een paard die zuigt als ze word opgezadeld of er dingen gaan gebeuren waar ze geen vat op heeft. Voor het eerst in de trailer e.d. Op stal en in de paddock heb ik haar nog niets zien doen.

Ik denk dat ze het op zuigen zet, omdat er endorfinen los komen en haar gerust stellen.

Zou dit kunnen?

Yarrah

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 10:29

stress en maagklachten gaan ook samen ....

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 11:40

Anya schreef:
stress en maagklachten gaan ook samen ....


Dat hoeft natuurlijk niet altijd. Het kan en en zijn, maar ook of of.
Moeilijk....

Yarrah

Het Groninger paard veelzijdiger kan haast niet
Helaas heeft een Groninger ook geen eeuwig leven. Rust zacht lieve Oz 01.03.2000 - 30.04.2019. Bor heeft het stokje over moeten nemen en we gaan zien wat de toekomst brengt. Maar hij wordt vast heel leuk.

MisterEd

Berichten: 15
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 12:42

Hallo allemaal, ik ben een fanatieke lezer van alle topics (en dus niet zo'n schrijver) maar nu wil ik toch ook even reageren.
Ik heb nl. ook een luchtzuiger, ik heb 'm gekocht met z'n 15de (alleen recreatief gereden) en hij is nu 18 en nog steeds heel fanatiek in de sport. Ik kreeg een luchtzuigband erbij toen ik 'm kocht!
Ik heb 'm een hele tijd zonder band laten lopen (hij deed het overigens alleen in de stal en niet in de wei) maar na diverse koliek aanvallen ook een miracle colar gekocht.
Hij kan met die band nog steeds zuigen (ik vraag me af en toe af waarom ik 'm nog omdoe?!) maar heeft geen koliek aanvallen meer gehad. Hoe, wat en waarom... ik weet het ook niet.
Ik heb nu het voorrecht dat hij lekker aan huis staat, en dus zo veel mogelijk de hele dag in de wei staat, maar... hij zuigt dus nog steeds. Vooral wanneer hij zijn eten op heeft of net op stal staat. Zijn ontlasting is goed, hij krijgt ook voldoende hooi (zelfs als hij op de wei is geweest), dus ik twijfel of hij het aan zijn maag heeft.
Een heel verhaal, maar ja, fijn om met mede bokkers over dit lastige onderwerp te kunnen praten. Lachen

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 14:20

Dit las ook nog op het internet

Prof. Dr Frank Ödberg, vakgroep Dierenvoeding, Dierlijke Genetica, Veeuitbating en Ethologie van de Faculteit Diergeneeskunde aan de Gentse Universiteit.


Stereotiep gedrag zijn gedragingen die altijd op de zelfde manier gebeuren en schijnbaar geen functie hebben (vb het ijsberen en het luchtzuigen bij paarden ) Dit wijst niet op een storing in het welzijn van dieren. Het wijst erop dat het dier ooit in een stresssituatie heeft gezeten waarin het dit gedrag heeft ontwikkeld . Dit gedrag kan na verloop van tijd een gewoonte geworden zijn dat blijft bestaan, ook als de stressfactor is weggenomen. De vraag is ook hoe lang een stereotiep gedrag moet gebeuren vooraleer er sprake is van een pathologisch gedrag. Wanneer je de leiband van je hond uithaalt en de hond dan altijd als zot in kringetjes begint te draaien dan is er ook sprake van stereotiep gedrag maar zeker geen sprake van storing in het welzijn. Bovendien blijkt dat sommige stereotype gedragingen een anti-stressfunctie hebben.

Yarrah
Laatst bijgewerkt door yarrah op 23-08-04 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Het Groninger paard veelzijdiger kan haast niet
Helaas heeft een Groninger ook geen eeuwig leven. Rust zacht lieve Oz 01.03.2000 - 30.04.2019. Bor heeft het stokje over moeten nemen en we gaan zien wat de toekomst brengt. Maar hij wordt vast heel leuk.

ella46

Berichten: 37
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 14:35

ik ben momenteel vreselijk het twijfelen over een luchtzuiger, ik rijd nu een superpaardje, het klikt perfect en mensen zeggen dat we een mooie combinatie zijn... maar z'n grote probleem is dat hij een luchtzuiger is, hij heeft een band om en kan dan niet zuigen, maar zodra ie af is hangt het paard al met zn tanden aan zn voerbak, nu is hij nog redelijk jong en ben ik bang dat als ie ooit verkocht moet worden ik em niet meer kwijt kom of dat ie ooit het loodje legt door zn luchtzuigen... heb ik weer Verdrietig, kom ik een leuk paardje tegen na anderhalf jaar, is het een luchtzuiger Verdrietig

jaja.

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 14:53

ella46 schreef:
ik ben momenteel vreselijk het twijfelen over een luchtzuiger, ik rijd nu een superpaardje, het klikt perfect en mensen zeggen dat we een mooie combinatie zijn... maar z'n grote probleem is dat hij een luchtzuiger is, hij heeft een band om en kan dan niet zuigen, maar zodra ie af is hangt het paard al met zn tanden aan zn voerbak, nu is hij nog redelijk jong en ben ik bang dat als ie ooit verkocht moet worden ik em niet meer kwijt kom of dat ie ooit het loodje legt door zn luchtzuigen... heb ik weer Verdrietig, kom ik een leuk paardje tegen na anderhalf jaar, is het een luchtzuiger Verdrietig


Dit klinkt heel bekend . Ik zit ik de dezelfde situatie. Scheve mond . Ik weet ook niet zo goed wat ik moet doen. Het paardje waar ik mijn oog op heb laten vallen doet het (nog) weinig....maar ja de toekomst...

yarrah

Het Groninger paard veelzijdiger kan haast niet
Helaas heeft een Groninger ook geen eeuwig leven. Rust zacht lieve Oz 01.03.2000 - 30.04.2019. Bor heeft het stokje over moeten nemen en we gaan zien wat de toekomst brengt. Maar hij wordt vast heel leuk.

ella46

Berichten: 37
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 15:08

yarrah schreef:
Dit klinkt heel bekend . Ik zit ik de dezelfde situatie. Scheve mond . Ik weet ook niet zo goed wat ik moet doen. Het paardje waar ik mijn oog op heb laten vallen doet het (nog) weinig....maar ja de toekomst...

yarrah


Verdrietig ik vind het zo jammer, ik blijf em nu even een tijdje rijden en neem em dan 2 a 3 maanden op proef, dan laat ik em keuren en de DA er eens een oordeel over vellen... mjah, echt jammer...


edit: krijg je een luchtzuiger verzekerd?

jaja.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 17:05

ja hoor, mijn luchtzuiger is gewoon verzekerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 17:25

farichta schreef:
Weidemanagement is ook een vak apart Lachen Bij ons hebben de paarden een stukje wei en daar krijgen ze elke dag een stukje bij. zo kunnen ze dus nooit teveel gras in één keer eten.

Misschien een idee voor jouw merrie met veulen?

De aanleiding voor luchtzuigen is trouwens meestal maagproblemen.

Ik hoop dat je gauw een oplossing vindt.

=^.,.^=


Dat maagproblemen word hier inderdaad nogal verkondigd. Ik ben daar eens wat navraag over gaan doen en in deze kwestie is het toch echt: Wat was er eerst, de kip of het ei. Ik heb er diverse veeartsen over gesproken en die vinden de verhalen over dat een paard luchtzuigt vanwege maagproblemen toch een broodje aap verhaal. Een paard krijgt maagproblemen OMDAT hij luchtzuigt.

Verder gaan paarden luchtzuigen uit verveling, stress, traumatische ervaringen. En inderdaad het na aapgedrag.

Net als bij alle andere titatovenaargebeurtenissen, denk ik dat je gewoon dat dier dag en nacht buiten moet zetten. Wat sowieso veel beter is voor een veulen. En je niet allerlei wilde middeltjes laten aansmeren.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 18:34

Tja het is inderdaad de kip of het ei, feit blijft dat ze geholpen zijn met maagzuurremmers. En inderdaad iedere luchtzuiger is het meest gebaat met ZOVEEL MOGELIJK NAAR BUITEN!

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 20:32

Tja,en toch is mijn vorige paardje gaan zuigen,terwijl hij de hele dag in het land liep,tegen etenstijd naar binnen ging en dan kwam ik 's avonds nog om te rijden.
Lijkt mij geen verveling of stress

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 20:45

Ik denk dat een paard gaat zuigen OMDAT hij maagproblemen heeft en niet andersom. hoe verklaar je anders dat veel paarden door maagzuurremmers minder gaan zuigen??
mijn paard loopt de hele dag op de wei, genoeg afleiding van paarden en gras eten, 's ochtends en 's avonds hooi, stro om te knabbelen en hij heeft sinds kort een stal met een luik. het luchtzuigen werd iets minder, maar toch bleef hij doen. ook in de wei. stond hij zo een kwartier te zuigen. nu krijgt hij pronutrin bij gevoerd voor z'n maag en het is bijna over. hij loopt niet de hele tijd te winden en z'n mest is dikker. zodra ik stop met pronutrin komt dit weer terug en na een week loopt hij weer te zuigen als een achterlijke.

Hoe beter ik de mens leer kennen,
hoe meer ik m'n hond waardeer!

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 20:49

Lijkt me duidelijk

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 21:37

droebel schreef:
Ik denk dat een paard gaat zuigen OMDAT hij maagproblemen heeft en niet andersom. hoe verklaar je anders dat veel paarden door maagzuurremmers minder gaan zuigen??
mijn paard loopt de hele dag op de wei, genoeg afleiding van paarden en gras eten, 's ochtends en 's avonds hooi, stro om te knabbelen en hij heeft sinds kort een stal met een luik. het luchtzuigen werd iets minder, maar toch bleef hij doen. ook in de wei. stond hij zo een kwartier te zuigen. nu krijgt hij pronutrin bij gevoerd voor z'n maag en het is bijna over. hij loopt niet de hele tijd te winden en z'n mest is dikker. zodra ik stop met pronutrin komt dit weer terug en na een week loopt hij weer te zuigen als een achterlijke.


Die ervaring heb ik ook

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 15:20

Af en toe word ik ook wel een beetje tierelier van de verschillende verhalen omtrent luchtzuigen hoor.... Mijn paard is van de een op andere dag begonnen met luchtzuigen, zo uit de lucht en hapt zich dus nergens aan vast. Achteraf gezien is dit waarschijnlijk gekomen doordat ze overdags tijdelijk alleen een paddock stond. Inmiddels staat ze overdags lekker op de weide maar het luchtzuigen is nooit meer over gegaan... Speelgoed (jollybal, likstenen etc) helpen ook geen fluit, mevrouw blijft stug door zuigen. Mede door bokt ben ik eigenlijk afgestapt van mijn voornemens om een anti-luchtzuigband te kopen en wilde ik haar ook aan de maagzuurremmers zetten. Van mijn veearts vernam ik echter ook dat dit hem onzin leek Scheve mond Sjonge, dat luchtzuigen lijkt toch nog een vrij onbekend gebied of niet? Verward

nutiagek

Berichten: 2059
Geregistreerd: 15-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 15:51

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met dit probleem:
Wij zijn aan het kijken bij een super leuke Vosruin om te kopen.
Alleen zuigt hij af en toe lucht niet de hele tijd alleen als hij de hele dag op stal staat en zich verveelt of even na het eten.
Omdat hij het niet de hele tijd doet willen ze hem niet zo'n band omdoen (hebben ze wel een tijd gedaan) vanwege de wondjes en in de zomer zweet het heel erg en gaat dat ding schuren!
Dus wat kan ik nu het beste doen hebben juulie tips?

Bokkende Fjordenrijder #2
Hobbelende Vosjes Pester #18
Vrijheidsdressuurprater #25

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 16:10

Als hij zich vastzet in de stal of op de voerbak, kan rubber een oplossing zijn om zijn tanden te beschermen. Er zijn tegenwoordig rubber emmers in de handel bij www.agradi.nl, die gecombineerd met een stalen emmerhouder levert een luchtzuigveilige voerbak. Voor rubber om spijlen kun je oude fietsbanden gebruiken. Voor grotere oppervlakken rubber trailermatten. Verder zoveel hooi als hij wil en altijd hooi voor brok voeren. Die band is m.i. niet nodig zeker niet als hij het luchtzuigen beperkt tot voedertijd. Je kunt pronutrin of kruidencompositum geven om de maagsappen rustiger te krijgen.

nutiagek

Berichten: 2059
Geregistreerd: 15-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 16:32

Dank je wel!

Bokkende Fjordenrijder #2
Hobbelende Vosjes Pester #18
Vrijheidsdressuurprater #25

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 17:08

hier nog even het plaatje... Eindelijk in Nederland te koop: een simpele rubber emmer (je wilt niet weten hoe lang ik hier naar gezocht heb en hoeveel fabrieken, leveranciers, winkels ik heb gebeld)...

Afbeelding

MissBonny

Berichten: 3513
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 18:36

Ik heb nu 5 jaar een pony die luchtzuigt. De eerste 2 jaren had ze altijd een band om ( behalve met rijden dan ) Later hield ik de band af. We hebben de stal zo gemaakt dat ze nergens op kan luchzuigen. Ze heeft ook een stal met een uitloop, met kijk op een weg. In de zomer staat ze ook gewoon heel de dag buiten, en ga vaak met haar rijden in de bak of buiten, of ik ga een wandeling maken. s'Winters staat ze alleen s'middags in de wei, omdat 't weiland in de winter veelste nat is..helaas Huilen Dan probeer ik ook zoveel mogelijk met haar te gaan rijden, wandelen enzo. Maar sinds 1 half jaar, doet ze nu ook luchthappen. Ze bijt niet ergens op, maar ze hapt gewoon in de lucht.. Verward Als ze luchtzuigt maakt ze zo'n gek geluid ( alle luchtzuig pony's/paarden waarschijnlijk ) maar als ze dat lucht happen doet, hoor ik dat geluid niet..Weet iemand mischien of dit erg kwaad kan?

MissBonny

Berichten: 3513
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 18:42

Ik heb nu 5 jaar een pony die luchtzuigt. De eerste 2 jaren had ze altijd een band om ( behalve met rijden dan ) Later hield ik de band af. We hebben de stal zo gemaakt dat ze nergens op kan luchzuigen. Ze heeft ook een stal met een uitloop, met kijk op een weg. In de zomer staat ze ook gewoon heel de dag buiten, en ga vaak met haar rijden in de bak of buiten, of ik ga een wandeling maken. s'Winters staat ze alleen s'middags in de wei, omdat 't weiland in de winter veelste nat is..helaas Huilen Dan probeer ik ook zoveel mogelijk met haar te gaan rijden, wandelen enzo. Maar sinds 1 half jaar, doet ze nu ook luchthappen. Ze bijt niet ergens op, maar ze hapt gewoon in de lucht.. Verward Als ze luchtzuigt maakt ze zo'n gek geluid ( alle luchtzuig pony's/paarden waarschijnlijk ) maar als ze dat lucht happen doet, hoor ik dat geluid niet..Weet iemand mischien of dit erg kwaad kan?

MissBonny

Berichten: 3513
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 18:45

Luchtzuigen doen pony's/paarden toch omdat ze zich vervelen? Ik heb iets wat verveling voor een tijdje kan tegen gaan..
Ik heb een ( soort ) voetbal alleen dan van rubber, daar heb ik een klein gaatje in gemaakt. In die bal doe je dan bix ofso, en geef die aan je pony/paard. Mijn pony snapte het, en ging er tegen aan schoppen ( soort voetballen ) en dan tot er bix uitkomt, dat eten ze op, en zo gaan ze verder tot de bal leeg is. Je kan ook de bal ophangen in een hooinet, dan gaan ze er met hun neus tegen aan duwen enzo..Meer vragen erover? Kijk op mijn profiel & pb me..

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 18:51

Citaat:
Tja het is inderdaad de kip of het ei, feit blijft dat ze geholpen zijn met maagzuurremmers. En inderdaad iedere luchtzuiger is het meest gebaat met ZOVEEL MOGELIJK NAAR BUITEN!

dan heb ik een vraag, mijn Tinker zuigt ook (zeeer fanatiek) lucht, en is daarom gevoelig voor eiwitten. ze mag daarom niet langer dan 4 uurtjes per dag naar buiten, anders krijgt ze koliek. hoe lang is lang? en geld dit ook voor een open lucht stal die gewoon direcht in de openlucht is? ik krijg op dit moment zo'n cirkel, ze mag niet te lang naar buiten, anders koliek, staat ze te lang binnen, krijgt ze weer andere rare stal gebreken, oa schuren. stuk wei afzetten kan niet, is de wei te klein voor. afleiding krijgt ze genoeg, oa wandelen en rijden, en soms zelfs 6 tot 8 uur naar buiten als de wei iets schraler is (we houden hem kaal) maar ja, druist wel tegen mijn principes in van paarden horen in de wei, niet in een stal. baal hier best van.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Mirranda, xAnthea en 76 bezoekers