Centrale discussie over luchtzuigen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 13:19

Shervine schreef:
Hoi ik heb een fjordenhengst van 15 jaar en zuigt al 10 jaar lucht. Een luchtzuigband past hij niet i.v.m een te dikke hals. We hebben z'n stal nu met schrikdraad afgezet bij de trailies en de deur. Hij krijgt z'n voer op de grond in een emmer en water staat ook op de grond in een emmer dit staat te laag om op te zuigen en dit is voor hem de ideale oplossing.


Sorry hoor, maar schrikdraad in de box vind ik dus echt mishandeling. Gooi hem dan 24/7 het land op!


DiantaM
Berichten: 11273
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 13:24

faye schreef:
Shervine schreef:
Hoi ik heb een fjordenhengst van 15 jaar en zuigt al 10 jaar lucht. Een luchtzuigband past hij niet i.v.m een te dikke hals. We hebben z'n stal nu met schrikdraad afgezet bij de trailies en de deur. Hij krijgt z'n voer op de grond in een emmer en water staat ook op de grond in een emmer dit staat te laag om op te zuigen en dit is voor hem de ideale oplossing.


Sorry hoor, maar schrikdraad in de box vind ik dus echt mishandeling. Gooi hem dan 24/7 het land op!

Vind je dat mishandeling? Tja, ik niet.. Sommige paarden doen het gewoon verschrikkelijk erg, en als ze s nachts buiten staan, doet de pony die ik ken het ook gewoon..

Anoniem

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 13:28

Je zet een paard op een paar vierkante meter en dan stop je er nog schrikdraad in ook! Als je dat normaal vind ben je in mijn ogen geen paard waard!

DiantaM
Berichten: 11273
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 13:32

faye schreef:
Je zet een paard op een paar vierkante meter en dan stop je er nog schrikdraad in ook! Als je dat normaal vind ben je in mijn ogen geen paard waard!

En als dit de enige manier om het paard s nachts rustig te laten staan? Je overdrijft wel heel erg, de pony die ik ken heeft gewoon schrikdraad aan de rand zitten, zodat op het moment dat ze het hout vast wilt pakken, het schrikdraad te pakken krijgt.. Het is overigens niet mijn pony hoor, maar als je haar in de wei zet, doet ze het ook.

Anoniem

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 13:34

Nou en? Laat haar lekker in de wei! Of in de box. Beter dan schrikdraad. Ik zet jou toch ook niet op de plee met een randje schrikdraad?

DiantaM
Berichten: 11273
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 13:39

faye schreef:
Nou en? Laat haar lekker in de wei! Of in de box. Beter dan schrikdraad. Ik zet jou toch ook niet op de plee met een randje schrikdraad?

Ja, maar dan met het gevolg dat ze heel de nacht gaat zuigen.. Ze pakt alles wat ze maar pakken kan..

Djayden

Berichten: 20
Geregistreerd: 29-06-05

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 22:48

faye schreef:
Nou en? Laat haar lekker in de wei! Of in de box. Beter dan schrikdraad. Ik zet jou toch ook niet op de plee met een randje schrikdraad?


wat maak jij er drama van hij heeft alleen draadje bij de deur en aan een zijkant de rest is vrij en hem heel de dag buiten zetten heeft geen zin want hij loop ze eigen helemaal verrot. misschien ben jij wel geen paarden waard met dat domme gepraat

summie

Berichten: 105
Geregistreerd: 23-08-04

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 23:12

Lekker leerzaam dit onderwerp !! In ieder geval weinig met luchtzuigen te maken maar wel met mensenkennis en omgang met dieren.................................!

Anoniem

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 08:12

Shervine schreef:
faye schreef:
Nou en? Laat haar lekker in de wei! Of in de box. Beter dan schrikdraad. Ik zet jou toch ook niet op de plee met een randje schrikdraad?


wat maak jij er drama van hij heeft alleen draadje bij de deur en aan een zijkant de rest is vrij en hem heel de dag buiten zetten heeft geen zin want hij loop ze eigen helemaal verrot. misschien ben jij wel geen paarden waard met dat domme gepraat


Aan je taalgebruik te zien zou je kunnen betwijfelen wie van de twee hier dom is!

Als je een paard opsluit in een ruimte zo groot als voor jou een toilet zou zijn. Je stopt er ook nog eens schrikdraad in, ook al is het bij de deur, dan ben je hard op weg om een neuroot van je paard te maken. Bovendien neem je de oorzaak van luchtzuigen niet weg en is het dus nog eens geen oplossing ook!

Daantje1981

Berichten: 2911
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Renswoude

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 08:42

De een lost het zo op en de ander weer op een andere manier.

Er staan op de stal waar ik sta 3 paarden, inclusief die van mij, die luchtzuigen. De 2 andere dragen een miracel band. Ik vind deze band niet correct. De paarden hebben een vrij onnatuurlijke houding van hun nek. Plus dat als ie niet strak genoeg zit het nog niet werkt en ze gewoon doorgaan met zuigen. Ze worden beide ingesmeerd met vaseline om kale plekken te voorkomen. Overdag staan ze buiten, zonder band. De een is afgeleid genoeg en zuigt dan niet, de ander zie je regelmatig aan het hek hangen.

Nu weet ik dus zeker dat jullie het met mijn aanpak ook niet eens zijn. Meeste stal genoten hadden zoiets van wat gebruik jij nou? Maar ook op mijn stal zijn de vooroordelen erover weggenomen. Mijn paard draagt een muilkorf. Alleen op stal, in de wei zuigt ie niet. Hij kan er alles mee doen. Biks eten en hooi eten, waar hij door de muilkorf wel langzamer over doet. Ook drinken kan hij gewoon. Ze krijgen sochtends hooi en savonds bij het biks en rond 21.30. Prima verspreid dus. Bij mijn paard werkt het erg goed.

Hij is al gecontroleerd op maag problemen. Die heeft hij dus niet. Het is meer een verslaving geworden. Op deze manier kan hij niet luchtzuigen. Zit hij beter in zijn vel. Voor mij dus perfect...

Anoniem

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 08:47

Persoonlijk heb ik minder moeite met die muilkorf dan met schrikdraad, al zou ook dat mijn keuze niet zijn.

Djayden

Berichten: 20
Geregistreerd: 29-06-05

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 11:45

je moet gewoon iedereen in z'n waarde laten de een lost het zo op en de ander doet het weer anders . ik heb echt geen neurotisch paard het is een verslaafd paard en als je z'n tanden ziet dan snap je zelf wel waarom ik voor schrikdraad heb gekozen. hij heeft altijd hooi om te eten maar de drang om te zuigen is groter en op deze manier zuigt hij niet ik heb toch liever een paard die niet zuigt dan een paard dat elke keer met koliek staat want die pijn heeft hij niet verdient hij is nu 15 en doet het al van af z'n vierde jaar alles maar dan ook alles hebben we geprobeerd maar niets hielp

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 17:42

Nou Faye, mij is aangeraden om schrikdraad in de stal te doen. Heb een jonge merrie die schuurt. Ik heb haar nu een hormoneninjectie laten geven (en omdat het zo'n afschuwelijk paard is in het gedrag hebben we haar een strop om haar nek moeten doen om haar vast te zetten, zodat ze ging hangen wat natuurlijk pijnlijk was), en die injectie heeft redelijk goed geholpen. Alleen.... nu drinkt ze en plast ze en valt ze vreselijk af! Ik voer er zoveel mogeljik tegen in, want een mager paard is niets voor mij.

Als het stomme dier nu mee zou werken, kon ik er een homeopaat bij halen om te kijken of die het op kon lossen. Want dat schrikdraad in de stal verdient ze wel met haar stomme gedrag. Ze laat zich gewoon niet helpen.

De hond is de betere mens

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 18:29

Tja, kan het niet anders dan eens zijn met Faye. Schrikdraad om de stal betekent dat je een paard de veilige plek afpakt. En is inderdaad te vergelijken met een bed o.i.d. dat met stroom is afgezet. Gruwelijk.

Voor luchtzuigers kun je de stal-luchtzuigplekken met rubber bekleden, dan kunnen de tanden niet meer slijten. Voor het paard van Desiree: je zou je toch eens moeten afvragen waarom dat paard zich niet wil laten injecteren... kan de dierenarts zijn, kan zijn dat ze geen vertrouwen heeft, een nare evaring heeft gehad, gewoon bang is, slecht opgevoed... heleboel redenen dus. Maar stom gedrag is het vrijwel nooit bij een paard.

SaintAissa

Berichten: 626
Geregistreerd: 14-12-04
Woonplaats: Aarschot

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 21:32

Je hebt altijd zeikerds, ook onder de paarden.
Er zijn ook mensen die nog steeds gaan gillen voor een spuitje, zonder reden, gewoon niet willen.
Inderdaad heeft het vaak met de opvoeding te maken, maar goed, daar gaat het nu niet om.

Verder over het luchtzuigprobleem. Mijn hengst doet het ook en wordt er echt ziek van. Althans, als hij te veel lucht binnen krijgt, denkt hij dat hij doodgaat en begint met rollen, waardoor zijn darmen in lussen gaan zitten.

Ook bij hem helpt niks: De hele dag hooi, gespreid voeren, andere paarden naast hem, bandje om, niks. Hij heeft een miracle-band, maar zuigt er gewoon doorheen tot hij wonden op zijn hoofd heeft. Maagcompositum mag niet, ivm doping (het is een goed presterend renpaard). Hij staat in een kale paddock overdag, niks om vast te pakken en afgezet met stroomdraad.

Als er geen andere optie meer is, moet je idd overgaan tot stroomdraad op stal. Als ze het eenmaal weten is er niks meer aan de hand en houdt je paard er rekening mee. 5 keer per week koliek is denk ik erger dan een tik van de stroom...
Als je van je zelf weet dat je vaak uit bed valt, zet je er toch ook een hekje om. Als je dat weet is er toch geen probleem, val je er niet meer uit en is je bed nog steeds je bed en zo ook is zijn stal zijn stal, zonder zuigmogelijkheid.

Wat betreft die muilkorf: Ook al geprobeerd, maar hij is al zo handig dat hij in de muilkorf kan zuigen...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 12:07

Anya schreef:
Voor het paard van Desiree: je zou je toch eens moeten afvragen waarom dat paard zich niet wil laten injecteren... kan de dierenarts zijn, kan zijn dat ze geen vertrouwen heeft, een nare evaring heeft gehad, gewoon bang is, slecht opgevoed... heleboel redenen dus. Maar stom gedrag is het vrijwel nooit bij een paard.

Stel het allemaal niet te simpel voor. Het hoeft niet altijd een achtergrond te hebben. ik heb haar al gekocht als jaarling en toen was ze al zoals ze nu is. Het halster kun je niet aan of af doen, dan doet ze hysterisch. het borstelen gaat nu redelijk inmiddels. Maar het blijft een lastig paard. Een dierenarts kan er niet bij komen. En ook mij blijft ze halstarrig wantrouwen. Ze wil gewoon niet.

De hond is de betere mens

Anoniem

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 09:17

Desiree, heb je al eens fenomenaal olie geprobeerd?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 11:24

Nee, wat is dat? Ik heb nog niets van die peperdure middeltjes geprobeerd om schuren tegen te gaan. Je betaalt een hoop geld en hebt het risico dat het niet eens werkt.

De hond is de betere mens

Anoniem

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 11:29

Dat gebruik ik tegen het schuren, is van hofman lieve. Werkt hier echt heel goed, elke dag als hij uit de wei komt smeer ik mijn pony hiermee in op de schuurplekken en dan doet hij het niet.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:15

En dat helpt dus voornamelijk tegen de jeuk begrijp ik? Hofman lieve komt hier wel eens in de buurt. Wat kost dat spul?

De hond is de betere mens

Anoniem

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 14:41

Ik doe er al heel lang mee, maar rond de 20/25 euro per flesje denk ik. Prijsje zit er niet meer op!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 17:27

nou, als je er lang mee doet is het geen punt. Zal er zeker eens naar informeren.

De hond is de betere mens

Djayden

Berichten: 20
Geregistreerd: 29-06-05

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 19:06

Anya schreef:
Tja, kan het niet anders dan eens zijn met Faye. Schrikdraad om de stal betekent dat je een paard de veilige plek afpakt. En is inderdaad te vergelijken met een bed o.i.d. dat met stroom is afgezet. Gruwelijk.

Voor luchtzuigers kun je de stal-luchtzuigplekken met rubber bekleden, dan kunnen de tanden niet meer slijten. Voor het paard van Desiree: je zou je toch eens moeten afvragen waarom dat paard zich niet wil laten injecteren... kan de dierenarts zijn, kan zijn dat ze geen vertrouwen heeft, een nare evaring heeft gehad, gewoon bang is, slecht opgevoed... heleboel redenen dus. Maar stom gedrag is het vrijwel nooit bij een paard.



de stal afzetten met rubber zodat z'n tanden niet slijten en dan, dan zuigt hij heel de dag lucht en dan staat hij elke dag met koliek dus dat is ook geen optie. maar iedereen heeft zijn eigen manier en die van mij is stroomdraad en wat andere mensen er van vinden moeten zij weten maar zo staat mijn paard al 10 jaar en hij gaat graag de stal in, beter schrikdraad dan een ZIEK paard

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 19:48

In sommige gevallen heb je soms een beroerde keuze maar is het gewoon kiezen voor het minste kwaad. En dan moet je zo'n paard tegen zichzelf in bescherming nemen en schrikdraad plaatsen.

Maar mocht ik de mogelijkheid hebben: dan zou ik er de voorkeur aan geven om het paard continu buiten met mogelijkheid van een schuilstal te zetten

De hond is de betere mens

Djayden

Berichten: 20
Geregistreerd: 29-06-05

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:04

Desiree schreef:
In sommige gevallen heb je soms een beroerde keuze maar is het gewoon kiezen voor het minste kwaad. En dan moet je zo'n paard tegen zichzelf in bescherming nemen en schrikdraad plaatsen.

Maar mocht ik de mogelijkheid hebben: dan zou ik er de voorkeur aan geven om het paard continu buiten met mogelijkheid van een schuilstal te zetten


hoi buiten zetten kan ook niet want hij blijft heen en weer lopen net zo lang tot hij naar binnen mag dus er is voor hem geen andere oplossing dan schrikdraad


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cjuan, kiki1976, Maliboe, SharonIndezz en 139 bezoekers